64bits. Forum eller ett ställe för låskåta mod?

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
User avatar
Mecca
Posts: 641
Joined: 2002-03-07 23:42:42

64bits. Forum eller ett ställe för låskåta mod?

Post by Mecca »

Denna tråd har jag funderat på att skapa länge men pga av lathet har jag inte orkat.

64bits moderater saknar helt fingertoppskänsla, dessa s,k moderater saknar enligt min mening gott omdöme och har ingen som helst social färdighet. Utöver det är dom inte speciellt begåvad och hamnar påfallande ofta på kollisionskurs med användare. En bra moderator avstyr bråk och är inte själv en generator för konflikter. Vidare så deltar dom med stor iver och lustfylld glättighet i så kallade OT-trådar under Övrigt vid de tillfällen där dom är intresserad av att svara, ofta i trådar där dom på något sätt kan dra uppmärksamheten till sig. De trådar av liknande sort som dom inte deltar i låses. Samma med att gå OT i en tråd, dom gör det ganska ofta själv. Om och när det passar dessa att göra det men drar sig samtidigt inte för att spotta ur sig en felstavad spydighet när någon annan vanlig användare gör samma sak.

Och sen får vi inte glömma våra kära användare. Vissa användare har sin tunga så långt uppe i arslet på moderater. Dessa användare försöker gå i moderaters fotspår, men det förvärrar bara saken. Ordet SÖK är ett rätt så vanligt ord som uppstår i de flesta trådar. Samtidigt som dom själv stavar som en kossa, så klagar dom på andra. Jag har t,om sett hur mod/användare klagar på folk som lider av dyslexi, är det inte lika bra att fara till dagcenter och sparka på hjälplösa invalider då? Jag tror inte att folk som lider av dyslexi vill måla ut -->>HALLÅ, JAG LIDER AV DYSLEXI!<<--

Jag tyckte en gång i tiden att 64bits va ett trevligt ställe. Ett forum som man i lugn och ro kunde sitta och läsa utan att bli smått förbannad.

Denna länk http://www.64bits.se/forum/viewtopic.ph ... light=norr visar hur idiotiska vissa moderater är. Jag frågade en enkel fråga. Om någon viste av en adress till en hub innom NorrNod. Två personer skrev ner tre adresser, men sedan efter några minuter så kommer det en moderat och ändrar adresserna, och klagar på att 64bits inte stöjder piratkopiering ::)
Jag skickade ett pm till denna nizenco och frågade varför han ändrade och låste min tråd. Då hävdade han att DC används för att tanka piratkopierade program/spel och att det är imot 64bits regler.
Jag använder dagligen DC++ för att tanka patchar och fixar, är detta oxå då piratkopier ?!?

//Mecca
Mecca: The Blessed
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Ja.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

DC är ett p2p-protokoll som kan användas till vad precis man vill, men detta är inte ett forum där common sense styr - bestämmer sig en moderator/admin för att censurera dig, så är du i dennes makt. Det spelar ingen roll om du har rätt/fel/etc. - säger de att du har gjort fel, så har du gjort fel i deras ögon, det är deras forum... if you don't like it, hang around somewhere else.

Det är faktiskt så enkelt. Nizenco är ungefär som undertecknad, fast med administratörsrättigheter... oh, the memories ;)
Last edited by fisk on 2005-02-19 3:05:24, edited 1 time in total.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: 64bits. Forum eller ett ställe för låskåta mod?

Post by Dissident »

Vi är många som upprepade gånger har försökt få fram den här poängen. Nu ska jag berätta vad som kommer att hända med din tråd.

1. Den flyttas till responsdelen där ingen ser den.
2. Någon medlem skriver i tråden och lägger större delen av skulden på en viss moderator samt frågar vilken av serverägarna som han har sex med för att få vara kvar.
3. Tråden rensas, alla inlägg av relevans försvinner.
4. Tråden blir låst.
5. Tråden tas bort helt och ledningen låtsas som om den aldrig existerade.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Är det så svårt att bara låta bli att besöka stället om ni vantrivs så?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Mecca
Posts: 641
Joined: 2002-03-07 23:42:42

Re: 64bits. Forum eller ett ställe för låskåta mod?

