Skaffa katt.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
flaeskflaesk
Hedersbit
Posts: 1246
Joined: 2002-02-19 19:43:29
Location: BBzor

Skaffa katt.

Post by flaeskflaesk »

Tänkte att det finns säkert flera här som har katt.
Jag och min tjej hade tänkt skaffa oss en kisse,
men vi är osäkra på lite grejer.

Avmaskning, krävs det? Det är en unge vi skall ha.
Försäkring, vad kostar den och behöver man det?
Den skall endast fungera som innekatt, inte vara
ute någonting förutom på balkongen.
Id-märkning och kastrering, är det nödvändigt
när det är en innekatt?
acateoN
Posts: 54
Joined: 2003-10-02 5:23:02

Post by acateoN »

Jag är ingen expert men jag hushåller en katt. Det är inget behov av att göra något av det du skrivit. Möjligtvis att hankatter blir lugnare och inte pissar överallt när dom blivit kastrerade.

Ang. ID-märkning och försäkring så tycker jag bara det är aktuellt om man har en dyr utställningskatt.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Ptja... Avmaskning och kastrering är ju något man ångrar att man inte fixade när det kommer en väldans massa små kattungar och/eller att katten mår dåligt etc p.g.a. mask.

Men det är klart, ska ni ha en hankatt så är ju inte kastrering så "extremviktigt".

Finns säkert några bra "Min första katt"-bok på bibliboteket eller så :P
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Avmaskning

Är det en riktig uppfödare så borde den vara det, men annars så är det bara att köpa piller som man ger dem i maten i tre dagar så är det fixat. Det är så enkelt att göra själv så.. :)

Försäkring. Beror lite på, Är det en bonnkatt som inte är värd något rent ekonomiskt så är det kanske onödigt. Sedan får man kika på hur kär man är i katten och om man vill ha en försäkring eller riskera att katten måste ha en dyr operation som man inte har råd med.

ID-märkning, jag tycker att den bör märkas samt ha ett halsband när ni tar ut den på balkongen osv. Katter är bra på att rymma och man vill ju gärna ha tillbaks den i så fall. Dessutom så har vi råkat ut för att folk började ta hand om vår senaste katt som inte var ,märkt så han blev väldigt kluven av att ha två hem. SÅ numera så släpper vi inte in honom längre :(

Kastrering. Det rekommenderar jag starkt. En hankatt blir lugnare och mer hemmastadd. Han ger sig inte ut i skogen (om det är en utekatt) i flera veckor. I ert fall blir det väl att han inte sitter och jamar varje natt för att locka till sig en hona. Dessutom så pinkar de inte in sitt revir inomhus vilket kan inträffa och det kan jag säga är något som ni inte vill ;)

Även för honor så rekommenderar jag kastrering faktiiskt. Det är inte så stor skillnad som för hankatter dock tror jag.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Hoppas ni tänkt på att eran lägenhet aldrig kommer att kunna bli ren med sånt där ohyra springandes runt. katthår överallt hårbollar sen luktar katter jävligt illa oxå.
hoppas ni inte har några alergiska vänner då dom inte kommer kunna besöka er.
Sen folk som har sandlåda på toan så man aldrigkan stänga toa dörren är det värsta jag vet.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

dEZA wrote:Hoppas ni tänkt på att eran lägenhet aldrig kommer att kunna bli ren med sånt där ohyra springandes runt. katthår överallt hårbollar sen luktar katter jävligt illa oxå.
hoppas ni inte har några alergiska vänner då dom inte kommer kunna besöka er.
Sen folk som har sandlåda på toan så man aldrigkan stänga toa dörren är det värsta jag vet.
Why all the hating...

Förövrigt drar jag tillbaka mitt inlägg till förmån för Axmans..


Edit: För kattens skull så hoppas jag ni köper en katt som är "känd" för att vara innekatt och inte tar en ras som är "känd" för att vilja vara ute mycket osv...
(som han där nere skrev, ja...)
Last edited by lillis on 2004-04-21 16:13:42, edited 1 time in total.
Koukou
Posts: 253
Joined: 2003-03-07 13:01:44

Post by Koukou »

Ska det vara 100% innekatt? Isåfall tycker jag helst inte att ni ska köpa en, men om ni nu måste ha en katt så köp en raskatt. Det finns raskatter som är vana att vara inne till skillnad från bondkatter.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

lillis wrote:
dEZA wrote:Hoppas ni tänkt på att eran lägenhet aldrig kommer att kunna bli ren med sånt där ohyra springandes runt. katthår överallt hårbollar sen luktar katter jävligt illa oxå.
hoppas ni inte har några alergiska vänner då dom inte kommer kunna besöka er.
Sen folk som har sandlåda på toan så man aldrigkan stänga toa dörren är det värsta jag vet.
Why all the hating...

