Fyllekörning på tv3 ikvälll...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Fyllekörning på tv3 ikvälll...

Post by elvenman »

En fingervisning om hur dumt det är att ratta på fyllan...som kan ge en livslång baksmälla...


http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 90,00.html
http://www.insider.tv3.se/kommande.php
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Lingonsylt
Posts: 76
Joined: 2002-12-30 12:52:53

Post by Lingonsylt »

cool
90% är högerhänta, 5-6% är vänsterhänta... fråga mig inte varför, det är bara så.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Märkte ni hur Aftonbladet i Rubriken fick det att låta som att Aschberg gjorde något olagligt?
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

dom kunde väl testat med lite mindra sprit, det är ganska långt avstånd mellan lätt berusad och att dricka 84cl sprit.
Jag skulle nog aldrig göra det, men om jag skulle köra efter att ha tagit en snapps eller två så tror jag inte det skulle inverka särskilt mycket.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

SBeaver wrote:dom kunde väl testat med lite mindra sprit, det är ganska långt avstånd mellan lätt berusad och att dricka 84cl sprit.
Jag skulle nog aldrig göra det, men om jag skulle köra efter att ha tagit en snapps eller två så tror jag inte det skulle inverka särskilt mycket.
Det är just det som är det klassiska misstaget, att tro att det inte gör så mycket om man "bara" tar... Få människor märker eller erkänner att de är påverkade, och när man är full så tror man ofta att man är ännu skarpare än då man är nykter.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

ballkula wrote:
SBeaver wrote:dom kunde väl testat med lite mindra sprit, det är ganska långt avstånd mellan lätt berusad och att dricka 84cl sprit.
Jag skulle nog aldrig göra det, men om jag skulle köra efter att ha tagit en snapps eller två så tror jag inte det skulle inverka särskilt mycket.
Det är just det som är det klassiska misstaget, att tro att det inte gör så mycket om man "bara" tar... Få människor märker eller erkänner att de är påverkade, och när man är full så tror man ofta att man är ännu skarpare än då man är nykter.
Eller så är det bara så att du är en sosse som gillar förbud och översitteri och njuter av att få begränsad handlingsfrihet.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

pync wrote:Märkte ni hur Aftonbladet i Rubriken fick det att låta som att Aschberg gjorde något olagligt?
Aftonbladet överdriver/förstorar väl jämt upp saker...å helst skall det vara nått med "den nya döds-blablabla" i början...
SBeaver wrote:dom kunde väl testat med lite mindra sprit, det är ganska långt avstånd mellan lätt berusad och att dricka 84cl sprit.
Jag skulle nog aldrig göra det, men om jag skulle köra efter att ha tagit en snapps eller två så tror jag inte det skulle inverka särskilt mycket.
De kanske skulle ha gjort det gradvis...och tankat mer å mer...kanske skulle ha funnits en poäng i det...men gjort är väl gjort...

En viss mängd alkohol är juh lugnande för sinnet...typ en öl eller nått...men det gör det väl inte lagligt att köra bil efter ett par snapsar...jag skulle aldrig sätta mig bakom ratten efter det...än mindre sätta mig en en bil där jag vet att föraren är berusad (om det nu så är av alkohol eller annat)
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

SBeaver wrote:Eller så är det bara så att du är en sosse som gillar förbud och översitteri och njuter av att få begränsad handlingsfrihet.
Nä, jag är inte sosse, gillar inte förbudssamhället heller. Så du har alltså så fel som du bara kunde ha. Handlingsfrihet har inte ett dugg med detta att göra, alkohol påverkar folk olika, därför är nolltolerans det enda raka. Kan öht inte fatta att någon kan ha en avvikande åsikt om detta, då vi vet vad som händer varje år. Dessutom att fylltrattarna kommer så förbannat lindrigt undan gör inte saken bättre, en bil ska kunna vara lika mycket mord/dråpvapen som nåt annat.

