Låg vs. Högpostare (tidigare klasskillnader)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

dk_dk wrote:Så ni tycker inte att man kan skapa sig en uppfattning förrän man har postat ett antal posts?
Lite svårt att bilda sig en uppfattning om nån som inte "säger" något, eller ::)
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
dk_dk
Posts: 73
Joined: 2005-03-31 19:12:38
Location: Das Älmhult

Post by dk_dk »

elvenman wrote:
dk_dk wrote:Så ni tycker inte att man kan skapa sig en uppfattning förrän man har postat ett antal posts?
Lite svårt att bilda sig en uppfattning om nån som inte "säger" något, eller ::)
Läs "ett antal" som "x antal" eller "ett visst antal"
"Jag har vax i örat ditt, du har vax i örat mitt, men vad fanken gör det när vi är 63!" -Phillemon Arthur & The Dung
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Jag vill påstå att antal posts spelar in till en del hur man blir behandlad.
Om vi bortser från ett exakt antal posts så är det lätt så att någon som postar mycket är en mer aktiv användare och behandlas lite annorlunda därför.

De mest aktiva användarna får ju en liten annan form av gemenskap än de som är helt fräscha eller de som skriver ett inlägg i månaden, precis som de flesta andra sociala situationer.

Vad som däremot är helt irrelevant är om du har 4000 eller 10000 posts, hur många du gör per dag osv, det intressanta är hur mycket du deltar i forumet och hur hög kvalitet det du skriver håller.

Något som kompenserar otroligt för hur mycket man skriver, eller hur ny man är, är självklart vad man skriver. Hellre ett bra inlägg i veckan en tre dåliga om dagen.

Vill du uppnå någon form av respekt eller vara en i gänget, var förstående, var trevlig, skriv väl, läs om innan du postar, läs om innan du postar och var relativt aktiv.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

antal poster spelar ingen större roll, eller jo det är klart att det spelar roll imo. om en lite nisse kommer in och skriver massa skit så ogillar man ju honom ganska mycket :)

en som är aktiv och vet vad han pratar om blir respekterad, så är det bara
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
dk_dk
Posts: 73
Joined: 2005-03-31 19:12:38
Location: Das Älmhult

Post by dk_dk »

Men när ni väl har skapat er en bild eller e uppfattnig av denne personen...tillåter ni den att förändras...eller förblir den alltid som första intrycket?
"Jag har vax i örat ditt, du har vax i örat mitt, men vad fanken gör det när vi är 63!" -Phillemon Arthur & The Dung
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

dk_dk wrote:Men när ni väl har skapat er en bild eller e uppfattnig av denne personen...tillåter ni den att förändras...eller förblir den alltid som första intrycket?
Klart att den kan förändras. Individer utvecklas.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

hm.. till dk_dk's anseende att här råder en "trycka-ner-varandra" attityd måste jag faktiskt säga att jag tycker den är oerhört mild här jämfört med andra forum. Ett vanligt problematiskt fenomen i samband med detta som jag uppmärksammat är när forumet existerar i samband med något som skulle kunna få personen att tycka att den får respekt inför andra på samma forum. Communities tycker jag till exempel brukar lida av detta gravt. Även forum som jag varit med i under mer än tre år lider lite av detta fast på ett lite annat sätt.. Dessa mindre forum brukar nämligen snarare lida av att vissa rutiner och etik sats upp och en illvilja att bryta dessa, som nykomlingar gärna omedvetet gör. Om du kollar t.ex. TSG så lider dessa nästan inte alls av detta problem, så länge personen som lägger en förfrågan gör detta på ett respektabelt sätt självfallet.

Åter till frågan dock. Jag är alltid misstänksam emot andra personer. Personer jag känner är jag bara misstänksam emot på ett annat sätt. McGregors X-teorem. En person med låg postcount lär inte ha hittat sin plats än, lär inte anpassat sig till den rådande etiken och lär därmed hamna i konflikter med andra vid tillfällen. Som alla goda gruppchefer vet (hah) så är dessa konflikter bara possitiva dock.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jag orkar inte läsa igenom vad alla skrivit, men...

Folk behandlas efter hur de skriver och uppför sig. TinyTeeth, t.ex... Han är relativt ny, och jag är ganska så säker på att han inte har några klagomål på att folk skulle ge honom mindre respekt här för att han är/var ny (eller ung för den delen) helt enkelt för att han kan föra en sansad och saklig diskussion och använda det svenska språket på ett helt okej sätt.

Folk som skriver "asså ja tykke de e lite taskit typ..." blir självklart dissade, och då stannar dom inte, vilket kan få det att verka som att 'alla' användare på 64bits är elitistiska regelryttare som bara vill vara med sina speciella utvalda människor.

Så är inte fallet.

Din idé med piratrecensioner var retarderad enligt många, lev med det.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

dk_dk wrote:Men när ni väl har skapat er en bild eller e uppfattnig av denne personen...tillåter ni den att förändras...eller förblir den alltid som första intrycket?
Jag har bildat mig en uppfattning av dig idag. Men den dagen du byter avatar och erkänner Marx ideologi som ett av de största misstagen i den moderna historien ska jag givetvis omvärdera min uppfattning av dig. Det är ett löfte.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

Post by Gosman »

Om du är missnöjd och inte känner dig accepterad, varför är du kvar?

