Svenska musikbutiker tar form

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Svenska musikbutiker tar form

Post by lither »

Många svenskar har varit extremt enerverade på hur långsamt Sverige har varit på att starta den digitala musikmarknaden, där du kan köpa musik på nätet. Men i och med den nya lagen som stiftades härom veckan, har tjänsterna börjat ta form på allvar. Apple öppnade nyligen sin affär, så passande nog griper IDG tag i ämnet och gör det till deras klassiska stycke helgläsning.
Många inom mobiltelefonbranchen och på Tekniska högskolan i Stockholm tror på att just mobiltelefoner blir framtiden, tillsammans med 3G-nätet.

IDG:s helgläsning kan du få tag i här.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Om de inför flatrate på 3g.. annars kommer det inte hända ett skit.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
333GGG

Post by 333GGG »

Ja, flatrate för 3G vore ju en dröm.
Klart man får betala lite extra, men det är det värt.
h

Post by h »

flatrate = ?
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

h wrote:flatrate = ?
Som tex. med adsl (mfl.) att du betalar X kronor oavsett om du surfar 2 minuter eller 38 timmar.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Anonym

Post by Anonym »

Digital musik är ju definitivt framtiden.
Folk vill inte byta CD skivor hela tiden, de vill ha en samling på datorn som de kan byta låt precis när dem vill bland deras favoriter.

Vissa mobiltelefonner har nu MP3 stöd och inbyggd mp3 spelare.
MP3 spelare har blommat upp stort och kombinerade mobiltelefoner/mp3spelare kommer ganska säkert bli fler och fler.

Men knappast att folk kommer att ladda ner låtar för 10-20 kr styck.

3G behöver definitivt flatrate, ska man betala för tid man är uppkopplad så blir det inget roligt, man ska ju kunna va online jämt, ha en RSS reader på telefonen och kunna läsa senaste nyheterna 24/7.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Coca Colas "Drick två flaskor, få en låt" är ju en bra idé som tyvärr trillar på näsan.

Dels kan man bara välja låtar från utgivaren Universal och Cdons sökning är såpass värdelös att man inte hittar ett skit.

Är inte 9.90 ett ganska högt pris per låt? Det är iofs ett steg i rätt riktning.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Fenix wrote:Är inte 9.90 ett ganska högt pris per låt? Det är iofs ett steg i rätt riktning.
Jo, det är det väl, iaf om man tänkter sig att det är kanske 15 låter per skiva, då blir det fortfarande lika dyrt som att konsumera en cd, och då får man dessutom med en skiva, omslag osv, sen känns väl en cd "säkrare" på nått vis.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Det som saknas nu är att musiken är DRM-fri samt lossless.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

elvenman wrote:Jo, det är det väl, iaf om man tänkter sig att det är kanske 15 låter per skiva, då blir det fortfarande lika dyrt som att konsumera en cd, och då får man dessutom med en skiva, omslag osv, sen känns väl en cd "säkrare" på nått vis.
På iTunes kostar en skiva 99kr om man köper den i ett stycke har jag för mig.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
DJ_SEVEN_7_
Posts: 112
Joined: 2002-04-02 3:56:15
Location: Götet ! - ja utanför iaf :-)
Contact:

Men för dom professionella duger det inte!

Post by DJ_SEVEN_7_ »

Vi måste köpa våra skivor från butik, betald nedladdad musik räknas inte, *botten*

Mycket utav den musik som jag t ex spelar, funkar inte att köpa skivor, iaf inte med utveckling som är idag.

1 skiva, 20 spår - 3 dugliga och kanske i bästa fall 2 grymma låtar. pris 179 - 240 spänn

Sedan får man inte bränna om skiten för att man är rädd om skivorna, alltså skall original nyttjas, vad fan spelar det då för roll om du har backup hemma, om du inte får bränna om dom vid tex stöld eller liknande.

Nej skiv och filmindustrin har bitit sig rejält i svansen, och nu skyller dom på oss för att vi köper billiga skivor och nyttjar bredband.

Vad trodde dom själva skulle ske?´

Dessutom försöker man knyta ihop påsen, så att vi som arbeta professionellt med detta skall bakbindas än mer än tidigare.
vi får slita och betala dyrt, medans 500 kr hororna spelar på dom lokala klubbarna, laddar ned mp3 och betalar bara för tomskivorna.

Vilken utveckling *sarkasm*

Cdon.com 9.90kr 192 kbps *botten*
jag betalar inte 9.90 för 10 år gammal låt.
dessutom är utbudet under all kritik.
det finns Houselåtar som aldrig kommer till Sverige, och det är heller inte säkert att den går att ladda ned ifrån t ex staterna.

Man blir bokstavligen utskrattad av gästerna för att man inte har den senaste musiken, tyvärr vår lagstiftning säger att vi inte får spela sådan musik här, fuck u biatch blir svaret.

Det blir helt enkelt privata klubbar, både för musik, div kön, och rökare.

Nöjesskeppet Sverige sjunker å det grövsta!
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Re: Men för dom professionella duger det inte!

Post by egar »

DJ_SEVEN_7_ wrote:Man blir bokstavligen utskrattad av gästerna för att man inte har den senaste musiken, tyvärr vår lagstiftning säger att vi inte får spela sådan musik här, fuck u biatch blir svaret.
Om gästerna blir sura för att DJs inte spelar piratkopierad musik så är det något som är fel. Jag tvivlar på att Aftonbladet sitter med olagliga programlicenser på de anställdas arbetsmaskiner.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Anonym

Post by Anonym »

Jag kommar då aldrig att köpa låtar med DRM.

Vill dem att jag ska köpa, så får dem motivera mig.
* Filer i Ogg Vorbis format.
* 45 sekunder demo så att jag kan höra vad det är jag köper innan jag köper.
* Låtar som inte kostar 10 kr styck. <4 kr är bra.
* Rabatt om jag köper flera låtar eller helt album.
* DRM fritt.
User avatar
IronBull
Posts: 332
Joined: 2005-02-05 0:03:02
Location: Tierp
Contact:

Post by IronBull »

om man köper nåra låtar man gillar får man då bränna dom hur man vill eller blir man olaglig igen då ?
Game: MSI K8N SLI Platinum, AMD 64 3700+ "SanDiego", Corsair TWIX 2x1024, MSI GeForce 7900GT0 512MB, Tagan 480W, Cinergy 1400 DVB-T, Chieftec BH-02.

Logitech G15
Logitech MX 518 @ Icemat
Anonym

Post by Anonym »

Köper man en låt så måste man säkert registrera sig med en email address, vilken blir spammad med "Köp Darin's nya Album!" :p
Locked