Vad är det vanligaste man får höra av folk som är fulla och t.ex bråkar, kör i fyllan eller är otrevliga och man påtalar deras onykterhet? Jo, "Jag e för fan inte ett dugg full!" Typ så brukar det låta, där spriten går in, går vettet ut.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

ballkula wrote:Nä, jag är inte sosse, gillar inte förbudssamhället heller. Så du har alltså så fel som du bara kunde ha. Handlingsfrihet har inte ett dugg med detta att göra, alkohol påverkar folk olika, därför är nolltolerans det enda raka. Kan öht inte fatta att någon kan ha en avvikande åsikt om detta, då vi vet vad som händer varje år. Dessutom att fylltrattarna kommer så förbannat lindrigt undan gör inte saken bättre, en bil ska kunna vara lika mycket mord/dråpvapen som nåt annat.

Vad är det vanligaste man får höra av folk som är fulla och t.ex bråkar, kör i fyllan eller är otrevliga och man påtalar deras onykterhet? Jo, "Jag e för fan inte ett dugg full!" Typ så brukar det låta, där spriten går in, går vettet ut.
Håller med dig om att fyllestyrarna som gör illa (eller rent av dödar) folk kommer undan FÖR lindrigt...är man onykter (eller för den delen påverkad av andra droger) anser jag att fordonet skall betraktas som ett vapen...och därför bestraffas för mord...

Att skylla på fyllan som en ursäkt är juh hur barnsligt som helst (men ett mycket lätt sätt) oavsett vad man gjort...är man vuxen så tar man ansvar för sina handlingar...även efter att man hinkat i sig alkohol...

Nu kan man även kolla på en liten snutt när han får blåsa och när han kör...
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
CH
Hedersbit
Posts: 1189
Joined: 2002-02-17 11:01:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by CH »

Intressant test. Jag har faktiskt funderat på om man inte borde ha en obligatorisk "alkoholkörning", precis som man har halkkörning. Det ställer ju i och för sig till med lite problem för nykterister, men det skulle nog vara väldigt nyttigt att få svart på vitt hur mycket nedsatt ens förmåga att köra bil faktiskt blir.
/CH
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

Varför tror du bara för att jag uttrycker mig positivt eller likgiltigt för rattfylla, att jag skulle tycka att det är ok att folk kör ihjäl andra?
Det är helt skilda saker.
Kör du ihjäl någon när du är full, alltså någon som inte kastar sig på din bil och vill dö (ja du fattar vad jag menar) så är det ju mord, eller iaf vållande till annans död.
Det gäller både när du är full och nykter ENLIGT MIG.
Om du däremot tar en snaps, sätter dog och kör från resturangen och blir haffad av polisen 10 metar från dit hus (där dom råkar satt upp en kontrollstation) så har man inte gjort något fel ENLIGT MIG.
Att många idioter inte klarar av att köra när dom är fulla, och skadar andra är inte bra, men det är DERAS FEL, INTE MITT.
Det är dom som skadar andra som ska straffas inte dom som sköter sig men råkar komma över en löjlig gräns som nån liten nisse har hittat på som ska gälla alla.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

ballkula wrote: Handlingsfrihet har inte ett dugg med detta att göra, alkohol påverkar folk olika, därför är nolltolerans det enda raka.
Inte för att jag tycker folk skall dricka sprit och köra bil, för det ska de fanemig inte, men en nollgräns är varesig realistisk eller praktiskt genomförbar. Det pågår en jäsningspricess i all mat. Naturligt.
Vilket innebär att all mat innehåller en (minimal) mängd alkohol.
Därför kan en järnhård 0-promillegräns innebära att du åker dit trots att du aldrig druckit vin, sprit eller öl i hela ditt liv.
Den gräns vi har idag är rätt så bra... däremot bör vi ha hårdare straff för den som bryter mot den. Vid första överträdelsen så skall körkortet ryka. Vill du ha körkort igen så skall du få ta ett på nytt... när du kommer ut ur fängelset.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

SBeaver wrote: Om du däremot tar en snaps, sätter dog och kör från resturangen och blir haffad av polisen 10 metar från dit hus (där dom råkar satt upp en kontrollstation) så har man inte gjort något fel ENLIGT MIG.
Man har ju bevisat att man inte är en lämplig bilförare eftersom man inte klarar av att skilja på alkohol och bilkörning. Det är ett rätt så allvarligt fel. Mängden snaps är inte problemet, det är attityden som är farlig.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

