Båtköp? (en helt vanlig båt-tråd)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Imagine
Posts: 804
Joined: 2002-03-08 17:35:46
Location: Strängnäs

Båtköp? (en helt vanlig båt-tråd)

Post by Imagine »

Ja, om man kom över 30.000.000:- så vet jag redan vilken båt jag skulle köpa. Detta är min dröm:
http://www.fairline.com/squadron/squadron_frameset.htm

Ni med bredband, kolla den stora videon.
Rätt läckert att en så stor båt gör 38 knop. Missa inte heller "Virtual tour" på 74-modellen. Det är den jag menar. 40 ton lyx, gör 13 knop utan att ens börja stegra, 0 till 30 knop på bara 20 sekunder, maxar på 40 sekunder.
Denna båt skulle jag bo i året runt, kolla bara inredningen. Inte mycket mindre är min 3:a...

Men som sagt, 30.000.000:-
Ska vi dela?
Om 365 forumiter delade på priset, mot att man fick ha den 1 dag om året, så skulle det bara kosta dryga 80.000:- per skalle :lol:
Om man räknar med att den går ok i 20år, så blir snittkostnaden bara 4000:- per år, för en dags semester... Fast å andra sidan kan man bränna 22000:- på en dag i bränsle, om man gillar att färdas i toppfart...

Hittade en recention på nämnd båt:
http://www.powerandmotoryacht.about.com ... index.html


Fast å andra sidan kostar Fairlines Phantom 43 bara 6.000.000:-
Kanske blir den istället, kolla in virtual touren på den med, läskigt vad man får för pengarna! :D
http://www.fairline.com/phantom/phantom_frameset.htm (klicka på 43, välj virtual tour...)

Recention på den rackarn med:
http://www.powerandmotoryacht.about.com ... index.html

Om man spar 5000:- i månaden i 100år så har man råd med den...
Ingen extremt rik forumit som vill bli polare med mig?

Aja, en vacker dag köper jag en begangnad eka med en 8 hästars motor...

Har vi nån båtägare här som vill visa bilder på sin båt?
Eller nån som vill dela med sig av nån annan kul båtrelaterad händelse?
Axeflower
Posts: 947
Joined: 2002-03-07 23:06:58
Location: Kalmar
Contact:

Post by Axeflower »

Har en plasteka som inte ser mycket ut för världen med en utombordare med hästkrafter jag kan räkna på ena handens fingrar och få några över.

Men den flyter och den går framåt i skaplig fart. Duger till att ta sig till de närmaste öarna i skärgården eller åka ut och fiska med.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

En som flyter?
iDon't care about your problems.
User avatar
Imagine
Posts: 804
Joined: 2002-03-08 17:35:46
Location: Strängnäs

Post by Imagine »

Axeflower wrote:Har en plasteka som inte ser mycket ut för världen med en utombordare med hästkrafter jag kan räkna på ena handens fingrar och få några över.

Men den flyter och den går framåt i skaplig fart. Duger till att ta sig till de närmaste öarna i skärgården eller åka ut och fiska med.
Hur mycket drar din båtmotor i soppa, om man jämför med bil?
Eller hur länge kan du åka på en full tank på ett ungefär?

Som du säger, man kan nog ha roligt med en båt, utan att det behöver vara en lyxkryssare...
Ska försöka hitta nån seriös handlare, så man inte köper ekan till överpris. Vad ska egentligen en begangnad liten eka med motor kosta?
none

Post by none »

Imagine wrote:
Axeflower wrote:Har en plasteka som inte ser mycket ut för världen med en utombordare med hästkrafter jag kan räkna på ena handens fingrar och få några över.

Men den flyter och den går framåt i skaplig fart. Duger till att ta sig till de närmaste öarna i skärgården eller åka ut och fiska med.
Hur mycket drar din båtmotor i soppa, om man jämför med bil?
Eller hur länge kan du åka på en full tank på ett ungefär?

