Angående nya tekniker så har det dom senaste åren dykt upp massor av tekniker som fungerar bra i lab, men som antingen inte går att massproducera eller som inte går att få stabila, dvs dom går sönder för fort.
Spintroniken kommer bara lyckas om man kan massproducera den lika billigt som kiselchip och samtidigt få åt minstone 5 års hållbarhet på chippen.
Behöver vi bilar som går snabbare än 353 km/h? Personligen tar jag hellre en bil som toppar i 90 och kan köra 60 mil än en bil som toppar 200 och kommer 30 mil.Såg inatt ett program där de fick upp ett elfordon i typ 353 km/h och snart kommer de gå ännu fortare då batterierna blir effektivare/mindre etc. Här i sverige har vi bl.a. utvecklat tunnfilmsbatterier som förhoppningsvis blir något stort.
Tunnfilmsbatterier verkar lovande då dom ska hålla mer energi per vikt/volym än tidigare populära typer, dom flesta batterier vi använder i dag har nästan samma energiinnehåll per volymenhet, dom nya litium-polymer-batterierna har visserligen mer energi per viktenhet, men dom har fortfarande ungefär samma energi per volym.