Hittar inte SATA-disk

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
R3X
Posts: 52
Joined: 2005-01-26 10:20:17

Hittar inte SATA-disk

Post by R3X »

Hej, jag har nyss byggt ihop en dator, med en SATA-disk i. Problemet är att när jag ska intsllera OS (XP) så säjer den att det inte finns någon hårddisk.
Hur gör jag för att lösa det, har aldrig instellrat en SATA förut, så jag har ingen aning. Tacksam för svar ;D
"Politisk skicklighet är att förutsäga vad som kommer att hända imorgon, nästa vecka, nästa månad och nästa år. Och efteråt förklara varför det inte inträffade." - Winston Churchill
User avatar
PutteAnka
Posts: 56
Joined: 2004-08-25 9:01:39

Post by PutteAnka »

jag har själv ingen erfarenhet av detta, men har läst lite om det i trådarna som finns på forumet. När den frågar om du vill installera SCSI enheter klicka på F8 så gör det och följ instruktionerna.

Söker du så lär du hitta många trådar om detta här.
You say illegal, I say legal's never been my scene - Mötley Crüe
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Kortfattat: Windowsinstallationen saknar drivare för SATA-kontrollern. Du löser detta genom att ge installtionsprogramet drivare genom att trycka på någon tangent då det frågar efter drivare. Står längst ner på skärmen.

Drivarna brukar följa med på diskett men denna gamla saken dör mer och mer och drivare följer ofta med på CD-skivor som man själv får lägga på diskett.

Lösningen om drivare på CD till diskett vet jag ej hur det skall göras eller utseendet på diskettens innehåll men med lite testande med t.ex utan kataloger, med kataloger, läsande av readme-filer m.m. så borde det gå att lösas rätt enkelt.
User avatar
R3X
Posts: 52
Joined: 2005-01-26 10:20:17

Post by R3X »

Fluffy wrote:Kortfattat: Windowsinstallationen saknar drivare för SATA-kontrollern. Du löser detta genom att ge installtionsprogramet drivare genom att trycka på någon tangent då det frågar efter drivare. Står längst ner på skärmen.

Drivarna brukar följa med på diskett men denna gamla saken dör mer och mer och drivare följer ofta med på CD-skivor som man själv får lägga på diskett.

Lösningen om drivare på CD till diskett vet jag ej hur det skall göras eller utseendet på diskettens innehåll men med lite testande med t.ex utan kataloger, med kataloger, läsande av readme-filer m.m. så borde det gå att lösas rätt enkelt.
Får man drivrutinerna med moderkortet då eller..?
"Politisk skicklighet är att förutsäga vad som kommer att hända imorgon, nästa vecka, nästa månad och nästa år. Och efteråt förklara varför det inte inträffade." - Winston Churchill
User avatar
SparriS
Posts: 279
Joined: 2005-02-09 17:02:29
Location: Sverige

Post by SparriS »

Till mitt Abit AV8 fick jag med S-ATA drivrutiner.
Men eftersom jag har IDE så behövde jag inte använda det.
Screw you guys, i'm going home.
I am 70% addicted to Counterstrike. What about you?
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by schon »

R3X wrote:
Fluffy wrote:Kortfattat: Windowsinstallationen saknar drivare för SATA-kontrollern. Du löser detta genom att ge installtionsprogramet drivare genom att trycka på någon tangent då det frågar efter drivare. Står längst ner på skärmen.

Drivarna brukar följa med på diskett men denna gamla saken dör mer och mer och drivare följer ofta med på CD-skivor som man själv får lägga på diskett.

Lösningen om drivare på CD till diskett vet jag ej hur det skall göras eller utseendet på diskettens innehåll men med lite testande med t.ex utan kataloger, med kataloger, läsande av readme-filer m.m. så borde det gå att lösas rätt enkelt.
Får man drivrutinerna med moderkortet då eller..?
Vanligtvis ligger dom i nån mapp på din utilities skiva du får med moderkortet, bara att kopiera dom till en diskett och trycka F6 vid Windows installationen.
itchy: Intel Core Duo 2,0ghz | 2048mb | 100gb | 13,3" | Mac OS X 10.4
apu: Intel Pentium 4 3,2ghz | 768mb | 760gb | FreeBSD 6.2
homer: Intel Celeron 667mhz | 256mb | 100gb | FreeBSD 6.2
krusty: VIA Nehemiah 1.0ghz | 256mb | 3,2gb | OpenBSD 4.0
User avatar
R3X
Posts: 52
Joined: 2005-01-26 10:20:17

Post by R3X »

SparriS wrote:Till mitt Abit AV8 fick jag med S-ATA drivrutiner.
Men eftersom jag har IDE så behövde jag inte använda det.
Har ett Asus A8V Deluxe, fick med en skiva med drivare, tror jag, men den går inte att öppna, har ju inget OS.
"Politisk skicklighet är att förutsäga vad som kommer att hända imorgon, nästa vecka, nästa månad och nästa år. Och efteråt förklara varför det inte inträffade." - Winston Churchill
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Det borde vara en diskett, kolla mer noga.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
R3X
Posts: 52
Joined: 2005-01-26 10:20:17

Post by R3X »

Ok, har ett annat problem då, förut kunde jag lägga i XP-skivan och trycka enter när det stod att man skulle göra det, men nu kommer det bara fram en
blinkande underline, jag kan alltså inte starta XP-skivan verkar det som...
"Politisk skicklighet är att förutsäga vad som kommer att hända imorgon, nästa vecka, nästa månad och nästa år. Och efteråt förklara varför det inte inträffade." - Winston Churchill
User avatar
R3X
Posts: 52
Joined: 2005-01-26 10:20:17

Post by R3X »

Det löste sig, jag ändrade i BIOS. Men nu har jag ett annat problem :P . Efter att jag installerat SATA drivarna, säger XP att det inte finns ngn hårddisk i...??
"Politisk skicklighet är att förutsäga vad som kommer att hända imorgon, nästa vecka, nästa månad och nästa år. Och efteråt förklara varför det inte inträffade." - Winston Churchill
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Eruku wrote:Det borde vara en diskett, kolla mer noga.
öhm..jag fick då alla mina drivisar på skiva med mitt moderkort.
Såg inte röken av en diskett! Who needs it? :)
Post Reply