Tillit.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Tillit.

Post by stealth »

Tillit kan man förtjäna på många sätt, men den tillit jag har i tankar är, den tillit man får från sina föräldrar.

Senaste jag hörde någon klaga över sin mor/far p.ga att dom inte får gå ut/inte städat rummet etc. T.om har det varit så att när jag va fjorton år, och va lagom naiv, så blev jag sur över detta faktum också. Varför?

Då började jag helt plötsligt ta "ansvar". Med detta menar jag Ställa in disk, ta ut disk, laga egen mat, köpa egen mat (detta händer inte så ofta, affären ligger en bit bort tyvärr), städa rummet, men framförallt, göra detta spontant! Utan tillsägelse.

Detta tillförde att mina föräldrar fick full tillit till mig när det gäller allt, peircing, alkohol, hur länge jag fick vara ute etc. Mao, dom tyckte jag kunde ta ansvar för det mesta, och jag kan inte börja beskriva hur otroligt gött det är.

Har ni gjort nåt liknande? Eller för ni som gnäller över det ovanstående, kanske kan ta detta i åtanke?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

"Den äldre generationen" har vissa kriterier för vad man skall behöva göra, och hur man skall bete sig för att få en viss mån av 'frihet', man är inte vuxen i deras ögon förrän man börjar ta fullt ansvar över sitt liv, och lever och beter sig efter ett särskilt mönster. Tjänar du dina egna pengar, tar hand om dina räkningar, städar, diskar, och sköter ditt hem ordentligt, så ökar du i 'trovärdighet' hos de flesta 40-talister, däremot om du på något vis "glider från" principen vad gäller 'normalmänniskan' (i deras ögon) så är du helt plötsligt oberäknelig, konstig, gubbe, eller vad det nu må vara. "Det är bara gubbar som sitter inne när det är soligt ute", eller "Kan du inte ta ansvar för hur ditt rum ser ut, så kommer du bli gatsopare när du blir stor". Många argument som man fick höra då man var 10-14 år gammal, men precis som du upplevde jag det att det plötsligt var okej om man ställde upp och gjorde saker för dem... då spelade det ingen roll om man var uppe till klockan 7 på morgonen längre, eller kom hem tidigt på morgonen.

Jag vet inte om det finns någon 'poäng' med detta, men vafan ;)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Re: Tillit.

Post by syntetisk »

stealth wrote:Tillit kan man förtjäna på många sätt, men den tillit jag har i tankar är, den tillit man får från sina föräldrar.

Senaste jag hörde någon klaga över sin mor/far p.ga att dom inte får gå ut/inte städat rummet etc. T.om har det varit så att när jag va fjorton år, och va lagom naiv, så blev jag sur över detta faktum också. Varför?

Då började jag helt plötsligt ta "ansvar". Med detta menar jag Ställa in disk, ta ut disk, laga egen mat, köpa egen mat (detta händer inte så ofta, affären ligger en bit bort tyvärr), städa rummet, men framförallt, göra detta spontant! Utan tillsägelse.

Detta tillförde att mina föräldrar fick full tillit till mig när det gäller allt, peircing, alkohol, hur länge jag fick vara ute etc. Mao, dom tyckte jag kunde ta ansvar för det mesta, och jag kan inte börja beskriva hur otroligt gött det är.

Har ni gjort nåt liknande? Eller för ni som gnäller över det ovanstående, kanske kan ta detta i åtanke?
Oh shit. Det här kommer ta tid :P
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Re: Tillit.

Post by lillis »

elak wrote:
stealth wrote:Tillit kan man förtjäna på många sätt, men den tillit jag har i tankar är, den tillit man får från sina föräldrar.

Senaste jag hörde någon klaga över sin mor/far p.ga att dom inte får gå ut/inte städat rummet etc. T.om har det varit så att när jag va fjorton år, och va lagom naiv, så blev jag sur över detta faktum också. Varför?

Då började jag helt plötsligt ta "ansvar". Med detta menar jag Ställa in disk, ta ut disk, laga egen mat, köpa egen mat (detta händer inte så ofta, affären ligger en bit bort tyvärr), städa rummet, men framförallt, göra detta spontant! Utan tillsägelse.

