Maxtors 80 giggare...

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
degart
Posts: 113
Joined: 2002-03-08 16:12:39
Location: Borås
Contact:

Maxtors 80 giggare...

Post by degart »

Varför kostar Maxtors 80 giggare så mycket mer är 60 giggaren ?!? ?!?

det skiljer ju hela 700 kr...
60 giggaren är ju billig men det kan man ju inte direkt säga om 80 giggaren...
Guest

Re: Maxtors 80 giggare...

Post by Guest »

Manne wrote:Varför kostar Maxtors 80 giggare så mycket mer är 60 giggaren ?!? ?!?

det skiljer ju hela 700 kr...
60 giggaren är ju billig men det kan man ju inte direkt säga om 80 giggaren...
för att ibm äger Maxtor och säkert för att den är större, det anses väll vara svårare att göra större diskar ;)

Satsa på IBM 120GXP 80 GB Silent! istället
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

han syftar nog på Maxtors 60 och 80, inte IBM's 60 och maxtors 80...men är inte 60'n 5400 rpm?
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
Stoneman
Posts: 1072
Joined: 2002-03-08 11:16:52
Location: Sollentuna (Stockholm)
Contact:

Post by Stoneman »

Jag skulle nog inte satsa på en IBM disk. Sepciellt nu när man har hört rykten om att deras 120 GXP inte tål så mycket värme. De går sönder om man har datorn på ett par timmar utan kylning. Nä, satsa på Seagate Barraquda IV istället. Både tyst och pålitlig.
Intel P4 2.4B GHz 533 MHz buss | ASUS P4T533-C | 512Mb Kingston PC1066 RDRAM | 3 st 80 Gb, 1 st 60 Gb, 1 st 30 Gb, 1 st 180 Gb | Promise Ultra100TX2 | CL GeForce 4 Ti4600 | LG 52x CD-ROM | Plextor 16/10/40 | XP Pro | Chieftec FullTower | Antec 550 Watt |
User avatar
degart
Posts: 113
Joined: 2002-03-08 16:12:39
Location: Borås
Contact:

Post by degart »

Ibbe^ wrote:men är inte 60'n 5400 rpm?
Nej båda två är 7200 varvs....
Stoneman wrote:Nä, satsa på Seagate Barraquda IV istället. Både tyst och pålitlig.
efter allt läsande jag gjort på det här forumet så verkar det inte finnas en enda person som varit missnöjd med sin maxtor disk, så jag tänkte att då borde de funka rätt så bra...

Kanske inte lika snabba som de andra diskarna men tysta, kalla och pålitliga verkar de vara
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

jag har haft en maxtor disk som har skurit, men det vara antagligen självförvållat, hade den i en siletdrive.
mina andra fem maxtor diskar har fungerat prefekt! den som skar var för övrit en maxtor dimondmax vl40 40,9gb disk.
User avatar
Ola
Posts: 610
Joined: 2002-03-08 11:57:57
Location: Stockholm - Älvsjö
Contact:

Post by Ola »

Min maxtor 80Gb fungerar grymt bra!!! (älskar att man kan ställa in den på silent mode, man tappar lite prestanda men men...)

Kan inte förklara priskillnaden...men det kanske är en skiva till eller nåt i 80 gigaren?
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

har själv en Maxtor 60 gig, den är iofs 5400 rpm, därav jag trodde det var det de berodde på. Helt nöjd...äger phett i sisoft sandra...
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
RiderX
Posts: 13
Joined: 2002-03-10 0:20:05
Contact:

Post by RiderX »

Twister wrote:Min maxtor 80Gb fungerar grymt bra!!! (älskar att man kan ställa in den på silent mode, man tappar lite prestanda men men...)

Kan inte förklara priskillnaden...men det kanske är en skiva till eller nåt i 80 gigaren?
Jag har en likadan...å den verkar fungera bra..tyst å snabb.. =)

Men de skulle va kul å veta hur man slår på silent mode... ?!?
COMPAQ är bäst ingen protest!
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

RiderX wrote:
Twister wrote:Min maxtor 80Gb fungerar grymt bra!!! (älskar att man kan ställa in den på silent mode, man tappar lite prestanda men men...)

Kan inte förklara priskillnaden...men det kanske är en skiva till eller nåt i 80 gigaren?
Jag har en likadan...å den verkar fungera bra..tyst å snabb.. =)

Men de skulle va kul å veta hur man slår på silent mode... ?!?
det körs i silentmode vid leverans så om du inte vet hur du slår på av det så kör din hårddisk antagligen i silent mode. för att ändra gå till maxtors hemsida och ladda ner ett programm som heter "amset".
User avatar
Icetoe
Posts: 295
Joined: 2002-03-08 13:18:21
Location: Stockholm

Post by Icetoe »

Maxtor, IBM eller Quantum sak samma har jag en känsla av.

Jag anser att de flesta märken är likadana och inte skiljer sig så mycket från varandra. Jag har ägt alla/äger samtliga tre märken och alla har krånglat mer eller mindre.

Köp HDD efter förnuftet eller hjärtat!!

Icetoe
Open your eyes.....it's the intersection to the soul
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

Icetoe wrote:Maxtor, IBM eller Quantum sak samma har jag en känsla av.

Jag anser att de flesta märken är likadana och inte skiljer sig så mycket från varandra. Jag har ägt alla/äger samtliga tre märken och alla har krånglat mer eller mindre.

Köp HDD efter förnuftet eller hjärtat!!

Icetoe
ot: maxtor har köpt upp quantum.
User avatar
Ola
Posts: 610
Joined: 2002-03-08 11:57:57
Location: Stockholm - Älvsjö
Contact:

Post by Ola »

nizenco wrote:
RiderX wrote:
Twister wrote:Min maxtor 80Gb fungerar grymt bra!!! (älskar att man kan ställa in den på silent mode, man tappar lite prestanda men men...)

Kan inte förklara priskillnaden...men det kanske är en skiva till eller nåt i 80 gigaren?
Jag har en likadan...å den verkar fungera bra..tyst å snabb.. =)

Men de skulle va kul å veta hur man slår på silent mode... ?!?
det körs i silentmode vid leverans så om du inte vet hur du slår på av det så kör din hårddisk antagligen i silent mode. för att ändra gå till maxtors hemsida och ladda ner ett programm som heter "amset".
Jag kan ändra det i biosen...vet inte om det kom fram först efter att jag hade flashat den
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

hmm...

Post by benjamin »

Jag har en 12gb och en 41gb Maxtor och båda funkar skit bra...realivt tysta och jag är hel nöjd...
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Post by corre »

jag har en maxtor 60gb 5400 som är helt knäpp!!

jag kn inte få den större än 30gb.
har provar olika jumperinställningar och olika moderkort och chipset och olika kontrollerkort(raid och vanliga).

börjar misstänka firmwaren i hd
tobhaz
Posts: 24
Joined: 2002-03-09 2:48:34
Contact:

Post by tobhaz »

Western Digital! Har en 40Gb:are och min bror har en 80Gb:are. Bara goda erfarenheter, inget strul. REKOMMENDERAS!
Post Reply