Det går ej att skriva korrekt svenska i erat forum

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
Post Reply
zaver
Posts: 614
Joined: 2002-03-18 21:23:00
Location: Stockholm
Contact:

Det går ej att skriva korrekt svenska i erat forum

Post by zaver »

Om man vill göra en stycke indelning i erat forum så går det inte att göra på ett riktigt sätt. Titta på detta.

"Albert var en lustig man som ofta köpte datorer pga hans klåfingrighet som gjorde att de gick sönder. Då sa en vis man till honom att han istället borde satsa på en märkesdator där garatin går ut om man petar på det inre. Albert tyckte detta var en bra idé för han vågar inte riskera garantin.
Så här kan det gå då man är alltför klåfingrig så passa er när ni moddar era egna datorer, bättre att tänka både en och två gånger innan ni sätter dremeln i chassit."


Det som är i fet stil här vill jag ha som ett nytt stycke men det går inte eftersom man inte kan skriva 3 mellanslag i början på det nya stycket för det syns inte när man har tryckt på skicka knappen. Det verkar som om de tre mellanslagen går bort och den blir ingen inskjutning.
För er som inte vet det så markerar man nytt stycke med radbrytning och ett indarg på ca 3 mellanslag. Man kan även markera nytt stycke genom radmellanrum men det passar bättre i formella texter och rapporter.
| Pentium IV 2.2GHz | 512MB RDRAM | Geforce3 TI-500 | 120GB 7200RPM | 21" & Platt 17" | DVD-RW Brännare |
| Fjärrkontroll | Dubbla 50W Subbar & 6 satelliter | Force Feedback Joystick & två Rattar | 100Mbit uppkoppling |
User avatar
Hans-Eddy
Posts: 749
Joined: 2002-03-10 10:38:48
Location: Göteborg
Contact:

Re: Det går ej att skriva korrekt svenska i erat forum

Post by Hans-Eddy »

zaver wrote:Om man vill göra en stycke indelning i erat forum så går det inte att göra på ett riktigt sätt. Titta på detta.

"Albert var en lustig man som ofta köpte datorer pga hans klåfingrighet som gjorde att de gick sönder. Då sa en vis man till honom att han istället borde satsa på en märkesdator där garatin går ut om man petar på det inre. Albert tyckte detta var en bra idé för han vågar inte riskera garantin.
Så här kan det gå då man är alltför klåfingrig så passa er när ni moddar era egna datorer, bättre att tänka både en och två gånger innan ni sätter dremeln i chassit."


Det som är i fet stil här vill jag ha som ett nytt stycke men det går inte eftersom man inte kan skriva 3 mellanslag i början på det nya stycket för det syns inte när man har tryckt på skicka knappen. Det verkar som om de tre mellanslagen går bort och den blir ingen inskjutning.
För er som inte vet det så markerar man nytt stycke med radbrytning och ett indarg på ca 3 mellanslag. Man kan även markera nytt stycke genom radmellanrum men det passar bättre i formella texter och rapporter.
Tja det är snarare som två skolor, så när html sätter p för indragsvarianten får man väl använda fantasin och göra en radbrytning till, eller helt enkelt skita i att skriva om man har stora problem med det.
The circle is perfect, but the world isn't round.
The revolution will not be televised, the revolution will be live.
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

som beeraholic säger, det är HTML som sätter den gränsen.
Inte forumet.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

när axman talar lägger sig tystnaden :>
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Kebabdjuret... hmm. Var snäll och identifiera dig :)

Ang. styckeindelningen så tycker jag det ser snyggare ut t o m, med radbrytning istället för indrag. Men som sagt är det ju HTML som sätter gränserna ganska ofta, så också i det här fallet.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Hans-Eddy
Posts: 749
Joined: 2002-03-10 10:38:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by Hans-Eddy »

fred wrote:Kebabdjuret... hmm. Var snäll och identifiera dig :)

Ang. styckeindelningen så tycker jag det ser snyggare ut t o m, med radbrytning istället för indrag. Men som sagt är det ju HTML som sätter gränserna ganska ofta, så också i det här fallet.
En praktisk lösning skulle ju vara att göra nån BBCode som genererar en eller två   så kan man ju få sitt indrag, men det kanske innebär mycket merarbete att implementera.
The circle is perfect, but the world isn't round.
The revolution will not be televised, the revolution will be live.
User avatar
Devilholk
Posts: 146
Joined: 2002-04-10 21:22:00
Location: Lycksele
Contact:

Post by Devilholk »

Jag ser iaf inget fel på Forumet.
Det ser snyggt och prydligt ut. Om det skulle vara nåt fel är väl inte det hela världen?
Viktigaste är väl att funktionerna och så fungerar.
"Älska HIM"
Parmardil
Posts: 786
Joined: 2002-03-08 9:12:23
Location: Landskrona, ursprungligen Borås
Contact:

Post by Parmardil »

