openSource@64bits.se ?

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

vi har ju bestämt mer ller mindre att vi vill ha det.
men frågan är hur.

sen trycker jagf inte om att ni är så jävla taskiga när ,an komemr med förslag.
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

root wrote:efter som detta trots allt är 64bits så ska det bara vara IA64 program tycker jag, alternativt x86-64 ;)
Vart ska jag då lägga alla mina program till ultrasparc, alpha och mips? =)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

De ska gå att skicka in alla olika program språk om de ska bli något alls tycker jag.
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Post by Ancalagon »

Ett system som jag tycker vore smidigt är:

Bara OpenSource - är det någon som vill ha äran för sitt briljanta programsjälv så är det bara att lansera under gpl ...

Att man hade en sida/sektion här på 64bits där man kunde läggatill:

namn(på appen), "författare", kategori och en beskrivning ...

och sen att vi hade länkar till några medlemmar som hostar ftp med alla godkända 64bits appar ... (vi lär ju inte behöva mer än ~50 Mb det första året ...)

Dom som hostar ftp kunde ju få en extra utmärkelse i forumet, t.ex. texten "Ftp Hostare" under sin titel ...
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

Ancalagon wrote:Ett system som jag tycker vore smidigt är:

Bara OpenSource - är det någon som vill ha äran för sitt briljanta programsjälv så är det bara att lansera under gpl ...

Att man hade en sida/sektion här på 64bits där man kunde läggatill:

namn(på appen), "författare", kategori och en beskrivning ...

och sen att vi hade länkar till några medlemmar som hostar ftp med alla godkända 64bits appar ... (vi lär ju inte behöva mer än ~50 Mb det första året ...)

Dom som hostar ftp kunde ju få en extra utmärkelse i forumet, t.ex. texten "Ftp Hostare" under sin titel ...
Härm apa.
Jag hade det som förslat dock ej så utveklat.

Jag tror att detta är det smidigaste sättet att fixa det på.
Jag skulle typ kuna fixa 2gb sen tror jag att det är många som kan fixa om inte mer så lika mycket.
Jag hoppas detta går igenom för det vore som en "morot" att kämpa för.
när alla kan se vad man gör och inte ha det för sig själv.
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
root
Posts: 1150
Joined: 2002-03-07 23:22:35
Contact:

Post by root »

IcePic wrote:
root wrote:efter som detta trots allt är 64bits så ska det bara vara IA64 program tycker jag, alternativt x86-64 ;)
Vart ska jag då lägga alla mina program till ultrasparc, alpha och mips? =)
de kan också få vara med ;)
Pulling together is the aim of despotism and tyranny. Free men pull in all kinds of directions.
-Terry Pratchett
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Vad jag undrar är hur ni admins tycker att
det ska vara, om ni nu vill ha det överhuvudtaget
vill säga.
Annars tycker jag att enbart ftp inte är någon
höjdare eftersom man då förlorar själva vitsen
med denna idé, att kunna få hjälp och få diskutera
omkring programmering. DC är inte heller någon
bra idé eftersom det, som har sagts, inte är
tillgängligt för alla plattformar.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

nova wrote:Vad jag undrar är hur ni admins tycker att
det ska vara, om ni nu vill ha det överhuvudtaget
vill säga.
Annars tycker jag att enbart ftp inte är någon
höjdare eftersom man då förlorar själva vitsen
med denna idé, att kunna få hjälp och få diskutera
omkring programmering. DC är inte heller någon
bra idé eftersom det, som har sagts, inte är
tillgängligt för alla plattformar.
En cvs-server kanske?
Speciellt med web-gränssnitt också, så kan man se på sourcen
online och följa ändringar.
Problemet är bara att lära folk versionhantering. 8-(
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

vad är versions hantering finns det någon sida om det.
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Ang. CVS (som verkar vara en bra idé) http://www.cvshome.org/docs/manual/cvs.html (vet inte om det finns någon svensk motsvarighet).

Sedan gäller det bara att på något vis koppla ihop det med forumet. Det är isåfall det som blir problemet, vår belastning på servern när det gäller databasen (forumet) är 64bits akilleshäl. Utrymmet vad det gäller program går nog alltid att ordna.

