CSN - en av Sveriges i särklass sämst skötta institutioner?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
BeeFCakE
Posts: 397
Joined: 2003-05-10 11:55:03
Location: Stockholm
Contact:

CSN - en av Sveriges i särklass sämst skötta institutioner?

Post by BeeFCakE »

De som inte är intresserade av att läsa ett inlägg fullt av självömkan kan sluta redan nu... ;)

För ganska precis två år sedan började jag studera Datateknik på KTH. Jag gjorde det i ett halvår, därefter ryckte jag in i lumpen och avbröt mina studier ganska tvärt kring nyår. En kurs fick jag bryta mitt i och fick således bara 4 av 8 poäng på den, sedan var det en mattekurs som jag i samråd med min stuidevägledare valde att inte läsa på hösten, då det kommer en fortsättningskurs på våren och om man inte då har höstens kurs färsk i minnnet är man ganska rökt.
I slutändan så lämnade jag KTH med totalt 10 poäng, för att göra lumpen.

Då jag visste att det här skulle kunna innebära problem senare ringde jag redan då till CSN och förklarade situationen. Handläggaren som jag pratade med där var trevlig och sa att det var bra att jag ringde och berättade det här i förväg, så att vi skulle "slippa komplikationer" senare. Hon sa även att hon noterat allt detta i deras datasystem. Blåögd som jag var likställde jag ord med handling...

Under lumpen kom jag fram till att Datateknik, även om det var intressant, inte var det jag villa utbilda mig inom och senare jobba med, så jag beslöt mig för att börja studera ekonomi istället. Sagt och gjort, jag sökte in på Ekonomlinjen på Stockholms Universitet och kom in. Skickar in min studiemedelsansökan till CSN och väntar, nu börjar helvetet...

Fem dagar senare får jag tillbaka ett brev om att jag ska "komplettera" min ansökan då jag "inte har tagit tillräckligt många poäng under föregående studieperiod". Sweet!
Jag ringer till CSN och frågar varför de vill att jag ska skicka in en komplettering, det här reddes ju ut för ca 1 1/2 år sedan, men icke... "Det står ingenting i våra datorer.", fick jag till svar.
Nehej, då får man väl skriva ett brev och förklara alltihop igen då. Sagt och gjort, jag skriver ett brev och bifogar kopior av mina lumpenbetyg och betygen från KTH. När jag ringer för att kolla så att allting har kommit in OK får jag veta att handläggningstiden på de här ärenden är "upp till 3 veckor", det var en dryg månad sen...

Nu har det, som sagt, gått en månad och jag har fortfarande inte fått något svar. Jag har varit i kontakt med CSN minst tre gånger i veckan, men ingen har någon vidare koll på läget. Jag börjar bli något trött på att inte ha några pengar som helst, jag menar inte en endaste krona, då jag har en tenta på torsdag och fortfarande inte har kunnat köpa all studielitteratur.

Så idag kommer dödskyssen.

Hej, jag ringer för att se hur det går med mitt ärende. "Ja, det här var ju inte alls bra, jag ska prata med dem i stockholm. Jo, de ska handlägga det snarast nu, men jag ser att det saknas en underskrift från dig här, den måste vi få innan vi kan bevilja detta. Så vi skickar tillbaka det till dig så får du skriva på det och returnera det igen."

Det var droppen.

Förklarar vänligt men bestämt för henne att det inte stämmer, jag vet att jag fyllde i den där blanketten helt felfritt, det saknas ingenting, dessutom har de min namnteckning på första ansökan, vilket skulle gå alldeles utmärkt. Här börjar hon tveka en aning då hon själv inser hur ologiskt resonemanget är, jag klandrar inte henne på något sätt och jag vet att hon bara gör sitt jobb, men det var intressant att höra föraktet för den egna institutionen lysa igenom så starkt.

Hon lovade dock att hon skulle ta hand om det här personligen nu, och att hon skulle ringa mig imorgon (fredag). Jag hoppas att det här löser sig nu, jag orkar inte med mer tjafs... Slutsatsen står iaf klar för mig, CSN är och förblir en målbild för svenska statligt styrda organisationer utan någon som helst servicekänsla. Om ett privatägt företag drevs på det här sättet skulle det inte överleva sitt första bokslut.

Tvi, tvi, tvi!