Big_Bird wrote:
SBeaver wrote: Om du däremot tar en snaps, sätter dog och kör från resturangen och blir haffad av polisen 10 metar från dit hus (där dom råkar satt upp en kontrollstation) så har man inte gjort något fel ENLIGT MIG.
Man har ju bevisat att man inte är en lämplig bilförare eftersom man inte klarar av att skilja på alkohol och bilkörning. Det är ett rätt så allvarligt fel. Mängden snaps är inte problemet, det är attityden som är farlig.
Det där är ju sörja, det är som att du inte får köra bil för att du tycker att Arne Weise äger.
bevis bevis, strunt
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

SBeaver wrote: Det där är ju sörja, det är som att du inte får köra bil för att du tycker att Arne Weise äger.
bevis bevis, strunt
Nja... det är snarare som att du inte bör få vara med i hemvärnet om du är nazist eller kommunist. Eftersom vi hindrar dig från att försätta andra i fara skyddar vi dem från din dummhet.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

Image
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

SBeaver wrote:Om du däremot tar en snaps, sätter dog och kör från resturangen och blir haffad av polisen 10 metar från dit hus (där dom råkar satt upp en kontrollstation) så har man inte gjort något fel ENLIGT MIG.
Det svåra är ju att i föreväg veta vilka gånger man kommer att behöva sina skarpa sinnen för att undvika att köra på ett barn eller då man klarar att köra hem utan att behöva panikbromsa... :-/
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

pync wrote:Märkte ni hur Aftonbladet i Rubriken fick det att låta som att Aschberg gjorde något olagligt?
På sätt och vis så är det egentligen det även fast han var under kontroll/test/whatever, men; ja, och det är inte första gången heller.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

SBeaver, kamma dig - sådär kan man ju inte tänka.

OnT, ska lätt se det =)
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

Det har varit flera sånna test.
PC för alla gjorde ett test dock med dator och video projektor med spelet stcc.
Det borde igenligen ingå i uppkörningen(förslagsvis som sista punkt)

/Narius
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

sen kan de ju sluta så här också....

Image

personligen så tycker jag att man inte ska dricka om man har planerat att köra bil. 0,2 promille är utmärkt bra gräns...

annars kan de ju sluta som för flickan på bild ovan...

http://www.alltomlandskrona.se/mail/rattfull.asp
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

EvilGhozt wrote:Image
Man kollar på alla snufffilmer man kan få fingrarna på och skruvar sig
igenom Faces of Death. Ändå är man inte avtrubbad nog att vara apatisk
inför den bilden.

Fast jag känner mig kluven. SBeaver har ju den kontroversiella, rebelliska
attityden som jag letar efter. Men i det här fallet är han nog bara ignorant.

Men i er bok är jag ju varken gammal nog att dricka eller köra så det borde
inte vara ett problem.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

EvilGhozt wrote:sen kan de ju sluta så här också....


personligen så tycker jag att man inte ska dricka om man har planerat att köra bil. 0,2 promille är utmärkt bra gräns...

annars kan de ju sluta som för flickan på bild ovan...

http://www.alltomlandskrona.se/mail/rattfull.asp
Såg det där, nått av det hemskaste jag har sett.
Men försök inte använda det där emot mig för jag har aldrig sagt att det är ok för minderåriga att supa ner sig och gå och köra och t.ex. köra ihjäl någon.
Nu vet vi dessutom vem här som är sosse, det var fågeln som tycker att det är ok för han och hans kompisar i regimen att bestämma åt andra som enligt dom inte vet sitt eget bästa.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Första gången på två år jag skulle vilja ha TV3. Skulle vara väldigt intressant att se hur det påverkar körningen.
User avatar
Lingonsylt
Posts: 76
Joined: 2002-12-30 12:52:53

Post by Lingonsylt »

Fluffy wrote:Första gången på två år jag skulle vilja ha TV3. Skulle vara väldigt intressant att se hur det påverkar körningen.
Varför ville du ha TV3 för två år sedan då?

/Nyfiken
90% är högerhänta, 5-6% är vänsterhänta... fråga mig inte varför, det är bara så.
Post Reply