Cannabis --> Peps Persson

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Cannabis --> Peps Persson

Post by Stiiig »

läste denna artikel: http://expressen.se/index.jsp?a=417094
- Vi borde avkriminalisera användandet. Inte vad gäller tyngre droger, men lättare. De utgör inget hot. I dag är straffskalan så hög för knarkbrott att det sätter skalan för till exempel grova våldsbrott ur spel.
Nå vad tycker ni?
Ja till cannabis lr inte?
Personligen så tror jag det skulle gå åt helvete å dom skulle förstärka cannabisen genom vattenpipor osv. Det skulle bli farligt.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
pid00
Hedersbit
Posts: 725
Joined: 2002-10-11 19:32:10
Contact:

Re: Cannabis --> Peps Persson

Post by pid00 »

Stiiig wrote:Det skulle bli farligt.
Är det inte farligt nu? ;)
Facts are stubborn things.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Cannabis --> Peps Persson

Post by Dissident »

Stiiig wrote:dom skulle förstärka cannabisen genom vattenpipor osv.
Förklara gärna hur du tänker.

Jag är för legalisering, men orkar inte diskutera det. Det blir alltid en massa högljudda åsikter från människor som inte har provat. Det roligaste med debatten är all slavmoral:

"Det är dumt. Säger man så är man fel ute. Det kan aldrig vara rätt. Knark ställer till så mycket elände. Vad är nästa steg efter det? Ska vi tillåta prostitution också? säger Maria Lundqvist. Hon får medhåll av Louise Hoffsten: - En drog är en drog. Det är olagligt."

(från http://www.expressen.se/index.jsp?a=417684)
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Legalisering av allt(lätta som tunga), låt folk själva välja >_<.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Skulle vara trevligt om det legaliserades, men det kommer väl aldrig hända i Sverige. Allt som är kul är ju livsfarligt. Särskilt sånt där knark, om man röker en gång så sitter man ju och injicerar heroin efter några dagar. ::)
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Det är bara en sak som gör att man skulle kunna legalisera Cannabis, och det är att man inte kan överdosera det (eller jo, det är tekniskt sett väl möjligt, men försök nu röka en joint i storlek med en lamppost)

Orsaken att man inte vill legalisera droger är att man tror att det kommer att belasta sjukvården.... vilket bara droger som man kan överdosera gör

Men man kunde ju köra som i amsterdam, man röker endast på hasch barer och bara de som upprätthåller (med lagligt tillstånd) en haschbar har rätt att sälja...
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Lagar ska skydda människor från varandra, inte från sig själva.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det är inte ett ämne som går att diskutera, vi har försökt förut.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Varsågod att legalisera, OM det får konsekvensen att folk blir mindre brydda om att söka jobb och sådant, så är det ju bara bra för en själv!
Aotearoa - tino rangatiratanga
ThomasB

Post by ThomasB »

Oavsett lagligt eller inte kan alla få tag i cannabis som det är just nu.
Men det skulle bara bli värre om man legilaliserade det.
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by schon »

Jag e för Cannabis, ganska mycket oxå. Jag kan faktiskt inte förstå hur sprit kan vara legalt när Cannabis inte är det.
itchy: Intel Core Duo 2,0ghz | 2048mb | 100gb | 13,3" | Mac OS X 10.4
apu: Intel Pentium 4 3,2ghz | 768mb | 760gb | FreeBSD 6.2
homer: Intel Celeron 667mhz | 256mb | 100gb | FreeBSD 6.2
krusty: VIA Nehemiah 1.0ghz | 256mb | 3,2gb | OpenBSD 4.0
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Stuggi wrote:Det är bara en sak som gör att man skulle kunna legalisera Cannabis, och det är att man inte kan överdosera det (eller jo, det är tekniskt sett väl möjligt, men försök nu röka en joint i storlek med en lamppost)

Orsaken att man inte vill legalisera droger är att man tror att det kommer att belasta sjukvården.... vilket bara droger som man kan överdosera gör
LSD går typ inte att överdosera, vill du att vi ska legalisera det också?
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

schon wrote:Jag e för Cannabis, ganska mycket oxå. Jag kan faktiskt inte förstå hur sprit kan vara legalt när Cannabis inte är det.
Tog orden ur munnen på mig, jag förstår heller inte hur alcohol kan vara lagligt när en så lätt drog inte är det.

Folk som går runt och hugger ner andra med yxor har ju inte precis rökt grönt om vi säger så. Antingen någon mycket tyngre drog eller alcohol.

