Seriösa, vuxna och bra animefilmer?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
VHS
Posts: 7
Joined: 2005-08-11 23:56:52

Seriösa, vuxna och bra animefilmer?

Post by VHS »

Ska börja att säga hej. Är ny här och nu till saken!
Såg Ghost In The Shell, älskade den och har fått mersmak.
Vad finns det för seriösa och bra animefilmer egentligen? Har bara sett Ghost In The Shell så att börja lite lätt kanske är bra, vad föreslår ni?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jag gillar Winds of Amnesia, Akira, Appleseed, Princess Mononoke och Spirited Away. Men jag har ingen direkt avancerad Anime-smak direkt, det finns säkert någon som kan tala om för dig hur svenniga och oestetiska de filmerna är. 8)
Megazone 23 är rolig att se också, om inte annat så för Matrix-kopplingen.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Kolla på serien: Ghost in the shell - Standalone Complex, sedan Gits SAC 2ndGIG (vänj dig vid förkortningarna).
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Akira rekomenderar jag.
We dance to all the wrong songs
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Brukar inte anime lagga?
Kan inget om mycket
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Dissident wrote:Se Innocence och Jin-Roh.
Word!

Stand Alone Complex är lite för barnslig i min mening.

X-TV är en bra anime-serie (som inte är barnslig, även om den kanske lite mer teenage-angst än vuxen)

Och såklart Kenshin OVA (se inget annat Kenshin).
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Personligen tyckte jag att Innocence mer verkade vara "det som blev över", men den där "sjuka", krypande känslan är klart bättre i filmerna än i serien. Akira är en klassiker, även om många "spastiska" ansiktsuttryck som återkommer om och om igen i filmen är förargelseväckande.

Ahh... en animetråd. 8)

Problemet är vanligtvis att anime-folk brukar nämna femhundra olika serier om man frågar vad man skall se som "n00b", så det är faktiskt väldigt käckt med en sån här tråd på 64bits (det är liiiiite mindre hysteriskt här).
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
VHS
Posts: 7
Joined: 2005-08-11 23:56:52

Post by VHS »

Tackar för alla svar! Jag har beställt Jin-Roh från webhallen lär komma i början på nästa vecka. Sen får vi se vad nästa objekt blir :)
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Som med all film så är det enda viktiga vad man gillar för genre. För att hålla sig till de lite mer "klassiska" som oftast brukar gå hem kan ju Ghiblititlar som "Nausicaa of the Valley of the Wind" (snälla fixa en version som ej är DisneyDVD) och "The Cat returns" (ditto). För något lite annerlunda finns "Perfect blue". (Förutom redan nämnda titlar då självfallet)

Om man fastnar för de mer trevliga familjefilmerna ifrån Ghibli måste jag även rekommendera att hålla utkik efter "Howl's Moving Castle". Den hade biopremiär för några månader sedan så förhoppningsvis kommer det en DVD eller kanske till och med en europeisk biopremiär inom kort. Klart sevärd i mitt tycke i vilket fall.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

HLC wrote: Om man fastnar för de mer trevliga familjefilmerna ifrån Ghibli måste jag även rekommendera att hålla utkik efter "Howl's Moving Castle". Den hade biopremiär för några månader sedan så förhoppningsvis kommer det en DVD eller kanske till och med en europeisk biopremiär inom kort. Klart sevärd i mitt tycke i vilket fall.
Premiär: 2005-10-21
Bolag: Triangelfilm (www.triangelfilm.se)

Det var för övrigt triangelfilm som såg till att vi fick se Spirited Away i sverige också. Och Some Kind of Monster.
Som en härlig bonus är triangelfilm en av tre delägare i kommande biografkedjan Astoria (före detta Sandrews)

All hail smalfilm!
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Bad_and_ugly wrote:Brukar inte anime lagga?
Klyftigt.
We dance to all the wrong songs
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Några förslag, i ingen särskild ordning: Gantz, Paranoia Agent, Berserk, Texhnolyze, Serial Experiments Lain, Wolf's Rain.

Har du tålamod med ett par tämligen ointressanta avsnitt i början så har vi även Narutaru. Du vet att gatloppet är över när de börjar döda varandra.

Inga filmer förvisso, men serierna brukar ändå vara bättre (slipper skynda sig utan kan hålla vad tempo som passar mer). På filfronten kan jag väl mer rekomendera Nekojiru-so (Cat Soup) och Utena, men med en viss varning, båda två är i princip högdestillerad surrealism rakt igenom.
Last edited by aiwass on 2005-08-15 16:08:47, edited 1 time in total.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
cyb
Posts: 111
Joined: 2003-11-10 16:53:28

Post by cyb »

Whisper of the heart är mycket söt. Se hela Neon Genesis Evangelion, så kan du se filmen End of Evangelion efteråt!
Kolonialsvin
Posts: 24
Joined: 2002-04-25 19:52:04
Location: Västerslätt, Umeå
Contact:

Post by Kolonialsvin »

Grave of the fireflies bör ses.
User avatar
Viscum
Posts: 348
Joined: 2002-03-09 7:09:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Viscum »

Om jag får nämna serier som kan vara värda att titta på (då jag sällan ser animefilmer utan mest serier) så kan jag tipsa om dessa.
Några väljer jag att inte ta med eftersom folk redan tipsat om dem i tråden.


