Framsidan full av mystiska symboler

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Framsidan full av mystiska symboler

Post by fisk »

��������������������

Alla svenska tecken (och andra specialtecken) ser ut som ovanstående för mig på framsidan. Ett fenomen jag inte upplevt tidigare (och händer bara på 64bits).

Någon fler än jag som stött på detta?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Händer inte för mig men när det händer så är det för att browsern väljer fel tecken-kodning. Prova western ISO.
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Mystiskt. Jag såg samma sak nu när jag postad en en tråd (åäö blir konstiga tecken). Jag har inte ändrat några inställningar och Firefox tolkar forumet korrekt som iso8859-1.
» the empire never ended
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Framsidan visas korrekt för mig i FF i windows.
hej.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Händer ibland för mig på olika sajter, bara att ändra textkodning. Om du använder Firefox, växla mellan de två västeuropeiska som finns. Av någon anledning kan en sluta fungera och man måste byta, för att sedan byta tillbaka när den kodningen man bytte till slutar fungera, och så vidare. :-/
Life's a joke, yuk it up.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

TinyTeeth wrote:Händer ibland för mig på olika sajter, bara att ändra textkodning. Om du använder Firefox, växla mellan de två västeuropeiska som finns. Av någon anledning kan en sluta fungera och man måste byta, för att sedan byta tillbaka när den kodningen man bytte till slutar fungera, och så vidare. :-/
Händer detta på alla sidor eller endast 64bits.se?

Själv har jag inga problem med detta alls. Använder Western (ISO-8859-1).
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Fluffy wrote:Händer detta på alla sidor eller endast 64bits.se?

Själv har jag inga problem med detta alls. Använder Western (ISO-8859-1).
Det händer på vissa sidor, bland annat 64bits. Jag har dock inte lagt på minnet exakt vilka.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

TinyTeeth wrote:Händer ibland för mig på olika sajter, bara att ändra textkodning. Om du använder Firefox, växla mellan de två västeuropeiska som finns. Av någon anledning kan en sluta fungera och man måste byta, för att sedan byta tillbaka när den kodningen man bytte till slutar fungera, och så vidare. :-/
Skillnaden mellan dem är att den ena har euro och den andra inte. Förövrigt så anser jag att designen bör intregreras tätare med studio 64.

Nu när jag tittade källkoden hittade jag några småfel. Dels ska charecter encoding anges sedan skall inte åäö skrivas in i koden :)
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Nu kommer ingen framsida alls. Använder IE. Det står "klart", men det enda som syns är bara en blålila bakgrund. Inget annat.

[edit] Jo nu. Det tar ju 100 år för sidan att komma fram... eller iaf två minuter :)
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

MadModder wrote:Nu kommer ingen framsida alls. Använder IE. Det står "klart", men det enda som syns är bara en blålila bakgrund. Inget annat.

[edit] Jo nu. Det tar ju 100 år för sidan att komma fram... eller iaf två minuter :)
SweClockers servrar har bombat, och eftersom vi hämtat material dynamiskt därifrån (deras nyheter) påverkas vi också. Det tillsammans med att linc inte är hemma ställer till det ;) (ingen annan vill/vågar pilla på servern).
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Fisk, vilken browser och vilket os använde du? och gjorde du något speciellt när du fick sidan på det viset? (typ röstade eller liknande)
hej.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Jag fick också skumma tecken (? istället för å ä och ö) nu efter ha röstat på omröstningen i FF, efterforskningar pågår.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Post by corre »

elvenman wrote:Jag fick också skumma tecken (? istället för å ä och ö) nu efter ha röstat på omröstningen i FF, efterforskningar pågår.
Jupp, fick samma.

FF 1.0.3 på Eng XP med Sp2.

Genom att utnyttja tab-funktionen så upptäckte jag att efter att jag tryck på "rösta" så ändras kodningen från Western "ISO-8859-1" till "Unicode UTF-8".

Efter manuellt återställande så återgår sidan till sitt normala utsende.

