30 000 döda.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Locked
User avatar
MeAn
Posts: 613
Joined: 2002-03-07 23:26:10
Location: Hålan
Contact:

Post by MeAn »

Big_Bird wrote:Visserligen finns det fler journalister än räddningsarbetare nere i Thailand just nu, men frågan är vilken nytta journalisterna gör?

Det är bra mycket svårare att på ett vettigt sätt koordinera en räddningsinsats än att bara skicka ner en fotograf på vinst och förlust.
En bild säger mer än tusen ord.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

stealth wrote:Trodde Lumpen skulle göra dig hårdare.
8)
Om lumpen gör en cynisk och osolidarisk är den då inget för mig.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

å jag var ädel och skänkte pengar, men det kan man visst inte utan att bli smygfotograferad av en GT-fotograf. det förstörde min dag
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Nya siffror - 16:00
114 000 totalt, 44 svenskar.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

116 000 enligt CNN.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Hanzaq
Posts: 155
Joined: 2003-02-15 17:35:40
Location: Göteborg

Post by Hanzaq »

Ramza wrote:
Hanzaq wrote:Pinsamt att vara svensk ibland. Regeringen gör fan inget vettigt. De har skickat ner två ambulansplan med sammanlagt 60 platser i... Det räcker ju inte på långa vägar. Det finns fler journalister än räddningsarbetare osv. Många andra länder har tatt situationen på allvar och skickat ner plan, men Sverige är fan bara helt lamt. För jävligt...

Flera olika oceanografer och seismologer säger att det är mycket märkligt att man inte varnade för tsunamis. Och jag tror mer på dessa människor än vissa på detta forumet som leker expert.
Hur ska de varna?
De har inte direkt någon larmteknik..
Klart man kan varna, sen är ju frågan hur bra varningen går ut. Har inte sagt nåt om deras varningssystem utan att experterna säger att det är märkligt att de inte uppfattade skalvet som ett hot.
XP 2100+ Palomino, Ti4200 64 Mb, 80 GB Barracuda IV, 256 Mb PC3200 Twinmos, Sony Trinitron 200sf, DFI Pro AD77 Mobo... 3d-mark03 p=524:(
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Skänker slant efter slant till diverse insamlingar. Fast siffrorna kommer inte att skjunka för det. :-/
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Hanzaq wrote:Klart man kan varna, sen är ju frågan hur bra varningen går ut. Har inte sagt nåt om deras varningssystem utan att experterna säger att det är märkligt att de inte uppfattade skalvet som ett hot.
Experterna? Menar du Nissarna på aftonbladet?

Märkligt var väl att myndigheterna gick ut med en varning för efterskalv igår, som dels var obefogad och dels skapade panik.

Det är klart att man kunde varnat, men hade ju detekterat skalvet. Problemet är att man trodde skalvet var 8.1, och ett så svagt skalv har aldrig orsakat en tsunami. (Jag tror att) Richterskalan är logaritmisk, dvs det är en stor faktor i energiskillnad mellan 8 och 9.

Läs gärna den här artikeln, så kan du också leka expert:
http://www.nytimes.com/2004/12/29/inter ... ner=rssnyt
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

MeAn wrote:
Big_Bird wrote:Visserligen finns det fler journalister än räddningsarbetare nere i Thailand just nu, men frågan är vilken nytta journalisterna gör?

Det är bra mycket svårare att på ett vettigt sätt koordinera en räddningsinsats än att bara skicka ner en fotograf på vinst och förlust.
En bild säger mer än tusen ord.
När man håller på att dö är det inte många ord man vill höra, utom möjligtvis "Ge den här mannen antibiotika!"
Du har nu 995 ord kvar i växel på en bild men fortfarande ingen antibiotika.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

nem wrote:Experterna? Menar du Nissarna på aftonbladet?

Märkligt var väl att myndigheterna gick ut med en varning för efterskalv igår, som dels var obefogad och dels skapade panik.

Det är klart att man kunde varnat, men hade ju detekterat skalvet. Problemet är att man trodde skalvet var 8.1, och ett så svagt skalv har aldrig orsakat en tsunami. (Jag tror att) Richterskalan är logaritmisk, dvs det är en stor faktor i energiskillnad mellan 8 och 9.

Läs gärna den här artikeln, så kan du också leka expert:
http://www.nytimes.com/2004/12/29/inter ... ner=rssnyt
30 gånger större ska det vara har jag för mig
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Enligt uppgift, men det är ju då Aftonbladet, hade Tsunami-varning gått ut redan ett par dagar tidigare om ett skalv som låg under 8.
Jag vet inte om det bara är rykten, men det torde finnas loggar som bekräftar eller bestrider.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Homieee
Posts: 210
Joined: 2002-03-08 23:26:57
Location: Stockholm
Contact:

Post by Homieee »

det där med att man visste innan att det var en jordbävning var bara några timmar innan, och ja... även om man visste om det... va ska dom göra? evakuera? på några timmar hinner man adrig att evakuera delar av ett helt land... där tyvärr deras infrastruktur inte är den bästa... och det kan vi inte klandra dessa länder för...

en annan sak jag tycker är lite små irriterande är att många säger "så synd om svenskarna" någon sa så här på aftonbladet:
Carl säger: Norge och Finlands regering skickar ner hjälp. Men inte Sverige som är värst drabbat. Vad anser ni?