Vi får försöka diskutera det här internt först och främst, för att se om det är möjligt praktiskt.
» the empire never ended
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Post by Ancalagon »

man kunde kanske höra med sourceforge.net folket om man kunde få ha flera sub projekt under samma projekt namn ...
i så fall så är det väll bara att tjata lite på fred så han fixar en snygg sida att ha där..
(för där finns det ju CVS + webspace o.s.v. ....)
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

zerialcold skickade mig det här förslaget:

Tanken är att det ska integreras med forumet på bästa sätt.

Synpunkter?


[font=courier] [COMPO1] <--compobox som sorterar, kan innehålla t.ex. författare, populäritet, storlek, namn på programmet..


 (namn)                 (författare)            (programmeringsspråk)           (storlek)       (nerladdningar)


ex.

 Ålderkalkylator        zerialcold              DJGPP/allegro                   465 kb           6


     ^
     |

 klicka på denna gör att man kommer till nedan sida, med detaljerad info om både programmet och författaren..

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(namn)                 (författare)

 Ålderkalkylator        zerialcold

 (kommentar)

 Jag gjorde det här programmet för att jag tycker det är roligt att räkna ut folks åldrar.


 .......

 zerialcold har gjort 5 tidigare program, vill du se dem ? (klicka här)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------[/font]
hej.
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

linc wrote:zerialcold skickade mig det här förslaget:

Tanken är att det ska integreras med forumet på bästa sätt.

Synpunkter?


[font=courier] [COMPO1] <--compobox som sorterar, kan innehålla t.ex. författare, populäritet, storlek, namn på programmet..


 (namn)                 (författare)            (programmeringsspråk)           (storlek)       (nerladdningar)


ex.

 Ålderkalkylator        zerialcold              DJGPP/allegro                   465 kb           6


     ^
     |

 klicka på denna gör att man kommer till nedan sida, med detaljerad info om både programmet och författaren..

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(namn)                 (författare)

 Ålderkalkylator        zerialcold

 (kommentar)

 Jag gjorde det här programmet för att jag tycker det är roligt att räkna ut folks åldrar.


 .......

 zerialcold har gjort 5 tidigare program, vill du se dem ? (klicka här)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------[/font]
1: Programet bör vara kompilerat för *nix (eller vad säger´) och windows.
2:Webb space går någ att fixa genom att flera snälla personer här ställer upp med servrar på ett eller annat sätt.
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
flaeskflaesk
Hedersbit
Posts: 1246
Joined: 2002-02-19 19:43:29
Location: BBzor

Post by flaeskflaesk »

Narius wrote:1: Programet bör vara kompilerat för *nix (eller vad säger´) och windows.
2:Webb space går någ att fixa genom att flera snälla personer här ställer upp med servrar på ett eller annat sätt.
1. Och varför just windows ? ::) ;)
2. 64bits kan ju t.ex. bara bidra med scriptet om det tryter med webspace så bistår författaren med urls till både program och screenshots. Kan ju vidareutvecklas med en "personlig sida" och dylikt, kan ju mjukstarta med ett litet arkiv iaf. :)
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

zerialcold wrote:
Narius wrote:1: Programet bör vara kompilerat för *nix (eller vad säger´) och windows.
2:Webb space går någ att fixa genom att flera snälla personer här ställer upp med servrar på ett eller annat sätt.
1. Och varför just windows ? ::) ;)
2. 64bits kan ju t.ex. bara bidra med scriptet om det tryter med webspace så bistår författaren med urls till både program och screenshots. Kan ju vidareutvecklas med en "personlig sida" och dylikt, kan ju mjukstarta med ett litet arkiv iaf. :)
1: Jag menar att det bör vara kompilerat för windows och linux *bsd med mera om man kan fixa det.
2: Borde det inte gå att flera personer sätter upp ftp server. sen på något sätt så skapas automatisk en tråd på forumet när ett nytt program läggs upp.
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

1. Diskutrymme tror jag inte är någon fara, än iaf. ;)
2. Vi kan ju inte tvinga någon att kompilera sina program för vissa speciella plattformar. Vissa program går ju inte att kompilera under andra plattformar pga olika orsaker. Vill en person släppa ett program som ska vara tillgängligt för flera plattformar kan man ju släppa källkoden, eller kompilera den för de plattformar man vill. Men vi kan ju inte säga att det _ska_ vara tillgänglig för t ex windows och linux.
hej.
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