Så, det jag undrar är vad ni själva har för erfarenheter, goda som dåliga, av denna folkkära inrättning...?
Har återupptäckt den vackra världen som är 8-bits gaming!
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

Post by Gosman »

Tycker att det va bra att du delade med dig iaf... lycka till


/ >_< / Zion
Gosman - Rixhack Admin
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag har ett mindre akut problem med CSN och deras studentkort, när man får kortet ska man ju "registrera det på nätet", där får man fylla i mailadress mm.
För ett tag se började jag få spam där det stod att CSN rekomenderade den här butiken som sålde datorer, och för att sluta få spam skulle jag logga in på CSN och avaktivera det, men hur fan loggar man in när man inte är student längre? skitsmart...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Enligt uppgift så ska säkraste (säkra finns inte) sättet at få något som ens liknar service från CSN vara att personligen haspla ner till deras kontor (ligger någonstans vid stadion) och sen göra det klart för dem att vare sig du eller någon annan kommer att kunna gå hem för dagen innan det hela är fixat. En rejäl motorsåg brukar här vara till stor hjälp.

Oddsen för att hon faktiskt ringer på fredag? Tja, jag skulle väl inte satsa några direkta penningsummor på't...
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Slimer
Posts: 480
Joined: 2002-09-16 18:17:17
Location: Umeå
Contact:

Post by Slimer »

Ghlargh wrote:Jag har ett mindre akut problem med CSN och deras studentkort, när man får kortet ska man ju "registrera det på nätet", där får man fylla i mailadress mm.
För ett tag se började jag få spam där det stod att CSN rekomenderade den här butiken som sålde datorer, och för att sluta få spam skulle jag logga in på CSN och avaktivera det, men hur fan loggar man in när man inte är student längre? skitsmart...
Är/ska det inte bli olagligt att skicka spam? *vandra runt bland svaga minnen* Sätt dit dem för det i så fall :)
Hemmabygge - [P4HT 2800MHz - Asus P4P800 Deluxe - 1024MB - 200GB+160GB Seagate 7200.7 Sata - Geforce 6800 - SoundBlaster Audigy2 ZS - CDRW+DVD+DVDRW - Samsung 959NF]
Dell Optiplex - [P3 500MHz - 384MB PC100 - 40GB Samsung]
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

Jag har hoppat av högskoleutbildningar två gånger och inte fått ihop mer än 10p totalt.
Men när jag sökte i höst så skrev jag ihop ett litet brev som jag skickade in med ansökan där jag förklarade mig varför det hade blivit så. Några veckor senare damp det ner ett beslut om att jag skulle få pengar =).
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Även om jag hört gång på gång att CSN ska vara värst på alla sätt och vis så har jag själv aldrig haft ett enda problem. Alla mina pengar har kommit på utsatt tid och de har aldrig klagat.

Men så har jag varit en mönsterstudent och varken tagit för lite poäng under en termin eller avbrutit mina studier någon gång ;)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Imagine
Posts: 804
Joined: 2002-03-08 17:35:46
Location: Strängnäs

Post by Imagine »

Ja, CSN har gjort livet surt för mig med. Deras datorer förlorar data lika ofta som TV3 visar reklam...

Person 1 lovar och kvitterar
Person 2 dementerar och fakturerar

Effektivt system...

Det var samma i skiftet mellan KAS/Alfa, förlorade rätt många dagar ut i cyberrymden.
-"Men det står så här på skärmen..." :P

Lycka till att knäcka ett sånt argument. ::)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jo, "datorn har alltid rätt". har hört det rätt ofta, allra mest i butiker, förr gjorde personalen ofta en ansträngning i att kolla om man talade sanning när man sa att det stog fel pris på hyllan, nu får man bara höra att "det är priset i kassan som gäller" och inget mer med det.

Undrar om dom nånsin tänker på att det är en människa som har skrivit in det.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
BeeFCakE
Posts: 397
Joined: 2003-05-10 11:55:03
Location: Stockholm
Contact:

Post by BeeFCakE »

Ghlargh wrote:Jo, "datorn har alltid rätt". har hört det rätt ofta, allra mest i butiker, förr gjorde personalen ofta en ansträngning i att kolla om man talade sanning när man sa att det stog fel pris på hyllan, nu får man bara höra att "det är priset i kassan som gäller" och inget mer med det.

