Utökad 64bitsfunktion...

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Utökad 64bitsfunktion...

Post by fisk »

Jag satt här och funderade litetgrand kring hur man kunde utöka 64bits funktioner, särskilt nu i och med att ni har en egen server. Jag kom på idén att man kanske kunde göra på så vis att man gör en sida där varje medlem kan fylla i sin fulla datorutrustning, modellnummer, processor, grafikkort, nätagg, osv. - på detta vis kan man exempelvis då någon får ett fel snabbt kika på vad medlemmen har för hårdvara, nuvarande drivrutiner, osv.

Sedan kanske man kunde lägga in en länk från profilmenyn till en sida med respektive medlems datorutrustning. Kanske kunde man även på denna sida ha en kort presentation (se presentationstråden), och så.

På detta vis kanske vi ytterligare personligifierar 64bits, något som jag tycker är 64bits starkaste sida.

Kanske kunde man införa så att man kunde pussla ihop bilder på sin hårdvara i sammanlänkning med detta (för de intresserade), koppla in t.ex. överklockningsresultat med en viss kombination av hårdvara och inställningar, samt kanske ha möjligheten att lägga in sitt skrivbord (se skrivbordsunderläggtrådar).
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

Med andra ord så vill du göra 64 till ett community ?
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Hein wrote:Med andra ord så vill du göra 64 till ett community ?
Inte helt fel imo.

Jag skulle dock inte uppmana till att göra ett system där man kan lagra bilder på forumservern, detta brukar missbrukas och använder alldeles för mycket bandbredd.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

När vi ändå är igång kan vi ha dagbok (blog), poäng för antal inloggningar (stats), "krypin", "privata forum", fanklubs, omröstningssytem för snyggast på 64bits och det bästa av allt: 64bits-PRO-medlemmar!
Varför inte lägga in en smschatt och intregrera en MMS funktion så man kan skicka bilder på sin dator direkt in till sitt privata bildarkiv.
Glömde givetvis att när man läser i forumet så ska det spelas musik som ska skifta beroende på vems inlägg man läser så att alla får en personlig musiktouch´e.

Angående poängen så har vi faktiskt haft poäng för flest skrivna inlägg. Och det missbrukades en del då.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

lyckegard wrote:När vi ändå är igång kan vi ha dagbok (blog), poäng för antal inloggningar (stats), "krypin", "privata forum", fanklubs, omröstningssytem för snyggast på 64bits och det bästa av allt: 64bits-PRO-medlemmar!
Varför inte lägga in en smschatt och intregrera en MMS funktion så man kan skicka bilder på sin dator direkt in till sitt privata bildarkiv.
Glömde givetvis att när man läser i forumet så ska det spelas musik som ska skifta beroende på vems inlägg man läser så att alla får en personlig musiktouch´e.

Angående poängen så har vi faktiskt haft poäng för flest skrivna inlägg. Och det missbrukades en del då.
Men enkla passiva funktioner som en sida där man kan lägga upp en presentation och en datorkonfiguration eller vad man nu vill skulle inte skapa några stora problem tror jag...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

lyckegard wrote:När vi ändå är igång kan vi ha dagbok (blog), poäng för antal inloggningar (stats), "krypin", "privata forum", fanklubs, omröstningssytem för snyggast på 64bits och det bästa av allt: 64bits-PRO-medlemmar!
Varför inte lägga in en smschatt och intregrera en MMS funktion så man kan skicka bilder på sin dator direkt in till sitt privata bildarkiv.
Glömde givetvis att när man läser i forumet så ska det spelas musik som ska skifta beroende på vems inlägg man läser så att alla får en personlig musiktouch´e.

Angående poängen så har vi faktiskt haft poäng för flest skrivna inlägg. Och det missbrukades en del då.
Jag vet inte hur seriös du var, men jag blir tvungen att besvara dig:
Blog kan alla som har Internet tillhandagå. Det finns minst lika många gratisvarianter som det finns centiliter filmjölk i mitt kylskåp.
Att folk skulle få poäng för inlägg skulle endast leda till spam, vilket 64bits inte på något sätt vill stöda eller frambesvärja.
Krypin, personlig sida, är grunden till den personliga presentationen som vi har i allmänt prat. Den räcker.
Privata forum – för vilka då?
Fanklubbar – för vilka då?
Omröstningssystem är ett sätt att härma snyggast.se. Idioti är bara förnamnet.
Pro-medlemmar – vad ska de ha tillgång till? Dolda filer i filarkivet och möjlighet att köpa musmattor med 64-tryck? Fortfarande inget som 64bits skulle stödja, om du frågar mig.

Jag ser det som en fördel med fisks förslag. Det frågas rätt ofta "Vilket grafikkort har du?" eller "Klockat CPU:n?". Även fast alla säkerligen inte skulle fylla i infon, tror jag att det skulle underlätta.
Men som vanligt är frågan; är det värt att koda?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

Tycker synd om linc om han ska koda det... massa tråk-kod :P
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Blir det verkligen så mycket jobb att lägga till några extra fält i profilen? mer behövs ju egentligen inte.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Det finns en del planer, men det ligger långt fram.

