Dålig svenska , mer vanligt

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Dålig svenska , mer vanligt

Post by lyckegard »

I ett flertal trådar nyligen har jag hittat folk som skriver på ett chatspråk här i forumet. Vad kan man göra åt det för forumet är ingen chat och då talar man inte som om det vore någon. Tycker att alla som ser att jag har skrivit det här och ska skapa eller svara på trådar inom den närmsta framtiden tänker på att man kan läsa igenom det man skrivit, helst med hjälp av förhandsgranskning och sedan redigera så att det ser bra ut. Speciellt viktigt vid skapande av trådar!
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Kanske

Post by -SE- »

Kan ha skrivit 10% av 100% av alla mina inlägg lite chatspråk.
Dock är det inte värt att klaga, bara skicka ut ett mass meddelande.
Det tycker jag administratörerna ska göra, jag menar, alla läser inte detta forumet.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Jag brukar unvika trådar med text som jag måste anstränga mig extra för att ens förstå vad det står.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag vet inte vad du menar riktigt med chatspråk, kanske för att jag alltid försöker stava korrekt och inte bygga meningar hursomhelst.

Jag tycker att det är illa att stava som en 7åring (om man inte är en 7åring) oavsett om man chattar, skriver i ett forum eller skriver en brochyr till Svenska Akademin (inte musikgruppen).
Däremot tycker jag att chat-uttryck kan användas på forum, dock med lite mer måtta än på IRC.

När jag ändå är igång och inte har nåt vettigt för mig kan jag dra upp anledningen till att skriftspråk måste vara mer korrekt än talspråk...
Om du pratar med nån och den säger nåt du inte förstår kan du bara fråga vad den menar, men om du läser en text är det svårare. Därför ska man skriva tydligt så att alla förstår.
Vissa kanske tycker att det med detta resonemang kvittar hur man stavar när man chattar eftersom det finns möjligheten att fråga vad folk menar. Delvis kan jag hålla med där, men risken är att man lär sig ett felaktigt språk om man inte bryr sig om hur man stavar när man chattar då jag tror att många får merparten av sin skrivträning i chatrum.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Kanske genom att skicka PM och vänligt påpeka att chansen att tas på allvar samt få hjälp ökar stort om man skriver tydligt och går över stavning och upplägg en extra gång?

Annars gör jag oftast som elvenman, skippar det som kräver att jag måste omkonstruera texten eller frågan i huvudet för att det ska bli begripligt.
» the empire never ended
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Jag har sagt det förut och säger det igen, åldersgräns behövs.
iDon't care about your problems.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Stavning behöver inte ha med ålder att göra. Dessutom är det ganska allmänt känt att åldersgränser på internet inte har så stort genomslag.

64bits har ett visst rykte om sig (se tråden på Sweclockers, "64bits + SweC = Sant?") att vara elitistiskt. En åldersgräns skulle förstärka (och besanna?) det ryktet.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Med risk för att vara våldsamt inkorrekt så tycker jag ett litet mått elitism kan vara bra. Fast någon åldersgräns tror jag inte skulle hjälpa.

Jag tror att det är bäst om alla som bryr sig om stavning etc. anstränger sig, kanske anstränger sig då också andra mindre medvetna mer om de märker att andra inlägg är språkligt korrekta och genomtänkta. Eller kanske inte?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

TinyTeeth wrote:Stavning behöver inte ha med ålder att göra. Dessutom är det ganska allmänt känt att åldersgränser på internet inte har så stort genomslag.

64bits har ett visst rykte om sig (se tråden på Sweclockers, "64bits + SweC = Sant?") att vara elitistiskt. En åldersgräns skulle förstärka (och besanna?) det ryktet.
Visst ska man inte ha en åldersgräns. Missar man ju dig! Och det är det inte värt.
Dessutom så är det väldigt svårt att sätta en sådan åldersgräns, för majoriteten av ungdomarna här är i samma åldersgrupp som de som inte kan konstruera meningar. Och vilka ska vara kvar på forumet då? Axman och Icepic?
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nem wrote:Jag tror att det är bäst om alla som bryr sig om stavning etc. anstränger sig, kanske anstränger sig då också andra mindre medvetna mer om de märker att andra inlägg är språkligt korrekta och genomtänkta. Eller kanske inte?
Vad är det för något du försöker säga med ovanstående stycke? För jag får inte fram något ur det du skriver.
Aotearoa - tino rangatiratanga
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

nem wrote:Med risk för att vara våldsamt inkorrekt så tycker jag ett litet mått elitism kan vara bra. Fast någon åldersgräns tror jag inte skulle hjälpa.

