Magneter o magnetism.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Magneter o magnetism.

Post by XitArS »

vad händer om man smälter ner en tio st stavmagneter o sedan låter det stelna... Blir det då automatiskt en nord o en sydpol eller blir det bara en enda gröt ?? Hur tillverkar man magneter ?
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
P!ngU
Posts: 60
Joined: 2003-09-07 2:56:00

Post by P!ngU »

enligt vår NO lärare så blir det iaf en ny sydpol och en ny nordpol
t.ex. om man klyver en magnet så får man inte en syd pol och en nordpol utan man får istället 2 magneter
man kan tillverka magneter på olika sätt dels av en metal (kommer ej ihåg vad den heter) eller så kan man göra en elektro magnet genom att vira en spole runt en metalbit och sen ge spolen ström då blir järnbiten magnetisk


PS: kanske har fel men så sa vår NO lärare iaf
för lat för detta.
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

Klyver man en magnet så får man två nya magneter. Detta är rätt uppenbart eftersom en permanentmagnet - även om halva är målad röd och halva vit - består av massor av dipoler på atomnivå. Varje litet fragment av magneten är en magnet i sig.

Om man värmer magneten för mycket - över dess Curie-temperatur - så kommer alla de små dipolerna att kunna snurra runt, och ämnet tappar sin magnetism - eller ställer sig i en annan riktning om det finns ett externt magnetfält.

Kort och gott: Gröten blir i princip omagnetiserad när den stelnar. Du måste lägga på ett starkt externt magnetfält innan du därefter snabbt kyler de smälta magneterna.

Det går även att tillverka permanentmagneter utan uppvärmning, men man måste köra på mycket magnetfält för att tvinga ny riktning på dipolerna.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Dum fråga - var får magneterna sin energi från?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Tja, när de dras mot varadra så omvandlas ju upenbarligen potentiell energi till kinetisk energi. Varifrån de ursprungligen har ftt denna potentiella energi kan vaar lite knepigt. Någon gång i tiden måste magneterna ha dragits isär, även om de då kanske inte var några magneter (saknade energin tillfördes då antagligen vid omvandling till just magneter), allt kommer ju från big bang om man vill sedet riktigt stora perspektivet...

Vad gäller att stycka upp magneter så finns där vad det verkar inget sådant som en magnetisk monopol i naturen, ingen harheller någon ide mig veteligen om hur en sådan ens teoretisk skulle fungera.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Men det verkar ju som den magnetiska energin i en magnet är "evig", borde man inte på något vis kunna använda samma princip i övriga energikällor? :D
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

fisk wrote:Men det verkar ju som den magnetiska energin i en magnet är "evig", borde man inte på något vis kunna använda samma princip i övriga energikällor? :D
Det kan du inte av samma anledning som du inte kan använda gravitationen.
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
xX
Hedersbit
Posts: 1576
Joined: 2002-03-10 15:19:53
Location: Stockholm

Post by xX »

fisk wrote:Men det verkar ju som den magnetiska energin i en magnet är "evig", borde man inte på något vis kunna använda samma princip i övriga energikällor? :D
På vilket sätt? Om du tänker dig ett vanligt energiresonemang: när två magneter dras ihop kan du utvinna energi från det. Men när de sedan ska dras isär måste du tillfoga samma mängd energi igen, eller hur? ;) På samma sätt kan du resonera om gravitationen.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

all electricitet vi har i våra ledningar kommer väl från magneter ? Generatorer är väl en magnet som dras fram o tillbaka o därmed alstrar ström ??

Rätt fräsigt... aiiight
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

XitArS wrote:all electricitet vi har i våra ledningar kommer väl från magneter ? Generatorer är väl en magnet som dras fram o tillbaka o därmed alstrar ström ??

Rätt fräsigt... aiiight
inte dras fram och tillbaka väl? snarare snurrar eller snurras runt en kopparspole? iaf så som jag har byggt mina generatorer :P
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

xX: Om jag tittar på ditt inlägg, sen på din avatar, sen på ditt inlägg igen så är texten upp och ner.

Jag borde sova mer.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

pync wrote:xX: Om jag tittar på ditt inlägg, sen på din avatar, sen på ditt inlägg igen så är texten upp och ner.

Jag borde sova mer.
Du postade nästan det där 23:23:23 (22 nu då), en konspiration på g?!