Som du säger, man kan nog ha roligt med en båt, utan att det behöver vara en lyxkryssare...
Ska försöka hitta nån seriös handlare, så man inte köper ekan till överpris. Vad ska egentligen en begangnad liten eka med motor kosta?
Ang beninförbrukning så har min arbetskamrat en gul båt av okänd modell med en inombors motor av model Volvo Penta på 115 hk. Den drar när man kör på fulfart ca 15 liter i timmen.
Lite riktlinjer :)
Axeflower
Posts: 947
Joined: 2002-03-07 23:06:58
Location: Kalmar
Contact:

Post by Axeflower »

Imagine wrote:
Hur mycket drar din båtmotor i soppa, om man jämför med bil?
Eller hur länge kan du åka på en full tank på ett ungefär?
Ingen aning. La inte i den i år. Och förra året hann jag inte med att lägga i den då heller. Så jag kommer inte ihåg.
User avatar
MoNsTeR
Posts: 236
Joined: 2002-06-04 21:56:43
Contact:

Post by MoNsTeR »

Ska köpa en kayak i stället.. Mycket bättre.
MacBook Pro Unibody 2.8GHz
User avatar
Imagine
Posts: 804
Joined: 2002-03-08 17:35:46
Location: Strängnäs

Post by Imagine »

zeux wrote:Ang beninförbrukning så har min arbetskamrat en gul båt av okänd modell med en inombors motor av model Volvo Penta på 115 hk. Den drar när man kör på fulfart ca 15 liter i timmen.
Lite riktlinjer :)
Med fulfart menar du fullfart?

Eller kanske mindre fin fart?

Låter bra dock, inte så värst mycket mer än en bil. Hur stor är den?

Lärde mig nyss att 1 svensk knop är 1 engelsk mph. Nu behöver jag ju bara en konverterare, så jag vet hur många km/h det blir...
User avatar
t3o
Posts: 1195
Joined: 2002-03-09 15:33:23
Location: Egby boysens och möckleby meckarnas öland
Contact:

Post by t3o »

min morbror hade nån stor sport båt. men han sålde den för han kunde bara köra ner till hamnen i stan som var typ 2mil bort innan han behövde tanka. ska man ha en stor båt så bör man nog satsa på segelbåt. men då behöver man ju lite vana för att styra den. men om man vill ha en lite kan man ju köra på en liten utombordare. eller så där vattenskoter. jag såg en för 8000kr sån ska man ha!
Vill du köra starcraft mot mej? På battle.net heter jag Swoomp och är oftast inne i swe-1, swe-2, tw, eller xtc
User avatar
Hindemo
Posts: 27
Joined: 2002-10-05 17:02:25
Location: Ludvika
Contact:

Post by Hindemo »

Nu är det nog någon som har lurat dig, Imagine. En knop är inte lika mycket som en engelsk mile.

Knop: 1.852 km/h
Mile: 1.609344 km/h

Här finns en konverterare du kan använda: http://hemsidor.torget.se/users/b/bohjo ... .htm#speed

Trevligt med lite båtsnack på forumet. Har nyss återvänt efter en sommar vid Siljan med mycket båtåkning. Men inte vet jag om den där skutan för 30 mille är någonting att ens drömma om... Hehe.
//Hindemo
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Jag vet ingenting om batar.

Men jag skulle verkligen vilja salja allt jag har fixa en san dar sleden katamaran som han har i Waterworld och sen aka omkring pa lite varma stallen runt ekvatorn.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
JoX^
Posts: 269
Joined: 2002-03-08 14:40:53
Location: Gävle
Contact:

Post by JoX^ »

Image
Motorbåtar visst är det häftigt men till vilken nytta, för att skryta för grannen eller kanske hela världen.

Jag röstar för segling!!

*hittade ingen häftig bild men den får duga*
User avatar
Imagine
Posts: 804
Joined: 2002-03-08 17:35:46
Location: Strängnäs

Post by Imagine »

Hindemo wrote:Nu är det nog någon som har lurat dig, Imagine. En knop är inte lika mycket som en engelsk mile.

