Bilder i trådar

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
Post Reply
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Bilder i trådar

Post by Bad_and_ugly »

Tja, tänkte kolla med er i crew hur ni ser på möjligheterna att skapa en server där man kan lägga sina bilder till sina forumtrådar för att få en viss säkerhet på att bilderna är kvar i trådarna när egna lösningar inte alltid är hållbara (no offense jfolin, jag är ytterst tacksam för mitt konto på din server som funkat utmärkt och med bra support). Jag tänkte något i stil med att man får begära ett konto på kanske 10 meg hos nån i crew, FTP eller web baserat kvittar, det senaste alternativet kanske är det mest användarvänliga.

Säkerheten kanske ni ordnar eller om det ska intygas av användaren att inga dumheter läggs in medvetet eller ej.

Vore kul om ni funderade lite på saken, man kan ju spara många privatpersoners bandbredd ifall ni hadde lagringen integrerad eller i lokalt nätverk med webservern.
Kan inget om mycket
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Vi kan iaf inte lagra bilderna på den här servern eftersom vi har en gräns på bandbredden vi får utnyttja per månad, men något borde ju gå att ordna på andra linor tycker man..
hej.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Iofs, det hadde varit fint med en "egen" lösning där bilderna mer eller mindre garanterat inte försvinner från trådarna. Men man kan inte begära för mycket heller, det kan bli så mycket merjobb att driva och synkronisera det hela för att inte tala om det ekonomiska, forumet är ju en icke-kommersiell del av 64bits.se vad jag förstått det som. (förutom lite reklam)
Kan inget om mycket
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Man kan ju använda silentwhispers upload tjänst om man inte har tillgång till egen server eller har konto på någon annans. Det finns ju dock ingen garanti hur länge bilderna är kvar.
#mac.se @ EFnet
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Ett sätt som borde vara möjligt att lösa det ekonomiska på borde vara att ha en valbar tjänst, där medlemmar kan få kanske 100MiB utrymme på servern mot en viss månads eller års avgift. Fast helt problemfritt är väl inte det heller. Dels så kan det vara svårt att välja rätt nivå på avgiften, dels så blir det administration och dels så är det antagligen inte så många som skulle vara villiga att betala för denna tjänst.
För jag antar att ni skulle kunna få använda mer bandbredd per månad mot att ni betalar mer.


Det skulle vara trevligt med den ökade tillgängligheten på bilderna. Men jag skulle tro att det inte är värt det lagringsutrymme och extra bandbredd som skulle gå åt. Oavsett om det är vi medlemmar som får betala eller om det leder till allt för mycket och/eller aggresiv reklam.
Att Axman skulle behöva slanta upp massa extra och inte få något mer tillbaka än lite verbal uppskattning av några användare låter inte alls rimligt.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

www.freewebspace.net eller något sånt kanske kan vara till användning?

Men i vBulletin så kan man ladda upp filer vet jag. Varför inte kunna det här?

Tycker detta var ett ganska bra förslag.

Men det är inte jag som äger servern så....
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

-SE- wrote:www.freewebspace.net eller något sånt kanske kan vara till användning?

Men i vBulletin så kan man ladda upp filer vet jag. Varför inte kunna det här?

Tycker detta var ett ganska bra förslag.

Men det är inte jag som äger servern så....
Du missade nog vad linc skrev:
linc wrote:Vi kan iaf inte lagra bilderna på den här servern eftersom vi har en gräns på bandbredden vi får utnyttja per månad, men något borde ju gå att ordna på andra linor tycker man..
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Vet...
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

linc wrote:Vi kan iaf inte lagra bilderna på den här servern eftersom vi har en gräns på bandbredden vi får utnyttja per månad, men något borde ju gå att ordna på andra linor tycker man..
Ren nyfikenhet, vart går gränsen och ungefär hur mycket utnyttjas nu?
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

syntetisk wrote:Ren nyfikenhet, vart går gränsen och ungefär hur mycket utnyttjas nu?
Vi ligger på cirka 51GB per månad nu, och vår gräns ligger på 100GB per månad.
hej.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

linc wrote:Vi ligger på cirka 51GB per månad nu, och vår gräns ligger på 100GB per månad.
Oj, det är en hel del, för det är väl nästan bara text och ett par små bilder som visas!?!
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

syntetisk wrote:Oj, det är en hel del, för det är väl nästan bara text och ett par små bilder som visas!?!
Jo, men många bäckar små.. ;)
hej.
Post Reply