Storebror ser dig [USA]

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Storebror ser dig [USA]

Post by fisk »

Denna artikel är fake!

http://www.engadget.com/entry/1234000317047049/
http://www.dansdata.com/keyghost.htm

(scrolla ned en bit på den undre sidan)



(källa till all information här kommer från: http://c0x2.de/)
[fritt översatt]

Jag öppnade upp min nästan nya Dell 600m laptop för att byta ut en trasig PCMCIA slot riser på moderkortet. Så snart jag fick loss tangentbordet upptäckte jag en liten kabel som gick från tangentbordsanslutningen under metallbiten som skyddar moderkortet.

Image

Jag tänkte "No big deal", och fortsatte med isärmonteringen. Men när jag fått bort metallpanelen, så såg jag ett litet vitt krympstrumpe-omslaget paket. Eftersom jag är evigt nyfiken, så skar jag upp krympstrumpepaketet och fann en liten kretsplatta inuti.
Image

Eftersom jag är elektroingenjör i mitt yrke, så fångade detta min nyfikenhet märkbart. På ena sidan av kretskortet fann jag en Atmel krets, ett AT45D041A 4Mb Flashminneschip.


Image

På andra sidan fanns ett Microchip Technology PIC16F876 PIC (Programmerbar Interruptkontroller) tillsammans med en liten Fairchild Semiconductor CD4066BCM QBS (quad bilateral switch / "fyrkopplad dubbelriktad omkopplare).

Image

Efter vidare granskning, såg jag att den andra änden av kabeln var kopplad till det integrerade ethernetkretskortet.

Vad kunde detta betyda? Jag ringde Dells tech-support om detta, och de sade; och jag citerar: "Den integrerade service identifieraren är där för att assistera kunder vid eventuell händelse av förlorad eller borttappad personlig information". Han la sedan på luren.

Efter lite mer forskning, så fann jag att det kretskortet som var uppdelat mellan tangentbordet och ethernetchippet är inget annat än en Keyghost alltså, en hårdvarubaserad keylogger.

Orsakerna varför Dell skulle vilja ha dessa i sina laptops är upp till er fantasi att tänka över. Det vore väldigt opraktiskt att manuellt analysera dessa loggar, och väldigt CPU-krävande att göra detta på en för varje person som köpte en Dell-laptop. Varför finns dessa keyloggers här? Jag upptäckte nyligen, nästan, svaret.

Jag ringde polisen, eftersom en, för mig okänd keylogger i min laptop är ett allvarligt intrång. De talade om för mig att jag skulle kontakta DHS (Department of Homeland Security). Vid denna tidpunkt så är jag misstrogen. Varför vill DHS ha en keylogger i min laptop? Det kändes surrealistiskt.

Så jag ringde dem, och de berättade för mig att skicka in en "Freedom of Information Act"-förfrågan. Detta är vad jag fick tillbaka:


Image

(Vilken i korta ordalag visar att denna krets är undantagen från individens informationsfrihetsrättighet.)
Last edited by fisk on 2005-06-19 18:36:30, edited 2 times in total.
Aotearoa - tino rangatiratanga
mattlos
Posts: 905
Joined: 2004-09-17 11:32:02
Location: Knorrköping

Post by mattlos »

Man får nog passa sig för märkesdatorer nu då.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Storebror ser dig [USA]

Post by Dissident »

Om det där är sant så är det ju en ganska stor grej..

edit: haha, det var det inte!
Last edited by Dissident on 2005-06-19 19:42:58, edited 1 time in total.
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Och de säger att det blir 1984
Bäst man organiserar sig,
eller tatuerar sig,
eller lobotoserar sig,
eller skandaliserar sig...
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Palladium/TCPA börjar närma sig :/
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
CorneliusT
Posts: 89
Joined: 2005-01-17 9:49:26

Post by CorneliusT »

Fy fabian!
Men är det lagligt att sälja datorer med integrerat chip utanför usa? Eller är det bara "avaktiverat"?! Känns som DI borde få nys om det här...
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

sånna saker vill man inte ha i datorn :(
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

Kan även tipsa om att IBM kör med ungefär samma sak, iaf i en X40. Det är den modellen jag VET är utrustade med just en keylogger.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

storebrors samhället är på väg
om datorer som säljs i Sverige har dessa chip borde det bli en fråga för KU eller liknande. HD borde ta upp frågan

KU=kosituions utskottet
HD= Högstadomstolen
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

känns som när jag läser om konspirationsteorier och att källan heter lol/lol/LOLOLOOLOLLOO och är död gör inte saken bättre.

