Kan man klara detta med en pic Krets ?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Kan man klara detta med en pic Krets ?

Post by RCC »

Har lite funderingar på vad man kan klara med en Pic krets.
Mitt första exprimen jag skulle vilja testa vore att bygga ett elektroniskt tändsystem till en gammal bubblamotor som skall fungara enligt följande specifikationer.

en st kamaxelgivare som anger Övre dödpunkten för 1:ans cylinder via ett 52 -1 tands kughjul (52 tänder var av en saknas och den som saknas är Övre dödpunkten)

sedan vill jag vara så jobbig så att jag skall ha 4 tändpolar (en per cylinder) då jag vill köra med Direct Fire system. Jag vill ha möjligheten att kunna förskuta tändkurvan +/- ett antal grader för alla cylindrar ser inget behov av o kunna justera varje cylinder separat.

Men den stora frågan är vad klarar en PIC krets av? klarar den o hantera indata samtidigt som den skall räkna ut vilket gradtal motorn är på och desutom skicka signal utsignal till tänspolarna? man får ju trots allt räkna med att systemet skall klara en 10 000 RPM. kanske jag inte vill att min bubbla motor skall varva så hiskeligt men systemet skall ju passa på andra modeller oxå! o anledningen till att jag har just den tandningen på vevaxelskivan är för att det är bosch standard (Har jag för mig).

Tanken är att tändsystemet skall kunna byggas på med andra moduler så som ett SFI insprutningssystem som jag gärna skulle vilja testa o bygga i PIC eller någon annan typ av enchipsdator
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Visst kommer du kunna använda PIC men med en kommer det inte att fungera, det kommer vara för inväcklat. Istället så använder du ex två PIC'ar som main och slave... Tänkte du använda AVR?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Jag har hört att tändningen på ena vevens cylindrar ska ha en aningen förskjuten tändföljd för att undvika överhettning på VW's gamla boxermotorer, vet inte om det är bullshit men kanske värt att kolla upp?
Kan inget om mycket
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

Helt sant detta var något dom införde tillföljd utav att dom hadde problem med överhettning och sönderbrända kolvar.
Men eftersom jag skall ha en aningen omgjord motor, vilket man kanske kan lista ut eftersom jag vill bygga sprut o tändning så kommer oljekylen att flyttas ut i från fläktkåpan och då kommer jag få ett rejält flöde på dom två cylindrarna som blir överhettade. och desutom kommer jag att kunna få ner tempen på oljan då jag har en extern oljekyl. och jag skulle även kunna hänga en vämeväxlare i stället för oljekyl så får man kupevärme.
Dom dära gammla värmekammrarna åker bort när turbon åker in

Hur tänkte du med Main och Slave Adis ?
Att en hanterar indata o beräkning av vinkeln. Den andre hanterar gnistan.

Är kanske inte så haj på pickar men vad är AVR ett programerings språk ?
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Nej AVR är en annan typ av mikrokontroller.
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

ok Vilken typ lämparsig bäst ?
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Jag skulle säga AVR
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Stiff
Posts: 202
Joined: 2002-03-11 21:34:56
Location: Lund
Contact:

Post by Stiff »

10 kRPM ger 6 ms mellan varje puls. Ska du ha 1° upplösning på tändförskjutningen så blir det ca 83 µs per grad förskjutning du vill åstadkomma. Problemet du kan stöta på med en 8-bitsprocessor som PIC eller AVR är upplösningen du är ute efter. Hårdvaran som behövs finns. En timer med Capture-modul (som det heter i PICar) räknar tiden mellan pulserna i bakgrunden. En 16-bits timer räknar tiden som förflutit sedan förra tändpulsen genererades, sedan jämförs dessa konstant för att erhålla optimal tändrytm.

Egentligen behövs det bara en processor eftersom alla kolvar går på samma vevstake (doh!) och därmed kan dela varvtalsgivare. Som sagt, det går väldigt fort, och upplösningen är tveksam. Om det inte går att genomföra med en PIC/AVRkommer det säkert gå att lösa med en 16-bits processor...

Driftsäkerhet? Nja. Lite trist om det blir tokfel i programvaran så den tänder alldeles för tidigt och din kära boxer knackar sönder på ett ögonblink.
Var har du flest Watt? I datorn eller i stereon?
Fundera på saken och notera ironin
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Post by Biograf »

en fin liten DSP klarar jobbet utan några som helst problem :P
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

okej kanske skulle ta och undersöka det dära med en 16 bitars processor då !
Stiff du skrev "Egentligen behövs det bara en processor eftersom alla kolvar går på samma vevstake (doh!) "
Vill inte vara petig men du menade nog Vevaxel.

Vart kan man hitta info om DSP som Biograf talade om ?
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Post by Biograf »

RCC wrote:okej kanske skulle ta och undersöka det dära med en 16 bitars processor då !
Stiff du skrev "Egentligen behövs det bara en processor eftersom alla kolvar går på samma vevstake (doh!) "
Vill inte vara petig men du menade nog Vevaxel.

Vart kan man hitta info om DSP som Biograf talade om ?
En DSP(Digital signal processor) är väl snäppet över en liten enchipsdator.. finns FCPGA också... elfa har lite info och kretsar, kostar en slant och är rätt omständiga att koda osv dock. Finns 16 bitars flyttal eller fixed, samt 32bitars flyttal... men detta är nog lite overkill :)
Post Reply