Ny dator - kommentarer!

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
aaiiyytt
Posts: 4
Joined: 2004-02-10 12:40:14

Ny dator - kommentarer!

Post by aaiiyytt »

Ska bygga ihop min första dator och skulle uppskatta lite tips och kommentarer på det jag hade tänkt slänga ihop. Är lite orolig, då jag vill att allt ska vara kompatibelt, hojta till om ni ser några uppenbara fel och förslag på vad som skulle passa bättre! :D

T ex är processorn och grafikkortet tillräckligt kraftfulla? Hade främst tänkt köra FPS.

Chassi
Black Thunder Miditower Black/Silver 300W ATX

Moderkort
Epox EP-4PDA3i i865PE 4DDR-DIMM 5PCI SATA Audio LAN Socket478 ATX

Processor
Intel Pentium 4 Northwood 2.8GHz -C Hyperthreading 512Kb 800MHz bulk/tray Socket 478

Minne
2* TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5

Hårddisk
Maxtor DiamondMax Plus9 6Y080L0 80Gb 7200rpm 2Mb UDMA133 Fluid IDE

CD/DVD
Samsung SM-352BEAB Combo 52X CDR / 24X CDRW 16X DVD / 52X CD bulk

Grafikkort
Club 3D Radeon 9600Pro 128Mb DDR TV-out DVI RETAIL AGP
Well, I've gotta go. I've got a government job to abuse, and someone's lonely wife to fuck.
User avatar
Imagine
Posts: 804
Joined: 2002-03-08 17:35:46
Location: Strängnäs

Post by Imagine »

Om du främst tänker spela FPS, så kan det vara nämnvärt att en Athlon64 kommer vara 30% snabbare i spel som HL2, när 64bitspatcharna släpps.

Nätagget som ingår till lådan är ju endast 300W, vilket kan ställa till problem i framtiden när du vill bygga ut. En låda jag kan rekomendera är
Antec Sonata vilket är en tyst och stabil låda med ett pålitligt nätagg. (Köpte den nyss åt en kompis, och den var mycket tyst i standardutförande. Man kan även göra den helt ljudlös med ett acoustipack, men den är alltså redan tillräckligt tyst som standard.)

Samsungs CD skulle jag inte köpa, då min nyss havererade, efter bara ett år. Ska tilläggas att jag är mycket varsam med mina grejor. Kan istället rekomendera denna dvd-brännare, som är både lovordad och prisvärd.

Nåja, lite dyrare, mycket bättre... ;)
aaiiyytt
Posts: 4
Joined: 2004-02-10 12:40:14

Post by aaiiyytt »

Tack! Nu blev jag lite klokare. :D
Well, I've gotta go. I've got a government job to abuse, and someone's lonely wife to fuck.
Post Reply