Ändra inlägg visar ingen historikruta

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
Post Reply
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Ändra inlägg visar ingen historikruta

Post by lyckegard »

När man har skrivit ett inlägg och vill ändra det så syns ingen historikruta, då jag använder denna ruta flitigt undrar jag om det inte tar mindre än tio minuter att lägga in den även när man ändrar ett inlägg?[/quote]
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Det står bara att man har ändrat i inlägget om någon har skrivit i tråden efter det inlägget.

Eller hur menar du?
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Jag tror han menar "Trådens historia"-iframen som ligger längst ner på sidan när man postar ett inlägg i en tråd.

Jag har kollat upp möjligheterna att lägga in den och det är inte så enkelt som man kan tro vid en första anblick. Problemet är att när du svarar på en tråd så vet phpBB om vilken tråd du svarar i, men när du redigerar ett inlägg så vet inte phpBB vilken tråd inlägget hör till. Därför kan jag inte bara lägga in motsvarande kod i redigera inlägg-koden för att få fram en sådan iframe, eftersom den då inte vet vilken tråd den ska visa.

För att det ska gå måste jag då lägga in kod som kollar upp vilken tråd just det inlägget hör till och det är ärligt talat mer jobb än jag har tid med just nu, tyvärr.
hej.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Hur kommer det sig att phpBB inte behöver veta vilken tråd det handlar om när man ändrar ett inlägg, till skillnad från när man postar ett nytt?
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Det beror på hur databasen är uppbyggd.

Det finns tre tabeller som hanterar inlägg och trådar: phpbb_topics, phpbb_posts och phpbb_posts_text.

I phpbb_topics finns bland annat topicID, första inläggets ID och sista inläggets ID. I phpbb_posts finns postID och vilket topicID det hör till, och i phpbb_posts_text ligger postID och själva inläggets text.

När du skriver ett nytt inlägg i en tråd måste den veta vilken tråd den ska associera inlägget med, men när du redigerar ett inlägg räcker det att den vet postID för att hitta och redigera inlägget.
hej.
Post Reply