Livsviktigt.se

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Livsviktigt.se

Post by elvenman »

Kika in på http://www.livsviktigt.se för att berätta om du vill donera dina organ när du avlider. Jag skall donera mina organ för transplantation!

Jag har en farbror (diabetiker i drygt 30 år) som har fått en njure transplanterad, och även stamceller injicerade i levern så att han idag producerar eget insulin och kan klara sig ut både dialys (blodrening, det njurarna skulle ha gjort egenteligen) och insulinsprutor (bukspotkörtel som normalt producerar insulinet är trasig hos de som är sockersjuka/diabetiker).

Edit: Hittade artikeln på aftonbladet om min farbror
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/sto ... 31,00.html

Min Far blev transplanterad hösten 1992, han fick både en njue och bukspotkörtel, men tyvärr fungerade det bara i en vecka, saknar honom väldigt mycket!. Han hade varit diabetiker i lite drygt 30 år då. Fått tagit insulinsprutor ca 3 gånger om dagen sen han var 10, och senare fått problem med både ögon och ännu senare njurarna.

För tänk dig själv om du skulle hamna i den situationen själv, att vara i behov av ett organ för att överleva. Tänk på det en extra gång.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Tack för påminnelsen! Såg reklam om det på tv innan, men det glömmer man ju lika fort.

Jag ska in och anmäla mig nu, för precis som du säger, tänk om man själv hamnar i samma situation och behöver någon viktig del och så får man ingen, lite taskigt.

Varför inte liksom, är man död så är man 8). Kan någon stackare använda något i min kropp så varsågod :)
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Tja, jag har gått runt med donationskortet påskrivet (alternativ "ta för er" förkryssat) i plånboken sen den vecka jag blev myndig. Med tanke på att folk avlider lite titt som tätt i väntan på organ så förstår jag inte hur i helsicke det kunde stiftas en lag där man fick rätt att säga nej.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Låter bra...
Har aldrig kommit mig för att skaffa donationskort, men det här skall jag väl mäkta med. I'm up for grabs.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Inte tänkt på det så mycket, men nu är jag anmäld i alla fall.
User avatar
enioreh
Posts: 6
Joined: 2004-01-15 9:15:57
Location: Malmö
Contact:

Post by enioreh »

aiwass wrote:Tja, jag har gått runt med donationskortet påskrivet (alternativ "ta för er" förkryssat) i plånboken sen den vecka jag blev myndig. Med tanke på att folk avlider lite titt som tätt i väntan på organ så förstår jag inte hur i helsicke det kunde stiftas en lag där man fick rätt att säga nej.
Så då det är bättre med en lag där man får stjäla organ från folk som av olika skäl inte vill bli av med dem efter sin död?
"I've been too honest with myself I should have lied like everybody else..."
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

*pekar på en till Grönisägare* :P
Är det Belgarinvasion på 64 eller vad?


Nå, åter till ämnet, jag skulle kunna tänka mig donera vissa organ när jag dör, om de förståss är intressanta. Kanske inte hjärta dock, ligger för mycket själ i det så att säga. Eller nåt åt det hållet... äh ni fattar.
Last edited by Gnuet on 2004-01-15 12:15:24, edited 1 time in total.
iDon't care about your problems.
User avatar
root
Posts: 1150
Joined: 2002-03-07 23:22:35
Contact:

Post by root »

Jag vill ha pengar!!1
Pulling together is the aim of despotism and tyranny. Free men pull in all kinds of directions.
-Terry Pratchett
User avatar
Oblivion
Posts: 384
Joined: 2002-03-11 12:36:08
Location: Göteborg

Post by Oblivion »

Jag får inte donera organ..... medicinska skäl
Nix
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

root wrote:Jag vill ha pengar!!1
Vad ska du med dem till? Du är ju redan död. Du har lika lite nytta av pengar som av dina njurar när du väl är kandidat för att donera. :)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Big_Bird wrote:Vad ska du med dem till? Du är ju redan död. Du har lika lite nytta av pengar som av dina njurar när du väl är kandidat för att donera. :)
Han kanske vill ha pengar innan han dör. Jag tänker inte donera nåt om jag inte får nåt för det.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jag tror att ni gossar kan behöva titta på http://g3.spraakdata.gu.se/osa/show.pht ... 13515.html ni har förväxlat ordet med http://g3.spraakdata.gu.se/osa/show.pht ... 76128.html.
Plus att ni får en sak för det. Ju fler som vill donera sina organ desto fler organ finns att tillgå ifall era pajar ihop. Det är så att säga samma sak som att köpa en försäkring.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

Jag ber sedan flera år tillbaka ett donations kort i plånboken.
Jag funderar på att anmäla till registretockså. För som sagt man vet inte när man dör.
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Det känns inte jätteenkelt för mig - dock så vill jag nog donera ändå, känns rätt.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Ett av de enklaste, men samtidigt en av de bästa, sätten att hjälpa folk som inte har det lika bra som en själv. Att bara stå vid sidan och endast titta på hjälper inte - särskilt inte när man är död. :)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
EagleSpirit
Posts: 461
Joined: 2002-03-08 22:47:04
Location: Göteborg
Contact:

Post by EagleSpirit »

man kan säga att min pappa gick bort pga för få donatorer. För det första gick han i 1,5år i väntan på ett nytt hjärta. Man fick operera in en pump för att han skulle klara den tiden. För det andra så passade inte riktigt det hjärtat man hittade, men man kunde inte "slösa" på ett hjärta för det finns för få donatorer. Dock var det inte mycket som var fel på hjärtat så det kanske inte var en sån chansning som jag tänker ibland.

