Förklarings guide minnen?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Förklarings guide minnen?

Post by Anzy »

Ska säga att jag inte ögnat igenom hela forumet!
Om denna tråd anses överflödig raderas den omg! :)
Kan inte bara vara jag som sliter mitt hår när det kommer till val av minnen till sin dator!? It´s a djungle out there! :-/
Vad betyder alla beteckningar, siffror, vilka passar, vad är kvalite´/skit (skillnaden) osv?
Kanske finns bra trådar om detta? Tipsa gärna isf!
Är inte ute efter köpråd, mer bara förklaringar så man blir lite klokare på ämnet! ?!?
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Vilka beteckningar?

T.ex PC3200 (siffror) står för hur mycket data minnet kan skyffla. Fast DDR-minne med PC3200-siffror måste gå i 200 MHz för att de skall kunna nå teoretiska 3200-gränsen. 3200 MB/s har jag för mig det är. PC2100-minnen klarar 133 MHz officiellt, PC2700-minnen klarar 166 MHz officiellt.

Vilka passar... Praktiskt så passar DDR-minnen i DDR-platser. SDR SDRAM i SDR SDRAM-platser. DDR2-minnen i DDR2-platser, o.s.v...

Kvalitet? Tja... Inte inne på det.

(Förklaringsguide. Särskrivning där allt...)
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Till att börja med borde jag säga det att Corsair, Kingston och särskilt Crucial Ballistix har mkt bra minnen av hög kvalitet. Det här med unbuffered och ECC är ganska klyddigt... det tyckte även jag i början. ECC är ett slags error correction -- nått sånt :P det är främst för servrar.
Buffered ( registrerade minnen ) vet jag inte mycket om, men om du ska ha minnen till en spelmaskin ska du ha unbuffered, eller som det annars heter på webshops , Helt vanliga minnen; DDR-DIMM.
Cas latency ( CL/Cl ) är kort sagt bättre desto lägre den är, och desto lägre den är, desto bättre kan du klocka. ( ungefär )
Den allmäna snabbheten hos minnen mäts i Mhz. PC 2100 minnen går i 133Mhz ( x2 om DDR ) , 2700 i 166 och 3200 i 200 osv. Desto högre Mhz du har , desto bättre kan du överklocka om du känner för det. ( typ )
En annan viktig sak att tänka på är att köra cpu och minnet i 1:1. dvs att du kör fsb i samma hastighet som minnena . t.ex. Du har en amd athlon 3500+. den cpun har en fsb på 200mhz som standard. då bör du som minst ha 3200 minnen ( 200mhz ) till den cpu:n in order to döda eventuella flaskhalsar.
meh
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Ok, lite klokare blev man ju.
Det här med att det skiljer hutlöst i pris mellan olika märken och det är samma "strolek" på minnet, e ju lite förbryllande oxå!
Spec när folk säger att man måste va "supergamer"(bara påhittat uttryck från min sida) för att skilja dem åt.
Tex två Crusial 512Mb minnen som kostar 2400:- mot två Kingston 512Mb minnen på 1300:-. *ta de billigare du märker ändå inte nån större skillnad*
Tänker själv köpa rätt dyra minnen i tron att de är såå mycket bättre! Men, de kanske är dumt, om det nu är som en del säger att det inte märks nå nämvärt?
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

kan skilja 4000 kr på ett kit med 1024MB DDR PC2300 minnen. Där de dyrare kan ha funktioner som; aktiva leds som visar minnesaktiviteten, enormt högpresterande kylningsmoduler - som gör överklockning till en fröjd, att de klarar av högre volt, lägre latency osv.

Är väl ungefär som med bilar. Går att hitta fina japanska bilar för 70 000 kronor, sedan har vi lamborghini för 3,2 mille :). VIsst klarar man sig med jappsen, men ändå 8)

Det snabbaste du kan få idag är en minnesuppsättning för PC3200 om: CAS 2.0-2-2-5 i 1T Minnen specificerade med detta är garanterade att fungera så i 200Mhz hastighet. Minnen med samma specifikationer men högre pris klarar oftast att leverera samma låga latency i hastigheter över 200Mhz.

Hurvida det är värt eller inte kan ju diskuteras. Jobbar man mycket med minneskrävande program, kompilering, mycket krävande spel (vi snackar Doom3 och Half-Life 2 i maximerade grafikinställningar) mäker man stor skillnad om man kör med de dyrare minnena. Dock måste dessa kompletteras med en mycket snabb processor, ett mycket snabbt grafikkort (om det är spel man ägnar sig åt), samt en mycket snabb hårddisk (vilka är en mycket begränsande faktor i dagens system), och helst då också ett moderkort som tillhör det bästa i klassen.

Kör man med i övrigt billiga komponenter så är det väl som att köpa avgasrör i guld till gamla 240:n :P
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
Post Reply