openSource@64bits.se ?

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Post by Ancalagon »

IcePic wrote: Tja, nån får byta topic om det inte blir några sourcar. Jag trodde det var hela iden, liksom.
Inte politiken bakom opensource, men just att man skulle kunna se, lära sig av, och diskutera
sourcar som folk på 64bits har gjort.

Att en del av dem dessutom går att kompilera ska man ju se som en bonus. =)
Jo utan sourcar så blir det ju inte alls samma sak!
EvilGhozt: om du vill ha ett sätt att nå stor publik med dina program så kan du ju lägga upp dom på Download.com !(via Upload.com)
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Precis, det var väl inte en filserver vi var ute
efter, utan istället en bra metod för att folk ska
få hjälp med programmeringen.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

Men jag tycker båda och ska finnas, varför kan de inte finnas båda delarna? alltid roligare...
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

EvilGhozt wrote:Men jag tycker båda och ska finnas, varför kan de inte finnas båda delarna? alltid roligare...
Därför att filservrar finns det gott om, men det
vi funderar kring här är mer ovanligt, plus att
det känns som att det mer hör ihop med
forumet tycker jag.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

nova wrote:
EvilGhozt wrote:Men jag tycker båda och ska finnas, varför kan de inte finnas båda delarna? alltid roligare...
Därför att filservrar finns det gott om, men det
vi funderar kring här är mer ovanligt, plus att
det känns som att det mer hör ihop med
forumet tycker jag.
jaha, då är jag inte intresserad längre... bara source code, då får de vara för min del...
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Jag programmerar inte själv men uppfattade idén till projectet som något för att öka intresset ibland programmerare som hänger eller skulle kunna hänga i krokarna om detta var igång. Det gör man svårligen med sluten källkod, aiiight? :)
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

Nu vill jag samman fatta lite om vad som sagts enlig min menning.

1: opensourc det vill säga uppenkäll så ledes frihet att se allt. (om man vill ha closesourc så får man vända sig nån annanstans.)
2: Man ska kuna diskutera programet på forumet.

Detta är grovt extremtgrovt.

Och jag tror att allt detta kan hjälpa såna som tex mig som inte rikigt kan programer än att börja fatta lite hur ett program är uppbyggt för att på så sätt lära sig litte.
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

jag tycker att vi ska ha en diskution via irc om detta för då kan alla säga sitt direct.
Man kunde ju ta den typ runt 20:00 nån dag
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Post by Ancalagon »

Det var nog en bra idé!
CH
Hedersbit
Posts: 1189
Joined: 2002-02-17 11:01:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by CH »

Ska det vara någon mening meddet så får det vara ett krav att källkoden ska bifogas, tycker jag.

CVS-server är nog ingen dum idé, och det kan jag möjligen fixa en. Det enda som fattas är lite hårddisk, egentligen.
/CH
Post Reply