Guld

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
DeFlex
Posts: 40
Joined: 2002-12-11 21:40:21

Guld

Post by DeFlex »

Jag söker metoder för att påvisa guld. Låt oss säga att jag har ett par korn som jag vill undersöka, är det då någon vet hur jag skall gå till väga. Jag har sökt men utan bra resultat.

MVH Mattias
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Fråga hos en guldsmed.
Mac mini
freebase
Posts: 57
Joined: 2002-11-13 15:05:10
Contact:

guld

Post by freebase »

kungsvatten är väl ett bra tips...är väl en blandning av svavelsyra och nånting mer som jag inte kommer ihåg från kemin ;)
User avatar
real_Escobar
Posts: 594
Joined: 2002-08-15 4:46:15

Post by real_Escobar »

väg och ta reda på volymen. Sen kollar du bara om densiteten stämmer.
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Det brukar gå att bita och riktigt guld ska gå att "mosa" med händerna. (då rent guld)
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

real_Escobar wrote:väg och ta reda på volymen. Sen kollar du bara om densiteten stämmer.
Lagom lätt på ett korn? Ska du mäta volym genom att slänga ner det i ett provrör för det är nog svårt att få så exakt så att man skulle kunna sklija det säkert.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
real_Escobar
Posts: 594
Joined: 2002-08-15 4:46:15

Post by real_Escobar »

det finns andra metoder än provrör, vilka vet jag inte, men det finns. Hur hade du själv tänkt bita och mosa ett enda korn?
none

Re: Guld

Post by none »

DeFlex wrote:Jag söker metoder för att påvisa guld. Låt oss säga att jag har ett par korn som jag vill undersöka, är det då någon vet hur jag skall gå till väga. Jag har sökt men utan bra resultat.

MVH Mattias
Jag har för mig att guld är syrafast. Testa med det, upplöses det i syra är det inte guld.
Guld rostar inte, lägg det i vatten, ömsom torrt, rostar det är det inte guld.


Men ändå, det enklaste vore att gå till en seriös guldsmed och fråga.
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

real_Escobar wrote:det finns andra metoder än provrör, vilka vet jag inte, men det finns. Hur hade du själv tänkt bita och mosa ett enda korn?
Det finns sätt såklart - men kanske inte så ball att knata till ett lab eller så :/ Man kan bita försktigt och se till att man inte sväljer det för då får man bajsa i en sil :D
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Vilken metod som funka rbäst beror ju lite på hur mycket du har o.s.v.

Densitetsmätning, om du har nog med material eller en tillräckligt noggrannt graderad mätkolv, är väl i allmänhet bäst.

Kemisk: guld rostar inte. Det gör inte mässing heller... Att utsääta biten för diverse otäcka kemikalier kan dock vara en ide, koka i svavelsyra, saltsyra respektive salpetersyra (allihop koncentrerade, och se för fan till att göra rent bitarna emellan, svavelsyra + salpetersyra = aqua regalis, löser guld alldeles prima) och om det överlever så lär det nog vara guld. Kan dock avar svårt med hushållskemikalier, då det i allmänhet inte bits tillräckligt för att man ska vara säker på att dte inte är en annan, hyfsat inert, gul legering. Aqua Regalis (kungsvatten) löser guld, men då man nog vill ha kvar dte man undersökte ifall dte var guld så är det nog inte att rekomendera. Det löser även upp i princip allt annat också, så allt man kan säga med ett sådant experiment var att om det blev något kvar av metallbiten så ar det nog inte kungsvatten du hade...

Att försöka med att hålla det ömsom torrt respelktive vått för att få det att "rosta" (järn och guld förväxlas snarare, är dte mässing el.dyl. du har så oxiderar det) skulel kunna funka. Saken är dock att det finns en hel del annat än guld som tar tid och evighet på sig att reagera på en "fuktbehandling".

Elektrokemiskt: lägger man på lagom stor spänning så oxiderar allt. Kolla i en tabell vad som krävs för guld, smäll upp en galvanisk cell, lägg på en spännnign som ligger en smula under det som skulle krävas för guld. Försvinner biten var det något annat, är dne kvar så var det nog guld. Ädelt var dte i vart fall.

Mekaniskt: att mosa eller så tror jag faktiskt inteså mycket på. Att få fram en gul legering som var mjuk som fan skulle nog inte vara så svårt faktiskt. Sen så kan nog även guld fås rätt hårt med tillsats av litelegeringsämnen, värmebehandling, och/eller deformationshärdning. Inte helt säker dock, vi har brytt oss mer om stål än guldpå materialvetenskapkurserna...

Slutligen så kan man ju altid göra mätningar på smältpunkt, kokpunkt, eller så.

Sen om man har tillgång till lite roligare saker så kan man ju alltid leka runt med röntgendiffraktion, mätning av smält-/kokentalpi, eller liknande.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Den primitiva metoden är ju att lägga en liten skavning i svavelsyra och se om den försvinner, finns den kvar då utesluter man att det är kattguld (en typ av stenblandning) genom att tillsätta salpetersyra, om det håller för svavelsyran men inte för blandningen för salpetersyran kan man med någorlunda sannolikhet säga att det är (var) guld
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Re: guld

Post by Svempa »

Freebase wrote:kungsvatten är väl ett bra tips...är väl en blandning av svavelsyra och nånting mer som jag inte kommer ihåg från kemin ;)
Kungsvatten = Svavelsyra + Saltsyra
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: guld

Post by Dissident »

Men.. Varför skulle kungsvatten vara bra? Om en metall löses upp av kungsvatten betyder det att den antingen var guld eller något annat.
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Kungsvatten är i sig tmligen olämpligt, då det klarar va det mesta i metallväg. Metoder liknandes den Glargh beskrev kan väl tänkas funka hyfsat, men då provet förstörs så funkar dte bara för större partier (där man kan offra en liten bit).
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Om du är jude så kan du ju slänga guldet på ett bord och av ljudet få reda på om det är riktigt. Judar har mad skillz...

Källa: The Pianist.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Man skulle allt haft en jude..
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Dissident wrote:Man skulle allt haft en jude..
Nej! Jag tänker inte tolerera att du nedvärderar Judar sådär! Du får det att låta som om en jude är en ägodel!
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

pync wrote:Nej! Jag tänker inte tolerera att du nedvärderar Judar sådär! Du får det att låta som om en jude är en ägodel!
är du seriös nu eller ? för ingen annan är det.

om du är seriös så är du roten till onska, sådant pack börjar gapa o gnälla o skrika som en stucken gris och angklagar folk för massa saker helt utan anledning.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Dissident wrote:Man skulle allt haft en jude..
Du vet vad man säger, hellre tio judar i skogen än en på bordet.
iDon't care about your problems.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

suck...
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

oh oh oh, vet ni hur man får inte 10 000 judar i en wolkvagen ?

3 där bak, 2 där fram, och resten i askfatet :D

guuuuuud vad rolig ---not


hur många grundämnen finns det föresten ?
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Mind wrote:oh oh oh, vet ni hur man får inte 10 000 judar i en wolkvagen ?

3 där bak, 2 där fram, och resten i askfatet :D

guuuuuud vad rolig ---not


hur många grundämnen finns det föresten ?
A whole bunch of them.. 92.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Post Reply