30 000 döda.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Locked
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

pync wrote:Det kommer skrivas sjukt mycket poesi om det här. Jag får vara först!
Gör ett besök på sockerdricka.nu, sämre poesi av folk som egentligen inte bryr sig finns inte. "åh så vakkert!!11" "jag lidder med d där nere!!!" osv.
iDon't care about your problems.
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

fisk wrote:
tkh wrote:fisk: Det där var osmakligt.
Inte för djuren, asätarna har festligt och kommer ha en bra första månad på det kommande året.
Jepp, det är ju sant. Jag ser hellre det än att människorna hade kalasat på djuren.
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

konstiga resonemang/reaktioner måste jag säga...
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

tänkte bara säga att firandet i sundsvall också ställs in
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
Mecca
Posts: 641
Joined: 2002-03-07 23:42:42

Post by Mecca »

Allvarligt så skiter jag i hur många som har dött, jag ska inte skänka några pengar och denna nyår ska jag skjuta upp fler raketer än tidigare.
Människan ska inte leka gud på jorden. Vi kan inte bestämma hur moder natur ska reagera och vi kan absolut inte göra nått åt det.
Mecca: The Blessed
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Mecca wrote:Allvarligt så skiter jag i hur många som har dött, jag ska inte skänka några pengar och denna nyår ska jag skjuta upp fler raketer än tidigare.
Människan ska inte leka gud på jorden. Vi kan inte bestämma hur moder natur ska reagera och vi kan absolut inte göra nått åt det.
Lätt att säga från hemmets trygga vrå när man inte är drabbad.
Klart som fan att det är förjävligt. Mig har det inte drabbat nämnvärt, (snarare har det en positiv inverkan när en massa vakanser uppstår i arbetslivet) men jag tycker nog ändå att det är jävligt trist.

Jag vet inte, kanske lider jag av för mycket empati.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Essensen av empati är vår förmåga att med medkänsla relatera till vår och andras mänsklighet. Grina inte av överflödet Big_Bird, det är värdefullt.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag hade fått för mig att medkänsla fungerade åt båda hållen, men jag hade visst fel.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Nitro
Posts: 1899
Joined: 2002-04-06 11:20:19
Location: Säffle

Post by Nitro »

Bryr mig faktiskt inte så mycket. Fast jag har skänk pengar till röda korset.
Har inte läst tråden, men 120 000 är bekräftade döda tyckte jag att jag läste någonstans :)
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Mecca wrote:Allvarligt så skiter jag i hur många som har dött, jag ska inte skänka några pengar och denna nyår ska jag skjuta upp fler raketer än tidigare.
Människan ska inte leka gud på jorden. Vi kan inte bestämma hur moder natur ska reagera och vi kan absolut inte göra nått åt det.
vad konstigt du är.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Biceps
Posts: 59
Joined: 2003-05-20 13:42:04
Location: Lund, nästan.
Contact:

Post by Biceps »

mina föräldrar e i thailand atm...
User avatar
Mecca
Posts: 641
Joined: 2002-03-07 23:42:42

Post by Mecca »

Xianze wrote:
Mecca wrote:Allvarligt så skiter jag i hur många som har dött, jag ska inte skänka några pengar och denna nyår ska jag skjuta upp fler raketer än tidigare.
Människan ska inte leka gud på jorden. Vi kan inte bestämma hur moder natur ska reagera och vi kan absolut inte göra nått åt det.
vad konstigt du är.
Kan du förklara varför?
Tycker att vi människor får skylla oss själva när vi bosätter oss på dom mest sämsta ställena. Folk vet att risken finns, men ändå slår dom sig till ro och tror inget kommer hända. Vulkan utbrott, tropiska oväder, tromber, tsunami, dåligt ozonlager, jordskred, mänger av vatten som regnar ner på oss, våran vackra polar is som smälter och skapar översvämmningar. Folk skriker på hjälp men gör vi något för att stoppa skiten?
Nog för att människan inte kan göra något för att stoppa en tsunami, fast varför bosätta sig där när man vet att risken finns. Det är därför jag inte ska skänka en krona.

//Mecca
Mecca: The Blessed
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Mecca wrote:
Xianze wrote:
Mecca wrote:Allvarligt så skiter jag i hur många som har dött, jag ska inte skänka några pengar och denna nyår ska jag skjuta upp fler raketer än tidigare.
Människan ska inte leka gud på jorden. Vi kan inte bestämma hur moder natur ska reagera och vi kan absolut inte göra nått åt det.
vad konstigt du är.
Kan du förklara varför?
Tycker att vi människor får skylla oss själva när vi bosätter oss på dom mest sämsta ställena. Folk vet att risken finns, men ändå slår dom sig till ro och tror inget kommer hända. Vulkan utbrott, tropiska oväder, tromber, tsunami, dåligt ozonlager, jordskred, mänger av vatten som regnar ner på oss, våran vackra polar is som smälter och skapar översvämmningar. Folk skriker på hjälp men gör vi något för att stoppa skiten?
Nog för att människan inte kan göra något för att stoppa en tsunami, fast varför bosätta sig där när man vet att risken finns. Det är därför jag inte ska skänka en krona.

