Bättre minne?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Lavve
Posts: 73
Joined: 2002-04-07 14:30:16
Location: Alingsås
Contact:

Bättre minne?

Post by Lavve »

Är det någon som har något bra tips på hur man kan få bättre minne?

Jag har väldiga problem med att komma ihåg vissa saker, som ibland kan vara väldigt viktiga.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Genom att träna hjärnan bildas det fler kontakter mellan de olika hjärncellerna. Hjärnan tränas ständigt men något som kan vara extra bra är att man innan man ska sova tänker tillbaka i livet så långt man kan.
Att tugga tuggummi ska oxå stimulera hjärnan.'

Sedan så vet du kanske att vitamin b12 är den viktigaste vitaminen för närminnet. Tillsammans med riboflavin; som finns i små mängder i mjölk.

Men i ex en burk "powerhorse" (energidryck) finns det 400% RDi utav vitamin b12, så köp ett par sådana burkar och drick när du pluggar samt innan prov.

Funkar för mig, dricker innan jag går till skolan och kommer ihåg vartenda ord läraren har sagt.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Själv kör jag med en penna i innerfickan och en pappbit i kreditkortsstortlek i plånboken för telefonnummer, bankkontonummer, inköpslistor o.dyl.

Att sätta upp lappar (post-it eller vanligt papper+häftmassa) på datorskärmen brukar också kunna ge effekt.

Det hela beror lite på vad man ska komma ihåg...
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Mr.Bing
Posts: 126
Joined: 2002-03-13 20:23:02
Location: Övik/Sthlm
Contact:

Post by Mr.Bing »

aiwass wrote:Själv kör jag med en penna i innerfickan och en pappbit i kreditkortsstortlek i plånboken för telefonnummer, bankkontonummer, inköpslistor o.dyl.

Att sätta upp lappar (post-it eller vanligt papper+häftmassa) på datorskärmen brukar också kunna ge effekt.

Det hela beror lite på vad man ska komma ihåg...
Ska man sätta en postit lapp nånstans så är det klart bäst att sätta den på dataskärmen ;D
AMD Duron 800@1000Mhz | Abit KT7a | Mosel 384Mb@CL2 | Seagate Barracuda IV 60Gb | Trasigt GF3 kort :/
User avatar
EagleSpirit
Posts: 461
Joined: 2002-03-08 22:47:04
Location: Göteborg
Contact:

Post by EagleSpirit »

XitArS wrote:Men i ex en burk "powerhorse" (energidryck) finns det 400% RDi utav vitamin b12, så köp ett par sådana burkar och drick när du pluggar samt innan prov.

Funkar för mig, dricker innan jag går till skolan och kommer ihåg vartenda ord läraren har sagt.
Det är inte dyrt då? Varenda dag? Man kanske ska köpa några såna till nationella provet på fredag :D
User avatar
Lavve
Posts: 73
Joined: 2002-04-07 14:30:16
Location: Alingsås
Contact:

Post by Lavve »

XitArS wrote:Genom att träna hjärnan bildas det fler kontakter mellan de olika hjärncellerna. Hjärnan tränas ständigt men något som kan vara extra bra är att man innan man ska sova tänker tillbaka i livet så långt man kan.
Att tugga tuggummi ska oxå stimulera hjärnan.'

Sedan så vet du kanske att vitamin b12 är den viktigaste vitaminen för närminnet. Tillsammans med riboflavin; som finns i små mängder i mjölk.

Men i ex en burk "powerhorse" (energidryck) finns det 400% RDi utav vitamin b12, så köp ett par sådana burkar och drick när du pluggar samt innan prov.

Funkar för mig, dricker innan jag går till skolan och kommer ihåg vartenda ord läraren har sagt.
Oj! Det var inget dåligt svar!
Men det där med tuggummit är jag lite skeptiskt till. Hur kan det komma sig att det kan fungera?

Mjölk dricker jag ungefär två liter om dagen, så jag kanske har blivit imun mot allt sånt. Fast mitt hår växer som ogräs tack vare det istället ;D

Och skulle jag sätta upp lappar på allt jag måste komma ihåg skulle jag bli fattig av alla post-it-lappar. Dessutom skulle jag nog glömma av att skriva upp allt ;)
User avatar
Mr.Bing
Posts: 126
Joined: 2002-03-13 20:23:02
Location: Övik/Sthlm
Contact:

Post by Mr.Bing »

Lavve wrote:Dessutom skulle jag nog glömma av att skriva upp allt ;)
Då finns det nog tyvär inget som kan hjälpa dig ;D
AMD Duron 800@1000Mhz | Abit KT7a | Mosel 384Mb@CL2 | Seagate Barracuda IV 60Gb | Trasigt GF3 kort :/
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Hm, att tuigga tuggummi kanske kan tänkas stimulera blodflödet till huvudet, vilket förhoppningsvis ger hjärnan lite extra också. Å vi vet ju alla hur det är med extra kräm till prollen och överklockning... ;D
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

SpArVeN wrote:
XitArS wrote:Men i ex en burk "powerhorse" (energidryck) finns det 400% RDi utav vitamin b12, så köp ett par sådana burkar och drick när du pluggar samt innan prov.