* Hunter x Hunter
* Full Metal Alchemist
* Elfen Lied
* Witch Hunter Robin
* Vampire Princess Miyu
* SCryed
* Tokyo Underground
* Gunslinger Girl

Jag har lite blandad animesmak. Är dock inte så förtjust i serier med massa robotar och sånt. Gillar vällan inte heller "skämtsamma hysteriska serier" .
Jag tycker om när de har tecknat verklighetstroget och karaktärerna inte har hjärtan och sånt i ögonen hela tiden , även om det finns vissa såna serier som jag finner roande.

Jag började med Sailormoon och Sandy Bell och gick därifrån vidare med tex. Noir, Excel Saga , Neon Genesis Evangelion , .Hack Sign, Last Exile, Ah! My Goddess,Orphen och Ninja Scroll och lite såna dära.

Har på ett ungefär koll på vilken stil jag gillar nu. Min anime ska tex. aldrig vara dubbad, den ska vara på japanska.

Sen tex. kan det vara så ibland att jag gillar serien men inte OVA:n på nått konstigt vis.
..::Jag är en människa av vanor, med ovanan att göra ovanliga saker::..
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Konstigt att ingen sagt FLCL, den serien är underbar =)
Hack Sign kan också vara värd att kolla upp.

Animenfo är som IMDB fast för anime. Där kan du kolla upp de flesta serier/filmer.
我思う、ゆえに我あり
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Men Jesus. Jag trodde att detta kunde bli en måttfull animetråd utan att alla räknar upp sina favorit-Pokémon-spinoffs. Han ville ha seriösa, vuxna filmer som påminner om Ghost in the shell. Då passar helt enkelt inte FLCL eller 90% av det andra som rekommenderats in.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Något du ska se är Hellsing under bar serie. Även Neon Genesis Evangelion är bra men lite för psykologisk mot slutet av serien för att passa min smak.
Filmer är Mononokehime, Nausciaä of the valleyov the wind, Vampire Hunter D och Vampire Hunter D - Bloodlust.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

serien Ulysses31 är gammal som gatan men sevärd.

Edit: Serien är en science-fiction tolkning av Iliaden och Odysséen som utspelar sig i det 31:a århundradet.
Last edited by Fenix on 2005-08-15 17:01:09, edited 1 time in total.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Exakt det här är anledningen till att jag aldrig har orkat ta mig in i havet av anime, serier som filmer. Det enda jag sett är Hellsing och Ebichu, och det är ju roligt, men det börjar krypa under huden på mig så fort man diskuterar anime med folk för alla blir så episka i sina beskrivningar om hur bra just deras favoritserie är.

Uhh.


Förövrigt har vi typ alla animefilmer/serier ni räknar upp på mitt jobb (videoaffär), det ni.
User avatar
Denka
Posts: 201
Joined: 2002-03-08 15:44:59
Location: Skåne

Post by Denka »

var det alla anime o inte bara filmer du ville ha? ::)

tror inte den har blivit sagd men "mononoke hime" e tuff :p

jag gillade även "macross plus" filmen nana vet inte riktigt vad för ngt du vill ha :p
Those who have wings,
fly your dreams.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Denka wrote:tror inte den har blivit sagd men "mononoke hime" e tuff :p
Jaa, den har ju verkligen GITS-vibbar.

http://usuarios.lycos.es/jdavid81/shiro ... ge.001.jpg
http://elmejocine.iespana.es/mononoke_h ... ure_05.jpg

Förväxlingsbara!
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Likheten är slående.. Jag skulle lätt kunna förväxla de båda.
Jag håller med Dissident dock, det börjar lätta lite ifrån vad personen önskade råd om..

Jag håller helt och hållet med Cp-pelle om att "Grave of the fireflies" bör ses dock, så fundera på att låta det vara nästa inköp efter att du fått in Jin-Roh.. Det bör sägas att den inte är i samma genre som ghost in the shell dock.. mycket mer tragisk. Jag skulle påstå att den är både seriös och vuxen dock.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
naken^
Posts: 345
Joined: 2003-01-30 7:34:28
Location: Anfield

Post by naken^ »

Som några nämt innan

Ghost in The shell 1 & 2
Akira
Cowboy bebop
Appleseed 2004
[~^ ABIT AN7 ~^ XP2500+ @ XP3200+ ~^ 2x512 Wb CH-5 @ 11-2-3-2 ~^ PC 9800 PRO @ 412/730 ~^ LIAN LI PC65B ~^ Chieftech 360W ~^] <-- Prime95 stabil
-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-
Post Reply