Nätaggregat och SATA?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

Nätaggregat och SATA?

Post by ruva »

Hur är det mde Nätaggregat och SATA. Tänkte uppgradera/bygga ett AMD64 3500+, 939, ASUS, system och undrar när jag i framtiden också sätter i Sata-hårddiskar hur man gör med strömkontakterna från Nätagregatet. Jag har för mig att de inte är samma strömkablar som till IDE och behöver mn tänka på det.
?!?
Jag tänkte på annonsen från Komplett (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301 ... w=detailed) men där jag tänkt köpa mina grejor står det inget om sata och nätaggregat.
Förr sa de alltid att det var bättre förr
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Jag har för mig att man får med särskilda sata strömkablar med hårddisken som man kopplar ihop med en vanlig 4-pin. en slags adaptor va? sedan är det bara att tuta och köra :P
meh
AphX
Posts: 711
Joined: 2004-06-11 13:29:23

Post by AphX »

Finns molex->sata att köpa.
mattlos
Posts: 905
Joined: 2004-09-17 11:32:02
Location: Knorrköping

Re: Nätaggregat och SATA?

Post by mattlos »

svendolph wrote:Hur är det mde Nätaggregat och SATA. Tänkte uppgradera/bygga ett AMD64 3500+, 939, ASUS, system och undrar när jag i framtiden också sätter i Sata-hårddiskar hur man gör med strömkontakterna från Nätagregatet. Jag har för mig att de inte är samma strömkablar som till IDE och behöver mn tänka på det.
?!?
Som han ovan sagt. Du får med kablar med en molex kontakt och 2 sata kontakter på andra sidan. Jag fick med 2 st med mitt Asus kort. Så du borde nog också få med det då, ser inte varför dom skulle ändra det. Sen finns det nätagg som redan är "sata ready" med kablar och krafs. Mitt 380W Antec Truepower till min sonata va redan "sata ready". Hoppas du fått svar på dina frågor.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Som sagt så brukar det följa med åtminstonde en 12V->sata kontakt med moderkortet och likaså åtminstonde en S-ATA kabel. Nyare nätaggregat brukar även ha dessa kontakter. Men komplett är inte speciellt bra på att skriva ut "detaljinformation". Men maila dom så får du svar, dom är oftast väldigt hjälpsamma och snabba på att svara.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
zewz
Posts: 247
Joined: 2004-09-12 21:55:49
Location: sunne, värmland

Post by zewz »

Jo, komplett brukar va väldigt bra me support...

En sån kabel följde me min hdd - molex --> 2st satakontakter, vad heter egentligen sata_ström_kontaktdonen? eller e det så pass nytt att det inte har fått ett nytt namn?
You may stop this individual, but you can't stop us all... after all, we're all alike.
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

zewz wrote:Jo, komplett brukar va väldigt bra me support...

En sån kabel följde me min hdd - molex --> 2st satakontakter, vad heter egentligen sata_ström_kontaktdonen? eller e det så pass nytt att det inte har fått ett nytt namn?
Molex är actually inte namnet på kontakten, utan namnet på företaget som tillverkar dem. "Molex"-kontakten har ett "riktigt" namn, "sata-ström"-kontakten likaså. Vad namnen är vet jag dock ej, men kika in www.molex.com om du absolut vill vet ;)
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
zewz
Posts: 247
Joined: 2004-09-12 21:55:49
Location: sunne, värmland

Post by zewz »

sååå, det är inte baara jag som e uppe så här sent om natten... ;D
*slår upp sidan* jag postar här me svaret senare....
asså det här e jobbigt, jag tror jag struntar i det här, jag e nog ändå för trött för att hitta det, men men...
fast det e intressant varför just dom utvecklade formen, hur mycket dom tjänar på varje kontakt som man har i datorn m.m.
You may stop this individual, but you can't stop us all... after all, we're all alike.
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

Support

Post by ruva »

Komplett kanske har bra support...
men den bästa hittar man här.

Tack!
Förr sa de alltid att det var bättre förr
Post Reply