Jag har personligen aldrig varit med om att någon som han rökt cannabis har blivit aggresiv eller fått ett annat hetsigt beteende utöver hysteriskt skrattande. Dock umgås jag inte så mycket i dom kretsarna så jag är väll inte erfaren direkt men det är min uppfattning av det hela.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
naken^
Posts: 345
Joined: 2003-01-30 7:34:28
Location: Anfield

Post by naken^ »

jallabert wrote:
Stuggi wrote:Det är bara en sak som gör att man skulle kunna legalisera Cannabis, och det är att man inte kan överdosera det (eller jo, det är tekniskt sett väl möjligt, men försök nu röka en joint i storlek med en lamppost)

Orsaken att man inte vill legalisera droger är att man tror att det kommer att belasta sjukvården.... vilket bara droger som man kan överdosera gör
LSD går typ inte att överdosera, vill du att vi ska legalisera det också?
Det där med att överdosera är ju lite skumt det med. Du kan inte ta död på dig själv genom enbart LSD, det har du rätt i. Men om du smäller i dig tjugo helt rena dottar så lär du inte bli normal på de senaste tjugo åren (kanske en överdrift, but u get the point).
[~^ ABIT AN7 ~^ XP2500+ @ XP3200+ ~^ 2x512 Wb CH-5 @ 11-2-3-2 ~^ PC 9800 PRO @ 412/730 ~^ LIAN LI PC65B ~^ Chieftech 360W ~^] <-- Prime95 stabil
-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Jag är också för, men denna disskusionen har varit uppe ett antal gånger innan och jag orkar inte riktigt gå så djupt in i disskusen denna gången. Klart man avnjuter en holk eller två till och från, om det skulle vara lagligt så skulle det vara trevligt.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

smorgar wrote:Tog orden ur munnen på mig, jag förstår heller inte hur alcohol kan vara lagligt när en så lätt drog inte är det.
Alkohol borde inte heller vara lagligt. Det skulle inte ha den minsta chans att bli lagligt idag. Så är det. Men försök som har gjorts med förbud har ju inte direkt slagit väl ut.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Stuggi wrote:Orsaken att man inte vill legalisera droger är att man tror att det kommer att belasta sjukvården.... vilket bara droger som man kan överdosera gör
Nej.
Louise Hoffsten wrote:En drog är en drog. Det är olagligt.
Kan bara hålla med.
schon wrote:Jag kan faktiskt inte förstå hur sprit kan vara legalt när Cannabis inte är det.
Jag förstår.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Re: Cannabis --> Peps Persson

Post by Bad_and_ugly »

Dissident wrote:... slavmoral..
Typiskt svenskt, men jag är inte någon drogliberal precis, knark har förstört mer än det bidragit med. Så även alkohol och tobak, men det är legaliserat och så pass inpyrt i kulturen, en hel livsnäring för pubar etc vilket gör att det skulle vara svårt att få både folkets stöd och ens kunna genomföra det. Själv tar jag mig ettpar järn nån gång ibland, kanske ni tycker det är likvärdigt med att dra i sig en joint men det kan vara för att ni accepterat den sortens droger som en annan vant sig vid att ta sig en sup ibland.

Men som alltid, sålänge man har det under kontrollerade nivåer så.. Alkoholen kan även den beskyllas för en hel del misär.
Kan inget om mycket
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

och bara för att vi har legaliserat en drog, alkohol. Så betyder det inte att vi bör legalisera cannabis. jag tror inte att en legalisering kommer att leda till något gott.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

<Skalman> wrote:och bara för att vi har legaliserat en drog, alkohol. Så betyder det inte att vi bör legalisera cannabis. jag tror inte att en legalisering kommer att leda till något gott.
Är det inte tvärtom :P Att vi inte har förbjudit alkohol :P

Cannabis har väl varit lagligt i Sverige?
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

ojj, menade att bara för att alkohol är lagligt så betyder det inte att cannabis bör vara det. En del människor verkar tycka det.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

det är ju 10% av befolkningen som dricker 90% av spriten... det har ju inte den beroendeframkallande effekten som majoriteten av drogerna har.

Men visst.. spriten kan man leva utan. Mer sex istället! :D
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Men sluta med alla fåniga argument. De flesta forskningar visar på att cannabis inte har värre biverkningar än t.ex. alkohol. Det som behövs är information och restriktioner i stil med de vi har på alkohol idag (även om de vi har på alkohol idag är lite väl hårda).

Varför blir alla så rädda bara för att staten säger att det är farligt. Legalisera och sluta omyndighets förklara befolkningen.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Som jag läste nånstans, förmodligen bash.org: "The problem with america is stupidity, remove all warning labels and let the problem solve itself"
Kan inget om mycket
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Från egen erfarenhet (och andras) så kan ja säga att weed inte är farligare än alkohol, det är ju faktsikt naturens under man njuter av och inte några kemikalier. Dom som påstår att gräs slulle vara farligt är i min åsikt bara okunniga (för att dom aldrig har provat) ;D

PS. Självfallet bör man ha gränser, för mycket är aldrig bra, samma gäller för alkohol.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
Post Reply