Förövrigt drar jag tillbaka mitt inlägg till förmån för Axmans..


Edit: För kattens skull så hoppas jag ni köper en katt som är "känd" för att vara innekatt och inte tar en ras som är "känd" för att vilja vara ute mycket osv...
(som han där nere skrev, ja...)
Är alergisk så jag har aldrig riktigt förstått det där med djur
men att köpa sig sällskap är ju lite befängt vare sig det är djur eller människor
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Avmaskning, ID-märkning och kastrering är saker som du egentligen inte klarar dig utan. Finns diverse mediciner för maskarna, men du vill väl vara steget före? ;)
ID-märkning tror jag inte att vara utan. Den dagen katten (eventuellt) försvinner vill du ha det, tro mig.
Och kastrering: det måhända att det är en innekatt, men efter ett/ett och ett halvt år då katten har urinerat i sängar, på stolar, nån rabatt eller nåt annat djävulstyg vill du helst ha det gjort så snart som möjligt (om du inte gillar att byta lakan var och varannan dag ;)).
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Bara ett litet tips. Du MÅSTE betala för katten. Räcker med en femma eller liknande. Man tar INTE emot katter gratis =)
我思う、ゆえに我あり
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Kan tillägga att jag inte riktigt gillar folk som skaffar djur när dom bor inne i städer, det är inget liv för ett djur, utomhuskatter inne i städer borde inte tillåtas, dom skiter och pissar sandlådor som barn leker i etc. Innomhusdjur är också illa, låsa in ett djur på livstid på 40 kvadratmeter...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Definitivt ska ni ID-märka katten om ni hade tänkt älska den.
Min klantiga kompis hade en innekatt som hon inte hade märkt och den tog sig ut genom ett fönster, så nu är ju givetvis chansen minimal att hon kommer få se den igen.
Kastrering/sterilisering är väl också rätt viktigt, dels för deras hälsa och dels för att det finns en risk att de kan rymma.
Är det en honkatt ska ni verkligen inte ge henne P-piller eftersom det är väldigt cancerframkallande på katter. Värt att tänka på.
Och att ha en försäkring är enligt mig självklart eftersom katter också kan bli sjuka. Jag föreslår "Agria" eller "SveLand".
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

thimp wrote:Bara ett litet tips. Du MÅSTE betala för katten. Räcker med en femma eller liknande. Man tar INTE emot katter gratis =)
Japp. Vi gav 50 öre för våra (2).
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
flaeskflaesk
Hedersbit
Posts: 1246
Joined: 2002-02-19 19:43:29
Location: BBzor

Post by flaeskflaesk »

Tack för alla svar.
Det är väl en moralfråga egentligen om vi egentligen bör
skaffa kisse, eller att man skulle skaffa två så att den får
en polare att leka med.

Tror inte den kommer få så dåligt här, 70 härliga kvadrat
att leka på med många fräcka grejer att hoppa o dra i. :)

Vi funderade på att skaffa en äldre katt från ett hem, men
där är nackdelen att vi hinner inte se katten växa upp mm.
Sen blir det ju lite mer personligt om man är med där från
"början".

Inget mer man bör tänka på då, än det jag skrev upp?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Katter luktar illa?

Bara om man missköter dem.

Katter är det renligaste husdjur man kan ha, om man vet vad man gör (exempelvis städar upp efter djuret regelbundet, sköter sterilisering & kastrering, ger dem bra mat (billigaste matburken är oftast inte bra, vi köper IAMS med vitamintillskott för utekatter) etc.

Åsikterna skiljer sig åt, men man skall se upp för att basera sina åsikter på oinsiktsfull information.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

zerialcold wrote:Tack för alla svar.
Det är väl en moralfråga egentligen om vi egentligen bör
skaffa kisse, eller att man skulle skaffa två så att den får
en polare att leka med.

Tror inte den kommer få så dåligt här, 70 härliga kvadrat
att leka på med många fräcka grejer att hoppa o dra i. :)

Vi funderade på att skaffa en äldre katt från ett hem, men
där är nackdelen att vi hinner inte se katten växa upp mm.
Sen blir det ju lite mer personligt om man är med där från
"början".

