"Läckra datorer är oftast OLAGLIGA"

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

"Läckra datorer är oftast OLAGLIGA"

Post by crossfire »

Image

Detta är rubriken på en artikel i senaste nummret av Pc för alla. Mer skitsnack har jag inte sett på länge, ska inte säga mer, ni får läsa själva. Titta i senaste numret.


Edit: Några fina citat.

"Konstruktörerna har jobbat livet ur sig för att få fram en låda som inte strålar"

"Själv har han fått en videoinspelning förstörd när han arbetade med avlägsnad plåtlåda i en dator som var placerad cirka tre meter från videobandspelaren"

"Mystiska ränder på tv:n kan bero på din dator"

"Varannan dator är olaglig"

------------------------------------------

"Strålningen går genom väggar"

"Strålningen från din dator skulle kunna få grannens elektriska rullstol att börja rulla om den står intill samma vägg"

hahaha
Last edited by crossfire on 2003-10-23 20:49:52, edited 4 times in total.
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Jag håller fullständigt med
det där kan han inte ha verkligt underlag för att påstå
en dator har ju ventilations hål överallt och
CE-märkning i det här fallet är ju elsäkerhetsmärkning det har ju inget
med strålning att göra.

Re: Skitsnack. :[
Last edited by mcrj on 2003-10-24 12:01:31, edited 1 time in total.
Mac mini
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

mm har också läst det. men min burk med fönster och skit är CE märkt.
#mac.se @ EFnet
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Är det inte olagligt att ta kort på en tidning som kostar pengar, sen lägga upp på internet?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Hyde
Posts: 428
Joined: 2002-09-16 8:28:48
Location: Kungälv
Contact:

Post by Hyde »

stealth wrote:Är det inte olagligt att ta kort på en tidning som kostar pengar, sen lägga upp på internet?
one would think so...
A life in pain is a life in vain
Morbid
Posts: 37
Joined: 2003-10-22 15:22:48
Location: Kramfors
Contact:

...

Post by Morbid »

tror dom tänker på att burken utstrålar EMI (Electro Magnetic Interference) som kan störa typ radio- och tv-signaler, men det är ett gammalt begrepp som jag inte ens vet om det andvänds idag och skall om man har kåpan på chassit på inte störa omgivningen...
kanske syftar dom också på att fönster idatorer kan släppa ut EMI, Bullshit säger jag bara!
tror att det bara är newbs som jobbar på Pc För alla =P
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Re: ...

Post by mcrj »

Morbid wrote:tror att det bara är newbs som jobbar på Pc För alla =P
Yea sant.

Dom har ju haft pleximoddskola för några nr sen. ;)

Re: CE-märket visar bara att produkten uppfyller de europeiska minimikraven avseende provning och kontroll.

Det är ett frivilligt märke som visar att tillverkaren tar på sig en utökad kontroll av ett oberoende kontrollorgan. Denna kontroll avser såväl produkternas deklarerade egenskaper som tillverkarens program för egenkontroll.
Last edited by mcrj on 2003-10-23 20:41:24, edited 1 time in total.
Mac mini
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

stealth wrote:Är det inte olagligt att ta kort på en tidning som kostar pengar, sen lägga upp på internet?
Jo, det är det. Jag har iofs gjort det själv.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

Jag har CE på mina nallebjörnar också, men är det verkligen olagligt att ha öppen låda? tvivlar jag på
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Det jag påpekade var inte för att gnälla på något sätt, jag visste själv inte om upphovsrätten gällde ett foto gällande detta ämne, så jag frågade, och fick svar. Tack.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
laftaro
Posts: 129
Joined: 2002-09-07 6:28:38
Contact:

Post by laftaro »

till en viss gräns så är det faktiskt inte omöjligt att "många moddade datorer är olagliga" genom att man förändrar så räknas tex inte längre den CE som eventuellt fanns.. öppen låda innebär faktiskt att man kan komma åt spänningsförande delar, samt att en del gör nätaggsmoddar... så om en olycka är framme så är den personen som utför förändringen ansvarig...
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Vet en som fått för sig att Bingolotter är olagliga.. det säger en del :P
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

laftaro wrote:till en viss gräns så är det faktiskt inte omöjligt att "många moddade datorer är olagliga" genom att man förändrar så räknas tex inte längre den CE som eventuellt fanns.. öppen låda innebär faktiskt att man kan komma åt spänningsförande delar, samt att en del gör nätaggsmoddar... så om en olycka är framme så är den personen som utför förändringen ansvarig...
Fast i artikeln säger de att det är för att strålningen som gör att den blir olaglig. Jag tror de inte vet vad de pratar om där på pc för alla.

Att en dator utan chassihölje skulle 'stråla' så mycket så att en videoinspelning, 3m från datorn skulle förstöras låter väääldigt otroligt.. Tror dom tar sig ett par glas innan dom skriver tidningen ;D

För de som inte vet, är datorer som har plexiglas eller liknande som förstör "strålskyddet" som anses vara "olagliga" enligt artikeln.
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

I så fall säljs det ett otal olika olagliga chassin idag. Både med fönster och helt i plexi... datorbutikerna får se upp ;)
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

stealth wrote:Är det inte olagligt att ta kort på en tidning som kostar pengar, sen lägga upp på internet?
Oftast...men de bryr sig nog inte alltför mycket om man norpar en rukbrik med två rader av den innledande texten...

