Windows Startar Inte! :-[ Edit: Systemfel

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Ante862
Posts: 58
Joined: 2005-03-20 22:27:42

Windows Startar Inte! :-[ Edit: Systemfel

Post by Ante862 »

Jag kom hem från skolan, skulle starta datorn och får då detta medelande:

Ruta 1
"Det gick inte att starta windows eftersom följande fil saknas eller är skadad: \windows\system32\config\system

Försök att reparera filen genom att starta installationsprogrammet för windows med hjälp av installations-cd:n. Välj R vid första skärmbilden för reparation."

Så jag gjorde det men efter jag tryckt på R så kom det upp en ruta som sa:

Ruta 2
"Det går inte att hitta någon hårddisk på datorn.

Kontrollera att hårddiskenheterna är inkopplade och ordentligt anslutna till datorn. Kontrollera ochså att alla diskrelaterade maskinvarukonfigurationer är korrekta. Du kanske behöver köra ett installationsprogram eller ett diagnostikprogram levererat av maskinvarutillverkaren.

Installationen kan inte fortsätta. Tryck ned F3 för att avsluta."

?!? hjälp? ?!?

Kan tilläggas att jag enbart använder datorn för att spela Guild Wars och läsa forum och diverse surfning på nätet så måste jag installera om datorn så är det inget problem bara någon kan berätta hur eftersom jag inte kan komma åt windows på något sätt.

Har testat starta datorn i felsäkert läge samt systemåterställning och vad jag fick till svar.... se Ruta 1.

Jag har varken laddat hem eller installerat nått nytt på länge förutom diverse trailers på spel och filmer. Kör spyware doctor regelbundet samt har Norton Antivirus 2005 (eller 4) nyuppdaterat. Windows är även det kontinuerligt uppdaterat.

Tillägg 2: Hårddisken är en Serial ATA, har haft problem tidigare med nyinstallering av Serial ATA men den här hdd:n har varit installerad och fungerande i ca 4-5 månader så det verkar ju konstigt om den ska börja tjorva nu (att den inte hittar hdd:n alltså).
Last edited by Ante862 on 2005-05-27 16:54:56, edited 1 time in total.
Antec Sonata II 450W, MSI K8N NEO4-F, AMD Athlon 64 3000+, Corsair 2x512mb ram, XFX GeForce 6600GT 128MB Extreme Gamers Edition, Seagate 200gb
User avatar
bearZ
Posts: 129
Joined: 2002-03-08 6:46:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by bearZ »

Överklockad?
I Iraq blir fångar torterade genom att tvingas äta griskött, dricka sprit och utföra sexuella handlingar.
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
Ante862
Posts: 58
Joined: 2005-03-20 22:27:42

Post by Ante862 »

bearZ wrote:Överklockad?
Nej aldrig ens försökt.
Antec Sonata II 450W, MSI K8N NEO4-F, AMD Athlon 64 3000+, Corsair 2x512mb ram, XFX GeForce 6600GT 128MB Extreme Gamers Edition, Seagate 200gb
User avatar
bearZ
Posts: 129
Joined: 2002-03-08 6:46:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by bearZ »

Då kan du väl få göra en installation över den befintliga.
Kommer ej ihåg exat hur det står i menyerna men du lär få använda drivarna till sata igen då.
Gissar att det blir snabbast att göra så om inte någon annan ha lösning som är bättre.
Glöm ej att köra update sedan igen
I Iraq blir fångar torterade genom att tvingas äta griskött, dricka sprit och utföra sexuella handlingar.
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
Ante862
Posts: 58
Joined: 2005-03-20 22:27:42

Post by Ante862 »

bearZ wrote:Då kan du väl få göra en installation över den befintliga.
Kommer ej ihåg exat hur det står i menyerna men du lär få använda drivarna till sata igen då.
Gissar att det blir snabbast att göra så om inte någon annan ha lösning som är bättre.
Glöm ej att köra update sedan igen
Skulle gärna installera över Windows men grejen är ju den att det går inte! Jag starta med cd:n och försökte installera över med ett nytt windows men fick då samma medelande som när jag försökte komma åt reparationsgrejen:

"Det går inte att hitta någon hårddisk på datorn.

Kontrollera att hårddiskenheterna är inkopplade och ordentligt anslutna till datorn. Kontrollera ochså att alla diskrelaterade maskinvarukonfigurationer är korrekta. Du kanske behöver köra ett installationsprogram eller ett diagnostikprogram levererat av maskinvarutillverkaren.

Installationen kan inte fortsätta. Tryck ned F3 för att avsluta."

Jag är helt borta ?!?
Antec Sonata II 450W, MSI K8N NEO4-F, AMD Athlon 64 3000+, Corsair 2x512mb ram, XFX GeForce 6600GT 128MB Extreme Gamers Edition, Seagate 200gb
User avatar
bearZ
Posts: 129
Joined: 2002-03-08 6:46:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by bearZ »

Tryckte du på F6 för att ladda drivrutinerna till sata kontrollern?
För det måste du ju göra för att disken skall hittas.
I Iraq blir fångar torterade genom att tvingas äta griskött, dricka sprit och utföra sexuella handlingar.
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
Ante862
Posts: 58
Joined: 2005-03-20 22:27:42

Post by Ante862 »

bearZ wrote:Tryckte du på F6 för att ladda drivrutinerna till sata kontrollern?
För det måste du ju göra för att disken skall hittas.
Uuuuhm... hehe är det så enkelt ;D Ska testa nu!
Antec Sonata II 450W, MSI K8N NEO4-F, AMD Athlon 64 3000+, Corsair 2x512mb ram, XFX GeForce 6600GT 128MB Extreme Gamers Edition, Seagate 200gb
Ante862
Posts: 58
Joined: 2005-03-20 22:27:42

Post by Ante862 »

Testa nyss fick detta medelande:

"Det gick inte att bestämma typ för en eller flera lagringsenheter på datorn eller så har du angett att du vill välja kort manuellt. Med angivna val kommer stöd för följande lagringsenhet(er) att installeras:

<ingen>

* Tryck på S om du vill installera fler SCSI-kort, CD-ROM-enheter eller speciella styrenheter. Du måste ha en diskett från tillverkaren av enheten.