Kan man inte sätta på HTML och slänga in 3 &nbsp då? Om det nu är så viktigt...själv har jag inga problem med det efter som jag aldrig skriver korrekt svenska ändå. Det viktigaste är, som jag ser det är att det är enkelt, snabbt och snyggt. Lite språk fel hit och dit spelar ingen störe roll...iaf inte för mig :)
"Some days you just can't get rid of a bomb." -Batman
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Parmardil wrote:Kan man inte sätta på HTML och slänga in 3 &nbsp då? Om det nu är så viktigt...själv har jag inga problem med det efter_som jag aldrig skriver korrekt svenska ändå. Det viktigaste är, som jag ser det (komma ',') {är} att det är enkelt, snabbt och snyggt. Lite språk_fel hit (eller) {och} dit spelar ingen större roll...(mellanslag ' ')iaf inte för mig :)
Fast det visste du väl redan ;)

http://www.bulldozer.nu/intryck/spraka2.html[/b]
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Vet inte men det känns som att man kunde fokusera på att skriva korrekt stavningsmässigt och grammatiskt innan man tar upp det här.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Parmardil
Posts: 786
Joined: 2002-03-08 9:12:23
Location: Landskrona, ursprungligen Borås
Contact:

Post by Parmardil »

Big_Bird wrote:
Parmardil wrote:Kan man inte sätta på HTML och slänga in 3 &nbsp då? Om det nu är så viktigt...själv har jag inga problem med det efter_som jag aldrig skriver korrekt svenska ändå. Det viktigaste är, som jag ser det (komma ',') {är} att det är enkelt, snabbt och snyggt. Lite språk_fel hit (eller) {och} dit spelar ingen större roll...(mellanslag ' ')iaf inte för mig :)
Fast det visste du väl redan ;)

http://www.bulldozer.nu/intryck/spraka2.html[/b]
Självklart visste jag det ;)
Allvarligt talat bryr jag mig inte särskilt mycket...jag är alldeles för lat för att läsa igenom vad jag skriver :)
"Some days you just can't get rid of a bomb." -Batman
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Så länge man är begriplig är det inget större problem. Men Som jag skrev i min artikel så försvinner begripligheten ganska snabbt när abstraktionen ökar och stavning/grammatik blir sämmre. :)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
R3c
Posts: 451
Joined: 2002-03-07 22:51:20
Location: Borås
Contact:

Post by R3c »

nöpp det går inte :)
zaver
Posts: 614
Joined: 2002-03-18 21:23:00
Location: Stockholm
Contact:

Post by zaver »

Snigel wrote:Vet inte men det känns som att man kunde fokusera på att skriva korrekt stavningsmässigt och grammatiskt innan man tar upp det här.
Det är svårare att lära 1000 medlemmar stava än att åtgärda problemet så att jag kan göra indrag hehe..
| Pentium IV 2.2GHz | 512MB RDRAM | Geforce3 TI-500 | 120GB 7200RPM | 21" & Platt 17" | DVD-RW Brännare |
| Fjärrkontroll | Dubbla 50W Subbar & 6 satelliter | Force Feedback Joystick & två Rattar | 100Mbit uppkoppling |
fisk

Post by fisk »

zaver wrote:
Snigel wrote:Vet inte men det känns som att man kunde fokusera på att skriva korrekt stavningsmässigt och grammatiskt innan man tar upp det här.
Det är svårare att lära 1000 medlemmar stava än att åtgärda problemet så att jag kan göra indrag hehe..
"Erat" ? ... det heter väl ändå "ert" ?
Axeflower
Posts: 947
Joined: 2002-03-07 23:06:58
Location: Kalmar
Contact:

Post by Axeflower »

fisk wrote: "Erat" ? ... det heter väl ändå "ert" ?
Eller "edert" beroende på hur gammaldags man vill vara.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Jag fick då "vårat" borträttat på svenskauppsatsen nyligen.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Min svenskalärare sa i vart fall alltid att blankrad var fullt giltigt som styckeindelning (bara man inte kombinerade det med indrag)...
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
DreadX
Posts: 66
Joined: 2002-04-05 16:02:48

Post by DreadX »

så länge man förstår vad som står...
[color=red:340445ab91]AMD Athlon XP +1800 | 256 mb ddram | 60gb 7200rpm |
GeForce 4 4200 | Sb Live! 4.1 digital | 19" 1280*1024 | ElleChrome | CyClone 32x/10x/40x[/color:340445ab91]
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

zaver wrote:
Snigel wrote:Vet inte men det känns som att man kunde fokusera på att skriva korrekt stavningsmässigt och grammatiskt innan man tar upp det här.
Det är svårare att lära 1000 medlemmar stava än att åtgärda problemet så att jag kan göra indrag hehe..
Om du sätter dina inlägg inom (code) eller liknande så kommer den behålla indenteringen.
Exempel:

Code: Select all

Korrekt svenska följer. blabla
Lång paragraf har fler rader.
   Ny paragraf började med inskjuten text.
Den är också på fler rader.
Dock står det ju code om den. Men om just tre space är viktigast så finns det en lösning,
bara inte en skitbra.
Och det räcker med att du bockar i code, så löser sig ditt problem utan att vi måste vänta
på att 1000 users lär sig skriva korrekt. =)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

    Jag har lösningen på ditt problem.
Jag kan utan problem göra indrag med 3 blanksteg.
Det hela är mycket enkelt. Istället för att trycka på
Mellanslagstangenten tre gånger så lägger man in
ASCII-kod 160 tre gånger, och det filtreras inte bort.
Detta åstadkommer man lätt genom att ha NumLock
på, och hålla inne vänstra Alt-tangentn och trycka
"0160" på det numeriska tangentbordet.
    Så över till nästa stycke
Enkelt så det förslår :)
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Alt+0160 precis som den galne moddaren föreslår :)
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
Post Reply