Undrar om dom nånsin tänker på att det är en människa som har skrivit in det.
Vilket dessutom är lögn, eftersom det skyltade priset enligt lag alltid gäller, såvida det inte är ett uppenbart misstag, typ " Extrapris! 1kg Guld / 1:-", dvs i nio fall av tio (minst) så har du som kund rätten att kräva att du ska få köpa produkten till utsatt pris... Butikerna vet om detta, så när man säger till får man nästan alltid göra det, men de låtsas som om de inte vet om det till en början eftersom som de flesta kunder inte vågar säga till...
Har återupptäckt den vackra världen som är 8-bits gaming!
User avatar
Hyde
Posts: 428
Joined: 2002-09-16 8:28:48
Location: Kungälv
Contact:

Post by Hyde »

Ghlargh wrote:Jo, "datorn har alltid rätt". har hört det rätt ofta, allra mest i butiker, förr gjorde personalen ofta en ansträngning i att kolla om man talade sanning när man sa att det stog fel pris på hyllan, nu får man bara höra att "det är priset i kassan som gäller" och inget mer med det.

Undrar om dom nånsin tänker på att det är en människa som har skrivit in det.
Då har du aldrig varit på mitt jobb, vi är väldigt noga med att kunden skall vara nöjd och kompenserar oftast ifall det blivit fel.
A life in pain is a life in vain
User avatar
BeeFCakE
Posts: 397
Joined: 2003-05-10 11:55:03
Location: Stockholm
Contact:

Post by BeeFCakE »

Nu har man varit i kontakt med CSN igen, nu säger de att de kanske kommer att kunna handlägga mitt ärende i början av nästa vecka... När jag skickade in min komplettering lovade de att det skulle ta högst tre veckor, nu är vi uppe i fem... Det är fan så man baxnar.. :-/
Har återupptäckt den vackra världen som är 8-bits gaming!
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Ringde precis CSN, behöver ett intyg på att jag får studiemedel till min bostadsbidragsansökan. Det var inga problem.
User avatar
root
Posts: 1150
Joined: 2002-03-07 23:22:35
Contact:

Post by root »

Jag läser 19,8 poäng/vecka på våren. Det är tydligen 75% tycker CSN. (20 är heltid)
Pulling together is the aim of despotism and tyranny. Free men pull in all kinds of directions.
-Terry Pratchett
User avatar
BeeFCakE
Posts: 397
Joined: 2003-05-10 11:55:03
Location: Stockholm
Contact:

Post by BeeFCakE »

root wrote:Jag läser 19,8 poäng/vecka på våren. Det är tydligen 75% tycker CSN. (20 är heltid)
Det låter underligt, de brukar ju annars vara en ganska flexibel myndighet... ;)

Idag på eftermiddagen kom det dock en ljusning... Jag har blivit beviljad studiemedel! :D Så i början av nästa vecka ramlar det inte 12540:- blanka riksdaler på mitt konto... 8) "Då finns det ingen som tar en, man är kung, kung, kung..." ;D (och sen lite senare framåt småtimmarna, :-X)

Nu känns det faktiskt riktigt trevligt, men det är ändå skandalöst att studenter ska bli så dåligt behandlade... Nu har ju jag det ganska bra ändå, eftersom jag bor hemma, får mat, osv.. Men om det inte hade varit så, om jag hade flyttat till stockholm utifrån helt själv för att börja plugga, då hade det blivit hyggligt bökigt om man inte får några pengar...
Har återupptäckt den vackra världen som är 8-bits gaming!
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

root wrote:Jag läser 19,8 poäng/vecka på våren. Det är tydligen 75% tycker CSN. (20 är heltid)
Vilken skola räknar så? Hos oss (på universitetet) är en vecka ungefär en poäng... så 20 poäng är en termin.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

CSN är lika snabba som denna sidan.

finns några i min klass som inte kommer till skolan för att dom inte har fått pengarna till att köpa busskort.
tror det är dags för mig att skicka in mina papper oxå.

CSN är inte snabba, en annan skickade in innan sommarlåvet, dvs över 3 månader sedan, han fick det nydligen.
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

CSN är djävulen själv.
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

"Sparpaket tvingar CSN sparka 140"
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

:-/
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

DÅ kan man förvänta sig ännu bättre service ;D
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Post Reply