Om man ska köpa en "speldator" idag?

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Om man ska köpa en "speldator" idag?

Post by thr »

Det var några år sedan jag handlade ny dator, och det senaste köpet var en laptop. Så nu när jag var o surfade på komplett.se/datorbutiken.se så insåg jag att jag har tappat all koll på alla standarder, socklat, chipset, processorer etc.

Eftersom jag funderat ett tag på att köpa en ny dator, att ha främst för att kunna förlusta mig i de nya spel som kommer på marknaden under det senaste halvåret, så vänder jag mig till er här på 64bits.

Min fråga är alltså vad för dator/datorsystem jag bör sattsa på om jag ska handla ett nytt innom en månads tid? Budgetten ligger på ca 10.000-12.000 kr exklusive skärm/operativsystem/tbord/mus.

Finns det några färdiga paket som faktiskt är prisvärda (på någon av de större siterna) ?

AMD vs. Intel? (ingen debatt tack, bara lite enkel förklaring på vad som skiljer numera)

NVidia vs. ATI?

Chipset?

RAM? 1 eller 2 Gb?

SATA vs IDE ?

etc.

Jag tror nog ni förstår vad jag är ute efter.

Tackar på förhand, thr.
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Fel forum såg jag nu, någon vänlig moderator kan la slänga över min tråd dit. (Missat totalt att det finns ett forum för köpråd numera >_<)
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

flyttad :)
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
Hock
Posts: 761
Joined: 2005-06-05 18:37:33

Post by Hock »

sata ska du ta iallafall, det är snabbare!
ram, det räcker med 1 gb tycker jag men det är väl en smaksak!
sen vet jag inte p.g.a att jag inte är spec datakunnig!
pho
Posts: 50
Joined: 2003-10-08 19:18:35
Location: Norrköping
Contact:

Post by pho »

Well, det du undrar över är AMD vs Intel, ATI vs nVidia osv osv?

Grejen är att allt är igentligen en smaksak och vad man ska välja beror också på vad datorn är till för, eftersom du (om jag förstått det rätt) är ute efter en speldator så är AMD alternativet för dig.

Den senaste sockeln för AMD, och den som används av majoritetens nya köpare, är Socket 939.

Sen om du ska ha ett ATI eller nVidia är väll beroende på vilka spel du tänker köra. nVidia är bättre på Doom 3 och ATI är bättre på Half-Life te.x. Finns bra tester på toms hardware.

Den butiken jag har bäst erfarenhet av, och vad jag anser är billigare, är datorbutiken.com

Dom har bra färdiga paket att titta på.

Dock har även komplett mycket prisvärda och bra paket att titta på.

Kolla andra trådar här för att få inspiration om vad du vill köpa.

Svårt att förklara detta, men, smaken är som baken.
Och läs mycket forum, här på 64bits.se och på sweclockers.com. Då kommer du nog ifatt med kunskapen :)
User avatar
The Unknown One
Posts: 90
Joined: 2005-07-29 3:51:38
Location: Smålandsstenar

Post by The Unknown One »

Om du vill ha en bra dator till ett rimligt pris så tycker jag nog att det är bättre om du bygger en dator själv, utav komponenter.
Det blir oftast en hel del billigare och så får du EXAKT det du vill ha, annars kan det vara rätt så svårt att få det man vill ha..
Och det är ganska enkelt att sätta ihop den sen med, bara följ medföljande manualer noga.

SATA ska du abslolut ha...

Angående grafikkort så är det beroende på lite vilken prisklass du är ute efter, men runt 1600-2000kr så är 6600GT mycket bra, kolla in lite tester över internet och hemsidan för mer info om det.


Jag tycker ju att intel är bättre, men jag spelar o andra sidan inte allt för mycket, där emot använder jag mig av många tunga program samtidigt..
Det är som sagt var en smaksak vad man gillar...


Angående RAM minnet så beror mängden lite på hur länge du vill att datorn ska räcka, jag hade inte tvekat att ta 2gb, det finns relativt billiga paket med 2st 1gb stickor i för runt 2200kr på 533mhz, mycket prisvärt om du frågar mig ^^


Om du ska bygga själv, glöm inte kylpasta och liknande, så att du inte behöver beställa en gång till sen, det finns på datorbutiken för typ 10kr, men frakten e ju inte så billig om du ska beställa den enkom i efterhand :P

Angående hårddiskar så bör du satsa på minst en 200gigare, det tar slut snabbare än vad man tror..


Kolla in hemsidorna för intel, amd, ati osv om du vill ha info om dom nyaste teknologierna och information om sockets o dyl..
P4 3,2 @ 3,6. 2x 1024mb. Abit AL8. 4x 250gb, 4x Lacie 500GB, 1950XT
Post Reply