Diskrimineringsombudsmannen med negerbollar.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Den_Onda_Apan
Posts: 375
Joined: 2002-03-08 18:38:24
Location: Västerås
Contact:

Diskrimineringsombudsmannen med negerbollar.

Post by Den_Onda_Apan »

Hoppas ni läste aftonbladets sista sida idag. Vad tycker ni personligen, Är det ok att kalla negerbollar för negerbollar? Jag tycker att det är det.
Leopard 2 - 1500 Kusar och 5000 Nm
Fiat Uno 45 - 45 Kusar och 80 Nm

^*_*^
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Jag tycker det, å andra sidan är jag inte svart (sk. neger) så jag vet inte riktigt hur man upplever det om man ser det från andra sidan. Kan vara något kränkande för somliga men som sagt jag vet inte hur det är att vara färgad.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Den_Onda_Apan
Posts: 375
Joined: 2002-03-08 18:38:24
Location: Västerås
Contact:

Post by Den_Onda_Apan »

Om något var kallat för Svennebollar då? Jag skulle inte ta illa upp..dom är ju så jävla goda juh!
Leopard 2 - 1500 Kusar och 5000 Nm
Fiat Uno 45 - 45 Kusar och 80 Nm

^*_*^
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Svennebollar vet jag inte ens vad det skulle kunna betyda.

Äter inte negerbollar längre så jag bryr mig inte.
User avatar
Ola
Posts: 610
Joined: 2002-03-08 11:57:57
Location: Stockholm - Älvsjö
Contact:

Post by Ola »

Kan inte hålla tebax!! :-X

"Waajnerbroods"!!!!!~
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Re: Diskrimineringsombudsmannen med negerbollar.

Post by Jonas Axman »

Den_Onda_Apan wrote:Hoppas ni läste aftonbladets sista sida idag. Vad tycker ni personligen, Är det ok att kalla negerbollar för negerbollar? Jag tycker att det är det.

Det känns som att det finns viktigare saker att bry sig om än det. Det är ju knappast något rasistiskt budskap i det.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
-Viper-
Hedersbit
Posts: 357
Joined: 2002-06-25 20:18:52
Location: Jkpg

Post by -Viper- »

Det känns som vi som är svenskar blir mer och med diskriminerade, man får passa sig för vad man tycker och säger, har man en negativ åsikt som har med invandrare att göra så blir man klassad rasist direkt.
AMD Barton 2500+@3200+ || Epox EP-8RDA+ || 1024 DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5 || Radeon 9600Pro || Thermaltake Highest Xaser III V2000A Super Tower || NEC 2500 DVD brännare || 19 tum TFT Samsung SyncMaster 940B
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Neger kommer ur det franska (?) ordet Negro som betyder svart, som jag ser det är det därför helt ok att kalla svarta och mörkt bruna människor för negrer. Jag hatar omsättningen på namn som startas för att ersätta ett "rasistiskt" namn och sedan blir lika rasistiskt...

Kalla negrer för negrer, dom är inte afrosvenskar om dom inte kommer från afrika...

Över huvu taget vill jag se fler göra som homorörelsen i USA, själva börja använda dom nedsättande orden för att förstöra deras förnedrande värde. (Gay)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Den_Onda_Apan
Posts: 375
Joined: 2002-03-08 18:38:24
Location: Västerås
Contact:

Post by Den_Onda_Apan »

xXx wrote:Det känns som vi som är svenskar blir mer och med diskriminerade, man får passa sig för vad man tycker och säger, har man en negativ åsikt som har med invandrare att göra så blir man klassad rasist direkt.
Som ett kort från hur det står till i dagsläget.
Leopard 2 - 1500 Kusar och 5000 Nm
Fiat Uno 45 - 45 Kusar och 80 Nm

^*_*^
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Ghlargh wrote:Neger kommer ur det franska (?) ordet Negro som betyder svart, som jag ser det är det därför helt ok att kalla svarta och mörkt bruna människor för negrer. Jag hatar omsättningen på namn som startas för att ersätta ett "rasistiskt" namn och sedan blir lika rasistiskt...

Kalla negrer för negrer, dom är inte afrosvenskar om dom inte kommer från afrika...

Över huvu taget vill jag se fler göra som homorörelsen i USA, själva börja använda dom nedsättande orden för att förstöra deras förnedrande värde. (Gay)
håller med dig ganska mycket men å andra sidan så är det okej för negrer i USA att kalla varandra för bl.a. "nigger" men det är inte okej om vita kallar svarta för samma sak då man inte kan uppfatta om det är rasistiskt menat.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Axeflower
Posts: 947
Joined: 2002-03-07 23:06:58
Location: Kalmar
Contact:

Post by Axeflower »

Det har alltid hetat och kommer alltid att heta negerbollar, i min värld iaf.
Jag ser inget negativt eller nedlåtande i det.
Men det är klart, det finns alltid folk till att störa sig på saker.
Men jag undrar om det verkligen är så många som stör sig på detta. Och om det nu är det så har folk allt för lite att göra.
User avatar
-Viper-
Hedersbit
Posts: 357
Joined: 2002-06-25 20:18:52
Location: Jkpg

Post by -Viper- »

vi är väl runt 9 milj invånare i sverige, ca: 1 milj av dessa 9 är av ej svenskt utsprung.

jag har inte siffran i huvudet hur många arbetslösa det går i sverige, men ändå sägs det att vi snart är tvungna att impotera arbetskraft utomlands.

det beror på att vi i sverige har fel utbildning, utbildningspolitiken i dagsläget är helt tokigt, utbildningsplatserna ska grundas på framtida arbetsmarknads behov.

