Koppla extern hårddisk till routern trådlöst

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
dosteen
Posts: 4
Joined: 2003-10-08 20:16:10

Koppla extern hårddisk till routern trådlöst

Post by dosteen »

Hej!

Jag har en trådlös router hemma som jag och min flickvän använder för att komma ut på internet. Men eftersom bärbara datorer har begränsat med lagringsutrymme (30GB) skulle jag vilja ha en exern hårddisk som är kopplad till routern (trådlöst) som kan stå i en garderob eller nån annanstans så man inte ser den.

Min fråga: Kan man köpa en Wifi-antenn (USB) och sätta in den i en extern hårddisks USB ingång, för att sedan koppla ihop den med routern? Jag antar att man måste ha ngt slags nätverkskort eller liknande som styr upp trafiken, men vad är bästa lösningen på mitt problem?

//d
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

Jag tror inte att koppla på en wifi antenn på hårddisken och att den fungerar som en filserver kommer fungera..

Lättaste lösningen på ditt problem skulle nog vara att ta en gammal dator som du antigen sätter ett trådlöst nätverkskort i eller ett vanlig och ha datorn nära routern och sedan köpa någon hårddisk av valfri storlek och låta den gamla datorn vara filserver och dela med hårddisken via nätverket..

Eller bara ha en externhårddisk som du och flickvännen kan dela på när något behövs sparas där..

Edit: Jag har en 400mhz med 2st 120gb hårddiskar som fungerar som filserver/backup.. mätte nyligen vad det skulle kosta per år att ha på den dygnet runt i 0,33/kwh pris.. det skulle kosta 146kr och då rundade jag av kostnaden per dag uppåt..

Om det vore intressant att veta.. fast då är det utan skärm och cd..
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Det finns routrar med usb-port för just hårddiskar och liknande. Netgear har en sådan modell bl.a.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
ziL
Posts: 122
Joined: 2004-01-28 9:10:09
Location: Stockholm
Contact:

Post by ziL »

En intressant länk:
http://www.linksys.com/HDD/


Jag är väldigt sugen på att skaffa en NSLU2 (Kör Linux = 100% hackable)
Don't just do something, stand there! -ESR
Post Reply