Om vi kunde ha en diskussion om lite konkreta förslag på vad som är möjligt, och vad som skulle användas, i någon form av portalsystem eller community så kanske det kunde vara givande.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Hein wrote:Med andra ord så vill du göra 64 till ett community ?
Det är redan ett community.
» the empire never ended
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

En gansak vettig ide det där med Dator Konfiguration. det tycker jag vi ska köra på. Utökade presentations möjligheter är inte så nödvändiga annars.
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

whiz wrote:Det är redan ett community.
Inte i mina ögon är de det iallafall
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Hein wrote:Inte i mina ögon är de det iallafall
Bäste herr narcissist och egocentriker, även fastän du aldrig kommer att tro mig så svävar faktiskt inte universum kring dig och dina upplevelser.

Tack för visat intresse.

;)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Några tankar:

fisk kanske ogillar att vi åker snålskjuts på hans tråd och hellre vill att vi endast diskuterar hans specifika förslag och inte andra funktioner och funderingar?

Med tanke på att vi redan har en del på gång bakom kulisserna är linc upptagen. Om vi lägger till den här funktionen kanske någon vill bidra med hjälp? (Men vi får naturligtvis höra efter med linc först).
» the empire never ended
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

Fisk wrote:Bäste herr narcissist och egocentriker, även fastän du aldrig kommer att tro mig så svävar faktiskt inte universum kring dig och dina upplevelser.

Tack för visat intresse.
Bäste herr Besserwisser.

Så man får inte ha egna åsikter längre ?
Jag trodde du var så pass smart så du visste att olika saker har olika meningar för folk. ::)

Det JAG tycker är ett community i dagsläget är som lunarstorm, helgon, skunk och allt vad det nu heter...

(Förlåt för OT, men var tvungen att svara)
whiz wrote:Om vi lägger till den här funktionen kanske någon vill bidra med hjälp? (Men vi får naturligtvis höra efter med linc först).
Jag kan hjälpa linc om han vill.
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

det känns lite som en informell community... det behöver ju inte urarta till Lunarstorm men några av de föreslagna idéerna är ju inte fel :)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Hein, även om jag finner argumentationer på pajkastningsnivå högst roande stundtals så gör jag inte det den här gången. Du har missuppfattat min mening med min post, det fanns en orsak till smileyn i slutet av den. Jag ursäktar dig dock eftersom jag vet hur jobbiga hormoner kan vara, smart eller inte smart.

Jag håller inte med dig om att communities begränsas av att se ut som lunarstorm, etc. - en community är en plats där det finns utrymme för personlig interaktion såväl som ämnesstyrda debatter. 64bits är en personlig plats tycker jag, till skillnad från masskollektivet sweclockers t.ex.

Tack förresten för att du kallade mig för bättre vetare, jag gör mitt bästa. ;)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

fisk wrote:Hein, även om jag finner argumentationer på pajkastningsnivå högst roande stundtals så gör jag inte det den här gången.
Du har redan gjort det ;)
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Kan tilläggas det det jag skrev ovan försökte likna ett pajkastarinlägg.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Det är som sagt mycket på gång och jag är för upptagen (både privat och för 64bits) för att ta på mig fler sådana här projekt just nu. fisks förslag är bra, och det skulle säkert kunna passa in i under en användares profilsida t ex.

Jag uppskattar att Hein m.fl. ställer upp, men förutom själva kodknackandet är det även planeringen (så att det fungerar ihop med övriga saker på sidan och stämmer in i våra planer) som ska till så det får helt enkelt vänta tills senare.

Dessutom blir det enklare att implementera en sån här sak efter att vi har gjort de ändringar vi har planerat till G3.

Men som nem sa, konkreta förslag som fisks är helt klart givande för oss.
hej.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Lägg till det som fisk sa eller i alla fall dator delarna.
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

SpiXx^Orginalet wrote:Lägg till det som fisk sa eller i alla fall dator delarna.
"Det är som sagt mycket på gång och jag är för upptagen (både privat och för 64bits) för att ta på mig fler sådana här projekt just nu. fisks förslag är bra, och det skulle säkert kunna passa in i under en användares profilsida t ex. " linc (2004) ;)
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Nu finns det ju inte tid till hela grejen, men jag fick en liten idé som nog bör lagras här inför framtiden, jag vet inte hur användbar den är, men... man skulle kanske kunna göra ett program i relativ ministorlek som man kunde ladda hem från redigera-profil-sidan och körde och som tog reda på alla egenskaper hos datorn man körde det på - drivrutinsversioner, CPU-, grafikkorts-, hårddisk- och minnesmodell etc (i stil med AIDA32 om nån har kört det), och som laddade upp det hela till 64bits databas som uppdaterar vald användare (får skriva user/pass i ruta i programmet, som loggar in i forumdatabasen) och alltså för in all info i olika fält som visas på profilsidan.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Vi skulle kunna bygga in spyware i det sen också för att dryga ut annonsintäkterna.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

Varför inte bara använda AIDA32... ?

Ska testa lite med det programmet och plocka ut informationen ur det.

Edit: Har nu plockat ut datorinformation ur rapportfilen man får (i PHP), så ett alternativ är att folket (de som har windows) laddar hem programmet, kör rapporten, skickar upp filen de får, php behandlar datan, lägger in i databasen.

Edit #2: Ni kan testa här: http://www.superinter.net/64/ ..
Ladda hem AIDA32 och kör en rapport på "Sammanställning"
Skicka upp filen, Se resultat (valde bara enstaka information den ska visa)
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
Post Reply