Post by Mecca »

Dissident wrote:Vi är många som upprepade gånger har försökt få fram den här poängen. Nu ska jag berätta vad som kommer att hända med din tråd.

1. Den flyttas till responsdelen där ingen ser den.
2. Någon medlem skriver i tråden och lägger större delen av skulden på en viss moderator samt frågar vilken av serverägarna som han har sex med för att få vara kvar.
3. Tråden rensas, alla inlägg av relevans försvinner.
4. Tråden blir låst.
5. Tråden tas bort helt och ledningen låtsas som om den aldrig existerade.
Mkt möjligt. Vi får se. Anledningen till att jag postade denna tråd på natten är pga att de flesta admin/mod sover, så fler användare får se den.
fisk wrote:Är det så svårt att bara låta bli att besöka stället om ni vantrivs så?
Det är det jag gör, eller jag försöker :) Men jag är fortfarande nyfiken på vad som skrivs här så jag brukar kika in någon gång per vecka. Det är oxå så att jag brukar få mig ett gott skratt när jag besöker denna sida, och ett gott skratt är aldrig fel.

//Mecca
Mecca: The Blessed
User avatar
Mecca
Posts: 641
Joined: 2002-03-07 23:42:42

Post by Mecca »

fisk wrote:DC är ett p2p-protokoll som kan användas till vad precis man vill, men detta är inte ett forum där common sense styr - bestämmer sig en moderator/admin för att censurera dig, så är du i dennes makt.
Men någon gräns borde det finnas. Då borde även sidor som http://www.download.com/ oxå censureras? För även där kan man ladda hem "Free to try, $xx to buy" program/spel

//Mecca
Mecca: The Blessed
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Nu har moderatorerna hängt sina blodindränkta oxpiskor på tork och lagt sig att sova för natten så det är hög tid nu, hög tid för ett uppror. Hämta facklorna, Mecca, vi är med dig (till dess du blir bannad, haha).

Det första av 64bits många kommande korståg har inletts, nu gäller det att trycka på tangenterna extra hårt. ooOOOOOO

SE?! JAG SKRIVER MED STORA BOKSTÄVER OM JAG VILL. Vad skall ni göra åt saken? <--märk väl den trotsiga och uppstudsiga tonen.
ja ha dysläcksii!!!!!
Last edited by Cappuccino on 2005-02-19 3:44:21, edited 1 time in total.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

är det verkligen så svårt att förstå att vi måste dra en gräns för vad som VI anser är piratkopiering?
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Mecca
Posts: 641
Joined: 2002-03-07 23:42:42

Post by Mecca »

För er andra som är lite mer insatt i denna diskution. Märk detta fina exemplar ovanför mig (inte Fenix utan Cappuccino). En typsik användare som inte kan vara mer än 14 år och som säkert sitter och skriker -din mamma på stan.

Och om jag skulle bli bannad så go for it. Men jag skulle inte förstå varför. Det handlar varken om något olagligt lr personangrepp (bortsett det jag skrev om Cappuccino).

//Mecca
Last edited by Mecca on 2005-02-19 3:51:00, edited 2 times in total.
Mecca: The Blessed
User avatar
Marabou_Man
Posts: 1328
Joined: 2002-03-08 14:07:58
Location: Henån

Post by Marabou_Man »

omfg, a riot! Call to arms and bring the ladies!
(19:31:08) <Punisher> argh. satans buggigt bajs..
(19:31:41) <Marabou_Man> :(
(19:33:18) <Punisher> *svär*
User avatar
Mecca
Posts: 641
Joined: 2002-03-07 23:42:42

Post by Mecca »

Fenix wrote:är det verkligen så svårt att förstå att vi måste dra en gräns för vad som VI anser är piratkopiering?
Så du menar att diskutioner just om DC och BitTorent generelt inte är piratkopiering, fast en adress till en hub är piratkopiering? Det klaffar inte riktigt.

