Datorn har blivit väldigt seg.

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
MeAn
Posts: 613
Joined: 2002-03-07 23:26:10
Location: Hålan
Contact:

Datorn har blivit väldigt seg.

Post by MeAn »

Jag har en rätt hyffsad dator enligt min mening, och för några månader sedan fungerade den hur bra och snabbt som helst. På slutet för någon månad sedan har den blivit segare och segare. Öppnar jag utforskaren och och ska kolla egenskaperna på en fil kan det dröja uppemot 1miniut innna skrället fått fram informationen.

Dator specification:
Windows XP
AMD 1200
256mb ddr
2x80Gb WBC 7200rpm
Epox 8k7a+(kör inte med raid)

Kan bara vara ett fel och det är xp. I win2k fungerade allt prima. Men jag tänker försöka göra något åt det sega innna jag lägger in win2k igen.

Om någon har några tips på hur man kan snabba till datorn igen så kom med dem.
MrX
Posts: 83
Joined: 2002-03-08 16:09:39
Location: Gbg

Post by MrX »

Kan det va så att du har installerat xp över win2k,jag skulle rekomendera ren installation av xp.
EN PC SOM FUNKAR :)
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Avinstallera alla program som körs automatiskt och se om det hjälper. Jag vet ju inte om du har några men många har fler än de behöver. ;) Annars är väl problem med drivrutiner en vanligare källa till en så pass kraftig nedsegning av systemet.
User avatar
MeAn
Posts: 613
Joined: 2002-03-07 23:26:10
Location: Hålan
Contact:

Post by MeAn »

Digim wrote:Kan det va så att du har installerat xp över win2k,jag skulle rekomendera ren installation av xp.
Det är en ren xp installation.
mkk@64bits.se wrote:Avinstallera alla program som körs automatiskt och se om det hjälper. Jag vet ju inte om du har några men många har fler än de behöver. Annars är väl problem med drivrutiner en vanligare källa till en så pass kraftig nedsegning av systemet.
Har inte så många program som körs automatiskt, tror jag iallfall. Kanske ska se över vad för drivrutiner som är installerade. Har jag tur så kanske jag glömt installera via4in1.
User avatar
R3c
Posts: 451
Joined: 2002-03-07 22:51:20
Location: Borås
Contact:

Post by R3c »

formatera och installera xp
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Ofta blir datorn seg av alla program man lägger in o spel som man sen inte tar bort utan kanske bara tar bort mappen, utan vissa gömda filer..

Jag tex formaterar min hdd typ varje månad, beroende på hur aktiv ja använt den.. :)
User avatar
Thoor
Posts: 34
Joined: 2002-03-08 1:08:04
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Thoor »

jag har 3 partitioner på min 60gb gör saker mycket lätare tex vid formatering!
Fluffety Fluff Fluff
User avatar
peak
Posts: 1321
Joined: 2002-03-07 22:51:47
Location: Borås

Post by peak »

Har märkt att XP går slöare med tiden. Funderar på att köra 2000 istället. Fast då kan jag ju inte spela Red Alert 1 :D
Asus A8Ne, AMD 64 3200+@4000+, 1024Mb, Gainward Geforce 6600GT GS, Antec Sonata
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Min blir också sån ibland...
Jag har aldrig riktigt kommit på vad det är men de blir bättre efter en ominstallation av allt...
I mitt fall tror jag har med hårddisken att göra.
Jag ha faktiskt inte stött på några prestanda problem i XP förutom att mitt RAM fylls väldigt fort ;).
I ditt fall skull jag kolla alla drivrutiner en gång till. Fungerar inte det så gå tillbaka till 2000. Det fick jag göra.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
MeAn
Posts: 613
Joined: 2002-03-07 23:26:10
Location: Hålan
Contact:

Post by MeAn »

jonas wrote:Min blir också sån ibland...
Jag har aldrig riktigt kommit på vad det är men de blir bättre efter en ominstallation av allt...
I mitt fall tror jag har med hårddisken att göra.
Jag ha faktiskt inte stött på några prestanda problem i XP förutom att mitt RAM fylls väldigt fort ;).
I ditt fall skull jag kolla alla drivrutiner en gång till. Fungerar inte det så gå tillbaka till 2000. Det fick jag göra.
har tagit mig en titt och jag har lagt in alla drivrutiner som jag användt förr. Men det verkar som att xp vägrar ta emot nya via4in1. Står att drivrutinen är från 2001.10.18 och det är ju då inte den nya via4in1. eller är den? Problemet är att jag installerar via4in1 men inget händer utom att den startar om som den ska göra. Men ingen ändring i enhetshanteraren.

Formatera kan jag och det blir den sista lösningen om inget annat hjälper.
Post Reply