Det är många på detta forumet som har gjort sig kända, ibland för snygga moddningar och vissa kanske för att de skriver extremt långa inlägg. Det finns några stycken som hängt på 64 väldigt länge, dom har postat mycket men det är inte därför dom blir respekterade. Hade dessa forumanvändare postat dynga, så hade dom inte varit kvar och inte varit respekterade.

Din förra tråd, din första tråd på 64bits kritiserades ganska friskt. Istället för att acceptera att det faktiskt inte var ett bra ställe att diskutera din idé på så fortsatte du. Nu startar du en tråd som kan tolkas "Jag blev mobbad när jag började skriva på 64bits", denna tråden är naturligtvis inte heller så poppis då många känner ett ganska starkt band till 64 och då kanske tar det personligt.

Summa:
Antal post är inte viktiga, men en person som skrivit tidigare har man en viss uppfattning om.

Ex. Fisk VS TinyTeeth

Fisk har långa jobbiga men ack så seriösa diskussioner, han har skrivit tok många inlägg och alla är bra skrivna.

TinyTeeth är väldigt ny, men har redan gjort sig ett namn på 64bits, han skriver inte långa inlägg, men dom tillför något eller på något sätt är värda att läsa.

Byt attityd, så ska du se att vi eventuellt kan acceptera dig :)

Ps. Respekt är inget man skaffar, det är något man får.
Gosman - Rixhack Admin
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Just nu har du ungefär 37 av 8002 i respekt.

Det stiger fort dk_dk ;)
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Jag tycker att det första man ska göra innan man börjar posta är att läsa igenom reglerna. Genom det kan man visa respekt för forumet och dess medlemmar. Respekt möts med respekt!


Sen om du vill se på diktatur så ska du regga dig på zatzy.com där Lövans & Cos ord är lag.
DDS for life!
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

borz wrote:Jag tycker att det första man ska göra innan man börjar posta är att läsa igenom reglerna. Genom det kan man visa respekt för forumet och dess medlemmar. Respekt möts med respekt!


Sen om du vill se på diktatur så ska du regga dig på zatzy.com där Lövans & Cos ord är lag.
Regler är förlegade...
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Hipshot wrote:Regler är förlegade...
Larvigt. Regler finns till för att alla/dom flesta ska trivas.
#mac.se @ EFnet
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Xmel wrote:
Hipshot wrote:Regler är förlegade...
Larvigt. Regler finns till för att alla/dom flesta ska trivas.

kalibrera din sarkasmbarometer
DDS for life!
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

borz wrote:
Xmel wrote:
Hipshot wrote:Regler är förlegade...
Larvigt. Regler finns till för att alla/dom flesta ska trivas.

kalibrera din sarkasmbarometer
Den är kalibrerad men tack ändå.

Att säga att regler är förlegade är så enormt tråkigt samt att många inte är sarkastiska när dem säger det.
#mac.se @ EFnet
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

:)
DDS for life!
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Det handlar inte om att ha skrivit många inlägg, inte enbart i alla fall. De första inläggen är sjävlklart viktiga för det första intrycket av en person. Att dra paraleller med verkliga livet och folk på bussen, i nya skolan eller på nya jobbet är kanske inte helt rättvist eftersom i verkligheten är det så många fler faktorer än enbart språkbruk som spelar in. Klädstil och kroppsspråk är något som är mycket svårt att replikera på internet. Avatarer spelar viss roll i det sammanhanget men framförallt är det just hur man uttrycker sig och vilka ämnen man väljer att ta upp som gör den stora skillnaden.

Även en helt nyregistrerad person kan vinna stor respekt från början. Det hela handlar, för mig, om att den nya medlemen skriver på ett moget sätt och inte övertolkar allt. Just dessa två faktorer är för mig helt avgörande för hur jag uppfattar en person. Ämnet i sig är inte det viktigaste, det finns flera sätt att ta upp samma ämne.

"Min data funkar inte när jag förstöker spela CS, hjälp snabbt plz!!!" jämfört med "När jag försöker starta CS låser sig datorn och går inte att starta om förrän efter en dryg halvminut. jag har testat följande:..."

Båda meningarna behandlar samma ämne: Datorn fungerar inte som den skall när CS startar. Trots att ämnet är det samma känner jag mig mycket mer angelägen att hjälpa person nummer två, av den enkla anledningen att det inlägget låter mer genomtänkt och sansat. Tyvärr är det så att nya medlemmar (jag vet att det här är en mycket grov generallisering) i större utsträckning skriver den första typen av inlägg och därmed blir det också mycket svårare att bemöta denne. Hade en gammal sen tidigare respekterad "forumit" skrivit samma sak hade det snarare givit en tankeställare och en helt annan reaktion.