Funkar för mig, dricker innan jag går till skolan och kommer ihåg vartenda ord läraren har sagt.
Det är inte dyrt då? Varenda dag? Man kanske ska köpa några såna till nationella provet på fredag :D
Nere på Rimi här hos mig kostar en burk 6:50 - inte så dyrt tycker jag - med tanke på att en red bull kostar 11 kronor!
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

För er som inte gillar teoretisk övning kan jag ge er lite fysiska övningar som faktiskt fungerar!

----

Denna övning ökar alltså fibernätet mellan hjärnhalvorna! Stå upp och håll upp tummen på ena handen rakt uppåt och fäst din blick på den. Gör liggande åttor (konsumåttor) i luften med handen medan du tittar på tummen - du skall följa med ögonen bara - huvudet skall vara helt stilla!

Gör mellan 5-10 åttor åt ena hållet, och vänd och gör lika många åt andra hållet! Gör detta med båda händerna, och sist med båda händerna ihop! Då tittar du alltså på båda tummarna!



Cross Crawls (innebär att man korsar mittlinjen på kroppen med armar och ben!)


Att träna koordinerande kroppsrörelser där du aktiverar båda kroppssidorna samtidigt i svåra rörelser ökar Corpus Callosums fibernätverk, och tränar hjärnan till helhet! "CCf" är alltså den koppling som finns mellan alla hjärnceller. (eller den koppling som man kan få)

-----

Stå upprätt och lyft ena benets knä uppåt. Balansera på den andra foten och för fram den sidans arm mot det upplyfta knäet. För tillsammans armbågen och det upplyfta knäet medan du balanserar på foten. För den lediga armen bakom din kropp samtidigt! Öka komplexiteten successivt genom att t ex lyfta högre, spänna ut fingrarna, föra upp armen bakom ryggen högre och högre etc. Var kreativ och utveckla denna övning till olika varianter som du själv finner hjälper dig
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Lavve
Posts: 73
Joined: 2002-04-07 14:30:16
Location: Alingsås
Contact:

Post by Lavve »

XitArS wrote:...massa text...
Det råkar inte vara som så att du sysslar med yoga eller?
User avatar
Spectre
Posts: 370
Joined: 2002-03-08 21:16:38
Location: Haninge, Stockholm
Contact:

Post by Spectre »

Fusklappar är svaret du letar efter 8) ;)

Jag har skitsvårt för namn.
Men nummer e jag mästare på att komma ihåg.
Fuck you, you fucking fuck.
User avatar
Mr.Bing
Posts: 126
Joined: 2002-03-13 20:23:02
Location: Övik/Sthlm
Contact:

Post by Mr.Bing »

Lavve wrote:
XitArS wrote:...massa text...
Det råkar inte vara som så att du sysslar med yoga eller?
Säger bara LOL ;D
AMD Duron 800@1000Mhz | Abit KT7a | Mosel 384Mb@CL2 | Seagate Barracuda IV 60Gb | Trasigt GF3 kort :/
User avatar
Lavve
Posts: 73
Joined: 2002-04-07 14:30:16
Location: Alingsås
Contact:

Post by Lavve »

Spectre wrote:Fusklappar är svaret du letar efter 8) ;)

Jag har skitsvårt för namn.
Men nummer e jag mästare på att komma ihåg.
Jo, men fusklappar använder man i skolan. Och där tillbringar jag ingen tid längre. Har blivit för gammal för sånt ;)
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Lavve wrote:
XitArS wrote:...massa text...
Det råkar inte vara som så att du sysslar med yoga eller?
nej, däremot så matar jag ankorna vid sjön under sena solnedgångar.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
R3c
Posts: 451
Joined: 2002-03-07 22:51:20
Location: Borås
Contact:

Re: Bättre minne?

Post by R3c »

Lavve wrote:Är det någon som har något bra tips på hur man kan få bättre minne?

Jag har väldiga problem med att komma ihåg vissa saker, som ibland kan vara väldigt viktiga.


