Defrag tips!

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Polarbjorn
Posts: 19
Joined: 2002-03-13 7:51:59

Defrag tips!

Post by Polarbjorn »

Jag har en WD 80G Hd som jag har delat upp i 2 partitioner. Den första är på 15g för XP, programm mm. Resten har jag för CS, filmer och musik.

Jag har kört datorn i ca 3 månader utan att defraggmentera den tidigare. I går körde jag det för första gången i XP. C disken var fin och XP sa att jag inte behövde fragmentera den.
D: disken såg väldigt röd ut :)

När XP tuggat klart så var varjer fil ändå delat typ 800 gånger.
Kan jag göra något annat? ?!?

Behöver lite tips här...

Hmmm hade 22% ledigt på D: disken om någon undrar.
Och det är nästan bara filmer som jag tagit hem från DC++ som ligger där.
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Jag har inte provat defrag i XP ännu, men den i Windows 2000 är likadan. Till och börja med skall man skita högaktligen i vad Windows säger. Att disken inte behöver defraggas även om det är helrött är bara dumheter.
Sedan kan man behöva köra defraggen ett par gånger innan det blir bra (allt blått) - första försöket brukar inte räcka. För min del brukar det bli minst tre gånger för att jag skall bli nöjd. Dessutom funkar det bättre om inte disken är för full - vid defragging behövs en viss mängd temp-area för mellanlagring.
Polarbjorn
Posts: 19
Joined: 2002-03-13 7:51:59

Post by Polarbjorn »

Men att varje fil är delad typ 800 gånger är inte det lite skrämmande ?!?
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Det är nackdelen med att blanda systemet (Windows) med programmen. Jag brukar alltid ha en separat partition där Windows får leva sitt eget liv. Då minskar defragmenteringen av de installerade programmen.
Ett annat bra tips är för swap-filen - ge den fast storlek direkt efter Windows har installerats. Detta minskar defragmenteringen utav swap-filen. Alla nya filer som läggs till senare påverkar inte swappens prestanda.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Polarbjorn wrote:Men att varje fil är delad typ 800 gånger är inte det lite skrämmande ?!?
Det beror på deras storlek. Det kan finnas vinster i att filer delas upp och/eller sprids ut
avsiktligt på filsystem, för att senare kunna undvika fragmentering.

Jag tror iofs inte att "varje fil är delad 800 ggr", för då måste varje fil vara minst 800*512 bytes
stor för att det öht ska gå.
Att en ~1GByte stor fil har ~800 referenser till sig av olika slag låter däremot helt rimligt.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Rohan
Posts: 134
Joined: 2002-03-08 10:09:35
Location: Tranås
Contact:

Post by Rohan »

enligt vad jag har förstått så är det bara att skita i defragen i windows... vill man ha riktig defragmentering så måste man använda något annat program... testade Diskeeper men det var inte så effektivt (det är en bantad version av diskeeper i WinXP). Så jag funderar på att testa defragprogram från Norton... men som sagt den integrerade defragen suger!! behövdes 4-5 defragmenteringar per disk för att göra nytta över huvudtaget!!
iBook G4 800Mhz, 640MB RAM, 40 GB HDD
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Gör defragen så himla mycket egentligen? Bättre att formatera? ;)
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Formattering är idealet, men då måste man installera om allt och det är kanske inte alltid önskvärt.
Jag håller med att Windows defragger är skräp - Nortons är mycket bättre. Har dock inte testat Norton på Win2000/XP.
User avatar
Rohan
Posts: 134
Joined: 2002-03-08 10:09:35
Location: Tranås
Contact:

Post by Rohan »

för att kunna defragmentera ordentligt så får man ju inte ha igång windows och en massa drivrutiner och sånt... eftersom windows defragen körs i windows och inte innan windows har startat upp
iBook G4 800Mhz, 640MB RAM, 40 GB HDD
Parmardil
Posts: 786
Joined: 2002-03-08 9:12:23
Location: Landskrona, ursprungligen Borås
Contact:

Post by Parmardil »

Är nortons defrag ett separat program eller finns det med i någont annat program, typ utilites?
"Some days you just can't get rid of a bomb." -Batman
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

PerfectDisk är ett separat program som är mycket trevligt under WinXp. Det finns ett tidsbegränsat demo på "www.raxco.com". En defragmentering kan inte röra en del systemfiler, vilket gör att systempartitionen aldrig blir helt ofragmenterad.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Rohan wrote:för att kunna defragmentera ordentligt så får man ju inte ha igång windows och en massa drivrutiner och sånt... eftersom windows defragen körs i windows och inte innan windows har startat upp
Det hindrar bara en minimal del av disken från att fragmenteras. Antalet filer som inte får flyttas
för att systemet är igång är säkert bara runt ett hundratal, så alla de andra 79Gbyte:n kan utan
problem defragmenteras. Plus att de drivrutiner och winfiler som lades in vid installation säkerligen
redan ligger optimalt, så de behöver inte flyttas igen.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Det är också en liten ovana som jag tycker mig sett hos alla defragmenteringsprogram jag testat. De flyttar ibland på filer som redan låg bra till. Särskilt irriterande är det om det råkar vara filer som pak0.pk3 på 457MB. Det borde gå att få in i logiken att inte flytta runt större filer allt för mycket bara för att få det exakt som programmet vill lägga upp det. 99% kan ju räcka om det gör att tiden för operationen minskar betydligt, vilket det ibland skulle kunna göra.

Så jag har gärna systemet för sig så att delar av systemfilerna slipper drälla långt bort på hårddisken och skapa längre söktider på så sätt.
Parmardil
Posts: 786
Joined: 2002-03-08 9:12:23
Location: Landskrona, ursprungligen Borås
Contact:

Post by Parmardil »

Är det Speed Disk Nortons defrag heter eller?
"Some days you just can't get rid of a bomb." -Batman
Post Reply