//Mecca
Mecca: The Blessed
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Mecca wrote:För er andra som är lite mer insatt i denna diskution. Märk detta fina exemplar ovanför mig (inte Fenix utan Cappuccino). En typsik användare som inte kan vara mer än 14 år och som säkert sitter och skriker -din mamma på stan.

Och om jag skulle bli bannad så go for it. Men jag skulle inte förstå varför. Det handlar varken om något olagligt lr personangrepp.

//Mecca
En människa utan självinsikt/självkritik har heller ingen humor.
Du kommer inte bli bannad, gå och lägg dig nu.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Mecca
Posts: 641
Joined: 2002-03-07 23:42:42

Post by Mecca »

Cappuccino wrote:En människa utan självinsikt/självkritik har heller ingen humor.
Du kommer inte bli bannad, gå och lägg dig nu.
En sak har jag märkt på sista tiden, man får inte ha humor. Antingen blir tråden låst lr så blir man kallad för könsord etc.
Och nej, jag har knappt varit vaken 10timmar ännu, så ett par timmar är det kvar tills natti dax.

//Mecca
Mecca: The Blessed
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Mecca wrote:En sak har jag märkt på sista tiden, man får inte ha humor. Antingen blir tråden låst lr så blir man kallad för könsord etc.
Och nej, jag har knappt varit vaken 10timmar ännu, så ett par timmar är det kvar tills natti dax.

//Mecca
Ok... Vad sägs om att försöka vända det här till något positivt och komma med lite konstruktiv kritik? Det är säkert många av oss som stört oss på godtyckligheten i moderatorernas låsande av trådar, men detta är ett problem som man inte kan komma undan. Moderatorer behövs ju, trots allt. Det är därför som det vore önskvärt om man på något sätt kunde påverka förfarandet som trådar låses på. Kanske en varning i tråden vore lämplig även i trådar som kommer att låsas? Å andra sidan kanske det inbjuder till meningslös debatt och ordkrig...
Frågan är om du klagar på reglerna i sig eller hur moderatorerna tillämpar dem?
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Mecca
Posts: 641
Joined: 2002-03-07 23:42:42

Post by Mecca »

Cappuccino wrote:
Mecca wrote:En sak har jag märkt på sista tiden, man får inte ha humor. Antingen blir tråden låst lr så blir man kallad för könsord etc.
Och nej, jag har knappt varit vaken 10timmar ännu, så ett par timmar är det kvar tills natti dax.

//Mecca
Frågan är om du klagar på reglerna i sig eller hur moderatorerna tillämpar dem?
Reglerna är väl bra, snarlik som på andra forum. Men jag tycker att moderaterna borde vara lite lättare på sitt "trigger finger"
Som jag skrev tidigare -En bra moderator avstyr bråk och är inte själv en generator för konflikter.

Och ang. denna tråd http://www.64bits.se/forum/viewtopic.ph ... light=norr som jag skrev ner på mitt första inlägg, Det är bara en utav en uppsjö av "fellåsta" trådar. Men jag orkar inte lägga ner den energin och rota fram fler.

//Mecca
Mecca: The Blessed
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Någon eller några här inne behöver skära ner på koffeinet.

För övrigt:
Om fler användare brydde sig om att posta saker och ting i responsforumet (och gud bevars, då och då läsa något där) så skulle inte trådar som flyttas dig dö. Men det är som vanligt med dagens ungdom, reclaim the streets när det ju redan finns trottoarer. (Ja jag parafraserar Martin Kellerman, ytterligare registrering av detta fakta är nu överflödig).

Generellt sett så är det väl i och för sig så att när moderatorerna sover så sover också de flesta användare, så att posta något mitt i natten är inte på något sätt mer ödesbestämt att läsas av många än att posta något mitt på dan. (Eftersom 64bits bara låser och inte tar bort trådar så blir nettosumman förmodligen den samma)

Då detta är en privat klubb, med medlemsregistering, och då ägarna betalar för verksamheten så råder faktiskt inte total yttrandefrihet här. Yttrandefriheten funkar nämligen så att om du vill säga vad du vill så köper du serverplats för att göra det. Sen kan du filtrera åsikterna på din serverplats bäst du vill. Klart som fan att det blir en smula godtyckligt när man har en bunt olika moderatorer, de är ju trotts allt bara människor.
Men i botten ligger det iskalla och stenhårda faktumet att om du får din tråd låst, så blev den låst... det är ingen ide att bitcha om det, för du framstår bara som dum när du inte klarar av att greppa den verklighet som gäller i alla forum, över allt, hela internet.

