Sök funktionen

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
Post Reply
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Sök funktionen

Post by Xerbee »

Det här är endast ett tips/förslag på en funktion som jag själv skulle se som positiv. När man är på en forumsdel t.ex Hårdvara och trycker på Sök knappen så skulle det vara extra bra om den då hoppar till Sök i Hårdvaru delen, så att man inte söker i fel del eller söker efter t.ex mjukvara i hårdvaru delen och får ingen träff. Det är inte alltid man ser vilken del man "står i" och därför kan det vara bra.

Frågan är om det går att genomföra smidigt och enkelt. Så att när man är på en forumsdel så ändrar den "sök i" till just den delen och är man på startsidan av forum så söker den i alla kategorier.

Inte att den ska "auto söka" utan att den ska välja den kategori du kom från i sök fältet. Ja ni förstår nog, en liten önskan bara.

/Xerbee
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Tror det är nåt sånt här du menade. Själva php-mecket gick på 2 minuter, resten var html-meck och tog väl en 30 minuter med tanke på hur dåliga html-skills jag har. ;)

Har lagt till den här knappen: Image bredvid knappen "ny tråd" i alla forumen nu, som leder dig till söksidan med forumet du kom ifrån förvalt.
hej.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Snyggt lincus! Vet inte om jag har känt att det har varit nödvändigt med en snabbknapp för detta, men det kanske kommer till användning ändå :)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Sweet, har stört mig på detta ett tag nu!
uppskattas :-*
Last edited by rokk on 2004-09-27 10:58:07, edited 1 time in total.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Ännu en trevlig lite funktion. Snart blir det väl en 64bits-relase av phpbb ;)
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Bra, vet inte om den är användbar för alla men jag har stört mig lite på det och tycker det fungerar betydligt lättare nu. Nu kan man lägga den där ½ sekunden som det tar att ändra på något bättre :)
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

ett konkurreande forum (sweclockers) har bredvid starta ny tråd ett förenklad sökruta. Värd id´e att utveckla?
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Xerbee, elvenman, rokk, tkh: I aim to please. ;)

lyckegard: Det är en ganska enkel mod att lägga in. Jag (och fler med mig) anser dock att det börjar bli lite för mycket plottrigt i forumet. Men blir jag nerröstad av alla andra eller om du kommer med ett grymt bra argument för att den ska finnas där så lägger jag till den givetvis.
hej.
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Först av allt, tack linc! Jag har irriterat mig på det där tidigare också.

Jag håller även med om att vi inte ska göra forumet plottrigare än det är. Det finns redan för mycket knappar och länkar.

Något som jag dock stört mig på, och som är rent vidrigt hur gränssnittssynpunkt är att alla forumnamn börjar med +. Det ställer till problem vid rullgardinsmenyerna eftersom man inte kan markera den och trycka på "s" för att komma direkt till Spelforumet. Det berör inte endast sökfunktionen men det är där jag märker av strulet mest.
Kan vi ändra forumnamnen så vi får bort alla +-tecken?

(Jag kan lätt göra ändringen själv, men jag tänkte höra vad resten tyckte först.)
» the empire never ended
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Härligt! Kommer säkert till användning för eller senare. :)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

whiz: Det gör inte mig något iaf, antar att någon har ansett att det såg snyggt ut bara. :)
hej.
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Det är kanske möjligt att hacka upp layouten och lägga till plustecken manuellt, men det låter som mycket jobb.
» the empire never ended
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Av alla respons att döma blir jag förvånad att ingen tidigare postat den här frågan? Vad jag sett så används inte den här delen så ofta så det skadar ju inte med en o annan fråga eller sånt :) Tänkt mest ställa min önskning för att liva upp den här delen lite också...
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

whiz: njae, skulle inte klassa det som jobbigt direkt. Det är ett tecken som ska till i en eller på sin höjd tre templatefiler. ;)

Xerbee: Jag har iaf aldrig tänkt på det förut.. man stirrar sig ofta blind på vad som behövs och inte behövs.
hej.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Xerbee wrote:Av alla respons att döma blir jag förvånad att ingen tidigare postat den här frågan? Vad jag sett så används inte den här delen så ofta så det skadar ju inte med en o annan fråga eller sånt :) Tänkt mest ställa min önskning för att liva upp den här delen lite också...
Jag håller med, så fort det kommer ett förslag är det många som har åsikter. Alltså tror jag att många har idéer och kritik som de inte delar med sig av. Kan det bero på att vissa andra forum i Sverige inte riktigt klarar av att hantera det här med kritik på ett bra sätt, och folk tror att vi är likdana?

Om det gör det så vill jag poängtera att vi tycker mycket om all konstruktiv kritik, så känn er inte hindrade, är något dåligt eller kan förbättras så säg det.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Post Reply