Palm ? :)
User avatar
Lavve
Posts: 73
Joined: 2002-04-07 14:30:16
Location: Alingsås
Contact:

Post by Lavve »

XitArS wrote:
Lavve wrote:
XitArS wrote:...massa text...
Det råkar inte vara som så att du sysslar med yoga eller?
nej, däremot så matar jag ankorna vid sjön under sena solnedgångar.
Ok. Det var inget illa menat... Bara en fråga som föll på mina läppar (läs fingrar)
User avatar
Spectre
Posts: 370
Joined: 2002-03-08 21:16:38
Location: Haninge, Stockholm
Contact:

Re: Bättre minne?

Post by Spectre »

R3c wrote:
Lavve wrote:Är det någon som har något bra tips på hur man kan få bättre minne?

Jag har väldiga problem med att komma ihåg vissa saker, som ibland kan vara väldigt viktiga.


Palm ? :)
Lavve: Du kan få en Ericsson MC218 för en billig penning.
De e en rejäl koloss, men vafan. :)
Fuck you, you fucking fuck.
zaver
Posts: 614
Joined: 2002-03-18 21:23:00
Location: Stockholm
Contact:

Post by zaver »

jag har hört att fisk ska vara bra om man vill få bättre minne, men det kanske bara är en skröna för att ungar ska käka det
| Pentium IV 2.2GHz | 512MB RDRAM | Geforce3 TI-500 | 120GB 7200RPM | 21" & Platt 17" | DVD-RW Brännare |
| Fjärrkontroll | Dubbla 50W Subbar & 6 satelliter | Force Feedback Joystick & två Rattar | 100Mbit uppkoppling |
User avatar
Lavve
Posts: 73
Joined: 2002-04-07 14:30:16
Location: Alingsås
Contact:

Re: Bättre minne?

Post by Lavve »

Spectre wrote:Lavve: Du kan få en Ericsson MC218 för en billig penning.
De e en rejäl koloss, men vafan. :)
En sån här?
http://www.expansys.com/img/big_TEMP_MC218.jpg

Tja, det kan ju vara kul att ha... Vad ska du ha för den tegelstenen då? :)
zaver
Posts: 614
Joined: 2002-03-18 21:23:00
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bättre minne?

Post by zaver »

Lavve wrote:En sån här?
http://www.expansys.com/img/big_TEMP_MC218.jpg

Tja, det kan ju vara kul att ha... Vad ska du ha för den tegelstenen då? :)
Slinker in & säger att T68:an har en utmärkt kalender som kommer ihåg allt. Går även att synka till Outlook ;)
| Pentium IV 2.2GHz | 512MB RDRAM | Geforce3 TI-500 | 120GB 7200RPM | 21" & Platt 17" | DVD-RW Brännare |
| Fjärrkontroll | Dubbla 50W Subbar & 6 satelliter | Force Feedback Joystick & två Rattar | 100Mbit uppkoppling |
User avatar
Mr.Bing
Posts: 126
Joined: 2002-03-13 20:23:02
Location: Övik/Sthlm
Contact:

Post by Mr.Bing »

Skulle nog föredra en palm :)
AMD Duron 800@1000Mhz | Abit KT7a | Mosel 384Mb@CL2 | Seagate Barracuda IV 60Gb | Trasigt GF3 kort :/
zaver
Posts: 614
Joined: 2002-03-18 21:23:00
Location: Stockholm
Contact:

Post by zaver »

Skunk wrote:Skulle nog föredra en palm :)
farsan min slutade använda sin palm då han fick T68. Jag tycker det är jobbigt att ha många prylar istället för att ha många funktioner i en.
Många prylar=Lättare att glömma vart de är ;)
| Pentium IV 2.2GHz | 512MB RDRAM | Geforce3 TI-500 | 120GB 7200RPM | 21" & Platt 17" | DVD-RW Brännare |
| Fjärrkontroll | Dubbla 50W Subbar & 6 satelliter | Force Feedback Joystick & två Rattar | 100Mbit uppkoppling |
User avatar
Mr.Bing
Posts: 126
Joined: 2002-03-13 20:23:02
Location: Övik/Sthlm
Contact:

Post by Mr.Bing »

zaver wrote:Många prylar=Lättare att glömma vart de är ;)
Lite rätt har du i det ;D
AMD Duron 800@1000Mhz | Abit KT7a | Mosel 384Mb@CL2 | Seagate Barracuda IV 60Gb | Trasigt GF3 kort :/
User avatar
Lavve
Posts: 73
Joined: 2002-04-07 14:30:16
Location: Alingsås
Contact:

Post by Lavve »

zaver wrote:Många prylar=Lättare att glömma vart de är ;)
Precis! ;D

Jag ska nog börja med lite hjärngymnastik och göra dessa övningarna som XitArS tipsade om. Jag tror jag kan behöva det även om jag skulle behöva bättra på mitt minne :). Skulle inte det bättra på mitt minne så får jag väl ge mig på de medicinska sakerna också.
Post Reply