Stavning: Ja dålig stavning är irriterande. Visst, det _är_ synd om dyslektiker, och klart att det inte är kul att få skit för att man gör så gott man kan. Å andra sidan, har stött på flera dyslektiker som stavar bättre än vad jag gör. För att de anstränger sig mer. Har en hyfsat gravt dyslektisk bekant som senast jag mötte honom skrivit D-uppsats och höll på och doktorerade på Engelska instutitionen. Han skulle aldrig drömma om att uttrycka sig i skrift som jag sett en del (dyslektiker och icke dyslektiker i lika delar) gör här på forumet.
Generellt sett så går gnäll om stavning i vågor på 64:bits. Generellt sett har dessutom attityden blivit mer avslappnad, sedan vi haft en hel del bråk om just detta med stavning och att en del faktiskt inte kan hjälpa att de är dyslektiker. Så kritiken är till viss del obefogad. (Förutom att den även innehåller det talspråkliga "dom" där "de" eller "dem" borde förekomma samt att kommat behandlas som en punkt, något som verkligen inte är så särdeles lyckat ur en spåklig synvinkel.)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Mecca
Posts: 641
Joined: 2002-03-07 23:42:42

Post by Mecca »

Big_Bird wrote:Då detta är en privat klubb, med medlemsregistering, och då ägarna betalar för verksamheten så råder faktiskt inte total yttrandefrihet här. Yttrandefriheten funkar nämligen så att om du vill säga vad du vill så köper du serverplats för att göra det. Sen kan du filtrera åsikterna på din serverplats bäst du vill. Klart som fan att det blir en smula godtyckligt när man har en bunt olika moderatorer, de är ju trotts allt bara människor.
Men i botten ligger det iskalla och stenhårda faktumet att om du får din tråd låst, så blev den låst... det är ingen ide att bitcha om det, för du framstår bara som dum när du inte klarar av att greppa den verklighet som gäller i alla forum, över allt, hela internet.
Ja moderater är bara människor, men det är väl vi användare oxå?
Och fortfarande, det gäller inte bara att min tråd har blivit låst utan det gäller hur hela forumet har utvecklats. Jag söker inte sympati eller en flock "upprors män", utan jag kände för att skriva av mig, och jag tror inte det är lönt att skriva till dagens usch på aftonbladet.

//Mecca
Mecca: The Blessed
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Du skulle bli förvånad av hur skönt det känns att skriva till dagens usch. (Fast personligen föredrar jag GT:s version)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Diskussioner om en P2Pteknik ger ju inga länkar till piratkopierbart material, vilket DChubbar ofta gör. Om du länkar till en hub som absolut inte tillåter piratmaterial och förklarar detta ska du se att länken får vara kvar, samma med torrent.

Jag tycker inte det har varit så mycket okynneslåsning, det har varit några, men detta har ordnats upp ganska fort med en tråd i responsforumet, trådarna har öppnats och diskussionen har fortsatt.
Jag tycker att attityden mot OT är rätt öppen, det är mest trådar där hälften av svaren blir "haha" och liknande utan att en vettig diskussiuon startar som låses, har användarna startat en vettig diskussion bryter man antingen ut den eller låter den fortsätta.