//Mecca
Klyftigt sagt ::) Hur skulle det vara om du tänkte lite _innan_ du skrev?
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Mecca wrote:Kan du förklara varför?
Tycker att vi människor får skylla oss själva när vi bosätter oss på dom mest sämsta ställena. Folk vet att risken finns, men ändå slår dom sig till ro och tror inget kommer hända. Vulkan utbrott, tropiska oväder, tromber, tsunami, dåligt ozonlager, jordskred, mänger av vatten som regnar ner på oss, våran vackra polar is som smälter och skapar översvämmningar. Folk skriker på hjälp men gör vi något för att stoppa skiten?
Nog för att människan inte kan göra något för att stoppa en tsunami, fast varför bosätta sig där när man vet att risken finns. Det är därför jag inte ska skänka en krona.

//Mecca
Du får ursäkta, men det var bland det mest korkade jag läst på ett bra tag... "Stoppa skiten"?? En mycket stor del av denna jord är riskzon, ska alla flytta till Skandinavien tycker du? Det hade räckt med att du helt enkelt inte brydde dig, men att använda den motiveringen till varför du inte skänker pengar får en ju att undra över saker och ting...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Mr.Burns
Posts: 87
Joined: 2002-08-12 13:17:47
Location: Västerås

Post by Mr.Burns »

Mecca wrote:
Xianze wrote:
Mecca wrote:Allvarligt så skiter jag i hur många som har dött, jag ska inte skänka några pengar och denna nyår ska jag skjuta upp fler raketer än tidigare.
Människan ska inte leka gud på jorden. Vi kan inte bestämma hur moder natur ska reagera och vi kan absolut inte göra nått åt det.
vad konstigt du är.
Kan du förklara varför?
Tycker att vi människor får skylla oss själva när vi bosätter oss på dom mest sämsta ställena. Folk vet att risken finns, men ändå slår dom sig till ro och tror inget kommer hända. Vulkan utbrott, tropiska oväder, tromber, tsunami, dåligt ozonlager, jordskred, mänger av vatten som regnar ner på oss, våran vackra polar is som smälter och skapar översvämmningar. Folk skriker på hjälp men gör vi något för att stoppa skiten?
Nog för att människan inte kan göra något för att stoppa en tsunami, fast varför bosätta sig där när man vet att risken finns. Det är därför jag inte ska skänka en krona.

//Mecca
Öhh.. Så du tycker inte det är för jävligt att +150.000 människor dött? Att miljontals lider, är hemlösa, saknar sina anhöriga? Det ligger travar med lik där och ruttnar, och du sitter framför din pc och har åsikter..

Dina resonemang är korkade. Om en komet slår ner på jorden, får vi skylla oss själva då också? Jag antar att du själv inte skulle vilja att någon kom till undsättning ifall du förlorat allt och höll på att dö.

Vad har du själv gjort för att stoppa att ozonlagret tunnas ut och isarna smälter?
Athlon64 X2 6000+ @ 3.1GHz | MSI K9A2VM-FD | 4GB TWIN2X PC6400 | Asus HD 4350 512MB DDR2 Silent | Vista x64 |
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Alltså jag vet inte riktigt med allt det här. Jag tycker att det är jättetråkigt att många människor dör i en sådan olycka, särskilt när många Svenskar är inblandade (jämnfört med andra européer).

Det är bara det att jag tycker att så fort man ska göra sorgen till en ofentlig sak så blir det bara löjligt. Ta G.P. som exempel, ställa in sina fyrverkerier för att det är onödigt att lägga resurser på sådant, när fyrverkerierna redan är inköpta!?

Jag stör mig på den falskhet som finns när det gäller sörjande. Att sörja någon eller några är en personlig sak som inte bör målas ut i media där analytiker ställer dumma frågor. Vill jag sörja någon så gör jag det ensam.