Men även om det inte är sant skulle det knappast förvåna mig om det hände.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Bury
Posts: 106
Joined: 2004-05-14 16:45:23
Location: Ramlösa

Post by Bury »

det lär ju vara duktigt olagligt för företag att placera sånna saker i produkter som säljs i sverige... personuppgiftslagen sätter väl stopp för detta, i alla fall teoretiskt sätt?
Moo
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

snigel wrote:känns som när jag läser om konspirationsteorier och att källan heter lol/lol/LOLOLOOLOLLOO och är död gör inte saken bättre.
Hm, länken verkar funka för mig, om man strippar det parantestecken som råkade komma med på slutet. Filnamnet är dock fortafarande lätt suspekt, ja.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Kunde inte hitta något sådant i min D600 så jag gissar på att det är något som, ifall detta är sant, tillverkarna endast installerar om datorn skall säljas i USA.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Skulle det innebära något negativt för datorns funktion om man snippade ledningarna från denna krets till nätverkskortet? eller helt enkelt byglade bort hela kretsen ur ledningen från keyboarden?

Värt att ta reda på kanske?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

snigel wrote:känns som när jag läser om konspirationsteorier och att källan heter lol/lol/LOLOLOOLOLLOO och är död gör inte saken bättre.

Men även om det inte är sant skulle det knappast förvåna mig om det hände.
Det är en mirror, och som redan visat, så var det ett parentestecken ivägen.

---------------


Denna artikel är fake!

http://www.engadget.com/entry/1234000317047049/
http://www.dansdata.com/keyghost.htm

(scrolla ned en bit på den undre sidan)

---

Ber om ursäkt för att jag blev lurad, och lät bli att verifiera fakta...
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

Ser inte det ut som om det är handlött? Menar, Dell spottar trots allt ut en ganska stor summa av D600, tror inte de har folk som handlöder just den kretsen. Alldeles för mycket jobb imho. Dock lurade det mig också först.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Kändes som bilderna var alldeles för suddiga och få för att det skulle vara sant.

Varför tror alla att usa har värsta övervakar sakerna dom klararde ju inte ens av att förhindra 9/11 tror att folk kollat lite för mycket på hollywood rullar och tv serier typ csi. 8)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det jag tänkte var att om detta var sant skulle det behöva vara en nödlösning på en redan färdigproducerad laptop.

Det är en kul idé dock, och antagligen något liknande som man kan tänka sig att CIA, FBI etc använder sig av, men då monterat en och en i dom misstänktas datorer.

Ska något sånt här dyka upp i massproducerade enheter kommer det antagligen vara integrerat på moderkort och omöjligt att hitta utan att analysera hela moderkortets funktion.

Det skulle antagligen vara relativt enkelt och bara kräva specialtillverkat nätverks-chipset, keyboard-kontroller och en eller två trådar mellan dessa, en sådan konstruktion skulle vara mycket svår att hitta för den oinvigde.

Men att en konstruktion som denna skulle upptäckas först av en privatperson är inte troligt, datortillverkare har så många anställda att någon skulle läcka informationen, dessutom tillverkas ju datorn utanför USA där deras regering inte har mycket till möjlighet att hindra arbetare från att sprida information om något sådanr.

Slutsats: jag tvivlar inte på att denna keylogger finns, det jag tvivlar på är om den någonsin skulle massproduceras och monteras i alla laptops ett stort företag säljer.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

CorneliusT wrote:Fy fabian!
Men är det lagligt att sälja datorer med integrerat chip utanför usa? Eller är det bara "avaktiverat"?! Känns som DI borde få nys om det här...
Hur gör man en dator utan integredade Kretsar/Chip? ::)
#mac.se @ EFnet
User avatar
CorneliusT
Posts: 89
Joined: 2005-01-17 9:49:26

Post by CorneliusT »

Xmel wrote:
CorneliusT wrote:Fy fabian!
Men är det lagligt att sälja datorer med integrerat chip utanför usa? Eller är det bara "avaktiverat"?! Känns som DI borde få nys om det här...
Hur gör man en dator utan integredade Kretsar/Chip? ::)
Syftar givetvis på _DETTA_ chip... :-*
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Minns att jag hittade nåt liknande som trillat ur ett brev där jag arbetade innan. En namnlös mottagare var väldigt mån om att få den skickad ;)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
Post Reply