AGEIA introducerar PPU

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

AGEIA introducerar PPU

Post by ficklampa »

AGEIA introducerade häromdagen världens första PPU - Physics Processing Unit. Dess funktion, precis som till exempel en GPU (Graphics Processing Unit), är att avbelasta processorn i till exempel spel. Enligt uppgifter så planerar EPIC Games att implementera detta i nästa generations spelmotor, Unreal Engine 3.

Källa: Firingsquad.

Tillverkarens hemsida finner du här.
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
MoNKeY-

Post by MoNKeY- »

GRYMT! :o
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Intressant... Jag tänker mig att det skulle avlasta grafikkorten en HEL del. Hur stor del av det de belastas med är fysikberäkningar?
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Branstrom wrote:Intressant... Jag tänker mig att det skulle avlasta grafikkorten en HEL del. Hur stor del av det de belastas med är fysikberäkningar?
Grafikkorten skulle nog inte få något mindre att göra, fysikberäkningar sköts av den vanliga processorn
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Jaså, jag har alltid trott att de fick åtminstone en del av den bördan. Men ja, vilket som är väl kanon antar jag. Vad jag undrar är om det verkligen är värt det, men det beror förstås helt och hållet på vilken typ av arbete man utför. Framtidens spel etc kommer garanterat kräva mer kraft till fysikberäkningar hursomhelst...
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
Locked