Jag tror att det är bäst om alla som bryr sig om stavning etc. anstränger sig, kanske anstränger sig då också andra mindre medvetna mer om de märker att andra inlägg är språkligt korrekta och genomtänkta. Eller kanske inte?
Elitism i den mening att forumet blir mer personligt eftersom man känner igen människor kan ofta vara bra. Men att utestänga människor för en egenskap de inte kan göra något åt (exempelvis ålder) är inte bra för forumets rykte, som sagt.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Nitro
Posts: 1899
Joined: 2002-04-06 11:20:19
Location: Säffle

Post by Nitro »

Ett intagningsprov är det som behövs. ;)
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Ärligt talat, folk som stör sig på mycket på det att de måste skriva en tråd om det är enligt mig handikappade åt fel håll.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

lillis wrote:Ärligt talat, folk som stör sig på mycket på det att de måste skriva en tråd om det är enligt mig handikappade åt fel håll.
Kan man vara handikappad åt rätt håll? Kallas inte det för fördel snarare än handikapp?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Jag tycker allmänt att folk verkar ha problem att kommunisera via text. Folk kan prata och visa vad de menar med kroppen IRL men att kommunisera lika "slarrvigt" med text som språk fast utan att ha kroppen att visa vad man menar gör att det blir ett antal misstolkningar.

Särskrivningar, meningsuppbyggnad, folk som saknar punkt-tangenten är tre väldigt vanliga fel i text. Tack vare dessa tre punkter så blir det extra arbeta för att försöka förstå vad folk menar. Iofs så skiter jag i folk som inte kan skriva, om jag inte känner för att svara och då i slutet lägga en kommentar eller två på alla extrema fel jag kunde se i texten.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Ghlargh wrote:
lillis wrote:Ärligt talat, folk som stör sig på mycket på det att de måste skriva en tråd om det är enligt mig handikappade åt fel håll.
Kan man vara handikappad åt rätt håll? Kallas inte det för fördel snarare än handikapp?
Samma sak där.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

När jag stöter på ett inlägg som inte går att tyda blir jag genast fundersam.
Det första jag gör är att läsa det om och om igen i tron om att det är jag som e dum som inte fattar! När man väl kommer underfund med att det är trådskaparen som inte vart välformulerad eller informativ, så blir då jag lite "sne".
Antingen så skiter man i att svara, eller så slutar det med att man ger denne en liten elak kommentar!
Visst, det har väl även hänt att en själv har skrivit "oförståerligt"! Oftast har jag vart medveten om det och lagt till:
-Om någon inte förstår vad jag menar, så säg till!
Tycker inte man ska ha någon åldersgräns på sånt här forum, då bra datakunskap faktiskt finns i mycket "låga" åldrar!
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

lyckegard wrote:Visst ska man inte ha en åldersgräns. Missar man ju dig! Och det är det inte värt.
Dessutom så är det väldigt svårt att sätta en sådan åldersgräns, för majoriteten av ungdomarna här är i samma åldersgrupp som de som inte kan konstruera meningar. Och vilka ska vara kvar på forumet då? Axman och Icepic?
Coolt, vi sätter helt enkelt krav på skägg!

Dels fyller det nem's krav på elitism (alla vet att de bästa joonixkodarna har mycket skägg)
och samtidigt får vi en automagisk åldersgräns! =)

Plus att vi blir av med fruntimmrena, men det kanske är på minuskontot.

TinyTeeth rekommenderas skaffa lösskägg till sin avatar, för han borde få stanna.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

IcePic wrote:Coolt, vi sätter helt enkelt krav på skägg!
Yes! Då får iaf jag stanna ;D
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
zewz
Posts: 247
Joined: 2004-09-12 21:55:49
Location: sunne, värmland

Post by zewz »

Hur man skriver ett inlägg beror mycket på vilket humör man e på för tillfälletk, eller iallafall för mig...
Jag märker att jag oftast blir lite "slarvigare" med språk m.m. när man är trött o.s.v.
Men annars håller jag med er om att skriftspråk inte är talspråk, det är skillnad!
You may stop this individual, but you can't stop us all... after all, we're all alike.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

IcePic wrote:TinyTeeth rekommenderas skaffa lösskägg till sin avatar, för han borde få stanna.
Arr, sagt och gjort!

Hoppas inte Usama bin Laden har copyright på sitt skägg.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

TinyTeeth wrote:
IcePic wrote:TinyTeeth rekommenderas skaffa lösskägg till sin avatar, för han borde få stanna.
Arr, sagt och gjort!

Hoppas inte Usama bin Laden har copyright på sitt skägg.
Haha..nice man! ;D
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

TinyTeeth wrote:Arr, sagt och gjort!

Hoppas inte Usama bin Laden har copyright på sitt skägg.
Fetta paint skillz.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Photoshop faktiskt! :P

Sluta mobba mig.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Gnuet wrote:Jag har sagt det förut och säger det igen, åldersgräns behövs.
men då kommer ju inte du in ;)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
Post Reply