Sverige är inte värst drabbat... utan lokalbefolkningen! Jag tycker alla pengar som kommer in för röda korset och alla andra organisationer bör gå till de länder som är drabbade, även för de skadade då alla nationaliteter... detta görs säkert med... men jag tycker inte man ska sitta och säga att svenskarna har det värst... givetvis känner jag medlidande för de 1000 svenskar(vad man tror) som omkommit, men jag har större medlidande för de 79000 + andra som bor och lever på ön!
Intel P4 3.0Ghz, ASUS P4P800-E Deluxe, Asus AX800 256MB, 1GB DDR/PC3200, 250 GB SATA Samsung, Seagate 120 GB PATA
User avatar
MoNsTeR
Posts: 236
Joined: 2002-06-04 21:56:43
Contact:

Post by MoNsTeR »

Sjukt..


Image

Känsliga personer varnas:

http://img145.exs.cx/img145/1879/ruumiita4ft.jpg
MacBook Pro Unibody 2.8GHz
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Att folk dör är alltid tragiskt. :(
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Skänkte en summa idag, många av mitt folk har ju dött, kusinerna var borta och pappa var MIA, fast nu är allt bra.
User avatar
milohenke
Hedersbit
Posts: 1004
Joined: 2003-12-02 20:00:19

Post by milohenke »

Den första bilden måste vara ett fotomontage!
Personerna som försöker fly undan jättevågen ser lite väl glada ut.

Den andra bilden var däremot bland det vidrigaste jag sett.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

milohenke wrote:
Den första bilden måste vara ett fotomontage!
Personerna som försöker fly undan jättevågen ser lite väl glada ut.

Den andra bilden var däremot bland det vidrigaste jag sett.
De vet väll inte om dem skall gråta eller skratta, så dom väljer det senare...
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

milohenke wrote:
Den första bilden måste vara ett fotomontage!
Personerna som försöker fly undan jättevågen ser lite väl glada ut.
Håller delvis med Hipshot, men även i såna tillfällen kan skrikansikten lätt se ut som glada miner.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Skönt att djuren klarade sig, nu kan de kalasa på överflödet av kött som ligger överallt.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

fisk: Det där var osmakligt.

Jag antar att det inte bara är i Umeå och Luleå som nyårsfyverkerierna ställs in pga det som hänt. Här i Umeå ska det tydligen skickas upp varmluftsbalonger och hållas en tyst minut för att hedra de drabbade.

Själv har jag lite delade känslor om detta beslut, men tydligen har arrangörerna av nyårsfyverkerierna blivit nedringda av folk som velat att de ska skippa firandet. Bara för att vi firar det nya året betyder det inte att vi inte bryr oss om det som hänt, ibland kanske det är skönt att tänka på något annat till och med? Jag är delad, kanske just för att jag sett fram emot fyverkerierna (de var inplanerade i nyårsaftonens firarschema).
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

tkh wrote:fisk: Det där var osmakligt.
Inte för djuren, asätarna har festligt och kommer ha en bra första månad på det kommande året.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

tkh wrote:fisk: Det där var osmakligt.

Jag antar att det inte bara är i Umeå och Luleå som nyårsfyverkerierna ställs in pga det som hänt. Här i Umeå ska det tydligen skickas upp varmluftsbalonger och hållas en tyst minut för att hedra de drabbade.

Själv har jag lite delade känslor om detta beslut, men tydligen har arrangörerna av nyårsfyverkerierna blivit nedringda av folk som velat att de ska skippa firandet. Bara för att vi firar det nya året betyder det inte att vi inte bryr oss om det som hänt, ibland kanske det är skönt att tänka på något annat till och med? Jag är delad, kanske just för att jag sett fram emot fyverkerierna (de var inplanerade i nyårsaftonens firarschema).
även i göteborg ställs det in
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Det kommer skrivas sjukt mycket poesi om det här. Jag får vara först!

Noa och Arken, av Joakim

I ekan jag själv byggt, satt jag med mitt metspö
Fötterna i det varma vattnet, ingen kunde störa
Vattnet kluckade mot båten när jag rodde mot land
Sjön böljde och störde ankorna, vassen gungade till
När vågorna nådde stranden dog hundratusentals människor
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
MoNsTeR
Posts: 236
Joined: 2002-06-04 21:56:43
Contact:

Post by MoNsTeR »

En film som svenska Turister tagit på Phuket:

ftp://213.112.39.21/tsunamiphuket%20(bigger).wmv
MacBook Pro Unibody 2.8GHz
Locked