Sedan det här med raketer och nyårsfirande i allmänhet. Visst, det kanske är lite fint att inte fira nyår med tanke på offren, men jag känner inte någon jättesorg, då jag (vad jag vet iaf) inte känner någon utav dödsoffrena eller någon som är saknad.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
jalla
Posts: 193
Joined: 2002-03-14 9:44:37
Location: Sundsvall

Surfing

Post by jalla »

Martin Markwell surfade på dödsvågen
Image

hmmm intressant sätt att undkomma säker död!
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 06,00.html

han hade nog det bästa utgångsläget istället för alla turister på stranden.
Johan Isaksson aka -(Jalla)-
"Jag tror att det finns en världsmarknad för kanske fem datorer."
Thomas Watson, IBMs styrelseordförande, 1943
(Intel Core2Quad 6600, 4GB DDRAM, ATI HD 2900XT 512MB, HD: 1TB)
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Re: Surfing

Post by Pinto »

jalla wrote:Martin Markwell surfade på dödsvågen
Image

hmmm intressant sätt att undkomma säker död!
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 06,00.html

han hade nog det bästa utgångsläget istället för alla turister på stranden.
pync hade rätt.

;)
We dance to all the wrong songs
User avatar
Mecca
Posts: 641
Joined: 2002-03-07 23:42:42

Post by Mecca »

Mr.Burns wrote:Vad har du själv gjort för att stoppa att ozonlagret tunnas ut och isarna smälter?
Lika lite som du. Men jag springer inte runt som en yr höna och ber om sympati om det!

Om en komet slår ner på jorden? Om folk är såååååå dumma att dom bor kvar än fast dom vet att dom bor i riskzoonen för en nedslagsplats så vet jag inte om ja skulle skratta lr gråta av människans idioti.

Ni ville veta min spontana tanke så här har ni den.

//Mecca
Mecca: The Blessed
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Mecca, sluta skriva för ditt eget bästa. Du har redan gjort bort dig tillräckligt som det är. Och du vet om det.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Om Mecca hade haft ett bra argument till att inte ge pengar hade jag nog hållt med honom, synd att han har större likgiltighet än jag någonsin skådat...

jag tycker DÄREMOT att det är fruktansvärt girigt att dra in fyrverkerier för att ge bort.. Kan man inte allokera andra pengar för att skänka till nöd?

Jag förstår inte..
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Mecca wrote:Kan du förklara varför?
Tycker att vi människor får skylla oss själva när vi bosätter oss på dom mest sämsta ställena. Folk vet att risken finns, men ändå slår dom sig till ro och tror inget kommer hända. Vulkan utbrott, tropiska oväder, tromber, tsunami, dåligt ozonlager, jordskred, mänger av vatten som regnar ner på oss, våran vackra polar is som smälter och skapar översvämmningar. Folk skriker på hjälp men gör vi något för att stoppa skiten?
Nog för att människan inte kan göra något för att stoppa en tsunami, fast varför bosätta sig där när man vet att risken finns. Det är därför jag inte ska skänka en krona.

//Mecca
Ditt resonemang har samma värde som antalet människor som håller med dig. En fågellort kanske, på sin höjd. Förstår egentligen inte varför jag ödlsar min tid på att svara på idiotiinlägg, men jag känner ändå att du måste få lite perspektivssyn på det hela.

För det första är det inte bara bosatta som drabbats. Men siffrorna om 3 500 svenskar som saknas har kanske bara undgått dig totalt?

För det andra så väljer man inte var man föds.

För det tredje har du nog själv noll koll var det är för ställen "som gäller" var man ska bo för att hamna i absolut säkerhet. Det skulle inte förvåna mig om du skulle föreslå länder som Italien, Ukraina eller Ryssland.
De flesta människor som bor nära aktiva vulkaner (som exempel) är fullt medvetna om det, men de tycker inte att det är något konstigt. Samtidigt som att det vet att de är farliga, vet de samtidigt att de är mycket nyttiga.

Människan leker inte Gud. Människan försöker bara överträffa sig själv ibland.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

En död är tragedi, en miljon döda är statestik. Jag ser bara folk som tycker att det är synd att så många dog, inte någon som faktiskt visar medkänsla eller gör något konkret annat än att snacka.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Mecca
Posts: 641
Joined: 2002-03-07 23:42:42

Post by Mecca »

dpinto wrote:Mecca, sluta skriva för ditt eget bästa. Du har redan gjort bort dig tillräckligt som det är. Och du vet om det.
Njae det vet jag väl inte.
Mecca: The Blessed
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Mecca wrote:Om en komet slår ner på jorden? Om folk är såååååå dumma att dom bor kvar än fast dom vet att dom bor i riskzoonen för en nedslagsplats så vet jag inte om ja skulle skratta lr gråta av människans idioti.
Din logik felar. Vid ett kometnedslag finns det ingen säker plats någonstans på jorden. Då får vi människor skylla oss själva som har valt att bosätta oss på den här planeten, vi vet ju trots allt om att den är en riskzon.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Locked