Söker duktig programmerare för windows-applikation.

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Söker duktig programmerare för windows-applikation.

Post by AndreasC »

Är ute efter en duktig programmerare som kan specialdesigna en windowsapplikation mot en summa enligt överenskommelse. Vilket språk applikationen skrivs i är mindre viktigt men det ska fungera i XP och vara stabilt och minnessnålt, samtidigt funktionellt.

Jag är ute efter en programmeringsmiljö att placera på skrivbordet. Det ska vara liknande Notepad.

1. programmet ska ha en design som inte följer windows övriga utseende. Ska också ha en bestämd placering på skrivbordet, samt en bestämd storlek. Ska ligga fixerad på skrivbordet i ett visst läge där man kan använda det direkt utan att behöva dra runt det eller liknande, sedan ska man med ett musklick kunna växla mellan detta läget samt ytterligare ett läge där applikationen intar en annan förutbestämd placering samt storlek. Två olika lägen alltså. Hade tänkt mig att det skulle ligga som en box eller ruta på skrivbordet så det inte ser ut som en applikation som ligger över utan mer smälter in och blir en del av bakgrundsbilden.

2. Programmet ska påminna om Notepad på det viset att man kan skriva in den text man önskar, kanske en närvaro av en teckentabell med olika teckenuppsättningar kunde vara något också som man snabbt kunde nå med ett musklick eller val i meny, samt att man ska kunna spara i valfritt format, typ txt samt övriga filformat. Programmet ska användas främst till diverse programmering eller kodning där filen sparas ner direkt till ett visst format typ htm, webprogrammering främst. Programmet behöver därför ha stöd och liknande för olika kodningar, filformat, teckenuppsättningar och allt som har med sånt att göra, har ingen direkt koll på hur det fungerar.

3. Programmet ska ha en inställning för transparens så man kan se skrivbordet igenom, grad av transparens ska kunna ställas in.

4. En funktion för att bestämma färg och teckensnitt på den text man skriver in i arbetsytan är önskvärd.

5. Bifogar en bild för hur jag på ett ungefär har tänkt mig applikationen och utseendet får avvika en aning från det men helst så lite som möjligt. Bilden kommer inom kort.
User avatar
gottegrisen
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 12:47:17
Location: Mölnlycke

Post by gottegrisen »

Låter som det borde göras i delphi...
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Har ingensatns att lägga upp bilderna för tillfället. Så ni kan ta det lite varsamt med denna tråden tills ni har sett bilderna kanske så ni ser vad det handlar om. Om ingen har något konto hos något webhotell eller kanske egen webserver som kan lägga upp dem åt mig och sedan ta bort dem igen när tråden är avslutad?
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Ok, de båda bilderna ligger nu under AndreasC
Lantash
Posts: 486
Joined: 2002-09-08 20:50:19

Post by Lantash »

Lägg ut jobbet hos http://www.rentacoder.com så får du nog lite flera svar.
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Tack för det tipset. Mycket användbar sida.
JoooN
Posts: 45
Joined: 2002-09-07 19:48:48

Post by JoooN »

Det kan lätt göras i Delphi. Men jag har inte koll på hur alla filformat funkar, men det är inte så svårt att ta reda på..
Jag kan ta på mig uppgiften, iaf den större delen.
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Kan vi prata vidare på e-post, eller har du ICQ? Så kan vi komma överens om något.
Hellsis
Posts: 327
Joined: 2002-03-07 22:35:37
Location: Arboga
Contact:

Post by Hellsis »

Det där bör väl kunnas göra i VB, vet dock inte om man kan få något att blir transparent i olika grader, det bör gå men jag vet inte, resten går helt klart i alla fall.
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Jag vet inte heller om det går, många säger att det inte går.
User avatar
dR slIzer
Posts: 130
Joined: 2002-11-15 18:57:30
Contact:

Post by dR slIzer »

AndreasC wrote:Jag vet inte heller om det går, många säger att det inte går.
Det ska gå, iaf om man använder 2k eller XP som OS. Då kan man använda Alpha blendning som finns inbyggt i OSet, eller nått sånt :D Samma teknik som används i Samurize är det iaf :)
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Jag har fått kontakt med några programmerare som inte har nämnt något om just transparensen men som säger att de kan tillgodose mina krav så jag vet inte. En av dem visste iallafall inte hur man gjorde men de andra kan veta. De är dyra dock, den som ska ha minst ska ha 800 spänn för ett jobb som kanske tar en vecka eller ett par tre dar, men det kan kanske vara förståeligt, det är ju en vecka det handlar om, kanske längre tid i vissa fall. Men det är ju ändå 800 spänn så även om det är värt det och 800 spänn är den faktiska kostnaden så är jag tveksam om jag ska anlita någon trots allt. Hade det handlat om 200 eller 300 spänn så hade det varit annorlunda.

Ja jag vet, men man blir lite snål när man har så mycket annat att betala till. Men smakar det så kostar det och har man inte råd så kanske man ska avstå. Vi får se om någon kan komma med nåt bud.
Xhargh
Posts: 1177
Joined: 2002-10-21 15:05:32
Contact:

Post by Xhargh »

Jag googlade en stund efter det du sökte efter...
Alternatives for notepad
Där finns både Crankpad och Vapor att ladda ner, tyvärr så verkar de ganska gamla och genomskinligheten är troligen inte till belåtenhet. Crankpad verkade vara det bättre alternativet.

Om du klarar dig utan genomskinliga fönster så verkar kewlpÄd ganska trevlig.

Du skulle kunna köra ett separat program som t ex PowerMenu för att få en vanlig texteditor genomskinlig.
Windows 98 på 4.38 MB, Nano98
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Det är inte bara genomskinligheten som är viktig utan även att fönstret ser ut som på bilden så att det blir enhetligt på skrivbordet.
JoooN
Posts: 45
Joined: 2002-09-07 19:48:48

Post by JoooN »

Andreas, du har fått PM
JoooN
Posts: 45
Joined: 2002-09-07 19:48:48

Post by JoooN »

Vadå blåsa killen på pengar? Vad menar du?
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Jooon, jag har fått tag på en kille som gav mig ett demo som såg mycket bra ut. Det använder transparens precis på det sättet som jag ville ha det. Och det ser ut som på bilderna, exakt. Han ska fortsätta jobba på det tills det blir en färdig produkt. Tack iallafall för visat intresse.
Post Reply