Och visst, det finns dyslektiker, jag har lätt dyslexi (problem med att se dubbelstavelser som t.ex. kakadua, jag läser lätt kadua. Jag kan även skriva helt fel tecken eller missa ett tecken utan att upptäcka det.) men merparten av dom som stavar som latarchlen är latarchlen, dålig stavning, caps, konstiga uttryck etc. gör det jobbigt att läsa inlägg och iaf jag blir allmänt irriterad, och om man vill stoppa lat-stavning kommer man ju att råka gå på ett par dyslektiker också.
Ett tips för dyslektiker är ju att om dom stör sig på att folk klagar på stavningen kan dom ju bara ange i signaturen att dom har dyslexi så slipper vi det problemet.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Mecca wrote:64bits moderater saknar helt fingertoppskänsla, dessa s,k moderater saknar enligt min mening gott omdöme och har ingen som helst social färdighet. Utöver det är dom inte speciellt begåvad och hamnar påfallande ofta på kollisionskurs med användare. En bra moderator avstyr bråk och är inte själv en generator för konflikter. Vidare så deltar dom med stor iver och lustfylld glättighet i så kallade OT-trådar under Övrigt vid de tillfällen där dom är intresserad av att svara, ofta i trådar där dom på något sätt kan dra uppmärksamheten till sig. De trådar av liknande sort som dom inte deltar i låses. Samma med att gå OT i en tråd, dom gör det ganska ofta själv. Om och när det passar dessa att göra det men drar sig samtidigt inte för att spotta ur sig en felstavad spydighet när någon annan vanlig användare gör samma sak.
Underbart att att du generaliserar hejvilt. Jag vet att alla moderatorer gör sitt bästa, och visst man kan ha en dålig dag någon gång ibland, men det har väl även anvädarna.

Jag skulle vilja se lite konkreta exempel där du tycker att det blivit låst/censurerat felaktigt, eller det kanske du inte vill ("Men jag orkar inte lägga ner den energin och rota fram fler")?

Och vad är det där med att i de OT-trådarna moderatorerna inte deltar i låses? Blir det censurerat eller låst finns det goda skäl till det, och det är heller inget hafsjobb, är man inte helt säker, diskuteras det med flertalet mods/admins/axmans.
Mecca wrote:Men någon gräns borde det finnas. Då borde även sidor som http://www.download.com/ oxå censureras? För även där kan man ladda hem "Free to try, $xx to buy" program/spel

//Mecca
Var på DC/Bittorent kan du klicka för att köpa ett program/spel/whatever?
Mecca wrote:Så du menar att diskutioner just om DC och BitTorent generelt inte är piratkopiering, fast en adress till en hub är piratkopiering? Det klaffar inte riktigt.
Som Ghlargh säger DC/Bittorent är två av alla 2P2 tekniker, utan hubbadresser/torrentfiler kan du göra föga olagligt. Men visst finns det lagliga hubbar, men motsatsen skulle jag tippa på vara vanligare.

Ochtill sist passar denna tråd bättre i responsdelen.

*flyttar*
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: 64bits. Forum eller ett ställe för låskåta mod?

Post by lither »

Mecca wrote:Denna tråd har jag funderat på att skapa länge men pga av lathet har jag inte orkat.

64bits moderater saknar helt fingertoppskänsla, dessa s,k moderater saknar enligt min mening gott omdöme och har ingen som helst social färdighet. Utöver det är dom inte speciellt begåvad och hamnar påfallande ofta på kollisionskurs med användare. En bra moderator avstyr bråk och är inte själv en generator för konflikter. Vidare så deltar dom med stor iver och lustfylld glättighet i så kallade OT-trådar under Övrigt vid de tillfällen där dom är intresserad av att svara, ofta i trådar där dom på något sätt kan dra uppmärksamheten till sig. De trådar av liknande sort som dom inte deltar i låses. Samma med att gå OT i en tråd, dom gör det ganska ofta själv. Om och när det passar dessa att göra det men drar sig samtidigt inte för att spotta ur sig en felstavad spydighet när någon annan vanlig användare gör samma sak.
En person som döljer sig bakom ett nick på Internet kan ändra attityd och personlighet mot den som de egentligen har i verkligenheten snabbare än du hinner säga "sex haxxors i en haxask". Att säga att en hel grupp människor är socialt obegåvade (gruppen i sig består av 15 personer) utan att ha träffat någon i verkligheten och haft ett snack med dem så att man får en verklighetsuppfattning, är, i min mening, allt för överdrivet snabbt dragna slutsatser.