Knop: 1.852 km/h
Mile: 1.609344 km/h

Här finns en konverterare du kan använda: http://hemsidor.torget.se/users/b/bohjo ... .htm#speed

Trevligt med lite båtsnack på forumet. Har nyss återvänt efter en sommar vid Siljan med mycket båtåkning. Men inte vet jag om den där skutan för 30 mille är någonting att ens drömma om... Hehe.
Tack mannen!
Jag misstänkte att det inte var så lätt. Men det stog på en båtsida, dom hade tydligen fel!
Den där konverteraren får jag mycket nytta av, tack än en gång! :D

Så då går den större båten i 33 knop= 61km/h

Drömma kan man ju, tänk om maffian råkar flyga över min stad när jag är ute i skogen och "plockar blåbär" och deras plan kränger till så dom tappar väskan med bossens veckopeng framför mina fötter... :o

::)

Undrar förresten om man kan hyra en sån där lyxbåt för en dag...

Sen måste jag säga att stora segelbåtar är fantastiska, fick följa med i en sån när jag var liten, och att sova i båten var något av det mysigaste jag varit med om. Men en nybörjare som jag skulle säkert sänka den redan i hamn... :)
Man får la försöka bli vän med en kapten...
User avatar
Ola
Posts: 610
Joined: 2002-03-08 11:57:57
Location: Stockholm - Älvsjö
Contact:

Post by Ola »

Nyttan med motorbåtar är att det är så satans mycket roligare än att segla!! :) Nä. men jag förstår de som gillar att segla, men för mig som motor-tokig 17åring är vår motorbåt den perfekta leksaken :D

Vi har en 55 hästars motorbåt, den är inte specielt fin, men det är ganska skönt många gånger att slippa bry sig om att ta det lungt med båten å änga sig åt att vårda den - Men inte skulle man säga nej till en nyare och dyrare båt ;). Det båten används mest till just nu är wakeboard åkning - otroligt kul faktiskt!!


Hörde nån om detta igår btw?: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 44,00.html

Vi va på vårt landställe och helt plötsligt kom en polishelikopter och började snurra över våra huvuden, vi går ner närmare sjön och ser att det ligger en riktigt fet motorbåt där precis invid vassen. På båten står nån och röker och pratar i telefon, vi antog att han försökte ringa till nån kompis och be om hämtning, men grannarna var beväpnade med brännbollsträn så han skulle blivit mottagen om han hoppade i land ;D. Vi det här laget visste vi inget om att det var en så grovbrottsling, vi trodde det bara var nån båttjuv. Snart startar båten och drar iväg bort - helikoptern hänger på.

^ Det jag ville säga med det var att han hade en jäkligt fet sportbåt :)
User avatar
Imagine
Posts: 804
Joined: 2002-03-08 17:35:46
Location: Strängnäs

Post by Imagine »

http://www.vibatagare.com/

Kan ni några flera sidor för båtentusiaster?
User avatar
project
Posts: 276
Joined: 2003-03-31 11:03:00
Location: Göteborg

Post by project »

Vi har en 40 fots flybrigde båt =) men vi vill ha en större, gillar Fairline jag med, fast en Ferreti är jäkligt fin =) italienskt, det ska det bli.

jag gillar dina tankar att du vill ha en sådan båt imagine men, om man ska ha en sådan båt så ska man ha den nere i medelhavet, för här uppe är det inte tillräkligt långt säsong. och det är väldigt tråkigt!
öh! tjena :P
User avatar
Imagine
Posts: 804
Joined: 2002-03-08 17:35:46
Location: Strängnäs

Post by Imagine »

project wrote:Vi har en 40 fots flybrigde båt =) men vi vill ha en större, gillar Fairline jag med, fast en Ferreti är jäkligt fin =) italienskt, det ska det bli.

jag gillar dina tankar att du vill ha en sådan båt imagine men, om man ska ha en sådan båt så ska man ha den nere i medelhavet, för här uppe är det inte tillräkligt långt säsong. och det är väldigt tråkigt!
Okey, låt oss dra till medelhavet, kompis! ;D
User avatar
project
Posts: 276
Joined: 2003-03-31 11:03:00
Location: Göteborg

Post by project »

