W800 fick många minus på Pricerunner.se

Diskussioner om musikspelare inkl. tillbehör, mobiltelefoner och handdatorer.
Post Reply
Fr3drik
Posts: 338
Joined: 2005-04-01 22:59:55
Location: Majorna, Göteborg

W800 fick många minus på Pricerunner.se

Post by Fr3drik »

Nåväl...det var EN kille som gav den många minus. Jag undrar om hans kommentarer är korrekta, samt varför han skriver något i stil med "..att han blev förvånad, då telefonen grundar sig på K750i". Eh..menar han att den INTE har dessa nackdelar som han tar upp. Men då talar han ju emot sig själv. Men visst..man blir nyfiken.

Under Negativt och Sammanfattning står att läsa följande:

* Ingen egen meddelandesignal för varje profil. (Går säkert att uppdatera med ny programvara)

* Ingen egen melodi för "non in contact list numbers" för varje profil. (Går säkert att uppdatera med ny programvara)

>>> Hittar inget ställe att ändra PIN-kod o.d för SIM-kortet.

>>> Även vid missat samtal syns vilolägesklockan överst istället för "Obesvarat samtal. Läsa nu?".

* Ingen möjlighet att ställa in tid för att aktivera vilolägesklockan. Den kommer igång för snabbt.

>>> Ser knappt klockan i viloläge.

* Nya konstiga meddelandesignaler.

* MusicDJ kan ej göra egna noter. Måste ta förinställda val typ Reggae, Groove etc. Dvs, man kan inte göra egna meddelandesignaler som typ ska likna Nokias standard.

>>> Mappen "Program" finns på 3 ställen. Räcker det inte med ett ställe?

* Vid bläddring neråt i Telefonboken kan man råka trycka ner i mitten på joysticken och ringa upp.

>>> Videofunktionen är urkass.

>>> Alla SMS i SIM-kortet lagras i "Sparade objekt" med 00.01.01 02:00 som tidsstämpling.

* För tunn manual. Ingenting som förklarar hur man använder VideoDJ, PhotoDJ och MusicDJ.

* Måste ta "Redigera kontakt" för att kunna gå in och se en kontakts adress, e-post, bild m.m. Kräver alltså 2-4 knapptryckningar för att komma åt den informationen. Borde varit en "Info" knapptryckning direkt i kontaktlistan.

>>> Usel kalender. Sen när var en persons födelsedag ett möte? Kalendern frågar inte efter personens födelseår och visar åldern. Står bara "Födelsedag XXX" 2005-01-01. Saknar ikon (typ födelsedagspaket eller tårta).

>>> Ingen stor bokstav i SMS-skrivandet direkt efter en punkt. Måste ha ett mellanrum,dvs slöseri på tecken,om man inte trycker på stor bokstav själv direkt efter en punkt. För omständligt.

>>> Visar ej antal tecken man har kvar för SMS. Visas ej förrän man har 10 tecken kvar. Man måste alltså "planera in" sitt SMS.

* MP3-ljudet med hörlurorna är överskattat.

>>> Samtalslistan visar bara senaste samtalet. Vid tex 4 missade samtal visas bara den senaste tiden. Vissa människor kanske behöver veta tiden för alla 4 missade samtal.

* Saknar samtalsgrupper a la Nokia. Man kan alltså inte namnge en grupp "Familj" och samla alla familjemedlemmar i den för att sedan ge gruppen en enda ringsignal. Här måste man ge varje medlem samma ringsignal för att nå samma Nokia-funktion. Tröttnar man på signalen får man byta för alla medlemmar, istället för att som Nokia, byta för gruppen bara.

>>> Krånglig PC Suite


Sammanfattningsvis En stor besvikelse helt klart! Här har man gått och väntat på den i ett halvår! Att programvaran kunde vara så rutten trots att den bygger på K750i fattar jag inte. Man trodde helt klart att SE skärpt sig och förbättrat sig sen mitten på 90-talet, men fortfarande har man inte fattat vad kunderna vill ha.
Köpte W800i en fredag och sålde den efter 1 dag. Aldrig mer ett annat märke än Nokia.

---------------------------

Ja, vad tror ni? Vissa av dessa punkter är i mina öron ganska så allvarliga så jag satte pilar vid just dem som jag undrar mest över. Alla andra verkar ju ge W800 OCH K 750i bra betyg...så man blir ju lite fundersam.

Sen måste jag ju lite på skoj få fråga vad Nokia har för telefon som påminner om W800 / K750i (med radio, mp3, bra kamera, redig kalender, bra display osv..).

/Fredrik
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Re: W800 fick många minus på Pricerunner.se

Post by elvenman »

Fr3drik wrote:Sen måste jag ju lite på skoj få fråga vad Nokia har för telefon som påminner om W800 / K750i (med radio, mp3, bra kamera, redig kalender, bra display osv..).
6230i (jag har föregångaren 6230).

En jämförelse mellan K750i, W800i, 6230i.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Fr3drik
Posts: 338
Joined: 2005-04-01 22:59:55
Location: Majorna, Göteborg

Post by Fr3drik »

Okej, tack. Skulle dock uppskatta större display när jag tänker efter..så man har en vettig kalender...om det nu finns. =)

Någon annan som vill kommentera den där recentionen?