Om jag skulle vara ansvarig på tidningen skulle jag tacka å ta emot det som reklam...
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

En plexidator kan vara stråla då man tar bort det naturliga jordskyddet, men det är inte ens olagligt att modda nätagget om man har "nödig kännedom".

Allt utanför nätagget är lågspänning även om det kanske kan klassas som starkström (starkströmsklassningen är väldigt vag)

I princip får du bygga vad fan du vill om det har en stickpropp i ena änden och inte har öppna spänningsförande delar samt inte orsakar bränder hej vilt.

Däremot kan en dator vara en kraftig strålkälla om den inte jordas ordentligt, samma sak med CRTskärmar.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

elvenman wrote:Oftast...men de bryr sig nog inte alltför mycket om man norpar en rukbrik med två rader av den innledande texten...

Om jag skulle vara ansvarig på tidningen skulle jag tacka å ta emot det som reklam...
Personligen tror jag inte att dom bryr sig om du scannar hela artikeln och lägger på 64bitsforumet...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Nja, alltså - att göra som han gjort här ingår i upphovsrätten - så länge källhänvisning finns får man ta utdrag från en upphovsrättskyddad text, så länge materialet används i korrekt hänvisning. Exempelvis får man mycket väl fotografera en kompis framför en skylt där det står t.ex. "Scania" , eftersom det ingår i en rätt som jag har för mig kallas citeringsrätten.

Tidningar gör sådant här dagligen, så jag är tveksam till att det skulle vara olagligt.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

fisk wrote:Nja, alltså - att göra som han gjort här ingår i upphovsrätten - så länge källhänvisning finns får man ta utdrag från en upphovsrättskyddad text, så länge materialet används i korrekt hänvisning. Exempelvis får man mycket väl fotografera en kompis framför en skylt där det står t.ex. "Scania" , eftersom det ingår i en rätt som jag har för mig kallas citeringsrätten.

Tidningar gör sådant här dagligen, så jag är tveksam till att det skulle vara olagligt.
Hm, ok..
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

fisk wrote:Nja, alltså - att göra som han gjort här ingår i upphovsrätten - så länge källhänvisning finns får man ta utdrag från en upphovsrättskyddad text, så länge materialet används i korrekt hänvisning. Exempelvis får man mycket väl fotografera en kompis framför en skylt där det står t.ex. "Scania" , eftersom det ingår i en rätt som jag har för mig kallas citeringsrätten.

Tidningar gör sådant här dagligen, så jag är tveksam till att det skulle vara olagligt.
Så du menar att jag skulle kunna regga domänet www.fritidning.com och sedan köpa tex. DMZ (datormagazin) och fotografera varje blad och sedan lägga ut på internet? Det tror nämligen inte jag.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

bim wrote:Så du menar att jag skulle kunna regga domänet www.fritidning.com och sedan köpa tex. DMZ (datormagazin) och fotografera varje blad och sedan lägga ut på internet? Det tror nämligen inte jag.
Nej, man kan inte citera hela verk eller publikationer, på samma sätt som filmrecencenter på TV inte kan visa hela filmen osv.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

bim wrote:
fisk wrote:Nja, alltså - att göra som han gjort här ingår i upphovsrätten - så länge källhänvisning finns får man ta utdrag från en upphovsrättskyddad text, så länge materialet används i korrekt hänvisning. Exempelvis får man mycket väl fotografera en kompis framför en skylt där det står t.ex. "Scania" , eftersom det ingår i en rätt som jag har för mig kallas citeringsrätten.

Tidningar gör sådant här dagligen, så jag är tveksam till att det skulle vara olagligt.
Så du menar att jag skulle kunna regga domänet www.fritidning.com och sedan köpa tex. DMZ (datormagazin) och fotografera varje blad och sedan lägga ut på internet? Det tror nämligen inte jag.
Missförstå mig rätt nu bim - ett utdrag ur EN sida är väldigt annorlunda än varje sida i en tidning - varför överdriva så in i helsike?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

fisk wrote:Missförstå mig rätt nu bim - ett utdrag ur EN sida är väldigt annorlunda än varje sida i en tidning - varför överdriva så in i helsike?
För att det va det trådskaparen hade gjort om du antagligen missade. Han hade tagit titeln, sen 2 sidor ur tidningen, dvs, hela artikeln.
Tro inte att jag drar nåt pensionärsgnäll för att han fotat en titel 8)
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Fireman & Fisk, stealths inlägg, det handlar om en hel artikel vad jag vet.

Kan även säga att jag inte whinear om det - mest nyfiken. :)
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Stäm dom 8) ...föresten tog väll dom en artikel från 64bits utan att fråga. så det jämnar ut sig, sa killen som sket i brallan...

Föresten ofta en dator utan plåtsida skulle kunna få grannens elektriska rullstol att bärja åka av sig själv. Min dator är isf rena dödsfällan, jag har ingen sida och varken min skärm (som förövrigt är från stenåldern) eller dator är jordad.
Locked