Det behövs fler donatorer. Sprid den där sidan vidare överallt
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Oblivion wrote:Jag får inte donera organ..... medicinska skäl
Fysiska också. :P
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Marabou_Man
Posts: 1328
Joined: 2002-03-08 14:07:58
Location: Henån

Post by Marabou_Man »

Ramza wrote:
Oblivion wrote:Jag får inte donera organ..... medicinska skäl
Fysiska också. :P
I second on that.
(19:31:08) <Punisher> argh. satans buggigt bajs..
(19:31:41) <Marabou_Man> :(
(19:33:18) <Punisher> *svär*
User avatar
Oblivion
Posts: 384
Joined: 2002-03-11 12:36:08
Location: Göteborg

Post by Oblivion »

Marabou_Man wrote:
Ramza wrote:
Oblivion wrote:Jag får inte donera organ..... medicinska skäl
Fysiska också. :P
I second on that.
mm ramza jag e helt enkelt för stor.....
Nix
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

om jag är stendöd så kan de norpa mina organ.. men hamnar jag i koma så vill jag inte att de skär i mig..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Oblivion wrote: mm ramza jag e helt enkelt för stor.....
Vissa organ donerar man helt enkelt bara inte. 8)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Big_Bird wrote:
Oblivion wrote: mm ramza jag e helt enkelt för stor.....
Vissa organ donerar man helt enkelt bara inte. 8)
:D
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

EagleSpirit wrote:man kan säga att min pappa gick bort pga för få donatorer. För det första gick han i 1,5år i väntan på ett nytt hjärta. Man fick operera in en pump för att han skulle klara den tiden. För det andra så passade inte riktigt det hjärtat man hittade, men man kunde inte "slösa" på ett hjärta för det finns för få donatorer. Dock var det inte mycket som var fel på hjärtat så det kanske inte var en sån chansning som jag tänker ibland.

Det behövs fler donatorer. Sprid den där sidan vidare överallt
Attnas va jobbigt. Hur gammal var du/han? Jag var 13 när min pappa avled 44år gammal.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Big_Bird wrote:
Oblivion wrote: mm ramza jag e helt enkelt för stor.....
Vissa organ donerar man helt enkelt bara inte. 8)
Haha, ibland kan man tro att du är 95 år och ibland kan man tro att du är 14 ;-)
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
mange
Posts: 23
Joined: 2002-08-28 15:35:46
Location: Karlskrona
Contact:

Post by mange »

Har i flera år tänkt att jag vill donera mina organ ifall jag dör, även fast jag bara är 19 år... Ifall jag är död och någon annan person kan räddas/få ett bättre liv är det ju underbart för den personen...

Jag är anmäld men jag kan ärligt säga att det kändes lite konstigt att anmäla sig när man satt där. Helt plötsligt kom man att tänka på döden men jag anmälde mig till både transplantation och medicinska ändamål... Som sagt, kan någon annan människa få ett bättre liv genom donationer, medicin eller forskning är det ensjälvklarhet för mig att "dela med mig"...

En sak jag också tänkt göra är att bli blodgivare, får väl se hur det blir med det, ifall jag kommer till skott någon gång men ändå... tycker att man skall göra vad man kan för att hjälpa till...

Något jag inte förstår däremot är folk som vill ta emot organ men inte själv kan tänka sig att ge... jag tycker att människor som själv donerar borde få "förtur"... Jag kan dock se att detta inte kan fungera i praktiken då folk kanske har sjukdomar, skadade organ(genom alkohol, droger, rökning osv.) och på det sättet skulle prioriteras fel... Det är viljan att hjälpa andra, inte ifall verkligheten tillåter det eller inte, som jag hakar upp mig på...
En annan faktor som kan påverka beslut är TRO... men efter vad jag förstår det vill dessa människor inte heller ta emot vare sig blod eller organ(inte helt insatt i varför eller vad som förbjuder detta dock, ex Jehovas Vittnen).

Hur som helst, vad jag vill ha sagt är att det känns självklarare för mig att donera organ till en person som själv donerar än till en person som inte kan tänka sig att göra samma sak för mig. Dock känner jag att jag ändå vill donera då folk kan få ett bättre liv, whoever that may be.
Post Reply