linc wrote:1. Diskutrymme tror jag inte är någon fara, än iaf. ;)
2. Vi kan ju inte tvinga någon att kompilera sina program för vissa speciella plattformar. Vissa program går ju inte att kompilera under andra plattformar pga olika orsaker. Vill en person släppa ett program som ska vara tillgängligt för flera plattformar kan man ju släppa källkoden, eller kompilera den för de plattformar man vill. Men vi kan ju inte säga att det _ska_ vara tillgänglig för t ex windows och linux.
Läste du mitt om
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Narius wrote:
linc wrote:1. Diskutrymme tror jag inte är någon fara, än iaf. ;)
2. Vi kan ju inte tvinga någon att kompilera sina program för vissa speciella plattformar. Vissa program går ju inte att kompilera under andra plattformar pga olika orsaker. Vill en person släppa ett program som ska vara tillgängligt för flera plattformar kan man ju släppa källkoden, eller kompilera den för de plattformar man vill. Men vi kan ju inte säga att det _ska_ vara tillgänglig för t ex windows och linux.
Läste du mitt om
Nej det gjorde jag inte. ;D

Men ditt om gör ditt förslag ganska meningslöst. ;)
hej.
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

linc wrote:Vill en person släppa ett program som ska vara tillgängligt för flera plattformar kan man ju släppa källkoden, eller kompilera den för de plattformar man vill. Men vi kan ju inte säga att det _ska_ vara tillgänglig för t ex windows och linux.
Borde det inte vara ett krav, eller iallafall ett
starkt önskemål, att källkoden är tillgänglig?
Topicen på denna tråd är ju ändå "opensource@64bits". :)
Sen tycker jag också att zerialcolds förslag på upplägget
var bra, men rubriken "Plattformar" bör läggas till.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

nova wrote:
linc wrote:Vill en person släppa ett program som ska vara tillgängligt för flera plattformar kan man ju släppa källkoden, eller kompilera den för de plattformar man vill. Men vi kan ju inte säga att det _ska_ vara tillgänglig för t ex windows och linux.
Borde det inte vara ett krav, eller iallafall ett
starkt önskemål, att källkoden är tillgänglig?
Topicen på denna tråd är ju ändå "opensource@64bits". :)
Sen tycker jag också att zerialcolds förslag på upplägget
var bra, men rubriken "Plattformar" bör läggas till.
Elelr så kan man lägga en guide om hur man kompilera
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

nova wrote:Borde det inte vara ett krav, eller iallafall ett
starkt önskemål, att källkoden är tillgänglig?
Topicen på denna tråd är ju ändå "opensource@64bits". :)
Sen tycker jag också att zerialcolds förslag på upplägget
var bra, men rubriken "Plattformar" bör läggas till.
Mjo, men tydligen finns det ju folk som inte vill ge ut källkoden.. jag tycker iaf inte att det ska vara ett krav. Men det är ju bara jag. :)
hej.
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Post by Ancalagon »

nja, men om man inte lämmnar ut src:n så har vi ju säker hets risken där igen ...

jag skulle inte bli glad om ett program från 64bits.se skulle intehålla ett virus som förstörde alla mina mp3:or efter en månad ... :(
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Ancalagon wrote:nja, men om man inte lämmnar ut src:n så har vi ju säker hets risken där igen ...

jag skulle inte bli glad om ett program från 64bits.se skulle intehålla ett virus som förstörde alla mina mp3:or efter en månad ... :(
Jo, det har du ju förståss rätt i.

Och sen var väl tanken (som nova sa till mig idag...) med det hela att man skulle lära sig något av det. Jag är osäker på hur vi ska ha det.
hej.
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

Jag är inte ute efter att ge bort koder som man har jobba med under en lång tid... jag vill där emot dela med mig med program så folk kan dra nytta av de jag har gjort... men visst, jag kan lägg upp lite source codes också, men inte bara de...
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

linc wrote:
Ancalagon wrote:nja, men om man inte lämmnar ut src:n så har vi ju säker hets risken där igen ...

jag skulle inte bli glad om ett program från 64bits.se skulle intehålla ett virus som förstörde alla mina mp3:or efter en månad ... :(
Jo, det har du ju förståss rätt i.

Och sen var väl tanken (som nova sa till mig idag...) med det hela att man skulle lära sig något av det. Jag är osäker på hur vi ska ha det.
Tja, nån får byta topic om det inte blir några sourcar. Jag trodde det var hela iden, liksom.
Inte politiken bakom opensource, men just att man skulle kunna se, lära sig av, och diskutera
sourcar som folk på 64bits har gjort.

Att en del av dem dessutom går att kompilera ska man ju se som en bonus. =)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Post Reply