Detta tillförde att mina föräldrar fick full tillit till mig när det gäller allt, peircing, alkohol, hur länge jag fick vara ute etc. Mao, dom tyckte jag kunde ta ansvar för det mesta, och jag kan inte börja beskriva hur otroligt gött det är.

Har ni gjort nåt liknande? Eller för ni som gnäller över det ovanstående, kanske kan ta detta i åtanke?
Oh shit. Det här kommer ta tid :P
haha, tänkte precis samma sak...
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

känns som jag gjort följande länge, känns som jag aldrig haft problem med att inte få göra det jag velat heller... Men det måste vara en skön känsla. jobbigt när kompisar inte får vara med på allt o så.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Det är faktiskt rätt gött, frihet under ansvar på något sätt.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

jo visst gör det, gillar känslan att vara oberoende, att inte man måste ha hjälp av någon annan. Därför känns det jobbigt att gå i skolan, skulle vara riktigt kämpigt o försörja sig om man bodde i egen lägenhet medan man studerade :-/
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

(Observera inget personligt påhopp... bara tankar över vad du o fisk skrev stealth).

Problemet är att det du gör bevisar inte att du kan hantera andra situationer(akohol,bråk(om man är ute sent),tobak,droger,etc.)
Det är en sorts falsk tillit man skapar till sina föräldrar imho.

Jag har aldrig gjort något av detta sådära extremt regelbundet... Uhm, har dock fått gör det mesta jag vill hitils. Och nu är jag 18 så det spelar inte sådära jätte stor roll.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Frihet under ansvar som sagt.


Ok, falsk tillit, hur gäller detta i livet när du flyttat hemifrån? Kan man inte hamna i bråk? supa sönder skallen då också? Falsk tillit, pfft.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

stealth wrote:Frihet under ansvar som sagt.


Ok, falsk tillit, hur gäller detta i livet när du flyttat hemifrån? Kan man inte hamna i bråk? supa sönder skallen då också? Falsk tillit, pfft.
Jo, men då har du ansvar för dina egna handlingar, det har du inte som hemmaboende(i större utsträckning än om du bor själbv iaf)/icke-myndig.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

thr wrote:
stealth wrote:Frihet under ansvar som sagt.


Ok, falsk tillit, hur gäller detta i livet när du flyttat hemifrån? Kan man inte hamna i bråk? supa sönder skallen då också? Falsk tillit, pfft.
Jo, men då har du ansvar för dina egna handlingar, det har du inte som hemmaboende(i större utsträckning än om du bor själbv iaf)/icke-myndig.
Snackar inte om den lagliga situationen, på pappret, utan det ansvaret man tar för sig själv.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

jag förstår hur du menar stealth, och jag förstår hur föräldrarna resonerar och tänker (tror jag iaf ;))... men jag håller med thr i denna frågan... men jag vet inte om falskt tillit är rätta ordet.. jag menar, bara för att man kan hålla ordning på sitt rum och sin disk betyder det väl knappast att man kan, som thr säger, hålla ordning på saker som kan hända när man är ute och dräller sent osv, eller att man inte dricker eller så (vet inte om det är så i detta fallet, men det är ett ganska så bra exempel enligt mig) ... jag förstår att du, stealth, inte började ta ansvar för att "smöra" eller nått sånt utan gjorde det utan anledning osv, men det finns nog många som gör det just för att de ska få vara ute längre osv, och bara därför...
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Ok, ni verkar rama in det såhär fint:

"Ungen sköter sig hemma, sen drar en 75a vodka, och drar en Jihad på World Trade Center i Göteborg."

Se det ur ett större perspektiv så, ett hett tips är kommunikation.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

stealth wrote:Ok, ni verkar rama in det såhär fint:

"Ungen sköter sig hemma, sen drar en 75a vodka, och drar en Jihad på World Trade Center i Göteborg."

Se det ur ett större perspektiv så, ett hett tips är kommunikation.
Det är inte så jag ser det, låt mig förklara.

