Ny kontorsdator, vad bör man tänka på?

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
Quark
Posts: 82
Joined: 2002-07-26 17:33:43
Contact:

Ny kontorsdator, vad bör man tänka på?

Post by Quark »

Tja!
Farsan är ute efter en arbetsmaskin att ha hemma och jag har lite idéer på vad jag tror är bra. Men jag tror att en några av er har nåt att kommentera här...

Idé:
1. Hög prestanda på CPU'n (behöver dock inte vara det senaste). Är Sempron ett alternativ eller är det bara 64bits som gäller? Har dock inte så stor koll på Intel längre. Förslag?

2. 512mb PC3200 bör väl räcka.

3. Ett mindre bra graffekort räcker då farsan inte vet vad ett dataspel är. Ett R9600 bör väl räcka ett tag. Integrerad grafik kanske räcker tom?

4. Tyst chassi (varför ha oljud omkring sig när man inte behöver?)

5. Integrerat ljud, USB, firewire och nätverkskort räcker väl, eller ska man ha ett bra nätverkskort iaf?

6. Billigaste CD-brännaren räcker då det bara är jag som bränner skivor hos honom. (DVD-filmer har han aldrig sett :))

7. MoBo ska väl vara billigaste möjligt som har det som står i punkt 5. Eller?

8. HDD räcker väl med en 80gig 8mb cache. Dock har han schysst lina in så vill man leecha...

Nåt jag missat eller nåt annat jag bör tänka på?
Räcker ovanstående specs för att kunna köra Word, Excel och Explorer?
Btw, vilket OS rekommenderar ni?
(Kör själv win2k fortfarande och funkar problemfritt)
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

AMD64 Winchester av någon lägre modell är både tyst och snabb.
Något trevligt s939-kort, då jag inte har erfarenhet av något sådant personligten så får någon annan stå för det.
Om han absolut inte ska spela etc så släng i ett passivt kylt 9200 eller FX5200, gör saken lite tystare.

Sonata eller Silentum Chassit bör väl duga för en kontorsburk?

Ram-minnet kan ju t.ex vara kingston i den billigare klassen, eller corsairs value.

Kyl CPU'n med en Zalman 7x00 kylare och ha en 120mm fläkt eller 2 på lågvarv i lådan, kör på en Seagatedisk med 8MB cache och den nya garantin i minsta möjliga modell.

Det är väl vad jag tycker.. =)
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
Post Reply