Imagine wrote:
project wrote:Vi har en 40 fots flybrigde båt =) men vi vill ha en större, gillar Fairline jag med, fast en Ferreti är jäkligt fin =) italienskt, det ska det bli.

jag gillar dina tankar att du vill ha en sådan båt imagine men, om man ska ha en sådan båt så ska man ha den nere i medelhavet, för här uppe är det inte tillräkligt långt säsong. och det är väldigt tråkigt!
Okey, låt oss dra till medelhavet, kompis! ;D
gärna för mig, när drar vi? ska vi köra på 74 fotaren eller? :P

kan ju köra en Princess annars? dom är jäkligt fina dom med =)
http://www.princess-boats.com/website5/ ... flash.html
öh! tjena :P
User avatar
Imagine
Posts: 804
Joined: 2002-03-08 17:35:46
Location: Strängnäs

Post by Imagine »

Wow, Princess 25M kostar också 30.000.000:- men är ännu större. *dreggel*


Hur får folk råd till såna båtar egentligen?
Om man sparar 1000:- i månaden, så tar det ändå en bra bit över 2 millenium att få ihop till den båten... :o

Om man kunde dra igång en kampanj som innebär att alla i detta land donerar 3.50:- till mig, så kan jag köpa den. Svårt att motivera dock... :P
User avatar
pid00
Hedersbit
Posts: 725
Joined: 2002-10-11 19:32:10
Contact:

Post by pid00 »

Man behöver inga lyxkryssare och månfarkoster för att njuta av havet! :)

Köp en gammel eka och ro ut så ska du få både träning i simning och få njuta av doften av sjön ;)
Facts are stubborn things.
User avatar
project
Posts: 276
Joined: 2003-03-31 11:03:00
Location: Göteborg

Post by project »

Imagine wrote:Wow, Princess 25M kostar också 30.000.000:- men är ännu större. *dreggel*


Hur får folk råd till såna båtar egentligen?
Om man sparar 1000:- i månaden, så tar det ändå en bra bit över 2 millenium att få ihop till den båten... :o

Om man kunde dra igång en kampanj som innebär att alla i detta land donerar 3.50:- till mig, så kan jag köpa den. Svårt att motivera dock... :P
hehe, det skulle vara något ja. förra året såg jag en Princess 22M här på västkusten, den var så otrligt vacker. Vi låg och körde bredvid detm våran båt såg ut som en eka och den är ända ganska stor :P

Det är bara rikt folk som köper båtarna vet du, dom har så mycket pengar så dom inte vet vad dom ska göra av dom. Och så nyrika då med :P olje snubbar, dom är grymma på båtar, var nere i Marbella på Spaniens sydkust, där är paradiset för sådana båtar, har varit i Monaco också där är det änna värre helt sjukt. Fan vad glad jag var när jag gick där i hamnen, även alla bilarna, helt sjukt =) stod helikoptrar och Ferraris på båtarna!
öh! tjena :P
User avatar
project
Posts: 276
Joined: 2003-03-31 11:03:00
Location: Göteborg

Post by project »

xiphias wrote:Man behöver inga lyxkryssare och månfarkoster för att njuta av havet! :)

Köp en gammel eka och ro ut så ska du få både träning i simning och få njuta av doften av sjön ;)
självklart har du rätt att man inte behöver det, havet är underbart. Men det är jävligt fräckt med stora fina båtar, det måste ju vem som helts hålla med om. Sen är man ju kung på havet då med =)
öh! tjena :P
biograf1001
Posts: 70
Joined: 2003-06-20 0:10:05
Contact:

Post by biograf1001 »

Såg en Princess 25M i stockholm vid bryggan nära gamla stan förra året :)

Var nån australienare som ägde den... han hade livvakter och en stor van med tonade rutor som han åkte in till stan med.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Vilka hemskebåtar då! Fy, fy och åter fy..

Ta t.ex. en Najad 490. Image

Något att bita i.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
project
Posts: 276
Joined: 2003-03-31 11:03:00
Location: Göteborg

Post by project »

nej nej, det ska vara motorbåt :P
öh! tjena :P
Post Reply