64bits Seti@home

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

64bits Seti@home

Post by Fenix »

Sedan ett par år tillbaks har vi på 64bits haft en grupp för Seti@home som bearbetat data insamlat i sökningen efter utomjordiskt liv. Mjukvaran du hämtar bearbetar datapaket från bl.a. radioteleskopet i Arecibo och din dator kan bidra till en av de största frågorna.. om det finns någon där ute.

Vi hoppas att våra besökare vill stöda vår Seti@home-grupp och delta i sökandet. Länken till gruppen finner du här
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
Warwolf
Posts: 10
Joined: 2005-02-24 22:30:00

Varför Seti@Home ??

Post by Warwolf »

Visst att det låter spännande med utomjordingar, men känns det inte som man slösar datorkraft på fel sak. Känns inte helt seriöst att man försöker hitta små gröna gubbar (överdrift för alla som inte förstår).
Istället skulle man kunna köra ett liknande Grid-program som söker efter vaccin mot cancer, en av dagens stora sjukdomar. Om ni är intresserade av att hjälpa människor istället för att analysera bakgrundsbus från rymden så är adressen http://www.grid.org
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Leta efter andra smarta levande saker för att analysera signaler känns rätt meningslöst, speciellt efter jag har sett ett avsnitt av "Penn & Teller: Bullshit" där de visade att t.o.m religioner skapats efter utomjordningar.
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Re: Varför Seti@Home ??

Post by nva »

Warwolf wrote:Visst att det låter spännande med utomjordingar, men känns det inte som man slösar datorkraft på fel sak. Känns inte helt seriöst att man försöker hitta små gröna gubbar (överdrift för alla som inte förstår).
Istället skulle man kunna köra ett liknande Grid-program som söker efter vaccin mot cancer, en av dagens stora sjukdomar. Om ni är intresserade av att hjälpa människor istället för att analysera bakgrundsbus från rymden så är adressen http://www.grid.org
Tja, ska man resonera så så kan man ju undra varför du har köpt en dator när du lika bra kunde ha donerat pengarna till rädda barnen, då hade de säkert gjort ännu mer nytta.

Jag gick med 64bits grupp nu förresten.

Edit:
Jag finns med som "Andreas" där.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Det finns ett annat distribuerad datorkraftsprojekt som heter distributed.net det går ut på att knäcka krypteringar så att de företag som sysslar med krypteringar måste göra ännu säkrare krypteringar. Kanske inte så där extremt nyttigt heller. Men om det skulle finnas en 64bits team och Axman är med i det och Axmans dator knäcker koden så tror jag det var så att Axman får 1000$ och Team 64bits får 1000$. Kanske kan användas till att subventionera musmattorna eller ha något fint pris i någon tävling. ;) Personligen så tycker jag också att distributed.net:s krypteringsknäckkning känns mer konkret än att leta efter utomjordingar.

Warwolfs förslag om att använda beräkningskapaciteten till medicinska syften är inte helt dum heller. Gör det någon nytta i medicinskforskning så är det ju bra.


Men kanske borde man testa SETI, det kanske är jätte spännande - The truth is out there ;)
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Vi hade ett 64bits dnet-lag för vääldigt länge sedan. :)
» the empire never ended
Warwolf
Posts: 10
Joined: 2005-02-24 22:30:00

Re: Varför Seti@Home ??

Post by Warwolf »

nva wrote:Tja, ska man resonera så så kan man ju undra varför du har köpt en dator när du lika bra kunde ha donerat pengarna till rädda barnen, då hade de säkert gjort ännu mer nytta.
Jag har deltagit i Grid.org-projektet under flera år med tre datorer. Så nog har jag bidragit så mycket som jag kunnat.

Men du kan väl vara bussig och hälsa till utomjordingarna från mig. ;)
Vad e Detta

Post by Vad e Detta »

Warwolf

Ok, 3år har du hjälpt men det har fortfarande inte "hjälpt" något? Samma sak är med Seti, så bägge är nog lika mycket bluff o båg antar jag.

Man får se vad som blir bäst i slutändan helt enkelt, som människan är i dagens läge så utplånar vi oss själva. Men med bevis om utomjordiskt liv finns så tror jag säkert våra länder/nationer går ihop och krig kommer att sluta och det kommer att bli en bättre plats att bo på.

I alla fall vad jag tro.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Vad e Detta wrote:Ok, 3år har du hjälpt men det har fortfarande inte "hjälpt" något? Samma sak är med Seti, så bägge är nog lika mycket bluff o båg antar jag.
Bara för att det inte blir klart betyder det inte att det är "bluff och båg". Det kan
ju tvärsom bara vara ett bevis på att det inte finns aliens därute. Då har ju alla
donerade cykler hjälpt till att få fram mer sanning än innan.

"Bluff och båg" vore det om någon redan trodde sig veta svaret och sen inte
kunde bevisa det trots tusentals datorer till sin hjälp.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Warwolf
Posts: 10
Joined: 2005-02-24 22:30:00

Post by Warwolf »

Vad e Detta wrote:Ok, 3år har du hjälpt men det har fortfarande inte "hjälpt" något? Samma sak är med Seti, så bägge är nog lika mycket bluff o båg antar jag.
Det beror på vad du menar med hjälpt. Stämmer att det inte finns något vaccin till cancer, men jag har hjälpt genom att analysera proteiner virtuellt så att man inte behöver göra det i laboratorium vilket tar mycket längre tid. Vi får se från vilka av projekten vi får svar av först.
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Re: Varför Seti@Home ??

Post by nva »

Warwolf wrote:Jag har deltagit i Grid.org-projektet under flera år med tre datorer. Så nog har jag bidragit så mycket som jag kunnat.

Men du kan väl vara bussig och hälsa till utomjordingarna från mig. ;)
Det lovar jag att jag ska göra :).
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Locked