Vad krävs?

LAN, Demoparty och allt som rör området.
Post Reply
Abomin
Posts: 14
Joined: 2003-02-26 16:54:28
Location: Fagersta
Contact:

Vad krävs?

Post by Abomin »

Jag är med i en förening som har anordnat några små lan men nu till nästa år är vi sugna på att anordna ett större lan (100+ personer)

Vad krävs egentligen för det?
Hur mycket "personal" behövs det?
Hur får man tag i utrustning? Switchar, el, servrar(?) osv.

Någon som kan besvara dessa frågor? och berätta lite allmänt om hur det funkar överhuvudtaget å så.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Vad som krävs? De stora punkterna är en lokal där alla får plats samt tillräckligt med ström till lokalen som man kan använda. Sedan skadar det inte om lokalen har ett separat rum för t.ex sovyta eller relaxyta.

Hur mycket personal? Hmm... Man kan säga att det behövs en person som kan el, en som kan nätverk, folk som kan ekonomi och sedan en drös medhjälpare, tävlingsanvnasriga, serveransvariga m.m. För 100 personer räcker det med 5 personer, om man planerar det bra. Själv kan jag säga att ställa upp bord m.m har jag gjort själv för LAN på 50 personer. Burit bord, dragit el, fifflar nätverk, ställt upp stolar. Iofs så är det inga direkta tävlingar på de arrangermangerna så ja.

Utturstning? Nätverket så kan man säga 15 personer på en switch kopplat till en finfin huvudswitch går finfint. Med el så brukar en regel vara 1,25A per dator. Med 6st 16A 3fas (2st 32A 3fas) så har ni redigt med överflödig el. Iofs så kan man pressa ner de dära 1,25A till 1A men då ligger man nära gränsen samt om man har jordfelsbrytare så är det inte trevligt med många datorer på en och samma jordfelsbrytare. 20 datorer på en 30mA jordfelsbrytare går nog. Har erfarenhet av en irriterande jordfelsbrytare som slår hela tiden i en byggdegård pga att datorer, samt köket är kopplat på samma jordfelsbrytare. Folk som lagar mat på spisen blir ofta hatobjekt. :)

Ett nätverk för ett mindre LAN på 100 personer så går det fint med en huvudswitch med hög backplane (Hur mycket data en switch kan hantera samtidigt). Till denna switch kopplas swircharna ute på borden samt servrar.


Mer info? Fråga bara...
Abomin
Posts: 14
Joined: 2003-02-26 16:54:28
Location: Fagersta
Contact:

Post by Abomin »

Du svarade väl på det mesta jag funderade på.
Var får man tag i sån utrustning? Är det från sponsrande företag å så? Eller kan man hyra det nånstans?
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Var man får tag på utrustning vet jag inte.
Epic_p1
Posts: 317
Joined: 2003-09-14 11:44:24

Post by Epic_p1 »

Abomin: Beroende på vart du bor så kan du/ni säkert få låna lite grejjer utav mig/oss (Wiiielan) mot en summa pengar (eller gratis inträde eller liknande)
#mac.se @ EFnet
EverEst
Posts: 101
Joined: 2003-11-25 17:09:46
Location: Göteborg
Contact:

Post by EverEst »

Epic_p1 det var ett mkt smart förslag.... :P tycker jag låter finfint :P
EverEst----> Evert ------> Christian
Besök www.welan.se
Abomin
Posts: 14
Joined: 2003-02-26 16:54:28
Location: Fagersta
Contact:

Post by Abomin »

Det blir isåfall i Fagersta, Västmanland.
Epic_p1
Posts: 317
Joined: 2003-09-14 11:44:24

Post by Epic_p1 »

okej, tyvärr säger det mig ingenting :-P Men jag kan kolla.
#mac.se @ EFnet
Wacker
Posts: 286
Joined: 2002-03-16 7:05:37
Location: Göteborg

Post by Wacker »

Såg att leklan hyr ut sina saker.
http://www.leklan.nu/v3/index.php?action=hyr
Vet inte om det är något intressant men det är iaf trevliga killar som har dem.
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

Ang folk som krävs, så är det främst att du måste ha folk som vet vad dom sysslar med... Sen beroende på hur seriöst ni vill ha LANet, så behövs det väl folk som håller i olika delar...

Ang hyrning så kan vi på [smygreklam] http://www.saunalan.nu [/smygrelklam] hyra ut :) Gå in på sidan så finns detaljer ;)
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

.......

Post by xianze »

hmmm vi i Wiiie-Lan har väl kanske lite grejer att hyra ut mjo, har även lite kunnigt personal som gärna vill bli mer erfaren *blink* *blink*
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
EverEst
Posts: 101
Joined: 2003-11-25 17:09:46
Location: Göteborg
Contact:

Post by EverEst »

precis xianze :P
EverEst----> Evert ------> Christian
Besök www.welan.se
Post Reply