Ska jag vara helt ärlig (nu kanske du har svårt att ta detta eftersom jag själv är moderator och inte pratar med dig i verkligheten) så har jag inte sett en enda tråd där någon moderator har varit inne i en tråd (Allmänt Prat hänger jag ändå mest i) och vänt den upp och ner på något flummigt sätt. Nåväl, skulle det nu vara så, raderar någon annan i stabben det inlägget. Kanske jag som har missat dessa tillfällen varenda gång?

Vi har fortfarande som policy att inte klaga på folk som felstavar. Detta, har vi sagt, att det sköts utmärkt via PM om båda medparter så önskar. Dessutom skulle gissa på att det är väldigt många här som inte har dyslexi, utan har mer eller mindre problem med enstaka ord. I Sverige sägs det vara cirka 5 procent som har dyslexi. Jag tror att den statistiken skulle kunna vara densamma på 64bits forum.
Mecca wrote:Och sen får vi inte glömma våra kära användare. Vissa användare har sin tunga så långt uppe i arslet på moderater. Dessa användare försöker gå i moderaters fotspår, men det förvärrar bara saken. Ordet SÖK är ett rätt så vanligt ord som uppstår i de flesta trådar. Samtidigt som dom själv stavar som en kossa, så klagar dom på andra. Jag har t,om sett hur mod/användare klagar på folk som lider av dyslexi, är det inte lika bra att fara till dagcenter och sparka på hjälplösa invalider då? Jag tror inte att folk som lider av dyslexi vill måla ut -->>HALLÅ, JAG LIDER AV DYSLEXI!<<--
Det händer då och då att folk agerar moderatorer och går in för att vilja stoppa på saker av ting. Dessa brukar oftast mycket väl veta om att det finns en knapp som heter "Anmäl tråd", men de undviker den av något oförklarligt skäl.
Mecca wrote:Jag tyckte en gång i tiden att 64bits va ett trevligt ställe. Ett forum som man i lugn och ro kunde sitta och läsa utan att bli smått förbannad.

Denna länk http://www.64bits.se/forum/viewtopic.ph ... light=norr visar hur idiotiska vissa moderater är. Jag frågade en enkel fråga. Om någon viste av en adress till en hub innom NorrNod. Två personer skrev ner tre adresser, men sedan efter några minuter så kommer det en moderat och ändrar adresserna, och klagar på att 64bits inte stöjder piratkopiering ::)
Jag skickade ett pm till denna nizenco och frågade varför han ändrade och låste min tråd. Då hävdade han att DC används för att tanka piratkopierade program/spel och att det är imot 64bits regler.
Jag använder dagligen DC++ för att tanka patchar och fixar, är detta oxå då piratkopier ?!?

//Mecca
De gånger vi har låst trådar om DC, Bittorrent eller liknande tekniker har folk fattat vad de har gjort fel. Problemet har varit ganska simpelt.
Jag säger inte att du är korkad eller att du blir förbannad på något felaktigt sätt, det är bara bra att du ger oss respons.
Bara för att argumentet "jag använder det till att tanka patchar och fixar" uppstår, ändrar vi inte uppfattning så snabbt. Jag kan man hundraprocentig säkerhet säga att varenda person jag har träffat som använder DC++, använder till piratkopiering. (Nej, jag har inte träffat varenda DC-användare i världen.) Det ligger i bakhuvudet att det är mjukvara som används för piratkopiering.
Om du skulle svara ärligt på frågan "vad behöver du hubbadresserna till?", skulle jag bli förvånad om du svarade endast "tanka patchar och fixar".
Mecca wrote:Ja moderater är bara människor, men det är väl vi användare oxå?
Var vill du komma? Att moderatorer och använder har samma tankesätt och IQ?

Sist men inte minst, ett tips för dig i fortsättningen – och gärna i denna tråd – är att ge konkreta exempel, länkar/citat, där stabben har misskött sig. Lättare att åtgärda än att begära uppror.
Att starta ett uppror från grunden mitt på plats är inte särskilt lyckat. Tro mig.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Hade du förit fram vettigare argument så hade jag kunnat hålla med dig, jag har internt påpekat modererandet innan då jag tycker att man varit väl hårda och ibland lite otrevliga. Dock så Känner jag inte igen eller håller inte med om det övriga.