/erik
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Väldigt märkligt är det iaf, får samma fel själv efter att jag har röstat.

Jag misstänker att det har att göra med att servern sätter/ändrar en cookie efter att man har röstat. Jag har provat att lägga:

Code: Select all

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
i html-koden, men det verkar inte ge något resultat. Jag har även provat att skicka med:

Code: Select all

Content-type: text/html; charset=iso-8859-1
i HTTP-headern, men även då strular det.

Någon som har några idéer? :/

Edit: Nej, det verkar snarare som så att det är en bugg i FF för windows (den verkar inte finnas i linuxversionen enligt Nicke) där den går över till UTF8 (Unicode) efter att den har skickat något med POST (har fått höra att detta även händer i forumet efter att man postat ett inlägg), kanske kombinerat med att servern sätter en cookie.

Felet verkar inte existera i varesig Opera eller IE.
hej.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Jag får samma fel i FF (1.0) på Solaris.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Lundh wrote:Jag får samma fel i FF (1.0) på Solaris.
Och FF på MacOSX.
http://people.su.se/~jj/64bitsknas.png
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Och nu får jag samma problem i Mozilla 1.7.3 i Solaris. :-X
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Vad bör man göra�
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

linc wrote: Edit: Nej, det verkar snarare som så att det är en bugg i FF för windows (den verkar inte finnas i linuxversionen enligt Nicke) där den går över till UTF8 (Unicode) efter att den har skickat något med POST (har fått höra att detta även händer i forumet efter att man postat ett inlägg), kanske kombinerat med att servern sätter en cookie.
Konstigt, jag får samma fel och jag kör linuxversionen. (UTF-8 efter att ha röstat, samt att jag ett par gånger verkar ha fått UTF-8 efter att ha postat ett inlägg.)
» the empire never ended
toob
Posts: 362
Joined: 2002-03-07 23:51:56
Location: Stockholm
Contact:

Post by toob »

jag får också samma fel Firefox 1.0.2
User avatar
Nitro
Posts: 1899
Joined: 2002-04-06 11:20:19
Location: Säffle

Post by Nitro »

Lite tjatigt kanske :) Fick samma fel, inte märkt det tidigare. Såg det när jag hade röstat :)
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

får samma fel jag med kör med firefox 1.0.3 och xp

exempel
Zalmans VF700 recenserad - Tisdagen den 19 April, 17:35 - Punisher
I dagens tider med allt st�rre och energihungrande grafikkort, ryggar m�nga tillbaka �ver den �kade ljudniv�n p� grafikkortskylarna. Zalman har tagit fasta p� de entusiaster som inte finner det l�mpligt att bli d�v av sitt nya grafikkort och tillverkar ett antal olika hj�lpmedel f�r att s�nka ljudniv�n p� sin dator. The Tech Report har tagit in Zalmans VF700 f�r inspektion utefter kravet att det ska vara tyst. Men samtidigt m�ste den klara av att kyla tillr�ckligt bra f�r att inte ens nya, fina gl�nsande grafikkort ska avlida av v�rmen. I The Tech Reports recension finner du svaren p� fr�gorna.
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Fick tidigare idag dessa frågetecken. Traskade in på recensionssidan och sedan tryckte på back så var det fixat. Tja... ETT VIRUS KANSKE?!? :)
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Fluffy wrote:Fick tidigare idag dessa frågetecken. Traskade in på recensionssidan och sedan tryckte på back så var det fixat. Tja... ETT VIRUS KANSKE?!? :)
Knappast, inte på så många plattformar. ;) Verkar snarare vara en "feature" hos FF.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Lundh wrote:Knappast, inte på så många plattformar. ;) Verkar snarare vara en "feature" hos FF.
Jag har försökt återskapa felet på min maskin utan att lyckas, så FF kräver dessutom någon omständighet av något slag som jag inte tycks uppfylla. FF (Gecko) bidrar säkert till felet, men något mer måste ni ha gemensamt som kan trolla fram felet. HTTP-headers och META-taggar ser helt korrekta ut.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
Post Reply