Det FINNS personer som är som du beskriver(75a vodka, jihad!;)), jag känner själv några sånna (du är inte en av dem:)). Det finns självklart personer som är helt tvärt om mot det här. Dom sköter sig och tar ansvar hemma, dom tar det lugnt med drickande, hamnar aldrig i bråk (man kan ju inte alltid styra över sånt, men...) och sköter dig i allmänhet. Sen finns det ju en slags "mellanklass" som är som så att den sköter sig bra hemma och sedan går ut och kanske inte riktigt lever upp till den "ansvarsbild" som föräldarna fått av den. För att citera nile city: "jag menar... det finns ju lika många definitioner av kille som det finns killar...".

Med frihet kommer ansvar, eller nått sådant vist.
Men jag vet inte om jag egentligen besvarade riktigt rätt saker nu. Nååväl, det kommer meeera *dadada*...
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

lillis wrote:Det är inte så jag ser det, låt mig förklara.

Det FINNS personer som är som du beskriver(75a vodka, jihad!;)), jag känner själv några sånna (du är inte en av dem:)). Det finns självklart personer som är helt tvärt om mot det här. Dom sköter sig och tar ansvar hemma, dom tar det lugnt med drickande, hamnar aldrig i bråk (man kan ju inte alltid styra över sånt, men...) och sköter dig i allmänhet. Sen finns det ju en slags "mellanklass" som är som så att den sköter sig bra hemma och sedan går ut och kanske inte riktigt lever upp till den "ansvarsbild" som föräldarna fått av den. För att citera nile city: "jag menar... det finns ju lika många definitioner av kille som det finns killar...".

Med frihet kommer ansvar, eller nått sådant vist.
Men jag vet inte om jag egentligen besvarade riktigt rätt saker nu. Nååväl, det kommer meeera *dadada*...

(Allt kommer tillbaka till ordet: Kommunikation eller "Frihet under ansvar")
#Scenario 1:
Morsan och sonen hamnar ganska ofta i bråk, p.ga att han fullständigt skiter i hushållet. Det blir endast (mycket iaf) bråk, dom pratar aldrig med varandra, båda är bittra. Det blir någon slags krigsplats över det hela, dålig stämning, vilket kan påverka ungen på grymt många negativa sätt. Och morsan börjar med "hemma vid 10 annars ingen månadspeng".

#Scenario 2:
Morsan och sonen, har en hyffsad bra relation, dom pratar mycket om bra saker, t.ex påverkan om alkohol. Lär honom dricka i rätta mängder, genom att snacka liksom. Han sköter hushållet, vilket även kommer resultera i att han har det lättare för sig när han flyttar hemifrån. Jag har svårt att tro att om man har en bra stämning i familjen, allt går fint, att man drar en Jihad, av inget skäl, isåfall är det något annat som spökar.


Men som sagt, jag är inte så naiv och tror att detta funkar på varenda ungdom i hela sverige. Det är bara mina tankar, det har funkat för mig, och _tror_ det kan funka med andra.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

känns som om Scenario #2 passar ganska bra in på dig? jag tycker att det är det bästa och mest "jämna" scenariot som man kan ha i en familj men alla har det ju inte så.. :P

det känns som om vi inte kommer någon vart riktigt. jag ger upp. :P
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Självklart generaliserar jag väldigt mycket. Igentligen det jag vill ha ut av tråden är att, man får bättre stämning i familjen, man pratar mycket mer, och jag fick/får ut mycket av det.

Man får mer än bara tillit, man får vett också.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Jag känner mig bara så enormt olik mina föräldrar att det inte känns som att jag skulle få ut särskilt mycket av det..
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

min mamma ger mig rätt mycket frihet , ett litet citat
varför skulle jag inte låta dig göra det? Du skulle ju ändå göra det ändå ifall du ville.

Det är ofta bättre att tillåta mer och veta vad ens barn gör. Jag har en kompis som lyder sina föräldrar och sköter hushållet ordentligt hemma, hon får inte göra mycket alls ändå. Vad resulterar det i? Att hon drar ut och gör massa saker utan att föräldrarna vet om det och kan hjälpa henne lika snabbt ifall det händer någonting.