Själävklart behandlar sina kompsiar annorlunda än främlingar. Det behöver inte handla om respekt i den enklaste betydelsen av ordet utan det är för mig på ett helt annat plan. Det att jag inte vet vad personen går för och vad man kan förvänta sig. Det är mycket lättare att ta till sig vad kompisen säger och föra en diskussion med denne på en helt annan nivå. jag vet ju var gränsen går. Med andra ord, jag har en mycket god uppfattning om vilka osagda regler som gäller i diskussionen med kompisen. Motsvarande regler finns här på 64bits och det är dessa som vi har föröskt överföra till de nedskrivna reglerna för forumet. Självklart går det dock inte att enbart följa dessa blint och sen tro att allt är frid och fröjd. Det har under årens lopp utvecklats en stämning och ett sätt att diskutera här som självklart har sitt ursprung i reglerna, men det är inte längre så enkelt som att följa reglerna, förväntningarna på en medlem är högre än så i många fall. Förväntningar kanske är fel ord, men vill du vinna respekt bland oss som har varit med länge gäller det att försöka anpassa sig till den kollektiva ordningen som råder här. Det betyder inte att du behöver agera personlighetslöst, det finns många olika personligheter här som alla klarar av att umgås med varandra enligt de skrivna och oskriva reglerna. På samma sätt fungerar ju socialt ungänge var som helst.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Det är väl alltid lättare att ha fördomar om någon man inte känner?

Klart att "nykomlingar" måste se upp lite..
Men tro inte att seniorerna får mindre varningar och huttningar av Moderatorerna...
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
dk_dk
Posts: 73
Joined: 2005-03-31 19:12:38
Location: Das Älmhult

Post by dk_dk »

HLC: I detta fall är jag helt emot dig...i de forum jag tidigare har varit med i har man snabbt blivit accepterat och man förlåten också för sina eventuella misstag...

Jag bler rekomenderad detta forum av Dynamitsven som påstod att detta skulle vara ett jättetrevligt ställe!

Dock har jag tyvärr inte fått den uppfattningen pga den kännla jag har fått däre alla försöker trycka ner varandra! Inte bara mot mig, jag tycker det råder en besserwisserstämmning där ALLA hela tiden försöker överbevisa varandra och få den andra till att verka dum!
Tro mig! Jag har läst runt lite, och jag får den känslan hela tiden! (Kom ihåg att detta bara är min uppfattning....men det kan ju bero på att jag är lite av en outsider)

Nem: Byta avatar hade jat ändå tänkt göra...detta är en tillfällig...men jag står fast vid mina åsikter....(så du kan ju iallafall försöka acceptera mig)

Gosman: Varför jag inte lämnar forumte?

Tja...eftersom jag blev rekomenderat detta pga sin mysiga stämning så tänkte jag att jag iallafall skulle FÖRSÖKA gilla det...funkar det inte så skiter jag i det!
Jag anser ju somsagt att allt förjänar en andra chans...mitt första intryck av forumet var inte helt positivt...men jag försöker ändra den (kanske) felaktiga uppfattning jag har fått!

Syntetiskt: Tack för uppmuntringen :D
"Jag har vax i örat ditt, du har vax i örat mitt, men vad fanken gör det när vi är 63!" -Phillemon Arthur & The Dung
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Smorgar vet PRECIS vad vi gör med såna som inte följer reglerna, så byt attityd och börja om från början.
User avatar
dk_dk
Posts: 73
Joined: 2005-03-31 19:12:38
Location: Das Älmhult

Post by dk_dk »

Tossefar wrote:Smorgar vet PRECIS vad vi gör med såna som inte följer reglerna, så byt attityd och börja om från början.
Jag HAR somsagt försökt byta attityd...så ni behöver INTE säga det fler gånger!
"Jag har vax i örat ditt, du har vax i örat mitt, men vad fanken gör det när vi är 63!" -Phillemon Arthur & The Dung
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

dk_dk wrote:Jag HAR somsagt försökt byta attityd...så ni behöver INTE säga det fler gånger!
Självklart måste vi det, då du tydligen misslyckats?
User avatar
dk_dk
Posts: 73
Joined: 2005-03-31 19:12:38
Location: Das Älmhult

Post by dk_dk »

Tossefar wrote:
dk_dk wrote:Jag HAR somsagt försökt byta attityd...så ni behöver INTE säga det fler gånger!
Självklart måste vi det, då du tydligen misslyckats?
Misslyckats är fel ord....men man (jag) blir irriterad när du tjatar! Har jag sagt något idag som har gjort dig förbannad/lessen/arg?

Om du läser min förrförra post där jag förklarar hur det ligger till så förstår du kanske?

Jag gör så gott jag kan...men varför då försöka provocera mig till att bli arg? Det är ju helt onödigt... :-/

Ge mig lite tid och en andra chans så ska du se att jag kan vara trevlig! :o ;D
"Jag har vax i örat ditt, du har vax i örat mitt, men vad fanken gör det när vi är 63!" -Phillemon Arthur & The Dung
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Ta en valium.
#mac.se @ EFnet
Post Reply