Inget mer man bör tänka på då, än det jag skrev upp?
Skall ni ha en innekatt så är det viktigt att busa med den ofta, katter som är utomhus får bättre motion och kan springa och vara över öppna ytor. Deprimerade katter sitter oftast stilla och har svansen längsmed golvet, detta beror på felaktig skötsel, dålig kost och ostimulerande miljö.

Ett djur är ett liv. Kan man inte ta hand om sitt eget, bör man undvika att ta ansvar för någon annans.

En bra sak kan vara att skaffa mattor, katter kan få problem med kroppen om man har glatta parkettgolv överallt.

Tänk på att katter är vanedjur, ha låda på en fast plats (aldrig i anslutning till maten), matskål på en fast plats, och lär in rutiner så tidigt som möjligt.

När katten är ny i huset är det en bra idé att låta den hålla sig till ett tyst och lugnt rum till en början. Stäng dörrarna, och låt den acklimatisera sig. Efter en dag kan ni öppna dörren och låta den undersöka sin närmiljö lite ytterligare.

Skaffar man kattunge är det viktigt att man har tålamod, och om den kissar på golvet skall man bestämt (inte högt och starkt, som många gör, felaktigt) säga åt den, ett sätt är att fräsa åt den - flytta den sedan till kattlådan, och där berömma den (inköpstips: kattkyssar (en slags kattgodis)).

Ju mer du lär katten i början, desto mindre behöver du oroa dig framöver, fungerar rutinerna så sköter katten det automatiskt.

Lycka till! :)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
t3o
Posts: 1195
Joined: 2002-03-09 15:33:23
Location: Egby boysens och möckleby meckarnas öland
Contact:

Post by t3o »

Kastrera är att rekomendera (tycker jag), om du inte vill ha ungar då. Om det är en hona så slipper du ju ungar och om det är en hane så slipper du ju att andra besvär. Men när du kastrerar ha bedövning ,det kostar typ det dubbla men tänk dej själv om du blev av med dolmen utan bedövning.

iofs så bor vi lite på landet så jag kan inte säga om en inne katt. Men ett tips, han katter är keligare.
Vill du köra starcraft mot mej? På battle.net heter jag Swoomp och är oftast inne i swe-1, swe-2, tw, eller xtc
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

1. Om det är en katt som ska vara inomhus så behöver man inte kastrera den.

2. Samma sak med id-märkning behövs ej om den endast ska vara inomhus.

3. Om det är kattungar ni får hem så behöver ni troligen inte avmaska den eftersom den inte har jagat själv precis :)

4. Det behövs ingen speciell försäkring
----------------------------------------------

Om kastrering så brukar dom göra det gratis i några veckor eller en månad på våren hos kliniken. Om det är så överallt i landet vet jag inte.
------
Jag har varit kattägare i hela mitt liv o det är underbara ting det där.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

"behöver", det är en ren hälsosak, hanar pissar inomhus på vårkanten och jamar nätterna i ända om de inte kastreras.

Honorna riskerar att få livmoderinfektion (som leder till döden), samt jamar och gnuggar sig överallt, även de i all ända.

Detta beteende försvinner om de kastreras & steriliseras.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
root
Posts: 1150
Joined: 2002-03-07 23:22:35
Contact:

Post by root »

Precis, det är inte kul att ha en löpande honkatt hemma. Låter en hel del.
Pulling together is the aim of despotism and tyranny. Free men pull in all kinds of directions.
-Terry Pratchett
User avatar
flaeskflaesk
Hedersbit
Posts: 1246
Joined: 2002-02-19 19:43:29
Location: BBzor

Post by flaeskflaesk »

Denna fick det bli, perser/skogskatt nånting.
7 veckor gammal. :)

Image
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Toksöt!
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

jag säger samma som stealth toksöt katt. :)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Persk
Posts: 562
Joined: 2002-03-07 22:36:41
Contact:

Post by Persk »

#1 Jag tycker den ska heta Persk. #2 Tänk på att den behöver mat.
User avatar
Project2501
Posts: 164
Joined: 2002-11-27 8:52:55
Location: Västerås
Contact:

Post by Project2501 »

våran katt fick p-piller
funka kanon =)
I'm a living, thinking entity who was created in the sea of information
www.getfirefox.com
Post Reply