Visst stealth, det är en bra utgångspunkt att göra som föräldrarna vill hemma, men det är långt ifrån alla som har det så lätt. Jag känner inte att det skulle fungera att diskutera allting med mina föräldrar.

Min mor är av åsikten att utegångsförbud, t ex inte fungerar.
Skulle jag inte låta dig gå ut skulle du bara göra det ändå ifall du ville, och annars skulle du väl sitta vid datorn som vanligt? :)

Om man verkligen har en urusel situation hemma tror jag inte man bryr sig om att mamma säger kom hem kl 10 mer än vad man bryr sig om när hon säger gör disken.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

snigel wrote:min mamma ger mig rätt mycket frihet , ett litet citat
varför skulle jag inte låta dig göra det? Du skulle ju ändå göra det ändå ifall du ville.

Det är ofta bättre att tillåta mer och veta vad ens barn gör. Jag har en kompis som lyder sina föräldrar och sköter hushållet ordentligt hemma, hon får inte göra mycket alls ändå. Vad resulterar det i? Att hon drar ut och gör massa saker utan att föräldrarna vet om det och kan hjälpa henne lika snabbt ifall det händer någonting.

Visst stealth, det är en bra utgångspunkt att göra som föräldrarna vill hemma, men det är långt ifrån alla som har det så lätt. Jag känner inte att det skulle fungera att diskutera allting med mina föräldrar.

Min mor är av åsikten att utegångsförbud, t ex inte fungerar.
Skulle jag inte låta dig gå ut skulle du bara göra det ändå ifall du ville, och annars skulle du väl sitta vid datorn som vanligt? :)

Om man verkligen har en urusel situation hemma tror jag inte man bryr sig om att mamma säger kom hem kl 10 mer än vad man bryr sig om när hon säger gör disken.
HUR I HELVETE kan du formulera dig sådär smart kvart i sju på morran? stealth, det var nog ungefär det där jag ville ha fram.. word på snigel :D
User avatar
Imagine
Posts: 804
Joined: 2002-03-08 17:35:46
Location: Strängnäs

Post by Imagine »

Började hjälpa till seriöst med mat, disk, tvätt och städning när jag var tolv. Vid fjorton års ålder hade jag full frihet att göra vad jag ville. Flyttade hemifrån vid 16 års ålder. Sen dess har jag tagit hand om mig själv.
Hade dock ingen sträng farsa i huset, bara en snäll mamma, som visade hur man lagar god mat och överlever på lite pengar. Det har jag haft nytta av dessa 10 år...

Nu har jag sett till att hon har rankingen "Farmor" och är glad över att vi höll sams alla dessa år. Frid i hemmet är verkligen något att sträva efter, det ger så mycket tillbaka...

Dessutom är det inte lätt alla gånger att uppfostra barn, man får verkligen göra stora uppoffringar. Tänk på det när era föräldrar ser trötta och hängiga ut. Överaska dom med att hjälpa till, och visa dom den tacksamhet som dom förtjänar. Goda gärningar gör gott, både i ditt eget hjärta, och för dom du glädjer...
Sen att man får mer respekt och tillit får ses som trevliga biverkningar av ovanstående uppförande.

Trevlig tråd detta... ;)
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Jag fick liksom inte ut det jag ville, det brukar hända mig, att det blir ett annat budskap, sen kommer det fram i slutet vad jag menar, sen blir alla sura på mig. :P

Sen så funkade det för mig, jag är inte så naiv och tror att det funkar för varje familj i Sverige. Kanske denna tråd får en enda person att hjälpa till morsan, precis som Imagine, vad vet jag. Jag försöker inte få rätt i denna tråd, utan endast få råd/ge råd. :)
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Gör man det till en vana att hjälpa till hemma innan man flyttar hemifrån så blir det också lättare att ta hand om det egna hemmet sedan. Det är bara att gratulera.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Hur gör man? ;)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Jag har aldrig behövt hjälpa till hemma, utan har ändå fått göra nästan precis hur/vad jag ville.
Och trots det fick jag även pengar när jag ville ha och behövde det.
Skämdes nästan över hur bortskämd jag var...men de gav mig en bra uppfostran, så jag har iaf. blivit en reko människa trots allt.
Post Reply