Man ska aldrig säga aldrig.. magneter kanske är våran framtida drivkraft, magnetbilar? :D
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

lillis wrote:Man ska aldrig säga aldrig.. magneter kanske är våran framtida drivkraft, magnetbilar? :D
Supraledare och magnettåg någon?
"Just because you are unique does not mean you are useful."
Liu Kang
Posts: 175
Joined: 2003-08-06 20:46:38
Location: Fagersta

Post by Liu Kang »

Man kan väl ha två väldigt starka magneter som attraherar varandra men som har en elastiskkropp mellan sig och man kan då försöka utvinna enegi från det tryck på tillfogas kroppen.....bygger man en jävla bra kropp kan man sätta den i svängning(tänk på en gelé topp) och igenom det utvinna energi?.


Är detta helt galet eller hänger ni med på nobellmiddag nästa år? ;D
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

Liu Kang wrote:Man kan väl ha två väldigt starka magneter som attraherar varandra men som har en elastiskkropp mellan sig och man kan då försöka utvinna enegi från det tryck på tillfogas kroppen.....bygger man en jävla bra kropp kan man sätta den i svängning(tänk på en gelé topp) och igenom det utvinna energi?.


Är detta helt galet eller hänger ni med på nobellmiddag nästa år? ;D
Tar man ut någon som helst energi ur den perfekta modellen så komemr den stanna.
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

Om den elastiska kroppen är förlustfri och du har vakuum så får du magneterna att studsa mot varandra i oändlighet. Dock är resultatet inte annat än en vikt som studsar på en fjäder.

Kontinuerlig övergång fram och tillbaka mellan lägesenergi och rörelseenergi och tillbaka igen. Ingen kraftutvinning möjlig.

Se magneten som en utdragen fjäder. När den "suger åt sig" någonting så är det som att släppa efter på fjädern lite. För att dra loss prytteln från magneten så måste du dra ut fjädern igen. Därigenom lägger du tillbaka samma mängd energi som krävdes för att dra till sig det andra föremålet.

Glöm magneter som magisk energikälla.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

magnetism är magiskt. Tack vare magnetism finns electricitet. Och en massa andra grejer...

Min lärare gjorde en ekvation på tavlan som beskrev magnetismen :D :D ;)
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

XitArS wrote:magnetism är magiskt.
Är inte magi något som är lite övernaturligt? Skulle vilja säga att magnetism håller sig inom de fysiska lagarna och är därmed inte det minsta magiskt ;)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

tkh wrote:
lillis wrote:Man ska aldrig säga aldrig.. magneter kanske är våran framtida drivkraft, magnetbilar? :D
Supraledare och magnettåg någon?
Det var lite det jag tänkte på, faktiskt.. tänk att göra alla vägar till magnetvägar, där vägen själv bestämde maxfarten...

Nobelmiddag nästa år, någon? 8)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

lillis wrote:Det var lite det jag tänkte på, faktiskt.. tänk att göra alla vägar till magnetvägar, där vägen själv bestämde maxfarten...

Nobelmiddag nästa år, någon? 8)
Nu bygger det ju inte på någon ny upptäckt, utan är bara en väldigt dum och otroligt dyr tillämpning av en redan känd teknik :D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Ghlargh wrote:Nu bygger det ju inte på någon ny upptäckt, utan är bara en väldigt dum och otroligt dyr tillämpning av en redan känd teknik :D
En dum tillämpning? På vilket sätt?

Nu är det ju tyvärr så att det inte riktigt fungerar bra än. Supraledare utan en stor mängd tillförd energi (typ.. kyla) är inte riktigt i produktion än. Men det var ju inte för så länge sedan som utvecklingen tog ett språng i rätt rikting, däremot minns jag inte hur långt de kommit?
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

tkh wrote:Är inte magi något som är lite övernaturligt? Skulle vilja säga att magnetism håller sig inom de fysiska lagarna och är därmed inte det minsta magiskt ;)
jag anser att sådant som vi itne kan förklara - det är magiskt.

Och vi kan itne till fulla förklara magnetism ?
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Inget i naturen är till fullo förklarat.
Allt är till viss del förklarat.

En förklaringsmodell till permanentmagnetiska material vore att elektronernas rörelse gör varje atom till en liten magnet. När sedan tillräckligt många atomer i materialet ställer in sig i samma riktning (så att magnetfälten samarbetar i stället för att ta ut varandra) så kan man observera den magnetiska effekten på makroskopisk nivå (d.v.s. i dagliga livet, utan att behöva ta till diverse mätutrustning).

En, i mina ögon, rätt så hyfsad förklaringsmodell. KVet inte hur exakt den är i slutändan, men den kan nog duga till vardags.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
Post Reply