hur tänder man "ATX" nätagg utan den gröna ledaren

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
laftaro
Posts: 129
Joined: 2002-09-07 6:28:38
Contact:

hur tänder man "ATX" nätagg utan den gröna ledaren

Post by laftaro »

har ett gammalt nätagg med atx "kontakt", den saknar den gröna sladden och lila m.m. nu undrar jag om någon vet hur man tänder detta nätagg? det är ett compaq nätagg..
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Post by corre »

för gudsskull kopplka inte in det på en ATX-dator!!!!



bara för att det ser ut som ett ATX-agg så betyder det inte att spänningarna sitter på samma ställe som på en standard ATX.


tillverkare typ compaq använder ofta egna standarder på sina agg mm.
User avatar
K.J.
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 19:52:12
Location: Boda (4,5 mil norr om Sthlm)
Contact:

Friskt kopplat, hälften brunnet

Post by K.J. »

Om den inte har rätt antal sladdar så är den bara att glömma. Annars så ska du mäta på alla kablar och kolla att allt stämmer innan du koppar in det. Ett nytt nät-agg är bra mycket billigare än ett nytt moderkort...
Friskt kopplat, hälften brunnet!

Vem behöver kärnkraft, när det finns elektricitet?

M.Sc.EE - EnergoRetea
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

äsch, om kontakten är densamma och det enda som skiljer är färgerna på sladdarna så är det ju ingen fara.. (förstår jag dig rätt?). du kan ju för säkerhetens skull kolla så det står ATX på PSU:et, men det gör det nog ska du se :) du sätter iaf igång det på precis samma sätt som ett annat atxagg om jag förstår din fråga rätt. du ska alltså ansluta pinne 4 från vänster på ovansidan om man ser kontakten med sladdarna boråt och haken uppåt med jord. kolla på ett annat psu om du inte är säker
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag har sett båda dessa fall, Agg som verkar vara ATX men som slås på med helt andra metoder och är kopplade helt annorlunda, och agg som är ATX men har fel färger.

Så stoppa inte detta i ett moderkort innan du är jävligt säker på att det är ett ATX
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
laftaro
Posts: 129
Joined: 2002-09-07 6:28:38
Contact:

Post by laftaro »

Ghlargh wrote:Jag har sett båda dessa fall, Agg som verkar vara ATX men som slås på med helt andra metoder och är kopplade helt annorlunda, och agg som är ATX men har fel färger.
Hur många olika metoder kan de ha hittat på??
ramelan wrote:tillverkare typ compaq använder ofta egna standarder på sina agg mm.
betyder det att: om jag har ett gammalt compaq Moderkort så måste jag använda ett compaq nätagg eller är det en strömbrytare som tänder psu:n?


det är lungt, ni behöver inte vara oroliga för att jag ska koppla in mitt fungerande moderkort till ett nätagg som jag är osäker på ;) har gamla moderkort som jag testar på...[/quote]
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Leta upp ett ATXagg (äkta) och kolla vilken pinne som är grön. Alt. leta upp en pinout online.

Sen kopplar du ihop rätt pinne med svart och ser vad som händer. Sen kan du börja mäta så alla spänningar stämmer.

Och ja, många gamla compaqmobos kräver att du har ett specialnätagg, många av dom nya korten har dock en riktig ATXkontakt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply