30 000 döda.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Locked
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

mecca, det finns inte hur mycket plats som helst på jorden, och räknar man alla riskfyllda ställen så finns det knappt några alls kvar. lycka till med att knö ihop 6 miljarder på de ytorna
User avatar
Mecca
Posts: 641
Joined: 2002-03-07 23:42:42

Post by Mecca »

nem wrote:
Mecca wrote:Om en komet slår ner på jorden? Om folk är såååååå dumma att dom bor kvar än fast dom vet att dom bor i riskzoonen för en nedslagsplats så vet jag inte om ja skulle skratta lr gråta av människans idioti.
Din logik felar. Vid ett kometnedslag finns det ingen säker plats någonstans på jorden. Då får vi människor skylla oss själva som har valt att bosätta oss på den här planeten, vi vet ju trots allt om att den är en riskzon.
En sten stor som en golfboll är fortfarande en komet ::)
Mecca: The Blessed
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Mecca wrote:
nem wrote:
Mecca wrote:Om en komet slår ner på jorden? Om folk är såååååå dumma att dom bor kvar än fast dom vet att dom bor i riskzoonen för en nedslagsplats så vet jag inte om ja skulle skratta lr gråta av människans idioti.
Din logik felar. Vid ett kometnedslag finns det ingen säker plats någonstans på jorden. Då får vi människor skylla oss själva som har valt att bosätta oss på den här planeten, vi vet ju trots allt om att den är en riskzon.
En sten stor som en golfboll är fortfarande en komet ::)
Du vet ändå inte om Sverige är ett kometsäkert land ändå.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Mecca wrote:En sten stor som en golfboll är fortfarande en komet ::)
Nej, det är en sten. Kanske en asteroid om den är tillräckligt stor. Kometer är en samling sten som är omgivna av fryst vätska.. de får den där tydliga svansen när de hettas upp i närheten av stjärnor.

Glöm inte bort ämnet i tråden...
"Just because you are unique does not mean you are useful."
Homieee
Posts: 210
Joined: 2002-03-08 23:26:57
Location: Stockholm
Contact:

Post by Homieee »

till Mecca:

Jag tror man inte VÄLJER att bo nära en vulkan... vissa kanske gör det, men folk där nere tror jag mer det handlar om pengar... du vet det styr den här planeten.

Vem skulle inte vilja ha ett hus i en tropisk miljö med en havet som en pool och inga farligheter i närheten. ??

om lokalbefolkningen hade pengar så skulle dom väl oxå fly....
Intel P4 3.0Ghz, ASUS P4P800-E Deluxe, Asus AX800 256MB, 1GB DDR/PC3200, 250 GB SATA Samsung, Seagate 120 GB PATA
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by schon »

Denna tråden har blivit LOL :P
itchy: Intel Core Duo 2,0ghz | 2048mb | 100gb | 13,3" | Mac OS X 10.4
apu: Intel Pentium 4 3,2ghz | 768mb | 760gb | FreeBSD 6.2
homer: Intel Celeron 667mhz | 256mb | 100gb | FreeBSD 6.2
krusty: VIA Nehemiah 1.0ghz | 256mb | 3,2gb | OpenBSD 4.0
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

En sten stor som en golfboll är fortfarande en komet...


Rätta mig om jag har fel, men det är en METEORIT... dvs en sten som har inträtt i jordens atmosfär...

besserwiessen Tjacke
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

för att dra tråden åt det håll som rubriken visar så komemr här ett nytt intryck från min sida.
fick idag veta att en på samma linje som mig saknas (och de fd hulebäcksmänniskorna vet att man alltid rör sig på samma ställe som de som går samma linje), så månniskan vet jag mer än väl vem det är. det känns som det kommer bli en ny pers när man kommer tillbaka till skolan och får veta ännu mer om vad folk varit med om, både sånna som varit där och de som förlorat folk. för det lär finnas sånna
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

gummiboll wrote:mecca, det finns inte hur mycket plats som helst på jorden, och räknar man alla riskfyllda ställen så finns det knappt några alls kvar. lycka till med att knö ihop 6 miljarder på de ytorna
Där håller jag inte med dig alls..

Det finns mycket glesbyggd... ta bara sverige som exempel, vi har ju stort sett 80% glesbyggd ;)
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Den här tråden utvecklades i en idiotdebatt efter Meccas inlägg.

Antingen skämtade Mecca (då vore inlägget rätt roligt) eller så saknar han helt verklighetsförankring.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Som någon annan sade så känner jag inte någon empati för de som omkommit, men jag respekterar de döda, då jag anser att sorg och medkänsla är något som sker mellan anhöriga och de bortgångna, och då menar jag inte deras kroppar, för i min "tro" (eller vad man nu skall kalla det) så "försvinner" allt av den människan som räknas när den väl har dött, således tycker jag att (som jag sagt tidigare i tråden) det är konstigt att man inte låter djuren få kalasa på kropparna, utan placerar vakter som skjuter djuren så fort dom syns i närheten av kropparna (enl. rapport på radio).

Mitt resonemang är väl tämligen ologiskt enligt de principer som råder, jag har dock blivit en smula provocerad av det hets som tidningarna spätt på med de senaste dagarna, jag ser inte längre nyttan av att smeta upp antalet döda som gigantiska siffertal längre, det känns för mig mer respektlöst än att hävda att man inte bryr sig överhuvudtaget.

Med viss distans till det hela kan jag förstå en viss del av resonemanget kring att människorasen växt sig väl stor, men jag tänker inte gå in på det i detalj (har gjort detta i min dagbok på helgon, om nu någon bryr sig). Det får räcka med att säga att jag inte är förvånad att detta hände.

Att försöka förhindra människors känslor och reaktioner, samt instinkter att vilja hjälpa till och donera är inget jag förstår. Därför är det resonemanget obegripligt för mig - man ansvarar över sitt eget agerande, och kan i ett yttrande som närmast presentera sin ovetskap i andras agerande, låt folk göra vad som får dem att må lite bättre, oavsett om dina instinkter är annorlunda (tänkt till Mecca).
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Mecca
Posts: 641
Joined: 2002-03-07 23:42:42

Post by Mecca »

Cappuccino wrote:Den här tråden utvecklades i en idiotdebatt efter Meccas inlägg.

Antingen skämtade Mecca (då vore inlägget rätt roligt) eller så saknar han helt verklighetsförankring.
Fortfarande så trodde jag att detta va ett forum och ingen debatt, men jag har väl fel.
Alltid lika roligt att reta upp folk på 64bits, man får sig ett gott skratt iaf. Alla som känner sig stötta blir som rumpnissarna på ronja filmen. Bara går runt och babblar varandra i munnen.

Till fisk... Jag va väldigt trött när jag läste ditt inlägg, men ska ta och läsa igenom den sen igen. Men jag har väl inget imot att folk vill betala och hjälpa, utan det jag sa va att jag ska varken betala lr sörja det som har hänt. Men jag tror fisk är den enda som riktigt förstår hur jag menar.

Om NI inte vill veta folks tankar om saker och ting, så ge FAN i att fråga då. Är man en idiot för att man har synpunkter?

Den som har nått mer att säga mig om detta kan pm:a mig.
//Mecca
Mecca: The Blessed
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Mecca wrote:Fortfarande så trodde jag att detta va ett forum och ingen debatt, men jag har väl fel.
Alltid lika roligt att reta upp folk på 64bits, man får sig ett gott skratt iaf. Alla som känner sig stötta blir som rumpnissarna på ronja filmen. Bara går runt och babblar varandra i munnen.//Mecca
Klassiker.. Såna vars argument blir söndermanglade i ett forum, försvarar sig i slutet med att de ville skämta/provocera eller liknande. Skrattretande...

Till Fisk: Visst, jag kan helt och hållet förstå din inställning, och den är väl att betrakta som sund. Man har respekt för situationen, respekt för att en hel del människor sörjer sina anhöriga etc etc. Däremot måste man ju inte känna sorg själv eller känna skuld för att man inte känner sorg. Det Mecca gör är dock att med en frän ton basunera ut att han inte bryr sig, och antagligen skäms han lite för det, eftersom han vill förlöjliga de SOM bryr sig - ett slags försvarsmetod då man är osäker på huruvida ens åsikter är rumsrena och man inte vågar stå för dem?
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Tjacke wrote:En sten stor som en golfboll är fortfarande en komet...


Rätta mig om jag har fel, men det är en METEORIT... dvs en sten som har inträtt i jordens atmosfär...

besserwiessen Tjacke
Besserwissern Småtand rättar: Det heter "besserwisser", möjligen "besservisser". ;)

F.ö. håller jag med ballkulla, det är otroligt pinsamt att skylla på saker ironi, provokation eller skämt när man blir överbevisad.

Sen finns det knappast ett riskfritt område i Sverige, hur länge sen var det vi hade översvämningar i Arvika? För människor som inte har råd att bo i annat än tält eller skjul kan det bli ganska förödande. För att inte tala om kometer och asteroider, de skulle med all säkerhet utplåna allt liv från jordens yta. Är vi då alla idioter för att vi inte bosatte oss ett par hundra meter ner i jordskorpan? Nej, Meccas "argument" håller inte.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lither wrote:Essensen av empati är vår förmåga att med medkänsla relatera till vår och andras mänsklighet. Grina inte av överflödet Big_Bird, det är värdefullt.
Mitt "överflöd" påverkar mig inte nämnvärt, det är andra människors underflöd som stör mig.

Proportionerna på den här katastrofen är så fantastiska att det inte bara går att rycka på axlarna. Hela folkslag, med deras unika språk och unika mytologier, har utplånats på Nikobarerna och andamanöarna. Cirka 80000 människor på Indonesien har dött och en halv miljon, i en provins som delvis redan lider av ett inbördeskrig, har blivit hemlösa.
3000+ svenskar är döda eller försvunna.
Den viktigaste näringen i flera länder har fått ett oerhört svårt slag som kommer påverka levnadsförhållandena för en lång tid frammåt.
Folk är döda.
Sånt påverkar en. Oavsett om man sitter hemma i trygga sverige eller inte. Annars lider man av en brist på inlevelseförmåga och en stympad tankevärld.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Jag tycker att det är mer synd att vi har utrotat en del roliga djur, fågeldjur som inte kan flyga tex, som jag skulle verkligen haft roligt åt!
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Både Kiwin, Pingvinen och Strutsen finns kvar, det är bara att skratta på.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

TinyTeeth wrote:Besserwissern Småtand rättar: Det heter "besserwisser", möjligen "besservisser". ;)
Du vet väll att Teeth inte betyder tand utan tänder... :)
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Hipshot wrote:Du vet väll att Teeth inte betyder tand utan tänder... :)
Men seriöst hur bra låter Tinytooth?
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

eruku wrote:
Hipshot wrote:Du vet väll att Teeth inte betyder tand utan tänder... :)
Men seriöst hur bra låter Tinytooth?
Hur tror du det skulle låta med BlueTeeth? ;)
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Big_Bird wrote:Mitt "överflöd" påverkar mig inte nämnvärt, det är andra människors underflöd som stör mig.

Proportionerna på den här katastrofen är så fantastiska att det inte bara går att rycka på axlarna. Hela folkslag, med deras unika språk och unika mytologier, har utplånats på Nikobarerna och andamanöarna. Cirka 80000 människor på Indonesien har dött och en halv miljon, i en provins som delvis redan lider av ett inbördeskrig, har blivit hemlösa.
3000+ svenskar är döda eller försvunna.
Den viktigaste näringen i flera länder har fått ett oerhört svårt slag som kommer påverka levnadsförhållandena för en lång tid frammåt.
Folk är döda.
Sånt påverkar en. Oavsett om man sitter hemma i trygga sverige eller inte. Annars lider man av en brist på inlevelseförmåga och en stympad tankevärld.
Image

Gratulerar! Du är 64bits duktigaste och mest empatiske medlem! Alla vi med stympade tankevärldar och vi med bristande inlevelseförmågor önskar verkligen att vi var lika bra (sic) som du är. Att ingen gjort dig till moralpolis i det här landet är över mitt förnuft, du som är en såpass uppstående medlem av vårt unika svenska samhälle, där vi bryr oss om våra medmänniskor och agerar världens samvete. Vore det inte för människor som du så skulle världen gå under! Ett fyrfaldigt leve och applåder för Big_Bird! Det borde verkligen finnas ett empatitvång för alla de pappskallar som inte resonerar med den fullkomliga tankevärld du har, och den fantastiska inlevelseförmåga du regerar över.

Jag tycker rentav att du skall skicka in en insändare till lokaltidningen och tala om för alla som inte har den gedigna härliga empati som du har hur nedriga de är, passa sedan på att ta en bild på ditt härliga jag, och skicka in den till Aftonbladet... skickar du därtill in en extra femhundring till flodvågornas offer får du säkerligen en plats i vilket himlarike du nu önskar dig till.

Jag tycker att vi skall ge honom titeln "Hedersknyffel"! (verkligen!)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

Ouch, that's have to hurt
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Haha ;)

Ja det må jag säga...

Själv tycker jag att själva incidenten är ganska intressant... självklart tragisk med.
User avatar
AnotherGuy
Posts: 228
Joined: 2004-07-29 2:23:01
Location: Örebro
Contact:

Post by AnotherGuy »

Fan, jag var i Thailand när det hände :-/
Någon som har en AMD64 s754 3700+ till salu?
User avatar
AnotherGuy
Posts: 228
Joined: 2004-07-29 2:23:01
Location: Örebro
Contact:

Post by AnotherGuy »

Ska försöka dra den i korta drag, vi hade tur allihopa.

Vi åkte till Thailand den 17'e December. En resa sponsrad av min farfar, för alla hans barn och barnbarn. Vi var alltså 17 personer totalt. Dagen det hände runt 08.00 vaknade halva vårt sällskap av att sängarna slog mot väggen. Det var inte mycket, men jordbävningen norr om Sumatra kändes ända till Thailand hur som helst.

Min familj och en av mina fastrars familj (totalt 9 personer) hade beslutat att åka på en halvdags tur inkluderat elefanttrekking, monkeyshow, cobrashow och lite andra typiska turistgrejer. Hur som helst, vi åkte.
Efter att ha åkt söderut längs Phukets västkust säckade vår bil ihop, och vi fick vänta på en ny. Den nya bilen kom snabbt och vi åkte vidare i 10 minuter för att se Phuket från en berömd utkiksplats på sydvästra sidan.

Här är 2 bilder ang. den, just då lade vi inte märke till havet, men se själv:

http://waerner.com/hosting/3.jpg
http://waerner.com/hosting/4.jpg


Tidsintervallet mellan bilderna är 1-2 minuter skulle jag tro.

Strax efter detta kom den första vågen, vi missade den med 10-15 minuter. Om man vänder på det kan man undra om jag suttit här idag om vi inte fått vår nya bil så snabbt, då hade vi förmodligen stått kvar vid stranden då vågen kom...

Från vår position förstod vi ingenting när vår guide proppade in oss i bilen för att evakuera oss till andra sidan ön. Ingen hade underrättat oss...
Det var först en halvtimme senare, framme vid vår "cobrashow" som första uttalandet kom. Det var föreståndaren för stället som tog micken och skrek "Big catastroph, everyone's dead."
Något förvirrande och chockerande om man inte visste något.
Vi blev förflyttade till Phuket City och incheckade på ett hotell för att stänna där över natten. Ingen kontakt med resten av sällskapet på hotellet, so förövrigt låg 200 meter från havet på Kamala Beach.

Kort sagt kan man säga att vi hade turen att bli förflyttade i tid och klarade oss galant, men de andra 8 då?
Farmor och farfar satt på stranden och åt frukost när det hela inträffade, resten var på hotellet. Hotellet klarade sig perfekt utan skador och var helt intakt.
Dock kan jag fortfarande inte förstå hur både farmor och farfar, utan direkta skador, kunnat överleva att forslas 200 meter upp på land av första vågen, och självmant kunnat ta sig därifrån. (Det är i sådana lägen jag funderar över en högre makt)


Man kan alltså säga att vi klarade oss helt perfekt och hade en jävla tur (eller en vakande ängel), då ett sällskap på 17 personer, där ingen befann sig längre från stranden än ett par hundra meter överlever utan svåra skador.
Vi blev därefter tvingade att åka hem för att fylla ut flight NRV 828 för att "de skadade och personer som förlorat sina anhöriga inte räckte till för att fylla planet." Av den anledningen tänker jag aldrig förlåta Sverige då 350 skadade utan pass, vid det svenska konsulatet i på Phuket, inte fick åka hem. Istället tvingade de oss. 17 helt friska personer.

Kanske inte så dramatiskt återberättat, men den konkreta faktan står ovan. Idag mår vi bra allihopa, både psykiskt och fysiskt, men Sveriges agerande är för mig oförlåtligt.
Tänk er sjävla att sitta på ett plan för att fylla upp flystolarna tillsammans med skadade, svårt skadade, personer som mist sina anhöriga, och föräldralösa barn, och dessutom veta att det finns många fler kvar i Thailand helst av allt bara vill hem.
Någon som har en AMD64 s754 3700+ till salu?
Locked