Diktatur här på forumet!!!

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

att göra det möjligt att utföra brott är inte olagligt. Bara att utföra brottet...
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

SpiXx^Orginalet wrote:att göra det möjligt att utföra brott är inte olagligt. Bara att utföra brottet...
Va. Jo.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

m0hx wrote:Är inte den bilden copyrightad?
Helt säker på att du får lägga ut bilder på den till höger och vänster?
Du kan ju bryta på upphovsrätten... ;D
Det jag syftade på är att det är lika meningsfullt att klaga på diktatur som att slåss mot väderkvarnar ;) iaf. så som Angrytino uttrycker det..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

SpiXx^Orginalet wrote:att göra det möjligt att utföra brott är inte olagligt. Bara att utföra brottet...
"Jag gjorde inte bankrånet, jag körde bara flyktbilen. Skulle ni ha satt dit mig
om jag körde taxi?"
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

IcePic wrote:
SpiXx^Orginalet wrote:att göra det möjligt att utföra brott är inte olagligt. Bara att utföra brottet...
"Jag gjorde inte bankrånet, jag körde bara flyktbilen. Skulle ni ha satt dit mig
om jag körde taxi?"
Det där är dock medhjälp, inte möjliggörande.

Om du har en IRCserver och folk använder den för att byta FTP-adresser så kan du inte dömmas för piratkopiering om du inte öppet sagt "kom hit och piratkopiera".

Om du får sladd på bilen och kör den genom en butiksruta är det inte ditt fel om någon stjäl allt i butiken medan du ligger avsvimmad.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Ghlargh wrote:Det där är dock medhjälp, inte möjliggörande.
Om du har en IRCserver och folk använder den för att byta FTP-adresser så kan du inte dömmas för piratkopiering om du inte öppet sagt "kom hit och piratkopiera".
Om du får sladd på bilen och kör den genom en butiksruta är det inte ditt fel om någon stjäl allt i butiken medan du ligger avsvimmad.
Det är sant som du säger, jag tror bara inte 3-5 nämndemän, en domare och
en bunt åklagare kommer tro på tracker-drivande personer (eller de som driver
DC-hubbar som proklamerar att här sprids "movies, games, apps") när de hävdar
att de motsvarat den avsvimmade bilägaren.

Det är ju rena dumheter att påstå att pirate-bay-folket (eller de som drev suprnova)
inte fattade att det pågick piratkopiering på siten. Vad gäller suprnova så kanske
de kunde flytta sina servrar lite kreativt till länder med vacklande lagstiftning,
men jag har svårt att se hur pirate-bay skulle lyckas eftersom de konstant
hävdar i sina (minst sagt lustiga) svar att de minsann befinner sig i sverige
och ingen annan stans.

De verkar till synes inte ha försökt rensa bort piratjox, så det passiva försvaret
om att de inte visste vad som försiggick lär nog inte funka.

Sen kan man tycka vad man vill om lagen, apb, riaa/mpaa osv, men jag
tycker det far omkring så mycket konstiga ideer om hur lagstiftning funkar.
De gånger jag har varit inblandad i it-relaterade rättegångar i tingsrätt och
hovrätten har det _aldrig_ avgjorts på några som helst tekniska meriter.
Det är helt ointressant för rättsväsendet om din spiderman2.divX.avi numera är
XOR:ad med "0x55" så att den inte alls motsvarar den film som gick på bio
eller den fil som sändes ut av Da_cr4xx0r_g4ng i förrgår.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

bara jag eller börjar tråden gå lite OT?

För att återigen förklara det uppenbara (och återföra tråden till spåret igen hoppas jag) så är detta en site som Axman har skapat, så varför skulle inte han få sätta upp regler? det skulle vara som att påstå att jag skulle kunna ändra och moderera runt på andra forum. Jag tror att om du hade hand om ett forum också själv skulle se till så att saker du är emot moraliskt inte skulle framföras via ditt forum. I fallet av Axman så ogillar han lite olika saker som det står i http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=76
och detta vill han ha åtlytt...
(ber om ursäkt för fälstavning och Sär skrivning)
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Sådana här debatter spårar alltid ur när folk blandar ihop semantik, plötsligt blir kopiering stöld, bankrån, spioneri... personerna som kopierar smutsiga ohederliga tjuvar, som lika gärna kunde stjäla i en butik.

Retoriskt skitprat för att ändra något till vad det inte är, för att nedsänka en handling till något sämre... för det låter bättre.

Men inte är jag förvånad - "de som köper det här läser Aftonbladet, och innerst inne så tycker de om det".

Retorik och skitprat.

Blandar man ihop argumentation med sådant här jidder så blir det ingen genuin debatt, bara samma dösnack som i alla X vs. Y-flamewars.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Men diktatur kan man inte kalla det på forumet, för de läser väll inte våra privata msg? De tvingar dig heller inte att tycka att warez är fel de vill bara inte att man snackar öppet o releaser och sådant.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Demokrati: när man tror att man bestämmer och man har möjligheten att bestämma.
Diktatur, när inte möjligheten att bestämma finns.
Du har möjlighet att bli moderator (genom att du är tillräckligt skicklig och oljar in Axmans rumpa) .
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Beror väll på trodde mods var tvungna att vara lite "högre" än oss arbetare :P
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Man kan inte jämnföra det med en diktatur iom att vi användare när som helst kan lämna forumet för något bättre, vi behöver inte ge någonting till 64bits, dom har inte totalitär makt över oss användare.

Även fast moderatorer kan ta till hårdare metoder som att ta bort inlägg och liknande så brukar de ha en anledning som rättfärdigar det.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Post Reply