AGEIA introducerade häromdagen världens första PPU - Physics Processing Unit. Dess funktion, precis som till exempel en GPU (Graphics Processing Unit), är att avbelasta processorn i till exempel spel. Enligt uppgifter så planerar EPIC Games att implementera detta i nästa generations spelmotor, Unreal Engine 3.
Källa: Firingsquad.
Tillverkarens hemsida finner du här.
AGEIA introducerar PPU
AGEIA introducerar PPU
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
Intressant... Jag tänker mig att det skulle avlasta grafikkorten en HEL del. Hur stor del av det de belastas med är fysikberäkningar?
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
- übermensch
- Hedersbit
- Posts: 3190
- Joined: 2002-03-08 0:03:05
- Location: Kista
- Contact:
Grafikkorten skulle nog inte få något mindre att göra, fysikberäkningar sköts av den vanliga processornBranstrom wrote:Intressant... Jag tänker mig att det skulle avlasta grafikkorten en HEL del. Hur stor del av det de belastas med är fysikberäkningar?
In cars several processors are connected by a bus
Jaså, jag har alltid trott att de fick åtminstone en del av den bördan. Men ja, vilket som är väl kanon antar jag. Vad jag undrar är om det verkligen är värt det, men det beror förstås helt och hållet på vilken typ av arbete man utför. Framtidens spel etc kommer garanterat kräva mer kraft till fysikberäkningar hursomhelst...
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.