Uppdatering

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
Post Reply
User avatar
Mountain_Man
Posts: 285
Joined: 2002-03-11 9:39:23

Uppdatering

Post by Mountain_Man »

Jag skulle visa en vän att det fanns enkla guider för att sätta ihop en dator själv så att jag inte behöver "hyras in" som gratiskonsult. Tänkte därför hänvisa till PC-byggarskolan här på 64bits, men ville skumma igenom den först. Såg att den kanske skulle behöva en enklare uppdatering. Tänkte bland annat på att AGP-korten nämns som ett måste (PCIe?) och att det finns snabba TFT-skrämar som det går utmärkt att spela på samt att minnet har blivit snabbare än PC3200. I övrigt är guiden mycket bra för den som aldrig plockat ihop en burk tidigare, men jag ville bara lite försiktigt påminna om att i och med utvecklingen bör man kanske uppdatera de delar som rör hårdvaran lite då och då.
-= MM =-
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

att bygga är ju samma sak nu som då i princip. Det är det guiden är till för att visa inte guida dig till rätt minne eller rätt skärm.
#mac.se @ EFnet
User avatar
Mountain_Man
Posts: 285
Joined: 2002-03-11 9:39:23

Post by Mountain_Man »

För den som är nybörjare är det viktigt att inte bli förvirrad, därför kan det vara bra om de uppgifter som står i guiden också stämmer med de hårdvaror som finns. Om du som rookie har köpt ett bra PCIe-grafikkort för att spela kan det bli lite av en chock att läsa att "AGP är det enda som gäller".

Poängen är att om du behöver en guide för att sätta ihop en dator är du troligtvis inte helt säker på hårdvaran. För oss som mipplat på egen hand är det lätt att utgå ifrån att man alltid vet.
-= MM =-
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Tanken är den att den ska uppdateras när det behövs.
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

Att uppdatera PC-byggar-skolan står på min "Att-göra-lista". Då skall information om sockel 775 och 939 in. PCIe, DDR2 och liknande skall också uppdateras. Problemet är bara att många andra projekt har högre prioritet (vad kommer ni att få reda på snart), så tyvärr drar det ut på tiden.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

ÖöÖ?

Post by -SE- »

Spelar detta någon roll egentligen? Jag menar, det kan väl inte vara så ubermycket skillnad?

Men det är klart, om jag hade vatt admin o inte hatt något att göra så hade jag nog satt mig o pillat lite med den.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Re: ÖöÖ?

Post by N. Alfinson »

-SE- wrote:Spelar detta någon roll egentligen? Jag menar, det kan väl inte vara så ubermycket skillnad?

Men det är klart, om jag hade vatt admin o inte hatt något att göra så hade jag nog satt mig o pillat lite med den.
"o inte hatt något att göra" om det ändå varit så väl ;D
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Re: ÖöÖ?

Post by lyckegard »

-SE- wrote:Spelar detta någon roll egentligen? Jag menar, det kan väl inte vara så ubermycket skillnad?

Men det är klart, om jag hade vatt admin o inte hatt något att göra så hade jag nog satt mig o pillat lite med den.
o inte hatt något att göra, jag har massvis med saker du kan göra, typ mina läxor för att börja med något.
wham bam thank-you ye -ma'am
Post Reply