Jag håller med dig om hur en bra moderator skall vara. Angående OT-trådar osv så har jag sett av vissa har varit lite väl , men då har jag försökt säga till. Angående att vara spydiga om felstavningar osv så får du gärna visa mig något exempel, för jag förstår inte hur man kan följa regeln om att rensa inlägg med kommentarer om stavfel samtidigt som man kommenterar själv.

Angående användare som "har tungan uppe i arslet på moderatorer" så märker man ganska tydligt vilka som det är, och jag kan i vart fall säga att folk som slickar inte imponerar på mig.

Angående felstanvingar osv så är det något som jag i vart fall strävar efter att slippa se klagomål på sålänge den som skriver kan göra sig förstådd som alla andra. Jag raderar ofta inlägg där det klagas på det, dock så surfar jag inte igenom hela forumet alltid, och inte alla trådar i allmänt prat. Så att skicka PM till mig, någon moderator/admin eller anmäla tråden borde funka.

Angående http://www.64bits.se/forum/viewtopic.ph ... light=norr

I dina tidigare argument så kan jag mycket väl att det finnsnågot som stödjer din åsikt, men angående denna tråden så är ju den ett praktexempel på en tråd som alltid har låsts genom 64bits historia, på att den alltid kommer att låsas och att man kan använda den som exempel för nya moderatorer för vad som skall låsas utan att blinka.

Oavsett hur mycket DC kan användas till lagliga saker så är en sak säker, att i det sammanhanget som dessa länkarna osv förekom så är den lagliga användningen försvinnande liten. Vad du gör med DC osv privat gör mig ingenting, jag ser bara kombinationen 64bits + piratkopiering som något jag inte alls vill se. Sätt dig i min situation så tror jag att det blir ganska så uppenbart. Patcharna må inte vara piratkopior, men 99% av allt folk tankar ned där är det.

Men i övrigt, naturligtvis så är det så att det absolut viktigaste för min del är att användarna skall trivas och känna att stämningen är trevlig på 64bits. Är det så att det finns klagomål så är det viktigt att vi får reda på detta, det är genom att förbättra det som vi är dåliga på som vi kan göra sidan bättre, inte genom att höra att vi är bra hela tiden.

Så jag vill uppmana till att man tycker till om detta med moderatorerna, vi får lika ofta höra att vi är för snälla samtidigt som vi får höra att vi är för dumma och stränga. Är det så att någon vill bidra till att göra 64bits så kommentera, antingen här eller genom att skicka mig ett PM.

Är det någon som vill kommentera en moderators beteende så skicka ett PM till mig, förklara vad som har hänt och så kan jag ta mig en titt på det hela.

Så som sagt, utan att se vad som görs fel så kan jag inte göra något, klagar man inte, skickar man inte några PM till mig så kommer jag heller aldrig att få reda på något. Och jag får heller inga PM än så länge med klagomål trots att jag har bett om det flera gånger. Ta er tid att visa mig, annars så kommer det kanske inte att fixas.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Re: 64bits. Forum eller ett ställe för låskåta mod?

Post by whiz »

Mecca wrote: Anledningen till att jag postade denna tråd på natten är pga att de flesta admin/mod sover, så fler användare får se den.
Ska jag tvingas hålla mig vaken hela nätterna nu? Och kaffet som håller på att bli så dyrt :(
» the empire never ended
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

Tyvärr kan jag inte gå tillbaka ett år i min PM-box (som nu krävs) och se vår diskussion, boxen fylls snabbt och meddelanden tas då bort.

För övrigt ser jag inget fel med låsningen jag gjorde, vi har dragit en gräns vad gäller piratkopior, en hård sådan. Det har vi som redan sagts i denna tråd (och många andra) gjort medvetet och det är inget ni kan ändra på. Det finns andra forum där ni kan disskutera detta.
Post Reply