/Fredrik
User avatar
Ijey
Posts: 522
Joined: 2005-03-16 10:42:45
Location: Göteborg

Post by Ijey »

Det låter faktiskt inte som någon "fake" recension som bara är skriven för att dra ner betyget eftersom det är så extremt riktad kritik. När man tänker efter är det faktiskt ganska mycket saker som känns allvarliga, och många av dem är saker som man inte tänker på direkt när man får en ny telefon. Tur att min mobil klarade sig på de mesta punkterna iallafall :) Har Siemens CX65
Tidigare calle909
User avatar
Aver
Posts: 66
Joined: 2005-07-12 13:27:17
Location: Karlstad

Post by Aver »

Kommer alltid att vara någon som tycker att ett visst fabrikat är skräp, har själv en Siemens S65 som de flesta av mina bekanta tycker är skräp. Är dock själv nöjd med den, allt handlar om tycke och smak, skulle dock vilja se att någon tillverkare kunde göra en telefon som bara fungerar som det var tänkt från början. Alltså inga uppdateringar i tid och otid, bara att dra över mp3 till telefonen inte via något skumt egenutvecklat program som hänger sig. Kanske för mycket begärt, vad vet jag?
Fr3drik
Posts: 338
Joined: 2005-04-01 22:59:55
Location: Majorna, Göteborg

Post by Fr3drik »

Jo, helt sant. Men här tyckte jag själv att flera punkter (>>) var intressantare / allvarligare än andra påståenden. Vissa av dessa "fel" verkar ju helt makalösa.

Jag har på senare tid haft T78i och nu en T630. De har känts helt okej, speciellt den sistnämnda. Dock, om jag får klaga så har SE-menyerna alltid varit grymt slöa. Men det är bara ytterligare en tanke.

Låt oss fokusera på vad han skrev. Är det något ni vill kommenterar, understryka eller så...gör gärna det! =)

Vi pratar om en duktigt dyr telefon och ju mer info vi kan få fram, ju mer kan bli hjälpta inför ett köp.

/Fredrik
shumway
Posts: 9
Joined: 2005-09-09 2:02:00

Post by shumway »

Menar du allvar att du inte tycker att "mp3-ljudet är överskattat" inte är så viktigt men "ingen stor bokstav efter punkt" är viktigt??? Visserligen kanske grabben har fel om ljudet men det är väl ändå den allra viktigaste punkten vad gäller denna mp3-telefon?

Nu har jag inte så mycket att tillägga till den här diskussionen annat än att det inte förvånar mig det han har skrivit. Känner igen flera av punkterna från min SE-telefon (T68 eller vad nu skiten heter). Jag har haft flera Nokia-telefoner tidigare och de fungerar som jag gör - SE fungerar på nåt annat vis, som inte passar mig. Synd att Nokia-telefonerna är så dåliga nuförtiden (taskig design, usel wow-faktor, sämre funktioner, u name it).

Drömde om en w800 tills jag läste detta - nu väntar jag nog tills Nokia kommer med nåt vettigt.
tedrob
Posts: 70
Joined: 2003-12-26 23:57:28

Post by tedrob »

Vill bara först säga att klart att man alltid kan hitta saker att klaga på, själv har jag nyss köpt ovanstående mobil och tycker den e grym. ;D
Vissa av punkterna kritikern nämde hade jag inte kommit på om jag inte hade läst denna tråd.

De punkter som Fredrik tycker e viktigt och som jag inte tycker stämmer med verkligheten: :)
>>> Hittar inget ställe att ändra PIN-kod o.d för SIM-kortet.
Pin-koden ändras under Inställningar/Låsalternativ
>>> Även vid missat samtal syns vilolägesklockan överst istället för "Obesvarat samtal. Läsa nu?".
Missade samtal visas med en särskild ikon ovanför klockan, dock svår att se om man inte tänder upp dispalyen.
>>> Ser knappt klockan i viloläge.
Håller med att den syns dåligt men om man trycker på volymknappen så tänds displayen.
>>> Alla SMS i SIM-kortet lagras i "Sparade objekt" med 00.01.01 02:00 som tidsstämpling.
De sparas med rätt datum ovh tid i min telefon iaf.
>>> Usel kalender....
Kalender/Födelsedag: Du kan lagra folks födelsedagar i Kontakter, sen välja att de ska läggas till i kalender så finns de där.

Det fanns mer som inte stämde men som inte var viktigt här. Vet oxå att detta svar kommer in rätt sent men ändå.
Har inte hunnit testa så mycket då jag inte haft den så länge. Tycker ljudet är riktigt bra, har dock uppgraderat lurarna till Koss Spark (In Ear).
Kanske ovanstående saker ändrats med nytt firmware sen kritikern köpte sin lur. Jag har inte uppdaterat min lur iaf.
And when I vest my flashing sword And my hand takes hold in judgement I will take vengeance upon mine enemies And I will repay those who hase me O Lord, raise me to Thy right hand And count me amoung Thy saints. //Il Duce
KakelRadikal
Posts: 2
Joined: 2005-09-18 12:08:10

Post by KakelRadikal »

Han borde seriöst ta och läsa instruktionsboken.
Jag gillar den mobilen relativt mycket, känns kanske lite plastig men ändå en av de bästa jag haft.
I hope your stepson doesn't eat the fish
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Fr3drik wrote:Okej, tack. Skulle dock uppskatta större display när jag tänker efter..så man har en vettig kalender...om det nu finns. =)
Definiera vettig kalender?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

läser man på pricerunner har dendär personen 20 personer (mer eller mindre) som tycker att telefonen är den bästa de köpt... det jag tror är att han inte förstod sig på telefonen...
robbany
Posts: 26
Joined: 2005-10-21 1:09:42

Post by robbany »

Är också jättenöjd med telefonen, men håller med om att pc-suite:n kunde de gjort enklare.
Inga prylar, inget jobb
Post Reply