som det ser ut idag så är det inte många som är intreserade att utbilda sig till nått (smutsigt jobb).

alla kan inte utbilda sig till data, elektronik, ekonomi, mm, nån måste våga skita ner sig och våga jobba med händerna istället för att bara trycka på knappar.

tänk er att gå ut på stan och det skulle vara skräp överallt för att ingen vill jobba som städare, soptömmare, mm

det är ingen framtid som jag skulle vilja se.

på detta viset ser jag det hela, jag en vanlig knegare, men men, alla har rätt till sina egna åsikter. ;)
AMD Barton 2500+@3200+ || Epox EP-8RDA+ || 1024 DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5 || Radeon 9600Pro || Thermaltake Highest Xaser III V2000A Super Tower || NEC 2500 DVD brännare || 19 tum TFT Samsung SyncMaster 940B
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

Om det inte får heta negerboll tycker jag att man ska införa "afrobollar" istället ;)
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
Axeflower
Posts: 947
Joined: 2002-03-07 23:06:58
Location: Kalmar
Contact:

Post by Axeflower »

Gimli wrote:Om det inte får heta negerboll tycker jag att man ska införa "afrobollar" istället ;)
Det låter lite väl ludet det tycker jag ;D
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Diskrimineringsombudsmannen med negerbollar.

Post by Dissident »

Negerbollar är ju det svenskaste vi har. Rädda negerbollarna!
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Ghlargh wrote:Över huvu taget vill jag se fler göra som homorörelsen i USA, själva börja använda dom nedsättande orden för att förstöra deras förnedrande värde. (Gay)
Har du någongång lyssnat på "hiphop"?
Wacker
Posts: 286
Joined: 2002-03-16 7:05:37
Location: Göteborg

Post by Wacker »

Jag tycker nästan det är mer diskrimerande att kalla dom för chokladbollar.
Det är ju som att erkänna att vi tänkte på mörkhyade folk när vi gav negerbollarna deras namn.

Jag tänker iaf inte på mörkhyade/negrer när jag säger negerbollar.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Hur skulle "riktiga" negerbollar smaka undrar man ju ;-)

Inget fel med det namnet...
DDS for life!
User avatar
Den_Onda_Apan
Posts: 375
Joined: 2002-03-08 18:38:24
Location: Västerås
Contact:

Post by Den_Onda_Apan »

Wacker wrote:Jag tycker nästan det är mer diskrimerande att kalla dom för chokladbollar.
Det är ju som att erkänna att vi tänkte på mörkhyade folk när vi gav negerbollarna deras namn.

Jag tänker iaf inte på mörkhyade/negrer när jag säger negerbollar.
Det stämmer ju faktiskt. Då finns ju baktanken där att de döptes om från negerbollar till chokladbollar av det skälet.
Leopard 2 - 1500 Kusar och 5000 Nm
Fiat Uno 45 - 45 Kusar och 80 Nm

^*_*^
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

borz wrote:Hur skulle "riktiga" negerbollar smaka undrar man ju ;-)

Inget fel med det namnet...
Jag kommer inte över din avatar. Är det ett ansikte inklippt i baksätet på en bil eller är det en person i bilen på något konstigt sätt?
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Dissident wrote:Jag kommer inte över din avatar. Är det ett ansikte inklippt i baksätet på en bil eller är det en person i bilen på något konstigt sätt?
Hans huvud kommer ut genom ett hål som finns i vissa volvobilar, brukar vara ett armstöd där i baksätet. (Det är vad jag tror iaf)
Last edited by egar on 2003-08-02 0:21:45, edited 1 time in total.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

egar wrote:
Dissident wrote:Jag kommer inte över din avatar. Är det ett ansikte inklippt i baksätet på en bil eller är det en person i bilen på något konstigt sätt?
Hans ansikte kommer ut genom ett hål som finns i vissa volvobilar, brukar vara ett armstöd där i baksätet. (Det är vad jag tror iaf)
tror det jag med :~)

har alltid hetat negerbollar för mig iaf.. kommer alltid kalla det så också. :P
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

min Ellärare berättade om en svart elev som han haft.. som ville ha recept på negerbollar..

Jag skulle nog inte bry mig nåt speciellt om det dök upp Svennebollar.. smakar de gott så är det väl ok ;) fast smaken e som baken..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Wacker wrote:Det är ju som att erkänna att vi tänkte på mörkhyade folk när vi gav negerbollarna deras namn.
Bra att du skrev det, för det är just det som är den springande punkten. Benämningen Negerboll på denna chokladbakelse kommer från en tid då det var vanligt i Sverige att bespotta och förlöjliga negrer eller mörkhyade rent allmänt. Eftersom många känner att samhällsutvecklingen gått vidare långt bort ifrån den delen av vår historia så sticker sådana kvarlevor lite i ögonen. Det är väl ganska lätt att förstå ändå?

För den skull är det förståss mycket tveksamt om anmälningen för diskriminering var motiverad eftersom epitetet Negerboll bara fanns där utan att användas på ett diskriminerande eller nedvärderande sätt. Det förlöjligar möjligtvis bara Sjöbo ännu mer om det ses som allmänt accepterat att lära sina barn att det skall heta Negerboll. Särskilt förvånad lär väl heller ingen utomsocknes bli.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

xXx wrote:Det känns som vi som är svenskar blir mer och med diskriminerade, man får passa sig för vad man tycker och säger, har man en negativ åsikt som har med invandrare att göra så blir man klassad rasist direkt.
Amen.
Post Reply