*Tryck på Retur om du inte vill installera fler lagringsenheter eller om du saknar separat levererad diskett från tillverkaren av enheten"

?!? Nu är jag om möjligt ännu mer förvirrad! ?!?

Kan detta betyda att hårdisken krashat eller på ngt sätt blivit raderad av virus el liknande?
Antec Sonata II 450W, MSI K8N NEO4-F, AMD Athlon 64 3000+, Corsair 2x512mb ram, XFX GeForce 6600GT 128MB Extreme Gamers Edition, Seagate 200gb
User avatar
bearZ
Posts: 129
Joined: 2002-03-08 6:46:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by bearZ »

Det verkar som om du inte har rätt filer på disketten.
Använder du samma diskett som du hade när du installerade första gången?

Typ dessa:
si3112r.inf
si3112r.mpd
si3112r.sys
siiupp.vxd
txtsetup.oem
I Iraq blir fångar torterade genom att tvingas äta griskött, dricka sprit och utföra sexuella handlingar.
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
Ante862
Posts: 58
Joined: 2005-03-20 22:27:42

Post by Ante862 »

bearZ wrote:Det verkar som om du inte har rätt filer på disketten.
Använder du samma diskett som du hade när du installerade första gången?

Typ dessa:
si3112r.inf
si3112r.mpd
si3112r.sys
siiupp.vxd
txtsetup.oem
Har ingen diskett överhuvudtaget?!? kommer dock ihåg att jag använde en när jag installerade windows första gången :-/ . Ska försöka hitta den men jag fattar inte varför jag ska behöva den igen eftersom windows redan är installerat tillsammans med drivrutinerna för SATA ?!?
Antec Sonata II 450W, MSI K8N NEO4-F, AMD Athlon 64 3000+, Corsair 2x512mb ram, XFX GeForce 6600GT 128MB Extreme Gamers Edition, Seagate 200gb
User avatar
bearZ
Posts: 129
Joined: 2002-03-08 6:46:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by bearZ »

Blanda inte ihop din installation och installations cd'n.
Två skiljda saker.
Ser att du har samma mammakort som jag.
Då kan du ju få mina eller kopiera dom från cd'n som kom med kortet.
I Iraq blir fångar torterade genom att tvingas äta griskött, dricka sprit och utföra sexuella handlingar.
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
Ante862
Posts: 58
Joined: 2005-03-20 22:27:42

Post by Ante862 »

bearZ wrote:Blanda inte ihop din installation och installations cd'n.
Två skiljda saker.
Ser att du har samma mammakort som jag.
Då kan du ju få mina eller kopiera dom från cd'n som kom med kortet.
Jag gick till närmaste datorbutik (Overclockers) och de sa samma sak... Det följde dock inte med någon diskett med moderkortet vad jag kommer ihåg. Asus hemsida lagga nå så jäkulst så jag får inte hem drivtuinerna därifrån!

Kan du eller nån annan skicka filerna som behövs till mig så vore jag extremt tacksam!
Antec Sonata II 450W, MSI K8N NEO4-F, AMD Athlon 64 3000+, Corsair 2x512mb ram, XFX GeForce 6600GT 128MB Extreme Gamers Edition, Seagate 200gb
User avatar
bearZ
Posts: 129
Joined: 2002-03-08 6:46:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by bearZ »

Prova här då:
http://www.asuscom.de/pub/ASUS/misc/ide ... v10022.zip
Jag sökte på A7N8X Deluxe.
Filerna finns på cd'n du fick med moderkortet. (Har jag för mig.)
Lyckas du inte får du höra av dig.
I Iraq blir fångar torterade genom att tvingas äta griskött, dricka sprit och utföra sexuella handlingar.
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
Ante862
Posts: 58
Joined: 2005-03-20 22:27:42

Post by Ante862 »

bearZ wrote:Prova här då:
http://www.asuscom.de/pub/ASUS/misc/ide ... v10022.zip
Jag sökte på A7N8X Deluxe.
Filerna finns på cd'n du fick med moderkortet. (Har jag för mig.)
Lyckas du inte får du höra av dig.
Lyckades till slut få hem filerna från Asus hemsida! :)

Och det funkade tack för hjälpen! Men iaf jag starta den där reparations grejen från cd:n och körde en chkdsk (scan disk) den hittade inget fel, starta om datorn och den funkade! :o Helt sjukt! men men det funkar iaf!

Felet fixat, tråden kan nu stängas.
Antec Sonata II 450W, MSI K8N NEO4-F, AMD Athlon 64 3000+, Corsair 2x512mb ram, XFX GeForce 6600GT 128MB Extreme Gamers Edition, Seagate 200gb
Post Reply